Bereik momentsleutel is net te weinig :(

smurf2000

Die hard MF'er
5 jul 2011
393
55
Arnhem
Ik heb net de startkoppeling van mijn RSV mille vervangen. Nu moet ik nog het vliegwiel met loctite 648 op 130 NM vastzetten op het conische uiteinde van de krukas. Helaas gaat mijn momentsleutel tot max 110 NM.

Voor mijn gevoel moet het met Loctite 648 (groen) en een aanhaalmoment van 110 NM echt al ram-vast zitten.

Hoe zien jullie dit? Zou je het zelf aandurven met 110 NM i.p.v. de voorgeschreven 130NM?
 
Als je het maar niet doet als schoonbroer lief..
Alu velgen ..
Vast rammen met de luchtsleutel gebruikt om trekker-velgen los te rammen..
Dan nog even natrekken met de pijp.
( en die gast is bezopen sterk )

Dan mij bellen "m'n auto schud" .. gek he , met ovale velgen.. ( zonde dat het niet op de foto te krijgen is trouwens , het had een juweeltje geweest voor hier )


Velgen zaten letterlijk om de naven heen getrokken.. ( wonderbaarlijk nog los gekregen en kwam het weer een beetje terug in model )

Hem daarna de deugden van een momentsleutel verteld .. en de belofte van hem, als ie de volgende keer sleutel plannen had..
Maar even hier langs te rijden :)

Zelfde schoonbroer kreeg het ook voor elkaar om de achterrem klauwen van een Audi A4 terug te persen met een grote tang.

( en voor wie het niet weet, daar zit draad in.. die moet je terug draaien .... )

Ik wil niet zeiken, daar is dit niet het topic voor, maar ik heb net geleerd dat je over wielen moet spreken ipv velgen. Velgen is echt iets heel anders
 
Mag ik wat olie op het vuur gooien? Vooropgesteld: ik ben een amateuristische prutser, maar ik vind het best interessant hoe dingen werken ik begin regelmatig met dingen uit elkaar draaien als het niet goed werkt. Met een wphb, internet en wat hulp heb ik dus mijn vorige motor gereviseerd (omdat ik was begonnen met wat cosmetische pekelschade bij te werken :9) en ik heb dus twee momentsleutels gekocht omdat ik er al snel achter was dat ik slecht kan schatten en uit de losse pols alles te vast zet. Nou ken ik wat ervaren sleutelaars en die hebben het gevoel ontwikkeld om dat "gewoon effe zo" te doen en dan akelig dicht in de buurt te zitten van de juiste waarde.
Die hoef je wat mij betreft geen momentsleutel te geven, maar de gemiddelde amateur (ik dus) is er best mee geholpen.

Nou mag verder iedereen voor zichzelf inschatten of hij beter is dan ik *O* (en ik vind elke beoordeling prima, ik werk met)
 
Mag ik wat olie op het vuur gooien? Vooropgesteld: ik ben een amateuristische prutser, maar ik vind het best interessant hoe dingen werken ik begin regelmatig met dingen uit elkaar draaien als het niet goed werkt. Met een wphb, internet en wat hulp heb ik dus mijn vorige motor gereviseerd (omdat ik was begonnen met wat cosmetische pekelschade bij te werken :9) en ik heb dus twee momentsleutels gekocht omdat ik er al snel achter was dat ik slecht kan schatten en uit de losse pols alles te vast zet. Nou ken ik wat ervaren sleutelaars en die hebben het gevoel ontwikkeld om dat "gewoon effe zo" te doen en dan akelig dicht in de buurt te zitten van de juiste waarde.
Die hoef je wat mij betreft geen momentsleutel te geven, maar de gemiddelde amateur (ik dus) is er best mee geholpen.

Nou mag verder iedereen voor zichzelf inschatten of hij beter is dan ik *O* (en ik vind elke beoordeling prima, ik werk met)
Ik was eens bij de merkendealer in de werkplaats, en de monteur die aan mijn motor werkte gebruikte volgens voorschrift een momentsleutel voor de klembouten van de excenter van de achtervork. Dat vond ik een beetje overdreven, maar zo gaat er natuurlijk niks kapot.
 
Ik was eens bij de merkendealer in de werkplaats, en de monteur die aan mijn motor werkte gebruikte volgens voorschrift een momentsleutel voor de klembouten van de excenter van de achtervork. Dat vond ik een beetje overdreven, maar zo gaat er natuurlijk niks kapot.

Inderdaad, en mocht het loslopen of afbreken, dan weet die monteur dat het niet aan hem lag.
 
Iemand die gereedschap op een manier gebruikt waar het niet voor bestemd, gemaakt of bedoeld is, is voor mij een beunhaas. Al worden ze de hemel ingeprezen om hun "technische vaardigheden", van zulke personen verwacht ik niks meer en minder dat zij weten hoe ze gereedschap op de juiste en correcte manier moeten toepassen. Als deze personen het dan toch hardnekkig presteren om toch verkeerde advies te geven, ondanks hun "alom geprezen technische kennis" dan ontbeert het je toch aan de juiste en correcte technische kennis van zaken en val je bij mij finaal door de mand als "technisch mannetje".

Normaal gesproken reageren mensen, zoals jij reageert, over dit soort zaken door een totaal gebrek aan ervaring of kunde.. Hoe minder iemand ergens wat van af weet, hoe harder men schreeuwt, zoals eerder gezegd, je kunt af en toe wel buiten de lijntjes werken, dat komt met ervaring.

Iets zegt me dat jij een jong ventje bent (nog geen 30), die een hogere opleiding heeft gehad, en supervisor gelijk je eerste, of bijna je eerste baan is..
 
Normaal gesproken reageren mensen, zoals jij reageert, over dit soort zaken door een totaal gebrek aan ervaring of kunde.. Hoe minder iemand ergens wat van af weet, hoe harder men schreeuwt, zoals eerder gezegd, je kunt af en toe wel buiten de lijntjes werken, dat komt met ervaring.

Iets zegt me dat jij een jong ventje bent (nog geen 30), die een hogere opleiding heeft gehad, en supervisor gelijk je eerste, of bijna je eerste baan is..
nee en kappen
 
Het komt bij de fiets vandaan, je hebt de velg, de spaken en de naaf en dat samen vormt het wiel, ook als er geen band om zit.

De term 'velg' is algemeen aanvaard, maar in feite fout want het is 'wiel'.
Vorige week kreeg ik een appie van mijn vriendin, "ik heb het ventieldopje in de band laten vallen. 😭 "

Ik zag het helemaal voor me. Een zwart gat waar het dopje in s-l-o-w-m-o-t--i-o-n de band verder in verdween. 8)7_O-
Maar ik was er wel even stil van.

Dus daarna even gevraagd of ze de het gat van de wieldop / velg bedoelde.
"Ja." :')
 
Ik was eens bij de merkendealer in de werkplaats, en de monteur die aan mijn motor werkte gebruikte volgens voorschrift een momentsleutel voor de klembouten van de excenter van de achtervork. Dat vond ik een beetje overdreven, maar zo gaat er natuurlijk niks kapot.
Een momentsleutel moet meestal gebruikt worden om ervoor te zorgen dat het niet te vast komt te zitten.
Een autowiel gemonteerd volgens voorschrift krijg je er met het boordgereedschap meestal wel af. Op de gok vast gezet, het liefst met de gedachte beter iets te vast dan iets te los, is aan de kant van de weg niet altijd meer los te krijgen. Of omdat je niet genoeg kracht kunt zetten of omdat het gereedschap gewoon breekt.
Ik heb te weinig gevoel om zonder te doen en heb te weinig middelen om het gevoel te krijgen door te proberen en het soms dus fout te doen. Voor mij is de momentsleutel dus erg handig. Ik gebruik de 5-25 nm dus erg veel, praktisch alle bouten in het blok worden ermee gedaan. Draai ik het tenminste niet stuk.
 
Zo kwam er een keer een stuk familie bij me met een Volvo 850, moest iets aan de remmen gebeuren en dus moesten de wielen er af. Kruissleutel er op, geen beweging in te krijgen. Powerdop met wringijzer en stuk duims pijp van 80 cm, geen beweging in te krijgen. Slagmoersleutel, geen succes en ik wilde niet mijn dure dop aan flarden trekken, dus ik stuurde hem naar vriend Leo, die een garagebedrijf heeft en een elektrische Hitachi slagmoersleutel van zeer groot formaat.

Maar daar gingen ze ook niet mee los. Leo heeft er een zware dop op gezet met een paar meter pijp en toen kwam er beweging in. De wielbouten van Volvo zijn extreem sterk dus.

Ik heb Jaguar wielen gezien waar rond het gat scheurtjes zaten en met lichtmetalen wielen heb je dan echt een probleem als je het zo vast zet. Dus een momentsleutel is geen verkeerde investering.
 
Vorige week kreeg ik een appie van mijn vriendin, "ik heb het ventieldopje in de band laten vallen. 😭 "

Ik zag het helemaal voor me. Een zwart gat waar het dopje in s-l-o-w-m-o-t--i-o-n de band verder in verdween. 8)7_O-
Maar ik was er wel even stil van.

Dus daarna even gevraagd of ze de het gat van de wieldop / velg bedoelde.
"Ja." :')
En, toen uitgemaakt?
 
Een momentsleutel moet meestal gebruikt worden om ervoor te zorgen dat het niet te vast komt te zitten.
Een autowiel gemonteerd volgens voorschrift krijg je er met het boordgereedschap meestal wel af. Op de gok vast gezet, het liefst met de gedachte beter iets te vast dan iets te los, is aan de kant van de weg niet altijd meer los te krijgen. Of omdat je niet genoeg kracht kunt zetten of omdat het gereedschap gewoon breekt.
Ik heb te weinig gevoel om zonder te doen en heb te weinig middelen om het gevoel te krijgen door te proberen en het soms dus fout te doen. Voor mij is de momentsleutel dus erg handig. Ik gebruik de 5-25 nm dus erg veel, praktisch alle bouten in het blok worden ermee gedaan. Draai ik het tenminste niet stuk.

Vroegah heb ik ook wel bouten los moeten maken onderweg met de vrachtwagen en als die te vast zaten, had ik een houten blokje, nam gewoon de eerste pijp, op het blokje op straat en afhankelijk van de kant van het te vervangen wiel iets voor of achteruit. Los kwam ie altijd. Later nog eens een koppelvergroter gekocht op aanraden van een vriendcollega, maar nooit meer hoeven wisselen. Daarmee zou je gewoon kunnen draaien met de hand. Zag eruit als een hele grote dop.

Even gezocht en al kon ik niet direct hetzelfde model vinden: Deze lijkt er behoorlijk op.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
jij bent het soort "verantwoordlijke" waarbij ik -als contractor- op voorhand tegen mijn planner zeg : goed, ik doe dat maar als "den dieje" komt zagen pak ik mijn boel direct weer in en ben ik weg.

Pfffttttt van die op school gepestte kutventjes die nu met" hun macht" de schade in komen halen....
Meneer mag ik uw bouwhelm even zien...
Die is een maand over tijd, die mag je hier niet meer gebruiken....
yeah fuck you, als je hiervoor op het terrein weigert, ga jij dat maar tegen de baas vertellen asshole
 
Pfffttttt van die op school gepestte kutventjes die nu met" hun macht" de schade in komen halen....
Meneer mag ik uw bouwhelm even zien...
Die is een maand over tijd, die mag je hier niet meer gebruiken....
yeah fuck you, als je hiervoor op het terrein weigert, ga jij dat maar tegen de baas vertellen asshole

Weggestuurd worden...
Héérlijk. ( verdient de baas ook nog eens wat, dubbel geld voor 1x werk )

Dag erna met alle egards en koffie ontvangen worden door de echte baas, onderkwieb heeft zich spontaan schaars gemaakt.
Baas wist namelijk wel dat wij ( contractueel ) altijd gewoon de volle mep aan kosten berekenen.

Of bericht van de planning , of je voor 7 of na 5 even een klusje kan doen..
Het probleem moet echt worden opgelost , en dan is -kwieb- er niet meer.
( dit op verzoek van eerder genoemde echte baas )

Natuurlijk moet er zo'n veiligheid piepje rondlopen, het is niet helemaal voor niks.
Helaas zijn het vaak de mensen die niet geschikt waren om echt te werken op een site,
dus hebben ze die maar weg gepromoveerd zodat ie ieder geval niet nog meer schade kan maken.
 
Ik vermoed dat iedere mening gebaseerd is op de eigen ervaring en werksfeer. Ik werk bij een bedrijf waar men tandwielkasten maakt en als je daar de delingbouten van het kasthuis niet exact op moment zet als je de boringen gaat kotteren zijn ze gegarandeerd niet rond meer als je de kast later met een ander moment afmonteert.

Echter voor alle andere bouten boeit het geen reet.

Zelfde in de petrochemie: als daar hogedrukflenzen vastgezet worden gaat dat volgens een strikte procedure inclusief gecalibreerde momentsleutel.

Wij doen ook Railway spul, iedere bout met de momentsleutel, en een certificaat van ijking erbij en wee je gebeente als je het niet doet. Maar daar worden wel mensen mee vervoerd.

Dat heeft alles met aansprakelijkheid te maken. Breekt er iets los en blijkt dat er niet volgens de procedures is gewerkt dan kunnen daar enorme problemen ontstaan. Daar zijn bedrijven op failliet gegaan, degene waar ik werk bijna....

Ik moet een beetje lachen om die opmerkingen hier van mensen die beweren wel even weg te lopen van een bouwplaats als er zo'n "betweter" op hun af komt die over de momentsleutel of de helm begint te 'zeiken'. Stoere praat hoor, maar er zijn industrieën waar dat gewoon wet is en doe je het niet kun je gewoon gaan. En als je daar voor je inkomen/vreten van afhankelijk bent dan laat je die houding wel achterwege. Degenen die zo denken kunnen het zich blijkbaar veroorloven omdat het voor hun werk niet belangrijk is, maar er is ook werk waar dat wél belangrijk is.

Als wij een kotteraar hebben met zo'n houding trap ik hem er ook uit. Kan hij thuis tegen zijn vrouw gaan vertellen dat hij zich mooi even niets heeft laten vertellen door iemand anders. Stoer, maar wel werkeloos...

Ik gebruik op een motor ook alleen maar een momentsleutel voor de 2 plekken die ik belangrijk vind: cilinderkopbouten en drijfstanglagerkappen, de rest op gevoel.

Maar ik zou niemand een strobreed in de weg leggen die voor zijn eigen motor niets zonder momentsleutel wil doen. Be my guest....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan