Belgentopic > Wieke-Tingels > deel 164 > Eindelijk

Heeft iemand hier ervaring met motor & motorkledij op je personenbelasting in te brengen als particulier?

Ik heb een hele berekening gemaakt en het zou me voordeliger uitkomen om alles (waar ik een factuur van heb tenminste) in te brengen ipv voor de forfaitaire kilometervergoeding te gaan. Ik heb dan het bedrag (~€2500) dat ik (degressief) wil afschrijven ingegeven op tax-on-web onder code 1254.
Echter na dit in te geven is de simulatie mijn belastingsvoordeel niet meer maar juist ~€1070 verminderd. Dus kan ik beter niets inbrengen, wat me niet logisch lijkt.

Is er iemand die me hier verduidelijking over kan geven? 8)7|(
 
Heeft iemand hier ervaring met motor & motorkledij op je personenbelasting in te brengen als particulier?

Ik heb een hele berekening gemaakt en het zou me voordeliger uitkomen om alles (waar ik een factuur van heb tenminste) in te brengen ipv voor de forfaitaire kilometervergoeding te gaan. Ik heb dan het bedrag (~€2500) dat ik (degressief) wil afschrijven ingegeven op tax-on-web onder code 1254.
Echter na dit in te geven is de simulatie mijn belastingsvoordeel niet meer maar juist ~€1070 verminderd. Dus kan ik beter niets inbrengen, wat me niet logisch lijkt.

Is er iemand die me hier verduidelijking over kan geven? 8)7|(
Ik heb het ook eens geprobeerd, maar opgegeven 🤣
 
Heeft iemand hier ervaring met motor & motorkledij op je personenbelasting in te brengen als particulier?

Ik heb een hele berekening gemaakt en het zou me voordeliger uitkomen om alles (waar ik een factuur van heb tenminste) in te brengen ipv voor de forfaitaire kilometervergoeding te gaan. Ik heb dan het bedrag (~€2500) dat ik (degressief) wil afschrijven ingegeven op tax-on-web onder code 1254.
Echter na dit in te geven is de simulatie mijn belastingsvoordeel niet meer maar juist ~€1070 verminderd. Dus kan ik beter niets inbrengen, wat me niet logisch lijkt.

Is er iemand die me hier verduidelijking over kan geven? 8)7|(
Ik geloof dat het forfaitair bedrag al stilaan richting de 5k gaat.. als je daar niet over zit heeft 't geen nut uiteraard.
 
Ik geloof dat het forfaitair bedrag al stilaan richting de 5k gaat.. als je daar niet over zit heeft 't geen nut uiteraard.
Forfaitair is het €0,15 per km, wat bij mij neer komt op €1365/jaar (€0,15 * 37km * ~246 werkdagen). Voordeliger dus om alles apart in te geven, zeker aangezien ik voorbije jaar behoorlijk geïnvesteerd heb in motor en kledij!
 
Ik heb met de helpdesk gebeld (wist niet dat dat bestond haha), daar wisten ze me te zeggen dat je de kosten niet onder code 1254 maar code 1258 moet invullen.
De forfaitaire kosten zijn zoals @Jimmeh zegt bijna €4920 en worden automatisch verrekend. Dat betekend dus dat pendelen met de motor eigenlijk geen belastingsvoordeel heeft, doordat autorijders/bussers/... dit ook krijgen.
Vermoedelijk kan je er wel winst uit halen als je álle kosten bij houdt, maar daar is bijna geen beginnen aan. Ik ga niet beginnen met tankbonnetjes te verzamelen. :X
 
Ja dat bedrag ligt zo hoog dat je echt al héél hard moet uit zien om er 'winst' uit te halen.
"motor volledig afgeschreven via belastingen" zeggen ze vaak. Maar in realiteit heb je enkel het deel dat je over het forfaitaire gaat als "winst".
 
Terug
Bovenaan Onderaan