Beleid in Techniek

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.082
27.381
Naast Meangreengirl
Techniek is al jaren een vast onderdeel op M-F.
Een erg waardevol onderdeel aangezien gebruikers er rechtstreekse antwoorden krijgen voor hun probleem.

M-F is geen forum waar erg strak gemodereerd word, maar juist de afdeling techniek zou het fijn zijn als iemand die een vraag stelt ook een antwoord krijgt en diegene dat niet hoeft te zoeken tussen vele off-topic reply's.
In techniek gaat er dus wel wat strakker gecorrigeerd worden op off-topic geneuzel.
Veel mensen die in techniek posten doen dat ook uit liefde voor de techniek of om anderen te helpen en zitten ook niet te wachten op off-topic gedoe.

Ook de manier waarop we met elkaar omgaan en op elkaar reageren zal aandacht krijgen.

Heb je zelf een vraag voor Techniek benoem dan een aantal dingen die van belang zijn zoals merk/type/bouwjaar van je motor en geef een goede omschrijving van je probleem, foto erbij is vaak een aanrader.
Als je probleem opgelost is dan zou het fijn zijn als je dat ook vermeld, met de gevonden oplossing.

Op M-F komen meerdere gebruikers die, niet alleen hobbymatig, veel ervaring, kunde en kennis hebben van motoren.
Er komen ook gebruikers die er wellicht wat minder kaas van gegeten hebben. Soms roepen die 'domme dingen' en soms komen die met onverwachts leuke en goede ideeën. Een ieder kan en mag posten, laat elkaar in elkaars waarde.

De gebruikers die aantoonbaar veel kennis van zaken hebben zullen in de toekomst een extra vermelding krijgen bij hun gebruikersnaam zodat ook voor nieuwe gebruikers te zien is dat ze te maken hebben met iemand die meer dan gemiddeld kennis/ervaring hebben met de techniek van motoren.

Bovenstaande is redelijk vaststaand. Maar we staan natuurlijk open voor opmerkingen suggesties en verbeteringen, dus roep wat je er van vind of goede ideeën die je hebt :)

Zo zou ik wel eens willen weten wie er zoal geschikt zou zijn om als 'echte techneut' genoemd te worden ?


Enkele reply waarmee deze 'discussie' is begonnen:

MeanBlueMan schreef op 24 november 2016 @ 18:48 :
Het verschijnsel van de echte techneuten die zich weggezet worden voelen als kleuters die niet weten waar ze het over hebben en de opmerkingen richting vraagstellers in de trend "hou op met sleutelen, breng m naar echte motorzaak' zijn idd twee items waar we als Mod's op het moment over aan het nadenken zijn.

Loki schreef op 24 november 2016 @ 22:19:
Het begint soms met de topic starters. Ze nemen niet allemaal de tijd precies te vertellen waar ze staan. Dat geeft ruimte voor het schieten met hagel.. zodat mensen die graag uiten wat ze weten, maar wat roepen. Relevant of niet. Anderen zijn wat terughoudender maar willen wel graag 'snel' en pasklaar antwoord geven. Terwijl soms de topic starter uithoren en zaken uitsluiten een logischer manier is, lijkt me.

Met "echte techneuten" verhef je mensen, is dat verstandig? Ervaring is super, maar niet iedereen weet alles, weet elke uitzondering of interpreteert de informatie nauwkeurig. Het uiteindelijke resultaat is wat telt, maar zelfs dat kan lastig te bepalen zijn als de topic starter weinig weet heeft van de materie.

MasterTommy schreef op 25 november 2016 @ 17:05:
Mogen er dan ook iets hogere eisen gesteld worden aan de inhoud van een openingspost?

Super Blackbird schreef op 26 november 2016 @ 12:16:
En een verplichting om tijdens en naderhand feedback te geven over de oplossing of probeersels.

Zot schreef op 26 november 2016 @ 15:57:
Eerste wat er moet gebeuren is dat techneuten ipv instemmend knikken bij een juist antwoord en denken , ok is al gezegt, dat instemmende knikken ook op het forum laten zien
 
Laatst bewerkt:
zo rap kan het mis lopen. waarschijnlijk goed gedoeld maar je kan schijven praktisch nooit opmeten met een schuifmaat omdat je de dan de buitenste rand opmeet die niet slijt. en is die er niet, meet je nog steeds het dikste punt en niet het dunste.

idd, goede toevoeging, dit bewijst alleen vooral hoe nauw het komt om antwoorden te formuleren waar anderen ook daadwerkelijk wat aan hebben.

Volgens mij is dit ook wel de manier om de TS verder te helpen. Je voegt weer wat toe op het antwoord zonder iemand voor van alles en nog wat uit te maken, cynisch of sarcastisch te doen.

Nu kijk ik ook wel eens op een amerikaans Hotrod forum en daar kunnen mensen bedankt worden voor hun post. Je ziet dan bij de gebruikersnaam hoe vaak iemand bedankt wordt. Is een vrij onschuldig systeem dat positief gericht is.
Het wordt duidelijk dat een TS iets aan een antwoord gehad heeft en voorkomt dat antwoorden als het enige juiste goede antwoord gezien gaan worden.

Als iemand heel vaak bedankt wordt voor zijn antwoorden kun je je als MODS af gaan vragen of iemand iets toe te voegen heeft en mogelijk ook een sleuteltje kan gebruiken.
 
idd, goede toevoeging, dit bewijst alleen vooral hoe nauw het komt om antwoorden te formuleren waar anderen ook daadwerkelijk wat aan hebben.

Volgens mij is dit ook wel de manier om de TS verder te helpen. Je voegt weer wat toe op het antwoord zonder iemand voor van alles en nog wat uit te maken, cynisch of sarcastisch te doen.
:t
 
Zo worden er behoorlijk wat variaties naar voren gebracht waar iemand met een IT achtergrond waarschijnlijk geen raad mee weet. Gezien sommige topics hier denk ik dat IT sites ander volk trekt. Allicht meer betaalde pro's or specifiekere fora?

Bij gebrek aan software vind ik het idee om handmatig een vragenlijst te posten een prima idee. Hoewel ik het erg onpersoonlijk/onspecifiek vind. Uiteindelijk is het net zo goed iets voor de techniekers om betere vragen te leren stellen. Dat helpt immers de monteur die klanten te woord staat.
.

Wat bedoel je met die eerste zin? Ik kan dat echt niet thuisbrengen (al was het alleen maar omdat IT’ers altijd en overal raad mee weten O-) ). Maar serieus, ik snap die hele opmerking hier niet. Kun je dat toelichten?

Daarnaast was het niet mijn idee om een vragenlijst te posten maar een verhaal over de klacht en de achtergronden om een goed uitgangspunt te hebben. Vragenlijsten zijn per definitie onmogelijk gezien het veelvoud van motoren en klachten. Vragen kunnen worden gesteld aan de hand van de klachtenlijst en gegeven antwoorden en zullen heel vaak specifiek zijn voor een combinatie van klachten/antwoorden.
 
Dan lijkt het me, dat op een druk bezocht forum zoals mf iemand met een gevaarlijk antwoord wel wordt gecorrigeerd, zou ik wel doen tenminste. Als we ergens willen komen, moeten we niet steeds van doemscenario''s uitgaan, maar zaken positief benaderen en fouten corrigeren, daar is geen mod voor nodig, dat kunnen gewone users ook.
 
Er zijn sites, waar je aan kunt geven, aan welk antwoord op een vraag je het meest hebt gehad. Soms is dat niet het technisch beste antwoord, maar wel het antwoord, wat voor de vraagsteller op dat moment de beste oplossing biedt.



Stel, de ts geeft aan dat het antwoord op zijn/haar probleem van trillende remmen, aan beide kanten 3mm van de schijf afdraaien het beste is, want een broer van de zwager van de buurman heeft een draaibank en die fixt het wel even.

Iedereen die er op googled ziet dat deze oplossing als ''beste'' is gekozen, lijkt me niet wenselijk en ik zie niet hoe je dat wil gaan corrigeren op het moment dat de ts al heeft gekozen op dat antwoord en zich, zoals vaak gebeurt niet meer laat zien.


Heeft niets met doemscenario's te maken, gewoon even logisch nadenken.
 
Laatst bewerkt:
Iemand met een plaat voor zijn kop doet toch wat hem het beste uitkomt. Die wacht op het gewenste antwoord en doet dat dan.

Op die mensen moet je tech niet inrichten, die vang je niet. Je doelgroep als community zijn mensen met gezond verstand, enig technisch inzicht en aanleg, die hun grenzen kennen, naar goed advies luisteren en niet na de eerste reactie een powercommander bestellen om er hun accu mee op te laden.
 
Iemand met een plaat voor zijn kop doet toch wat hem het beste uitkomt. Die wacht op het gewenste antwoord en doet dat dan.

Op die mensen moet je tech niet inrichten, die vang je niet. Je doelgroep als community zijn mensen met gezond verstand, enig technisch inzicht en aanleg, die hun grenzen kennen, naar goed advies luisteren en niet na de eerste reactie een powercommander bestellen om er hun accu mee op te laden.


Zo denk ik er ook over. Bovendien moet Darwin ook nog wat awards kunnen uitreiken :9
 
Iemand met een plaat voor zijn kop doet toch wat hem het beste uitkomt. Die wacht op het gewenste antwoord en doet dat dan.

Op die mensen moet je tech niet inrichten, die vang je niet. Je doelgroep als community zijn mensen met gezond verstand, enig technisch inzicht en aanleg, die hun grenzen kennen, naar goed advies luisteren en niet na de eerste reactie een powercommander bestellen om er hun accu mee op te laden.



Je kan denk ik niet je doelgroep zelf bepalen als community, en dat moet je ook niet willen.
 
Laatst bewerkt:
Waarom niet? Die bepaal je ook niet zozeer als community, die ben je samen. Zowel als vrager als degene die antwoorden. Je deelt m.i. tenminste een basale interesse in techniek, ook al is die soms gedreven door acute problemen.

De mensen die hun topictitel starten met "HELP!!! NU!!!" zitten aan de rand van je community, ze staan bij de deur en rennen even hard naar buiten als dat ze binnenkomen. Ze vormen niet de kern die hier de discussie voert over hoe het beter kan in hun gezamenlijke virtuele techcave. Daarom vind ik dat je die exoten niet moet laten bepalen hoe de dagelijkse gang van zaken verloopt.

Zo is ook niet elke Hondadealer ingericht op onderhoud aan een NSR500
 
Iedereen die er op googled ziet dat deze oplossing als ''beste'' is gekozen, lijkt me niet wenselijk en ik zie niet hoe je dat wil gaan corrigeren op het moment dat de ts al heeft gekozen op dat antwoord en zich, zoals vaak gebeurt niet meer laat zien.


Heeft niets met doemscenario's te maken, gewoon even logisch nadenken.

Denk wel dat je een punt hebt wanneer je TS alleen een 'beste' antwoord laat kiezen.
Een systeem waarbij je users kunt laten bedanken voor posts is dan mss handiger. Dus dat je gewoon bij iedere post als ingelogd user bedankt kunt zeggen. Hierdoor heb je gelijk een filter wanneer er één persoon een oplossing goed vindt die de gemiddelde wereld ronduit gevaarlijk vind ook niet veel bedankjes krijgt.
 
Wat bedoel je met die eerste zin? Ik kan dat echt niet thuisbrengen (al was het alleen maar omdat IT’ers altijd en overal raad mee weten O-) ). Maar serieus, ik snap die hele opmerking hier niet. Kun je dat toelichten?

Daarnaast was het niet mijn idee om een vragenlijst te posten maar een verhaal over de klacht en de achtergronden om een goed uitgangspunt te hebben. Vragenlijsten zijn per definitie onmogelijk gezien het veelvoud van motoren en klachten. Vragen kunnen worden gesteld aan de hand van de klachtenlijst en gegeven antwoorden en zullen heel vaak specifiek zijn voor een combinatie van klachten/antwoorden.

Het stukje wat eerder terug van Insanity, over het inventariseren en koppelen aan een database. Wat dat betreft denken we er hetzelfde over denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Het topic is inmiddels dicht. Er was discussie ontstaan over een stukje waardering na een correct gestelde diagnose.

Contact zonder beeld en geluid kan erg moeilijk zijn. Maar mensen zouden in moeten zien hoe waardevol de vrijwilligers zijn die geheel belangeloos lezen, denken, piekeren, samenvatten, typen en posten. En daarmee in sommige gevallen een ander veiliger de weg op helpen.. of centen uitsparen.. of hun rijplezier vergroten. Zodra je zelf de moeite niet neemt om te bedenken hoe waardevol de hulp voor je is geweest.. dan kun je je afvragen of je het verdient. Net als met een uitkering.

En hoe lastig het via internet ook kan zijn, proberen de helpende(n) een goed gevoel te geven is het minste wat je dan kunt doen.
 
Het topic is inmiddels dicht. Er was discussie ontstaan over een stukje waardering na een correct gestelde diagnose.

Er is wat mij betreft geen discussie over hoe waardevol opmerkingen en diagnoses zijn die gebruikers plaatsen in een topic.
Zonder die opmerkingen bestaat er tenslotte geen forum.

Echter... als iemand meerdere keren SCHREEUWEND vraagt om waardering, gewoon echt vraagt waar zijn schouderklopje blijft dan gaat er iets mis, dat komt erg vervelend over en dan ben je schijnbaar aan het posten om je eigen ego te vergroten ipv als motorrijders onder elkaar met je hobby bezig te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan