Beleid in Techniek

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.082
27.381
Naast Meangreengirl
Techniek is al jaren een vast onderdeel op M-F.
Een erg waardevol onderdeel aangezien gebruikers er rechtstreekse antwoorden krijgen voor hun probleem.

M-F is geen forum waar erg strak gemodereerd word, maar juist de afdeling techniek zou het fijn zijn als iemand die een vraag stelt ook een antwoord krijgt en diegene dat niet hoeft te zoeken tussen vele off-topic reply's.
In techniek gaat er dus wel wat strakker gecorrigeerd worden op off-topic geneuzel.
Veel mensen die in techniek posten doen dat ook uit liefde voor de techniek of om anderen te helpen en zitten ook niet te wachten op off-topic gedoe.

Ook de manier waarop we met elkaar omgaan en op elkaar reageren zal aandacht krijgen.

Heb je zelf een vraag voor Techniek benoem dan een aantal dingen die van belang zijn zoals merk/type/bouwjaar van je motor en geef een goede omschrijving van je probleem, foto erbij is vaak een aanrader.
Als je probleem opgelost is dan zou het fijn zijn als je dat ook vermeld, met de gevonden oplossing.

Op M-F komen meerdere gebruikers die, niet alleen hobbymatig, veel ervaring, kunde en kennis hebben van motoren.
Er komen ook gebruikers die er wellicht wat minder kaas van gegeten hebben. Soms roepen die 'domme dingen' en soms komen die met onverwachts leuke en goede ideeën. Een ieder kan en mag posten, laat elkaar in elkaars waarde.

De gebruikers die aantoonbaar veel kennis van zaken hebben zullen in de toekomst een extra vermelding krijgen bij hun gebruikersnaam zodat ook voor nieuwe gebruikers te zien is dat ze te maken hebben met iemand die meer dan gemiddeld kennis/ervaring hebben met de techniek van motoren.

Bovenstaande is redelijk vaststaand. Maar we staan natuurlijk open voor opmerkingen suggesties en verbeteringen, dus roep wat je er van vind of goede ideeën die je hebt :)

Zo zou ik wel eens willen weten wie er zoal geschikt zou zijn om als 'echte techneut' genoemd te worden ?


Enkele reply waarmee deze 'discussie' is begonnen:

MeanBlueMan schreef op 24 november 2016 @ 18:48 :
Het verschijnsel van de echte techneuten die zich weggezet worden voelen als kleuters die niet weten waar ze het over hebben en de opmerkingen richting vraagstellers in de trend "hou op met sleutelen, breng m naar echte motorzaak' zijn idd twee items waar we als Mod's op het moment over aan het nadenken zijn.

Loki schreef op 24 november 2016 @ 22:19:
Het begint soms met de topic starters. Ze nemen niet allemaal de tijd precies te vertellen waar ze staan. Dat geeft ruimte voor het schieten met hagel.. zodat mensen die graag uiten wat ze weten, maar wat roepen. Relevant of niet. Anderen zijn wat terughoudender maar willen wel graag 'snel' en pasklaar antwoord geven. Terwijl soms de topic starter uithoren en zaken uitsluiten een logischer manier is, lijkt me.

Met "echte techneuten" verhef je mensen, is dat verstandig? Ervaring is super, maar niet iedereen weet alles, weet elke uitzondering of interpreteert de informatie nauwkeurig. Het uiteindelijke resultaat is wat telt, maar zelfs dat kan lastig te bepalen zijn als de topic starter weinig weet heeft van de materie.

MasterTommy schreef op 25 november 2016 @ 17:05:
Mogen er dan ook iets hogere eisen gesteld worden aan de inhoud van een openingspost?

Super Blackbird schreef op 26 november 2016 @ 12:16:
En een verplichting om tijdens en naderhand feedback te geven over de oplossing of probeersels.

Zot schreef op 26 november 2016 @ 15:57:
Eerste wat er moet gebeuren is dat techneuten ipv instemmend knikken bij een juist antwoord en denken , ok is al gezegt, dat instemmende knikken ook op het forum laten zien
 
Laatst bewerkt:
knip
Heb je zelf een vraag voor Techniek benoem dan een aantal dingen die van belang zijn zoals merk/type/bouwjaar van je motor en geef een goede omschrijving van je probleem, foto erbij is vaak een aanrader.
Als je probleem opgelost is dan zou het fijn zijn als je dat ook vermeld, met de gevonden oplossing.
knip
:^

als de vraag wat duidelijker is kan het antwoord ook specifieker,
en idd oplossing ook ff vermelden :Y



zijn van die basis dingetjes die ik op het werk ook dagelijks tegen kom,
 
Ik vind dat het verder moet gaan. Geen feedback op een oude vraag=geen nieuwe vraag.

In veel topics word een antwoord gegeven dat nuttig kan zijn, ook voor andere gebruikers die via een zoekvraag in zo'n topic terecht komen. Die kunnen dus wel nut hebben aan een topic waar de oorspronkelijke vraagsteller helaas het eindresultaat heeft vermeld.

Dat het niet erg netjes is naar degene die zichzelf inspannen om iemand zijn probleem op te lossen ben ik het absoluut mee eens !!

Ik zou ook niet weten hoe we daar op zouden modderen... iedere TS zijn topic-history nakijken en dan die topic's ook helemaal bekijken ? Dat is veel werk. Heel veel werk. Teveel werk, ben ik bang.
 
Kweeniehoor, het is ook wel een leuke sfeer hier en als er iemand begint met motorrijden en vraagt naar een geschikte motor, dan krijgt hij als antwoord 'een Hayabusa, maar wel een witte' en daar is eigenlijk weinig mis mee toch.

Zelfde met technische vragen. Het moet wel leuk blijven natuurlijk, hoewel het als het tot een oplossing leidt ook wel heel erg fijn is als zo'n topic kan worden afgesloten met dat goede gevoel van elkaar helpen.

Maar dat gebeurt op ongeveer elk forum. Mensen hebben een probleem, vragen raad en je hoort er niets meer van, irritant.

Aan de andere kant, dit topic komt eigenlijk voort uit een ontspoord topic waar iemand over zijn remmen begon. Heel ingewikkeld allemaal die remmen hoor en als je het verkloot heb je een lekkende remcilinder en ga je alsnog naar de vakman.

Allemaal niet nodig en als je de vraag stelt voor je de zaak verkloot ben je slim bezig. Maar wijs mensen vooral niet op hun fouten of tekortkomingen want dan breekt de hel los. En wat denk je? Iedereen maakt fouten en ik moet de eerste foutloze knakker nog tegenkomen.

Gaat goed hoor hier, niks meer aan doen en als mensen op de teentjes worden getrapt, helaas pindakaas.
 
Paar dingen die mij altijd opvallen

- veel dezelfde topics.

Op een aantal fora waar ik soms actief ben krijg je tijdens het aanmaken van een topic automatisch een aantal suggesties met topics met hetzelfde onderwerp. Dit zou een deel van de veel voorkomende vragen opvangen.

Bv, welke olie moet erin? Dan krijg je automatisch een verwijzing te zien naar het olietopic.

- een vraag zonder merk, type en bouwjaar. Waar vervolgens offtopic geneuzel op komt.

Kort invulformulier met bovenstaande gegevens zodat iedereen direct weet waar het over gaat. En kost minimale inspanning voor de TS.

- vaak is het best zoeken naar het juiste advies tussen al het offtopic en slechte adviezen. Vooral voor nieuwe users. Soort van moderatiesysteem voor users. Posts zijn te beoordelen. Na een x aantal + of - wordt de post extra zichtbaar (met het goede advies). En posts die niets met de vraag te maken hebben worden onzichtbaar tenzij je er op klikt.
TS ziet direct wat nuttige informatie is.
Eventueel hier een 'bijdrage score' aan vast hangen. Want wat namen roepen wie verstand van techniek heeft (en deze een speciale status te geven) lijkt mij niet de beste manier. Vooral niet vanachter het toetsenbord :+
 
Laatst bewerkt:
Gaat goed hoor hier,


Nee, het gaat slecht met M-F. Het grote publiek verschuift steeds meer naar facebook.
Sterk punt van M-F tov facebook is de terug vindbaarbeid. Vooral techniek is hierin een sterke pijler van M-F. Om dat te behouden/ versterken moet er iets aan de opzet gesleuteld worden.
 
Kweeniehoor, het is ook wel een leuke sfeer hier en als er iemand begint met motorrijden en vraagt naar een geschikte motor, dan krijgt hij als antwoord 'een Hayabusa, maar wel een witte' en daar is eigenlijk weinig mis mee toch.

Zelfde met technische vragen. Het moet wel leuk blijven natuurlijk, hoewel het als het tot een oplossing leidt ook wel heel erg fijn is als zo'n topic kan worden afgesloten met dat goede gevoel van elkaar helpen.

Maar dat gebeurt op ongeveer elk forum. Mensen hebben een probleem, vragen raad en je hoort er niets meer van, irritant.

Aan de andere kant, dit topic komt eigenlijk voort uit een ontspoord topic waar iemand over zijn remmen begon. Heel ingewikkeld allemaal die remmen hoor en als je het verkloot heb je een lekkende remcilinder en ga je alsnog naar de vakman.

Allemaal niet nodig en als je de vraag stelt voor je de zaak verkloot ben je slim bezig. Maar wijs mensen vooral niet op hun fouten of tekortkomingen want dan breekt de hel los. En wat denk je? Iedereen maakt fouten en ik moet de eerste foutloze knakker nog tegenkomen.

Gaat goed hoor hier, niks meer aan doen en als mensen op de teentjes worden getrapt, helaas pindakaas.

Dit topic komt niet voort uit dat ene topic, dat topic is wel een voorbeeld van hoe een serieus onderwerp verneukt word en veranderd in een BS topic waar niemand wat aan heeft en iedereen een slechte smaak aan overhoudt.
Het valt al langer op dat off-topic posten met name in techniek een probleem worden.
In sommige topic's kun je de juiste technische antwoorden nauwelijks meer terug vinden tussen de onzin en leuke plaatjes.
Dat is niet erg leuk voor de vraagsteller, zeker als die pas net op M-F aangemeld is.
En Techniek is slechts 1 van de 30+ sub-fora, er blijven er nog genoeg over om onzin kwijt te kunnen als Techniek gewoon serieus word.
 
Paar dingen die mij altijd opvallen

- veel dezelfde topics.

Op een aantal fora waar ik soms actief ben krijg je tijdens het aanmaken van een topic automatisch een aantal suggesties met topics met hetzelfde onderwerp. Dit zou een deel van de veel voorkomende vragen opvangen.

Bv, welke olie moet erin? Dan krijg je automatisch een verwijzing te zien naar het olietopic.
goede
- een vraag zonder merk, type en bouwjaar. Waar vervolgens offtopic geneuzel op komt.

Kort invulformulier met bovenstaande gegevens zodat iedereen direct weet waar het over gaat. En kost minimale inspanning voor de TS.
goede
- vaak is het best zoeken naar het juiste advies tussen al het offtopic en slechte adviezen. Vooral voor nieuwe users. Soort van moderatiesysteem voor users. Posts zijn te beoordelen. Na een x aantal + of - wordt de post extra zichtbaar (met het goede advies). En posts die niets met de vraag te maken hebben worden onzichtbaar tenzij je er op klikt.
TS ziet direct wat nuttige informatie is.
teveel lolbroeken die lolbroeken posts kudo's geven en teveel mensen die de ballen verstand ergens van hebben die iets plussen wat nergens op slaat
Eventueel hier een 'bijdrage score' aan vast hangen. Want wat namen roepen wie verstand van techniek heeft lijkt mij niet de beste manier.

Ik denk dat er alleen geplust mag worden door mensen die er bewezen verstand van hebben.
 
dat topic is wel een voorbeeld van hoe een serieus onderwerp verneukt word en veranderd in een BS topic waar niemand wat aan heeft en iedereen een slechte smaak aan overhoudt.

Is het niet voldoende als moderatoren naar eigen inzicht de discussie heel kort houden? Mijn ervaring is dat er een klein percentage off topic moet kunnen zijn, om het topic tot een "community" te maken ipv een lees-topic, maar teveel off topic is fnuikend. Ook onaardige antwoorden zijn heel slecht voor de sfeer, en ceëren een drempel voor mensen die voor het eerst iets willen vragen.
Moderatoren weten ook wie iets post. Van de één accepteer je iets wat je van een ander niet accepteert. Iemand die veel kudo's op MF heeft verdiend komt overal mee weg, en een ander wellicht niet.
 
Paar dingen die mij altijd opvallen

- veel dezelfde topics.

Op een aantal fora waar ik soms actief ben krijg je tijdens het aanmaken van een topic automatisch een aantal suggesties met topics met hetzelfde onderwerp. Dit zou een deel van de veel voorkomende vragen opvangen.

Bv, welke olie moet erin? Dan krijg je automatisch een verwijzing te zien naar het olietopic.

- een vraag zonder merk, type en bouwjaar. Waar vervolgens offtopic geneuzel op komt.

Kort invulformulier met bovenstaande gegevens zodat iedereen direct weet waar het over gaat. En kost minimale inspanning voor de TS.

- vaak is het best zoeken naar het juiste advies tussen al het offtopic en slechte adviezen. Vooral voor nieuwe users. Soort van moderatiesysteem voor users. Posts zijn te beoordelen. Na een x aantal + of - wordt de post extra zichtbaar (met het goede advies). En posts die niets met de vraag te maken hebben worden onzichtbaar tenzij je er op klikt.
TS ziet direct wat nuttige informatie is.
Eventueel hier een 'bijdrage score' aan vast hangen. Want wat namen roepen wie verstand van techniek heeft (en deze een speciale status te geven) lijkt mij niet de beste manier. Vooral niet vanachter het toetsenbord :+

Goede reactie, genoeg om s over na te denken :Y
De 2 belangrijkste dingen die je aanhaalt vereisen echter software aanpassingen.
Aanpassingen die momenteel niet mogelijk zijn '( of die teveel impact hebben om in de huidige software te implementeren. De Admins/Developer zijn druk bezig om een nieuwe software te kiezen voor M-F, daar zullen die opties gedeeltelijk of geheel in opgenomen kunnen worden. Wanneer de nieuwe software daadwerkelijk z'n intrede zal doen is een eeuwig mysterie, die termijn staat al jaren op "september" :+ maar het komt nu toch echt dichterbij, volgens de Admins.

To die tijd moeten we M-F / Techniek dus op alternatieve manieren moeten verbeteren ;)




Edit: Damn, gaat hard hier !! En veel erg nuttige opmerkingen :}
Ik heb de neiging overal op te willen reageren, dat kan ik nu niet bijhouden en is volgens mij nu ook niet gewenst, lekker verder brainstormen aub :Y :}
 
Laatst bewerkt:
teveel lolbroeken die lolbroeken posts kudo's geven en teveel mensen die de ballen verstand ergens van hebben die iets plussen wat nergens op slaat
Tja dat hou je altijd. Maar ik zie op een aantal fora dat dit systeem perfect werkt.
Daarnaast kan er ook nog wat gesleuteld worden aan de zwaarte van een - of +


Ik denk dat er alleen geplust mag worden door mensen die er bewezen verstand van hebben.
Hoe ga je dat aantonen?

Dan blijft er een select clubje die het bepaald. Sub mods?

Hebben andere mensen die deze 'status' niet hebben maar er wel verstand van hebben (bv merk specifieke kennis) nog wel zin om te reageren? Omdat een klein clubje de scepter zwaait over techniek?

Ik twijfel niet aan de kennis van sommige hier. Maar ik denk dat het de sfeer niet ten goede komt.
 
Dat er het een en ander anders moet gaan ben ik het wel mee eens, echter zijn er wel een aantal dingen die ik me afvraag:

Er wordt gezegd dat de "pro's" straks een extra aanduiding bij de naam krijgen en daar is op zich niks mis mee.

Echter vraag ik me wel af hoe dit getoetst zal worden?, zijn dit bijvoorbeeld alleen de gebruikers die buiten M-F een eigen motorzaak/werkplaats hebben of kunnen dit ook gebruikers zijn die het leuk vinden om zelf te sleutelen en zelf ook aardig wat ervaring en kennis opgedaan hebben?

Ook zijn er een aantal professionals welke soms ook wel erg bot reageren, het zou dan ook fijn zijn als hier ook een beetje op word gelet.

Uiteraard weet ik dat er in het verleden ook diverse topics geopend zijn door een (al dan niet speciaal daarvoor aangemelde) gebruiker welke maar heel summier informatie verstrekt heeft of eigenwijs doen als er informatie word gegeven, maar ook heb ik regelmatig gezien dat iemand normaal een topic opent en dat een pro vervolgens zeer cryptisch vertelt dat diegene het niet goed doet of gedaan heeft, zonder dan ook even de moeite te nemen om het een en ander wat te verduidelijken of toe te lichten.
 
Tja dat hou je altijd. Maar ik zie op een aantal fora dat dit systeem perfect werkt.
Daarnaast kan er ook nog wat gesleuteld worden aan de zwaarte van een - of +Hoe ga je dat aantonen?

Dan blijft er een select clubje die het bepaald. Sub mods?

Hebben andere mensen die deze 'status' niet hebben maar er wel verstand van hebben (bv merk specifieke kennis) nog wel zin om te reageren? Omdat een klein clubje de scepter zwaait over techniek?

Ik twijfel niet aan de kennis van sommige hier. Maar ik denk dat het de sfeer niet ten goede komt.

vaak genoeg plusjes halen en je krijgt ook die status?
 
Er mogen ook eisen gesteld worden aan de Topicstarter.
Wat je hier soms aan vragen voorbij ziet komen! Daar is met geen mogelijkheid 'n serieus antwoord op te geven. Het zegt wat van de hulpvaardigheid van de MF-ers die dat wel proberen te doen. Omdat er voor technische problemen vaak meerdere oplossingen mogelijk zijn, is het beschrijven van ervaring daarom zeker waardevol. Om gedurende 'n topic te moeten wachten op 'n antwoord van 'n officiële techneut is ook niet echt handig.
 
teveel lolbroeken die lolbroeken posts kudo's geven en teveel mensen die de ballen verstand ergens van hebben die iets plussen wat nergens op slaatIk denk dat er alleen geplust mag worden door mensen die er bewezen verstand van hebben.

Ik lees en post op stackoverflow.com, een vraag-antwoord platform voor IT'ers. Daar kun je opplussen en afminnen. Dat kun je naarmate je meer kudo's hebt. In het begin kun je niks, je kunt alleen een vraag stellen. Heb je genoeg kudo's dan kun je ook een antwoord geven. Met nog meer kudo's kun je commentaar geven op een vraag. En dan kun je andermans post editen. En zo verder.
Je kunt van iedereen de rating zien, dus zie je vanzelf hoe goed een antwoord wsch is. Het verkrijgen van een hoge rating heeft als voordeel dat dat goed is voor je cv en dus zorgen mensen dat ze goede antwoorden geven op vragen.

Het werkt heel goed. Het is de belangrijkste bron van informatie voor software ontwikkelaars en veel andere IT-gerelateerde groepen.
 
goedegoedeteveel lolbroeken die lolbroeken posts kudo's geven en teveel mensen die de ballen verstand ergens van hebben die iets plussen wat nergens op slaatIk denk dat er alleen geplust mag worden door mensen die er bewezen verstand van hebben.


Dit wordt nog een lastig puntje ben ik bang.

Als iedereen (dus ook degenen zonder verstand van techniek) kan beoordelen krijg je geen representatieve waardering en als je alleen de pro's laat beoordelen is de kans groot dat er ook nooit nieuwe gebruikers bij kunnen komen omdat de pro's misschien al snel vinden dat de antwoorden niet goed genoeg geweest zijn.

verder vraag ik me dan ook af wie aan gaat tonen wie er bewezen verstand van hebben.
 
Tja dat hou je altijd. Maar ik zie op een aantal fora dat dit systeem perfect werkt.
Daarnaast kan er ook nog wat gesleuteld worden aan de zwaarte van een - of +Hoe ga je dat aantonen?

Dan blijft er een select clubje die het bepaald. Sub mods?

Hebben andere mensen die deze 'status' niet hebben maar er wel verstand van hebben (bv merk specifieke kennis) nog wel zin om te reageren? Omdat een klein clubje de scepter zwaait over techniek?

Ik twijfel niet aan de kennis van sommige hier. Maar ik denk dat het de sfeer niet ten goede komt.

Oke, toch nog reageren :X

Het is zeker niet de bedoeling dat een klein groepje gebruikers de scepter zal gaan zwaaien, basis van M-F is en blijft dat M-F 'voor en door M-Fers' gevormd word.
Wel kijken we of sommige gebruikers die aantoonbaar meer dan gemiddeld veel technische kennis hebben een beetje extra waardering / aanzien kunnen geven.
Liefst 100% in samenspraak met alle gebruikers, maar dat zal pas echt kunnen werken met de nieuwe software, vandaar hier alvast de algemene vraag 'wie zijn nu degene die positief boven t maaiveld uitsteken' :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan