Beleid in Techniek

MeanBlueMan

Moderator a la Pastafari
8 jan 2003
112.082
27.381
Naast Meangreengirl
Techniek is al jaren een vast onderdeel op M-F.
Een erg waardevol onderdeel aangezien gebruikers er rechtstreekse antwoorden krijgen voor hun probleem.

M-F is geen forum waar erg strak gemodereerd word, maar juist de afdeling techniek zou het fijn zijn als iemand die een vraag stelt ook een antwoord krijgt en diegene dat niet hoeft te zoeken tussen vele off-topic reply's.
In techniek gaat er dus wel wat strakker gecorrigeerd worden op off-topic geneuzel.
Veel mensen die in techniek posten doen dat ook uit liefde voor de techniek of om anderen te helpen en zitten ook niet te wachten op off-topic gedoe.

Ook de manier waarop we met elkaar omgaan en op elkaar reageren zal aandacht krijgen.

Heb je zelf een vraag voor Techniek benoem dan een aantal dingen die van belang zijn zoals merk/type/bouwjaar van je motor en geef een goede omschrijving van je probleem, foto erbij is vaak een aanrader.
Als je probleem opgelost is dan zou het fijn zijn als je dat ook vermeld, met de gevonden oplossing.

Op M-F komen meerdere gebruikers die, niet alleen hobbymatig, veel ervaring, kunde en kennis hebben van motoren.
Er komen ook gebruikers die er wellicht wat minder kaas van gegeten hebben. Soms roepen die 'domme dingen' en soms komen die met onverwachts leuke en goede ideeën. Een ieder kan en mag posten, laat elkaar in elkaars waarde.

De gebruikers die aantoonbaar veel kennis van zaken hebben zullen in de toekomst een extra vermelding krijgen bij hun gebruikersnaam zodat ook voor nieuwe gebruikers te zien is dat ze te maken hebben met iemand die meer dan gemiddeld kennis/ervaring hebben met de techniek van motoren.

Bovenstaande is redelijk vaststaand. Maar we staan natuurlijk open voor opmerkingen suggesties en verbeteringen, dus roep wat je er van vind of goede ideeën die je hebt :)

Zo zou ik wel eens willen weten wie er zoal geschikt zou zijn om als 'echte techneut' genoemd te worden ?


Enkele reply waarmee deze 'discussie' is begonnen:

MeanBlueMan schreef op 24 november 2016 @ 18:48 :
Het verschijnsel van de echte techneuten die zich weggezet worden voelen als kleuters die niet weten waar ze het over hebben en de opmerkingen richting vraagstellers in de trend "hou op met sleutelen, breng m naar echte motorzaak' zijn idd twee items waar we als Mod's op het moment over aan het nadenken zijn.

Loki schreef op 24 november 2016 @ 22:19:
Het begint soms met de topic starters. Ze nemen niet allemaal de tijd precies te vertellen waar ze staan. Dat geeft ruimte voor het schieten met hagel.. zodat mensen die graag uiten wat ze weten, maar wat roepen. Relevant of niet. Anderen zijn wat terughoudender maar willen wel graag 'snel' en pasklaar antwoord geven. Terwijl soms de topic starter uithoren en zaken uitsluiten een logischer manier is, lijkt me.

Met "echte techneuten" verhef je mensen, is dat verstandig? Ervaring is super, maar niet iedereen weet alles, weet elke uitzondering of interpreteert de informatie nauwkeurig. Het uiteindelijke resultaat is wat telt, maar zelfs dat kan lastig te bepalen zijn als de topic starter weinig weet heeft van de materie.

MasterTommy schreef op 25 november 2016 @ 17:05:
Mogen er dan ook iets hogere eisen gesteld worden aan de inhoud van een openingspost?

Super Blackbird schreef op 26 november 2016 @ 12:16:
En een verplichting om tijdens en naderhand feedback te geven over de oplossing of probeersels.

Zot schreef op 26 november 2016 @ 15:57:
Eerste wat er moet gebeuren is dat techneuten ipv instemmend knikken bij een juist antwoord en denken , ok is al gezegt, dat instemmende knikken ook op het forum laten zien
 
Laatst bewerkt:
Is als noodoplossing voor de template het volgende een optie?

Een stuk vaste tekst waarin iets staat als:

Is in de openingspost voldoende informatie gegeven?
Zoals:
- Merk
- Type
- Klacht
- Etc. etc.
(Verder uit te werken)


Deze tekst zou dan zsm door mod/gebruikers/etc. in het topic gekopieerd kunnen worden, bij voorkeur als 1e post na de vraagstelling. Dat kopiëren kan bv. vanuit een andere post gebeuren.

Ik weet het, ook dit verdient niet bepaald de schoonheidsprijs. Maar ik vind het hele initiatief te waardevol om te laten stranden op “iets triviaals O-) als het wachten op nieuwe forum-software”.

Het hele initiatief is ook te waardevol om te laten stranden !! ;)

Persoonlijk wil ik er graag naar toe dat die vragen al in de openingspost staan als je een topic opent.
Van wat ik begrepen heb zal dit ook gaan gebeuren, alleen...waarschijnlijk niet meer op de oude software.

Tot die tijd staat het natuurlijk iedereen vrij om met een stukje copy/paste een nieuwe gebruiker te helpen hiermee ;)
De Mods zijn nu eenmaal niet 24/7 aanwezig, het zal nooit lukken dat we vanuit de crew alle nieuwe topic's zo in de gaten kunnen houden, daarvoor gaat het te snel in Techniek.




Laat de TS antwoorden accepteren die geholpen hebben. Voor de modjes zou het eventueel mogelijk zijn om een ander antwoord te accepteren indien deze daadwerkelijk beter is.
Ja ook de modjes zullen technische beslissingen moeten maken.
Introduceer een reputatiesysteem zodat iemand met een hoge reputatie automatisch meer modrechten krijgt.

OOohhw... nou, ik kan je vertellen dat de mod's pertinent GEEN technische beslissingen zullen nemen.
Sowieso moet ik niets.

Voor toelichting hierover, en ook over de andere opmerkingen, wellicht even het hele topic lezen, dat is nl allemaal al besproken.


Plussen en minnen word ook al een tijdje binnen de crew besproken maar als we dat invoeren zal dat ook zijn met de invoer van de nieuwe software. De huidige is te brak om er nog dingen aan te hangen, zover ik begrepen heb.




Implementeer een voting system ipv die rare oranje tags die met de natte vinger bepaald worden om zo een soort elite groepje te creëren.

Rare oranje tags, natte vinger, elitegroepje... Leuk en fijn dat je meedenkt, maar als je zo over dingen praat waar toch wel degelijk over nagedacht is en wat tot stand gekomen is met behulp van alle reagerende gebruikers uit dit topic dan vind ik dat je andersmans werk wel heel denigrerend bekijkt.

Laten we aub overleggen ipv vanuit het niets dingen te roepen op een manier alsof je de wijsheid in pacht hebt.





Nou zo dus, van pagina 1 :9 :Met name bij IT/software fora zie je dat soort systemen veel.. het opbouwen van rankings brons/zilver/goud/platinum members oid en dus ook opbouwend het privilege krijgen om te kunnen plussen/minnen etc. Wat je ziet is dat er dan inhoudelijk duidelijk wordt gereageerd met geen offtopic. Met als voordeel voor mods dat het doorgaans zelf regulerend werkt.

Ook vanuit het commerciële belang van MF denk ik dat er op de achtergrond echt al wel over zoiets wordt nagedacht. Want door dat soort systemen trek je ook makkelijker nieuw publiek wat eerder geneigd is te blijven plakken. Nu kom je als nieuweling binnen in een besloten clubje. Tot een tijdje terug werkte dat, maar over het algemeen is dat hechte community gevoel aan het verdwijnen. Kleinere fora's waar ik actief op was/ben sterven een stille dood.

Ik heb overigens niks tegen die oranje embleempjes. Je ziet in de meeste topics dat het werkt. Maar om als community relevant te blijven op de langere termijn.. zijn dat soort systemen denk ik het overwegen wel waard.

:^
 
Laatst bewerkt:
Toetsenbordridders als jij zouden hiermee ook weggefilterd worden met het overige ruis. Daarvoor is de community er om het een en ander recht te stemmen.

Moet dit nu echt met zo'n woordkeuze ?

Sorry, laat ik het zo zeggen: Al voordat jij begon mee te posten is er veel gezegd en geschreven in dit topic.
Een van de positieve dingen was dat iedereen wat te zeggen heeft en dat ook kan zeggen, alle opties zijn meegenomen en besproken.

Maar het mooiste... in ieder geval binnen dit topic was er een normale communicatie, zonder dat een ander aangevallen werd of anderen uitgescholden werden.

Ik vind het een beetje jammer dat je hier binnen komt vallen dat deze fatsoensnormen gelijk overboord flikkert. Zou je daar aub een beetje rekening mee willen houden ?


Je ideeën zijn namelijk best interessant, al zijn ze allemaal al besproken, toch zou ik nieuwe input van je niet willen missen :)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn sites, waar je aan kunt geven, aan welk antwoord op een vraag je het meest hebt gehad. Soms is dat niet het technisch beste antwoord, maar wel het antwoord, wat voor de vraagsteller op dat moment de beste oplossing biedt.
 
Er zijn sites, waar je aan kunt geven, aan welk antwoord op een vraag je het meest hebt gehad. Soms is dat niet het technisch beste antwoord, maar wel het antwoord, wat voor de vraagsteller op dat moment de beste oplossing biedt.


Is al besproken, de kans hierbij is aanwezig dat een beunoplossing als beste antwoord wordt gekozen omdat het zo lekker goedkoop is.
 
Ik verzin ter plekke maar wat, misschien is het wel helemaal niks, misschien kan het gedeeltelijk gebruikt worden maar laten we het eens omdraaien om minder gespam te hebben. Stel iemand heeft een vraag. Nu kan je reageren door wat opties aan te klikken, en daarachter je vraag of opmerking of mogelijke oplossing te plaatsen. Bijv:

Help mijn band is ineens wat zachter, wat kan ik doen.

Techneut A
(x) Vraag - Hoe is de staat van je ventiel?
(0) Advies
(0) Mogelijke oplossing

Techneut B
(0) Vraag
(x) Advies - Kijk eens of er geen scherp voorwerp in je band zit.
(0) Mogelijke oplossing

Techneut C
(0) Vraag
(0) Advies
(x) Mogelijke oplossing - Het was vorige week 20 graden, nu -5. Temperatuur kan invloed hebben op de bandenspanning
 
Is al besproken, de kans hierbij is aanwezig dat een beunoplossing als beste antwoord wordt gekozen omdat het zo lekker goedkoop is.


Soms heb ik en ook anderen aan een beunoplossing voldoende om thuis te komen, in plaats van onderweg me uit te laten kleden door een dealer, die een in een gestrande motorrijder een mooie extra inkomstenbron ziet. Of heb ik voldoende aan een gebruikt onderdeel, in plaats van voor het dure nieuwe onderdeel te gaan. Soms is een rijdbare afstelling voldoende en is 1500 pleuro voor testbank en tuning door Paul Ritzen teveel van het goeie. Hij geeft vast wel het technisch perfecte antwoord, maar dat past niet bij ieders portemonnee of ieders wijze van het beleven van motorrijden. Door voor het perfecte antwoord te gaan, sluit je andere antwoorden uit, terwijl die een vraagsteller ook vooruit kunnen helpen.

Ik proef uit de opstelling van diverse mensen nog steeds dat het gaat tussen prof en hobbyist en dat vind ik jammer, want beide hebben hun kwaliteiten, ook al beseft niet iedereen dat.
 
Open eens een topic dat je remmen trillen. 9 van de 10 schreeuwt gelijk, remschijven krom. Tuurlijk, dat is mooi verdienen nieuwe remschijven.

Mooi verdienen voor wie?

Leek: Schijven vervangen!
Prof: Sinds wanneer is dit? Is er iets aan de motor veranderd? Zijn de remmen gangbaar? Heb je de schijven gemeten op slingering en dikteverschil? Etc etc allemaal lastige vragen waar de TS niet op zit te wachten, hij wil gewoon het juiste antwoord uit de glazen bol.
Leek met glazen bol: Ja je schijven hebben dikteverschil. Dat weet ik zeker want dat heb ik ook een keer gehad.

TS: Oke top dan ga ik nieuwe schijven bestellen!
:z :z
 
Soms heb ik en ook anderen aan een beunoplossing voldoende om thuis te komen, in plaats van onderweg me uit te laten kleden door een dealer, die een in een gestrande motorrijder een mooie extra inkomstenbron ziet. Of heb ik voldoende aan een gebruikt onderdeel, in plaats van voor het dure nieuwe onderdeel te gaan. Soms is een rijdbare afstelling voldoende en is 1500 pleuro voor testbank en tuning door Paul Ritzen teveel van het goeie. Hij geeft vast wel het technisch perfecte antwoord, maar dat past niet bij ieders portemonnee of ieders wijze van het beleven van motorrijden. Door voor het perfecte antwoord te gaan, sluit je andere antwoorden uit, terwijl die een vraagsteller ook vooruit kunnen helpen.

Ik proef uit de opstelling van diverse mensen nog steeds dat het gaat tussen prof en hobbyist en dat vind ik jammer, want beide hebben hun kwaliteiten, ook al beseft niet iedereen dat.


Dat ben ik helemaal met je eens en zo bedoel ik het ook niet.
Met een beunoplossing bedoel ik een oplossing die gevaar en of schade op kan leveren.

Ik ben ook hobbyist en ik heb het idee dat veel hobbyisten tegen de pro's op proberen te boksen, doe dat gewoon niet, dan hoef je je frustraties ook niet op elkaar af te reageren.
 
Ik proef uit de opstelling van diverse mensen nog steeds dat het gaat tussen prof en hobbyist en dat vind ik jammer, want beide hebben hun kwaliteiten, ook al beseft niet iedereen dat.

:^

Ik ben ook hobbyist en ik heb het idee dat veel hobbyisten tegen de pro's op proberen te boksen, doe dat gewoon niet, dan hoef je je frustraties ook niet op elkaar af te reageren.

:^ En dat geld beide kanten op :Y

Sleutel is geen bewijs, bewijs lever je ook niet in 1 topic, dat zie je over -tig topic's :)
 
Leek: Schijven vervangen!
Prof: Sinds wanneer is dit? Is er iets aan de motor veranderd? Zijn de remmen gangbaar? Heb je de schijven gemeten op slingering en dikteverschil? Etc etc allemaal lastige vragen waar de TS niet op zit te wachten, hij wil gewoon het juiste antwoord uit de glazen bol.
Leek met glazen bol: Ja je schijven hebben dikteverschil. Dat weet ik zeker want dat heb ik ook een keer gehad.

TS: Oke top dan ga ik nieuwe schijven bestellen!
:z :z

Als vervolgens de schijven niet het probleem blijken te zijn, gaat die persoon ook niet aangeven dat dat het beste antwoord is. Hij gaat verder kijken of zijn motor naar een motorzaak brengen.

Blijken de schijven wel het probleem te zijn en is daarmee het probleem verholpen, gaat de TS toch niet verder kijken en heeft de ander persoon een plusje verdient.

Zie niet in wat er mis is het met systeem. Misschien helpt het ook om de techneuten hun antwoorden beter aan te laten sluiten bij de TS. Je kunt technisch gezien nog zo een fantastisch correct antwoord geven, als het niet aansluit bij de wens of de kunde van TS sla je alsnog de plank mis.

Om ff bij je voorbeeld te blijven een schijf meten op dikte is vrij simpel te doen met een schuifmaat, maar behoeft soms wat uitleg. Een schijf meten op slingering is dan al weer een stukje ingewikkelder. Je antwoord klopt op dat moment technisch wel goed, maar mogelijk moet je iemand met wat minder technische kennis stap voor stap in het proces meenemen om zo hem of haar verder te helpen.

Volgens mij is het doel van het techniek gedeelte nog steeds om elkaar verder te helpen.

Nog een voordeel van het systeem is ook dat je in de gaten kunt houden wie technisch goed aansluitende antwoorden geeft en deze mogelijk ook een sleutel toekennen. Of niet, maar dan kun je op basis van zijn score in goede antwoorden wel afmeten of je een antwoord al dan niet meer serieus moet nemen.
 
Dat ben ik helemaal met je eens en zo bedoel ik het ook niet.
Met een beunoplossing bedoel ik een oplossing die gevaar en of schade op kan leveren.

Ik ben ook hobbyist en ik heb het idee dat veel hobbyisten tegen de pro's op proberen te boksen, doe dat gewoon niet, dan hoef je je frustraties ook niet op elkaar af te reageren.



Dan druk je je verkeerd uit, want een oplossing die gevaar oplevert is geen oplossing.
 
Zo worden er behoorlijk wat variaties naar voren gebracht waar iemand met een IT achtergrond waarschijnlijk geen raad mee weet. Gezien sommige topics hier denk ik dat IT sites ander volk trekt. Allicht meer betaalde pro's or specifiekere fora?

Bij gebrek aan software vind ik het idee om handmatig een vragenlijst te posten een prima idee. Hoewel ik het erg onpersoonlijk/onspecifiek vind. Uiteindelijk is het net zo goed iets voor de techniekers om betere vragen te leren stellen. Dat helpt immers de monteur die klanten te woord staat.

Het minnen van posts zou ik nooit aan beginnen. Plussen is te proberen, argumenten dat mensen het niet altijd goed kunnen oordelen lijken me valide.

Je antwoord klopt op dat moment technisch wel goed, maar mogelijk moet je iemand met wat minder technische kennis stap voor stap in het proces meenemen om zo hem of haar verder te helpen.

Een heel goed punt, maar krijg dat maar eens van de grond. Daar moet tijd voor worden genomen en duidelijk geformuleerde vragen. Welke in sommige gevallen compleet bedolven raken onder een berg andere, snelle reacties.

Precies zoals Rambammel schetst. En dan nog eens verder speuren naar de oorzaak van het probleem met bijvoorbeeld de schijven.
 
Dan druk je je verkeerd uit, want een oplossing die gevaar oplevert is geen oplossing.

Naar mijn idee een heel lastig concept. Sommige mensen rijden op ratbikes door weer en wind door stad en land en komen waar ze willen komen. Anderen rijden op een fancy super gevaartje en rijden hem na 2 rondjes op het ciruit helemaal kort. De berijder, de omstandigheden, het materiaal.. zoveel variatie..
 
Om ff bij je voorbeeld te blijven een schijf meten op dikte is vrij simpel te doen met een schuifmaat, maar behoeft soms wat uitleg.

zo rap kan het mis lopen. waarschijnlijk goed gedoeld maar je kan schijven praktisch nooit opmeten met een schuifmaat omdat je de dan de buitenste rand opmeet die niet slijt. en is die er niet, meet je nog steeds het dikste punt en niet het dunste.
 
zo rap kan het mis lopen. waarschijnlijk goed gedoeld maar je kan schijven praktisch nooit opmeten met een schuifmaat omdat je de dan de buitenste rand opmeet die niet slijt. en is die er niet, meet je nog steeds het dikste punt en niet het dunste.


of je steekt het uiteinde door een ventilatiegat en doet aan de achterkant ff iets om het tegen te houden ;)
 
zo rap kan het mis lopen. waarschijnlijk goed gedoeld maar je kan schijven praktisch nooit opmeten met een schuifmaat omdat je de dan de buitenste rand opmeet die niet slijt. en is die er niet, meet je nog steeds het dikste punt en niet het dunste.
Soms gaat ie er omheen, door de uitsparingen.
image_783.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan