Beginner motor: Yamaha MT-03 (of andere suggesties)

Motorlars

MF'er
12 apr 2019
227
162
Roden
Goedemorgen!

Ik ben op het moment nog bezig met lessen en ik rij op een MT-07. Rijdt heerlijk vind ik en ziet er prachtig uit, maar is voorlopig ver buiten mijn budget. Mijn oog viel per toeval op de MT-03, qua looks ook niet verkeerd en is een stuk betaalbaarder, hoewel nog steeds flink boven mijn budget. Ben van plan de motor voor woon-werk/school (half uurtje 80 km en autoweg) te gebruiken en met mooi weer langere ritten, zal dus veelvuldig gebruikt worden. Geen idee hoe het rijdt, waarschijnlijk verwacht ik onterecht dat het zoals de 07 rijdt.

Nou vroeg ik me af of de 03 prettig zal rijden voor mijn gebruik? Ik probeer toch al een beetje te kijken naar een leuke motor voor als ik mijn rijbewijs heb.
Eventuele andere suggesties voor een leuke naked van 35 kw? Het fijne aan mijn lesmotor is dat ik redelijk rechtop zit. Ik ben lang, dus mijn rug gaat er dan ook niet aan. Liefst max 2000 a 2500 euro.
 
Ik heb (net als jij) gelest op een MT07, super fijne motor maar was voor mij helaas ook buiten budget. Ik rijd op dit moment rond op een Yamaha XJ6, wat ik persoonlijk ook een erg fijne motor vind. Je hebt ze ook in 35kw uitvoering. Anders kun je evt. kijken naar een Suzuki GS500E of Honda CB600F, die zitten ook nog wel in jouw prijsklasse denk ik. Ik raad je vooral aan om langs dealer te gaan en daar t.z.t. proef te rijden op verschillende motoren! :)
 
Als je op een 07 hebt gelesd ga je erg snel op de 03 uitgekeken zijn. Ik sluit me aan bij de post hierboven wellicht is een Fazer ook een prima optie?
 
Fazer is inderdaad ook een goede optie om eens naar te kijken! @Jean2cilinder volgens mij heeft TS een A2 rijbewijs en mag dus ook niet meer dan 35KW? In dat geval zou een 03 best oke zijn, maar dan alsnog buiten budget. Met volledig rijbewijs zou ik niet een 35kw kopen.
 
Ik heb straks inderdaad een A2 rijbewijs (code 80), te jong om gelijk voor onbegrensd te gaan.

De CB600f is ook een leuke! Zie regelmatig zulke rijden.
 
Oh joepie, een topic over mijn motor! Tenminste... ik neem aan dat je de 'oude' MT-03 bedoelt, gezien dat je het in de rest van je post hebt over budget?

Even serieus; hoe de 03 rijdt in vergelijking tot de 07, ik heb geen flauw idee. Mijn punten van referentie zijn m'n lesmotoren; Kawasaki Z650, Kawasaki ER6-N en een Honda CB500. En ik heb een paar dagen op een BMW Scarver gereden. Maar vooral op de Z650.

In vergelijking met die (en ik denk in vergelijking met de MT-07 ook) is de 03 wat meer... basic. Het trilt wat harder, het voelt wat minder verfijnd. Maar het rijdt wel leuk. Ik rijd meerdere keren per week zonder problemen 45 km woon-werk heen-terug. Maar soms zit ik er in het weekend gerust een paar uur op; krijg ik ook geen last van.

Maarrr... ik ben maar 1.74 en ik heb altijd wel het gevoel dat ik niet heel veel langer zou moeten zijn voor deze motor. De houding is pal rechtop, dus ik voel me af en toe al een windzeil op de snelweg. En mijn niet-erg-lange benen voelen prima gebogen, maar ik denk dat veel langere benen toch al snel last zouden krijgen.
 
35kw is wederom maar een oplossing voor, en het valt me tegen dat @kapiteinkoek hem nog niet benoemd heeft: De GS500. Precies 35kw en een ideaal ding om het op te leren.


Maar om eerlijk te zijn zijn alle 35kw motoren dat. Ga eens testrijden of het wat voor je is. Dat is de enige manier om erachter te komen.
 
Als je op een 07 hebt gelesd ga je erg snel op de 03 uitgekeken zijn. Ik sluit me aan bij de post hierboven wellicht is een Fazer ook een prima optie?
Ik zou niet weten waarom.

Oh joepie, een topic over mijn motor! Tenminste... ik neem aan dat je de 'oude' MT-03 bedoelt, gezien dat je het in de rest van je post hebt over budget?
8<
In vergelijking met die (en ik denk in vergelijking met de MT-07 ook) is de 03 wat meer... basic. Het trilt wat harder, het voelt wat minder verfijnd. Maar het rijdt wel leuk. Ik rijd meerdere keren per week zonder problemen 45 km woon-werk heen-terug. Maar soms zit ik er in het weekend gerust een paar uur op; krijg ik ook geen last van.
Trillen en wat minder verfijnd -> het is dan ook een dikke één-cilinder hè.
 
Zo'n 03-brommertje gaat, denk ik, al snel vervelen.
Veel gesnerp, en net als vroeger op de bromfiets 'alles volgas' om een beetje met 't verkeer mee te kunnen.
Op de snelweg wil je met zo'n ding al helemaal niet zijn!

Zoals al genoemd bijv een 2e hands XJ6 lijkt een betere optie. Die zijn niet zo vreselijk duur.
Laat die terugzetten naar 35KW. Kan je over een paar jaar weer 'normaal' maken.
 
Wat een verhaal hierboven zeg. Veel gesnerp en kan niet op de snelweg laat me niet lachen, Het is geen 125cc.
Met 48pk rijd je makkelijk mee op de snelweg of moeten we allemaal meteen aan de rode hayabusa om met het verkeer mee te kunnen.
 
@Tarwetijger Yep, hoort erbij. Leek me te duidelijk om te melden. Maar zoals ik zei, rijdt wel leuk. Lekker doorbonken.

@mean-machine Valt reuze mee. Cruisen op 120-130 is zelfs met passagier prima te doen. Inhaalmanoeuvres met 150 ook, en dan voelt het nog alsof ik nog genoeg achter de hand heb.

In vergelijking met een krachtigere motor is het natuurlijk ietwat minder spannend, maar het autoverkeer laat ik makkelijk achter me.
 
Bedankt voor de reacties! Testrijden ga ik zeker doen zodra ik het rijbewijs heb, dit topic was met name bedoelt om wat ervaringen en suggesties van anderen te horen.

Snelwegen ga ik toch niet veel rijden denk ik. Woon-werk/school is een klein stukje 100 en verder 80/50. Voor het toeren wil ik toch zoveel mogelijk provinciale en binnenwegen pakken. Is er tenminste nog wat te zien :) Ook wat power betreft hoef ik geen race monster, wat met 35 kw ook niet gaat lukken denk ik.

En wat betreft lengte, is natuurlijk ook een kwestie van even testrijden.
 
Zo'n 03-brommertje gaat, denk ik, al snel vervelen.
Veel gesnerp, en net als vroeger op de bromfiets 'alles volgas' om een beetje met 't verkeer mee te kunnen.
Op de snelweg wil je met zo'n ding al helemaal niet zijn!

Hangt er nogal vanaf over welk jaartal MT03 je het hebt. De nieuwe MT03 (vanaf 2016) is een 320cc tweecilnder en hoewel dat nog best prima meekomt zal je daar misschien sneller op uitgekeken zijn.

De oude MT03 tot bouwjaar 2016 is echter een 660cc eencilinder, hetzelfde blok als de XT's. Dat is bepaald geen brommertje. Hoewel ze elkaar wat vermogen betreft nog niet eens zoveel ontlopen (42 pk vs 48pk) is het motorkarakter wel totaal verschillend.
 
Bedankt voor de reacties! Testrijden ga ik zeker doen zodra ik het rijbewijs heb, dit topic was met name bedoelt om wat ervaringen en suggesties van anderen te horen.

Testrijden zeker doen, want het motorkarakter van een MT03 is wel totaal verschillend van dat van een MT07. De MT03 is een 1-cilinder, en dat gaat prima maar daar moet je wel van houden.
 
MT-03 660cc (de jongere 321cc noemt men de 'MT-03 ABS") is een hele leuke motor, maar omdat het een éénpitter is, niet voor iedereen weggelegd.
Het trilt allemaal een stuk meer en op de snelweg rijdt het op hogere snelheden gewoon niet zo fijn als een multicilinder.
Toen ik de MT-03 had gekocht en was overgestapt van een ER-5, had ik al aardig wat éénpitters in bezit gehad, ook zware, maar bij de eerste rit had ik echt zoiets van 'wtf dit trilt echt wel heel erg!'. Maar dat is niet zo gek als je van een tweecilindertje stapt. Dat was weer vrij snel gewend.
Vond 'm alleen fabrieks-af heel erg beroerd lopen dankzij de toen geldende Euro-norm. Heb toen een EJK-module er in laten zetten en af laten stellen op de testbank. Reed meteen een stuk beter. Ik heb wel meer éénpitters gehad en vele gereden, dus ik weet ook wel wanneer een motor veel te arm loopt. Veel mensen voelen het niet, dus ben ik nog eens op een andere MT-03 wezen rijden en die had exact hetzelfde, al dan niet op een iets ander toerental. EJK-kitje er in, wat meer brandstof over de gehele linie en genieten maar! Werd wel wat minder zuinig (1 op 18), maar dat was het dubbel en dwars waard.

Alles binnendoor is prima te doen en ook snelweg is heel goed te doen, beetje cruisen met 120-130km/u. Wil je echt knallen, dan moet je wat anders rijden, iets met meer pk's (690 Duke bijv) of met meer cilinders. Vergeleken met de MT-07 is het echt een rauwdouwer, de MT-07 loopt echt bijna zijdezacht en dat is nog maar een tweecilinder, moet je voor de gein eens op een viercilinder rijden, dat is echt bijna zweven over de weg qua gevoel.

Gewoon proefritten maken, misschien is een oudere Kawasaki ER-6 ook nog wel leuk voor je.

Hier heb je trouwens nog mijn test van mijn MT-03, mocht je nog wat te lezen willen hebben;
Test: Yamaha MT-03 35kW A2-rijbewijs
 
Het toerenbereik van een grote eenpitter is erg klein. Voor beginnende motorrijders kan dat een probleem zijn.
Mijn vrouw reed na het behalen van haar rijbewijs op mijn tweede motor, een Honda SLR 650. Met name in haarspeldbochten kwam ze in de problemen.
Toen ze later een XJ6 had, ging dat veel beter.
 
Je moet met een éénpitter ook in de juiste versnelling zitten. Met een tweepitter of meer kan je zonder problemen meerdere versnellingen te hoog zitten. Het accelereert dan misschien wat minder vlot, maar vaak zonder strubbelingen. ;) Ik vind het wel leuk rijden, maar voor regelmatig lange snelwegritten toch liever een tweecilinder als je een beetje wil doorknallen. 170km/u op mijn ER-6N gaat met twee vingers in de neus, de MT-03 haalt dat ook, maar absoluut niet comfortabel. Anyway, de topicstarter moet gewoon eens op een MT-03 stappen. Een beetje goeie uitlaat erop en het klinkt toch echt wel mooier dan een multi-cilinder, als je het mij vraagt. Mooie diepe donkerbruine roffel.
 
Bedankt voor de reacties! Testrijden ga ik zeker doen zodra ik het rijbewijs heb, dit topic was met name bedoelt om wat ervaringen en suggesties van anderen te horen.

Snelwegen ga ik toch niet veel rijden denk ik. Woon-werk/school is een klein stukje 100 en verder 80/50. Voor het toeren wil ik toch zoveel mogelijk provinciale en binnenwegen pakken. Is er tenminste nog wat te zien :) Ook wat power betreft hoef ik geen race monster, wat met 35 kw ook niet gaat lukken denk ik.

En wat betreft lengte, is natuurlijk ook een kwestie van even testrijden.

Dan is de MT-03 zeker een kandidaat. Ik heb de mijne nog niet zo heel lang, maar ik ben tot dusver voor het overgrote deel zeer tevreden, en ik zie niet voor me dat 'ie me in de nabije toekomst gaat vervelen. Ook al heb ik gewoon A onbeperkt.

Hij's licht, wendbaar, produceert een mooi geluid, gaat hard zat voor wat ik ermee wil doen en ziet er puik uit. Wat wil een mens nog meer?
 
Maarrr... ik ben maar 1.74 en ik heb altijd wel het gevoel dat ik niet heel veel langer zou moeten zijn voor deze motor. De houding is pal rechtop, dus ik voel me af en toe al een windzeil op de snelweg. En mijn niet-erg-lange benen voelen prima gebogen, maar ik denk dat veel langere benen toch al snel last zouden krijgen.
Hoe verhoudt zich een MT03 t.o.v. een MT07? Ik heb (ook) gelest op een MT-07 maar ben nog wel een stuk langer dan jij bent ;) Vond de MT07 ook wel lekker rijden maar had geen enkele referentiekaders natuurlijk omdat de MT07 de eerste motor was waar ik op reed. Nu een TDM, dat zit toch een stuk hoger en bevalt mij uitstekend :)

Beetje offtopic maar hoe zit dat met lessen en A2 rijbewijs? mag je lessen op een "A" motor maar na behalen van je rbw er niet op rijden?
 
Hoe verhoudt zich een MT03 t.o.v. een MT07? Ik heb (ook) gelest op een MT-07 maar ben nog wel een stuk langer dan jij bent ;) Vond de MT07 ook wel lekker rijden maar had geen enkele referentiekaders natuurlijk omdat de MT07 de eerste motor was waar ik op reed. Nu een TDM, dat zit toch een stuk hoger en bevalt mij uitstekend :)
Check Motorcycle Ergonomics
MT-03 kaarsrecht rechtop, MT-07 heel lichtjes voorover, TDM daar tussen in.
 
Beetje offtopic maar hoe zit dat met lessen en A2 rijbewijs? mag je lessen op een "A" motor maar na behalen van je rbw er niet op rijden?
Een mt-07 kun je terugvoeren naar 35kw.
En dan wordt diezelfde motor door de rijschool weer opgevoerd naar het standaard vermogen, Zodat ze altijd A rijbewijs lessen kunnen doen.
 
Hoe verhoudt zich een MT03 t.o.v. een MT07? Ik heb (ook) gelest op een MT-07 maar ben nog wel een stuk langer dan jij bent ;) Vond de MT07 ook wel lekker rijden maar had geen enkele referentiekaders natuurlijk omdat de MT07 de eerste motor was waar ik op reed. Nu een TDM, dat zit toch een stuk hoger en bevalt mij uitstekend :)

Sorry, ik weet niet of ik 't duidelijk zei, maar ik heb ook nog nooit op een MT-07 gezeten. Maar laa'k het zo stellen, ik denk dat iemand van ongeveer 1.80, misschien 1.85 afhankelijk van de beenlengte, comfortabel op de MT-03 kan rijden. Langer dan dat denk ik echt dat je met je knieen boven de knee-pads uit komt, zeg maar; dan moet er wat aangepast gaan worden ofzo.

Ter referentie, mijn vriendin is 1.61 met korte beentjes en kan ook op de MT-03 rijden. Hij doet niet aan als een motor voor lange mensen.

't is ook maar een kleine motor. Op m'n avatar lijkt 'ie groter omdat ik zelf niet zo groot ben. :P
 
Sorry, ik weet niet of ik 't duidelijk zei, maar ik heb ook nog nooit op een MT-07 gezeten. Maar laa'k het zo stellen, ik denk dat iemand van ongeveer 1.80, misschien 1.85 afhankelijk van de beenlengte, comfortabel op de MT-03 kan rijden. Langer dan dat denk ik echt dat je met je knieen boven de knee-pads uit komt, zeg maar; dan moet er wat aangepast gaan worden ofzo.

Ter referentie, mijn vriendin is 1.61 met korte beentjes en kan ook op de MT-03 rijden. Hij doet niet aan als een motor voor lange mensen.

't is ook maar een kleine motor. Op m'n avatar lijkt 'ie groter omdat ik zelf niet zo groot ben. :P

Ik ben zelf 1,90 en zit prima op mijn MT-03.

Het is eigenlijk allemaal al gezegd: Het trilt meer, het straft slecht schakelen strenger af etc. etc. Toch is het tot nu toe mijn favoriete fiets! Ik rij vooral over binnenwegen en dan rijdt het gewoon erg leuk. Genoeg vermogen om te accelereren, mooi geluidje uit de uitlaat en super wendbaar in de bochten. Tevens is de fiets makkelijk de onderhouden en (de mijne) erg betrouwbaar.

Echter, als je zo comfortabel mogelijk iedere dag een redelijke afstand af wilt leggen kun je misschien beter voor een 2- of 4-cilinder gaan. Als ik 100+ km over de snelweg rijd ben ik het ook al gauw zat. Het gevoel in je kont gaat weg door het vibreren en je vangt alle wind, waardoor hard rijden niet interessant is.
 
Zat zonet even te kijken op marktplaats wat er allemaal te koop staat. Zo kwam ik oa een aantal 35 kw Ducati Monster 600 en 900 tegen.
Ik denk dat ik toch een beetje verliefd ben nu. Ziet er, vind ik, leuker uit dan de MT's (vooral in rood met zwart). Meer cilinders, wat goed is zoals ik het hier begrijp. En met plm 2000 euro een stuk betaalbaarder dan sommige andere opties.

Wat zijn de meningen over deze apparaatjes als eerste motor? Uiteraard is het vooral een kwestie van proefrijden en kijken hoe het rijdt, maar hoe zit het onder andere op het gebied van onderhoud? Ik meende eens gelezen te hebben dat onderhoud niet het sterkste punt is bij Ducati's.

Excuses trouwens dat ik niet overal op reageer, genoemde opties hou ik zeker in mijn achterhoofd. Heb er alleen gewoon te weinig verstand van om er iets zinnigs over te zeggen :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan