Beginnende rijder

Destrok

Rookie
5 jan 2019
12
0
Eelde
Hallo iedereen,

Lang heb ik er over na gedacht maar nu eindelijk besloten dat ik wil gaan rijden.
Ik ga voor A(code 80). Zal de motor zelf vooral gebruiken als woon/werk verkeer.

Heb al het een en ander aan research kunnen doen. Maar zit nog steeds met een paar vragen.

Voornamelijk de kosten van het aanschaffen van de benodigdheden:helm, broek, jas, schoenen, handschoenen.
Zelf dacht ik dat ik met ongeveer €1000 alles in huis kan halen.

Maar dan komen nog de kosten voor verzekering/wegenbelasting daar kan ik helaas weinig over vinden. Hoeveel betalen jullie voor verzekering en wegenbelasting p/m?
Ik heb nu 4 jaar kunnen opbouwen in schadevrije jaren met de auto. Ben nu 23 jaar.

En met het zoeken naar een goede starters motor kom ik er niet helemaal mee uit. De meeste lijsten die ik op het internet tegen kom beginnen vanaf 5000 euro. Alleen heb ik zelf niet zoveel te besteden. Ik zat meer te denken aan 2000 voor m'n eerste motor (het liefste minder maar dat is m'n max).
Ik hecht niet extreem veel waarde aan comfort. Ik vind betrouwbaarheid wel weer heel belangrijk
Ik heb zelf al naar een paar leuke modelen in m'n hoofd. Maar kan er telkens geen vinden in mijn prijsklasse.
Kawasaki ninja 300
KTM Duke 640 met A2 kit
Suzuki GS 5 F
Suzuki bandit 650. A2 kit
 
Zit in het zelfde schuitje en ben begonnen met lessen.
Broek , handschoenen,helm en laarzen gekocht was ik zn 500eur voor kwijt dus jas erbij dan kan je onder de 1000eur wel klaar zijn
Wat betreft verzekering is het me al opgevallen dat er wel wat verschil inzit kwa motor en zag dat ik met mijn leeftijd voor een 600RR al vlug 220eur per jaar betaal alleen WA terwijl voor een zeg GSR750 een 150 per jaar
Allemaal valt het wel mee als je het per maand bekijkt net als belasting dat is grofweg een tientje per maand.
OF je schadevrije jaren kunt meenemen betwijfel ik en heb dus alles berekend zonder schade vrije jaren en in mijn geval dus 40% no claim
Motor rijden is in ieder geval pak goedkoper als auto rijden maar gok dat je met 23 wel iets meer betaald dan met 37 want zo zijn ze tegenwoordig wel.

Ga zelf hoofdzakelijk richten op rijbewijs halen en motor kopen en de bijkomende kosten zijn een stuk minder belangrijk vind ik zelf want het is toch een hobby en een hobby mag iets kosten :)

Staat nou een mooie blauwe bandit van 2006 te koop met 10k erop en kost 2250eur uiterst wellicht dat die interessant is voor je .
Was voor mij trouwens ook goedkoopste in verzekering :)
 
Zit in het zelfde schuitje en ben begonnen met lessen.
Broek , handschoenen,helm en laarzen gekocht was ik zn 500eur voor kwijt dus jas erbij dan kan je onder de 1000eur wel klaar zijn
Wat betreft verzekering is het me al opgevallen dat er wel wat verschil inzit kwa motor en zag dat ik met mijn leeftijd voor een 600RR al vlug 220eur per jaar betaal alleen WA terwijl voor een zeg GSR750 een 150 per jaar
Allemaal valt het wel mee als je het per maand bekijkt net als belasting dat is grofweg een tientje per maand.
OF je schadevrije jaren kunt meenemen betwijfel ik en heb dus alles berekend zonder schade vrije jaren en in mijn geval dus 40% no claim
Motor rijden is in ieder geval pak goedkoper als auto rijden maar gok dat je met 23 wel iets meer betaald dan met 37 want zo zijn ze tegenwoordig wel.

Ga zelf hoofdzakelijk richten op rijbewijs halen en motor kopen en de bijkomende kosten zijn een stuk minder belangrijk vind ik zelf want het is toch een hobby en een hobby mag iets kosten :)

Staat nou een mooie blauwe bandit van 2006 te koop met 10k erop en kost 2250eur uiterst wellicht dat die interessant is voor je .
Was voor mij trouwens ook goedkoopste in verzekering :)

Dat motorrijden geen goedkope hobby is besef ik me wel. Gelukkig werk ik wel gewoon full time. Maar wou even een budget samen stellen voor wat ik per maand kwijt ben. Aangezien ik ook een auto heb. Ik ga binnenkort 18,19,20 januari 1 dagje naar de motorbeurs in assen kan ik daar lekker meer informatie winnen over de bijkomende zaken. En misschien zelfs wel even test zitten op bepaalde motoren.
 
najah zeg 20 tot 25eur per maand voor belasting en verzekering vind ik zelf vrij goedkoop , mn auto kost al 40eur belasting per maand
Had gisteren eens voor de grap met 75% no claim gekeken voor een gsr600 dan kost wa nog maar een goede 50eur per jaar dat is helemaal niks meer :O
De maandelijkse lasten zijn het in ieder geval niet , de kosten zit meer in de aanschaf van kleding e.d.
 
najah zeg 20 tot 25eur per maand voor belasting en verzekering vind ik zelf vrij goedkoop , mn auto kost al 40eur belasting per maand
Had gisteren eens voor de grap met 75% no claim gekeken voor een gsr600 dan kost wa nog maar een goede 50eur per jaar dat is helemaal niks meer :O
De maandelijkse lasten zijn het in ieder geval niet , de kosten zit meer in de aanschaf van kleding e.d.

Mooi dat de maandelijkse kosten een stuk lager is dan ik zelf had verwacht. Ik betaal nu namelijk 60 wegen belasting pm en rond de 70 voor m'n verzekering.
En waar kijk je dan voor verzekeringen?
 
Ik heb zelf net ook alles bij elkaar gesprokkeld, en heb bijgehouden wat alles mij gekost heeft.

Ik ben totaal klaar voor net geen 6000,-

Dat is dus incl rijlessen, pasje, motorkleding, aanschaf motor, sloten, druppellader etc etc.

Nu moet ik wel zeggen dat mijn motor een kleine 4000 was.

Complete uitrusting gekocht bij motorkledingcenter, gewoon prima spul (Scorpion helm, broek jas laarzen handschoenen van Richa en Alpinestars) voor 640,-

Belasting is rond de 10,- per maand bij veel motoren (die van mij iig wel), verzekering is heel verschillend.

Als je een motor voor 2000,- aanschaft denk ik dat je totaal rond de 4000,- uitkomt (als je niet overdreven veel lessen nodig hebt en alles in 1 keer haalt)

Als je betrouwbaar wilt rijden zou ik voor een nette Japanner gaan, met een leuke prijs/leeftijd/kmstand verhouding.
 
Qua uitrusting kun je het zo gek maken als je zelf wilt, maar voor woon-werk wil je wél goede spullen hebben. Ik neem iig aan dat je ook gaat rijden bij regen? K*tten met een regenpak is vervelend, beter koop je een pak dat gewoon al waterdicht is. Voor minder dan 400 euro kocht ik een Revit broek en jas met 'hydratex' binnenlaag. Die zijn goed waterdicht. De winkel zei max. 1 uur, maar 5 kwartier van Heemskerk naar Amersfoort door de stromende regen ging ook goed (als in: ik bleef droog ;)). Een pak hoeft dus niet bijzonder duur te zijn maar je wilt wel een beetje kwaliteit.

Helm is duur, 400 á 500 euro ben je zo kwijt voor een goede. Misschien kun je b-stock vinden, mijn Shoei XR1100 heb ik voor ongeveer 250 gekocht. Een helm die nieuw van de plank 250 euro kost is van duidelijk mindere kwaliteit. Ik heb nog een HJC liggen die ik voor dat bedrag heb gekocht voor m'n ex... die heb ik ook wel eens opgehad toen ik de voering van m'n Shoei had gewassen en nog moest drogen. Duidelijk meer lawaai en de bewegende delen (vizier) van duidelijk mindere kwaliteit. Ik wil niet zeggen dat je voor 250 euro een slechte helm hebt, maar kijk goed naar wat je koopt en bespaar hier écht niet op.

Ik draag zelf legerkisten. Kosten nieuw zo'n 80 euro bij een dumpstore. Zijn prima motorlaarzen en voldoen ook goed als normale schoen. Hoef je geen extra paar mee. Échte motorlaarzen zijn doorgaans een stuk duurder.

Handschoenen kun je ook gek maken. Denk erom dat je in de zomer dunne handschoentjes wilt en in de winter waarschijnlijk juist wat dikker of zelfs verwarmd. Aan de andere kant zijn er ook die in de winter nog steeds met zomerhandschoenen rijden, omdat de handvatverwarming daar beter doorheen komt. ;)
Stuurmoffen lees ik ook veel goeds over. Zelf geen idee. Ik heb 4 paar handschoenen (doorwaai-, dunne leren-, dikke winter- en verwarmde winterhandschoenen). Maar goed, die had ik ook niet meteen de eerste maand na het halen van m'n papiertje. ;)

Een kol is in de winter wel lekker (noodzakelijk zou ik haast zeggen). In de zomer draag ikzelf ook een dunne kol, vooral om m'n staart binnenboord te houden. :P

Dus, voor 1000 euro kom je een heel eind... maar je bent zeker niet klaar voor dat bedrag.


Motorverzekering kan voor <10 euro per maand, ik betaal ongeveer 15 euro (incl. diefstal en verzekering voor een duo). Wegenbelasting is ongeveer een tientje, volgens mij maakt het voor de verzekering niet uit hoe zwaar of krachtig je fiets is.
 
Ik draag zelf legerkisten. Kosten nieuw zo'n 80 euro bij een dumpstore. Zijn prima motorlaarzen en voldoen ook goed als normale schoen. Hoef je geen extra paar mee. Échte motorlaarzen zijn doorgaans een stuk duurder.

Zeker niet verkeerd, maar ik wil alleen schoeisel waar ook de enkels extra bescherming hebben.

Ik ben een keer onderuit gegaan met de motor, waarbij ik er onder kwam te liggen met mijn benen. Gelukkig allemaal in een zeer zachte berm.

Toen er iemand kwam om te helpen om de motor van mij af te tillen, lag het scharnierpunt blijkbaar precies op mijn enkel. Gelukkig had ik dus motorschoenen aan met zo'n plaatje bij de enkel, anders was het waarschijnlijk niet gebleven bij pijn.
 
Mooi dat de maandelijkse kosten een stuk lager is dan ik zelf had verwacht. Ik betaal nu namelijk 60 wegen belasting pm en rond de 70 voor m'n verzekering.
En waar kijk je dan voor verzekeringen?

Kijk zelf bij centraal beheer , mede doordat ik mijn 2 autos daar verzekerd heb voor een goede prijs.
M`n motor zal daar ook wel worden ondergebracht gok ik zo
 
Beetje goed kijken helpt wel. Ik betaalde ruim 2 jaar terug zo'n €17 per maand bij ANWB. Dat ging opeens omhoog naar iets van €23 onder exact dezelfde omstandigheden (alleen een extra schadevrij jaar...).

Toen even gekeken naar andere verzekeraars. Liep nogal uiteen. Uiteindelijk bij bikerpolis en euro per maand goedkoper dan daarvoor bij ANWB (+- €16 dus) én beter verzekerd.

Nog niet nodig gehad dus of er kwalitatief verschil in zit weet ik niet, maar ik kan het mij nauwelijks voorstellen.
 
Ik heb mijn motor (GSX600F uit 1996) via MFC Verzekeringen WA + opzittende verzekerd voor slechts 5,81 per maand <- 1 schade vrij jaar.
Dat is zelfs 18cent goedkoper dan mijn zundapp brommer waar ik 13 schadevrije jaren mee heb..
Ik zou zeggen : laat die clubs voor wat ze zijn en ga eens in gesprek met je verzekeringsagent.
 
Je moet ook kijken naar de motor die je wil aanschaffen en de waarde van je motor , hoe jong en de staat zeg maar , hoe wil je deze verzekeren wa , wa+ of all risk , dan goed vergelijken op internet .
Mijn zoon heeft nu 2 jaar zijn A1 rijbewijs en nu ook 2 jaar zijn motor , KTM RC125 , een nieuwe en ik ben aan het vergelijken geweest en bij ons was de Europeesche de goedkoopste .
All risk, incl 3 jaar nieuwwaarde garantie , opzittenden , accessoires enz , alles aangevinkt en hij betaalt nu 58 euro pm en hij begon 2 jaar geleden op 66 euro .
Andere verzekeringsmaatschappijen zaten we rond de 100 euro of meer .
 
Met de Europeesche heb ik slechte ervaringen..
7 jaar geleden werd onze oldtimerauto geroyeerd omdat de eisen voor nieuwe en bestaande klanten werden aangescherpt.
Dat royeren kan volgens mij alleen maar als je de premie niet betaald , betrapt word onder invloed van alcohol/drugs of gevaarlijk gedrag in het verkeer.
 
Per 1 januari kun je bij de Europeesche helemaal geen motor meer verzekeren, aldus de site..
 
Grappig, heb vorige maand twee motoren bij de Europeesche verzekerd (via Combi Motors). Eentje gaat zelfs pas in op 20 januari.
Ben benieuwd hoe ze dat gaan regelen en waar het dan naar toe gaat en of de premie gelijk blijft. Mijn premie gaat als maar omhoog ipv naar beneden. Inmiddels 17 schadevrije jaren, nooit schade gereden maar de laatste jaren gaat wel de premie omhoog vanwege andere onvoorzichtige mensen die schades claimen.

edit; ik vond net dat Europeesche is overgenomen door a.s.r. De naam 'Europeesche' zal verdwijnen, hoop dat a.s.r. niets met de premie gaat doen, want ik zocht juist wat goedkoper dan KNMV en een verzekering die gewoon korting wilde geven op de schadevrije jaren van motor #1. KNMV deed dat niet meer, waardoor ik een extreem hoge verzekering had voor motor #2, met dezelfde rijervaring als #1. Schadevrije jaren bouw je op per kenteken, maar de korting die je op motor #1 kreeg, kon je ook gebruiken bij #2, schadevrije jaren voor #2 bleven dan wel gelijk aan hoe lang de verzekering is afgesloten. Bij KNMV kreeg ik dus een flinke naheffing en daar was k het niet mee eens, dus ging ik wat anders zoeken, waar dit geen probleem was.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb helemaal niks met de KNMV en KNAC...
Zoals ik al schreef betaal ik net geen 6,- per maand voor m'n motorverzekering met 1 schade vrij jaar ;)
 
Bij centraal beheer nemen ze weet ik uit ervaring de no claim van de auto mee.
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen,

Lang heb ik er over na gedacht maar nu eindelijk besloten dat ik wil gaan rijden.
Ik ga voor A(code 80). Zal de motor zelf vooral gebruiken als woon/werk verkeer.

Heb al het een en ander aan research kunnen doen. Maar zit nog steeds met een paar vragen.

Voornamelijk de kosten van het aanschaffen van de benodigdheden:helm, broek, jas, schoenen, handschoenen.
Zelf dacht ik dat ik met ongeveer €1000 alles in huis kan halen.

Maar dan komen nog de kosten voor verzekering/wegenbelasting daar kan ik helaas weinig over vinden. Hoeveel betalen jullie voor verzekering en wegenbelasting p/m?
Ik heb nu 4 jaar kunnen opbouwen in schadevrije jaren met de auto. Ben nu 23 jaar.

En met het zoeken naar een goede starters motor kom ik er niet helemaal mee uit. De meeste lijsten die ik op het internet tegen kom beginnen vanaf 5000 euro. Alleen heb ik zelf niet zoveel te besteden. Ik zat meer te denken aan 2000 voor m'n eerste motor (het liefste minder maar dat is m'n max).
Ik hecht niet extreem veel waarde aan comfort. Ik vind betrouwbaarheid wel weer heel belangrijk
Ik heb zelf al naar een paar leuke modelen in m'n hoofd. Maar kan er telkens geen vinden in mijn prijsklasse.
Kawasaki ninja 300
KTM Duke 640 met A2 kit
Suzuki GS 5 F
Suzuki bandit 650
. A2 kit

Verzekeringen heb je al wat tips over gehad. Kleding kom je er ook wel uit met 1000 euro. Qua motor hoeft een GS500 echt niet meer dan 2000 euro te kosten. Die van mij was toen 1200. Maar kijk eens naar de naked versie (zonder de f).
Suzuki heeft ook een bandit 600. Die is ouder en dus goedkoper.
Verder de Suzuki Freewind, BMW F650 (de oude 1 cilinder), Honda Dominator.

In je lijstje motoren staan relatief nieuwe motoren. Het oudere spul rijdt er echt niet heel veel minder om.
 
Hallo iedereen,

Lang heb ik er over na gedacht maar nu eindelijk besloten dat ik wil gaan rijden.
Ik ga voor A(code 80). Zal de motor zelf vooral gebruiken als woon/werk verkeer.

Heb al het een en ander aan research kunnen doen. Maar zit nog steeds met een paar vragen.

Voornamelijk de kosten van het aanschaffen van de benodigdheden:helm, broek, jas, schoenen, handschoenen.
Zelf dacht ik dat ik met ongeveer €1000 alles in huis kan halen.

Maar dan komen nog de kosten voor verzekering/wegenbelasting daar kan ik helaas weinig over vinden. Hoeveel betalen jullie voor verzekering en wegenbelasting p/m?
Ik heb nu 4 jaar kunnen opbouwen in schadevrije jaren met de auto. Ben nu 23 jaar.

En met het zoeken naar een goede starters motor kom ik er niet helemaal mee uit. De meeste lijsten die ik op het internet tegen kom beginnen vanaf 5000 euro. Alleen heb ik zelf niet zoveel te besteden. Ik zat meer te denken aan 2000 voor m'n eerste motor (het liefste minder maar dat is m'n max).
Ik hecht niet extreem veel waarde aan comfort. Ik vind betrouwbaarheid wel weer heel belangrijk
Ik heb zelf al naar een paar leuke modelen in m'n hoofd. Maar kan er telkens geen vinden in mijn prijsklasse.
Kawasaki ninja 300
KTM Duke 640 met A2 kit
Suzuki GS 5 F
Suzuki bandit 650. A2 kit
Ik heb 2 jaar geleden toen ik begon 200 euro op marktplaats een gebruikt leren pak gekocht in prima staat laarzen 120 euro handschoenen 90 euro helm 150 euro hjc is 17 naar mijn mening hoef je echt geen helm te kopen van 700 plus euro het enigste wat je zult merken is meer comfort en misschien een klein beetje meer veiligheid maar ik neem aan dat je niet met 200 door de straat gaat scheuren die helmen zijn allemaal goedgekeurd dus ook allemaal veilig maar goed 560 euro was ik klaar 1300 voor lessen en examens en toen heb ik nog een motor van 2700 gekocht maar een gs 500 cb 500 kun je in goede staat voor 1500 euro hebben maar waarom niet nog een jaar wachten tot je 24 bent en dan gelijk vol vermogen maar dat is aan jouw ik was voor 4560 euro klaar als er nog vragen zijn hoor ik het wel
 
Terug
Bovenaan Onderaan