Beginnend crosser

Fairea

Rookie
4 apr 2018
13
0
Hallo allen,

Ik ga binnen kort een crossmotor kopen maar ik zit vast in een dilemma. Ik weet niet hoeveel cc ik moet kopen. Ik zit te twijfelen tussen de 250 4t en 450 4t. Mijn dilemma is een beetje als volgt: ik denk dat de 450 misschien iets te veel is en dat ik daar dan niet meer durf te springen en dat de 250 te weinig is. Ben namelijk 20 jaar bijna 21, 1.86 en 103 kg (vrij gespiert). Ik hoop dat iemand me een beetje wegwijs kan maken. 

Mvg mike  :W
 
Hahaha, 21 jaar en nu al 103 kg. Dat doe je goed. })
 
Ik denk dat de belangrijkste vraag is: Wat wil je met de motor gaan doen? Zomaar een beetje rondrijden over een braakliggend terrein/bos? Of wil je echt de crossbaan op?
 
En de 350 4T.. die er tussenin zit...

(PS ik weet dat KTM en Kawasaki ook test dagen op de crossbaan hebben, moet je even informeren bij je plaatselijke merk dealer(s))
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de belangrijkste vraag is: Wat wil je met de motor gaan doen? Zomaar een beetje rondrijden over een braakliggend terrein/bos? Of wil je echt de crossbaan op?

Van alle bij een beetje voornamelijk het 1e maar af en toe de baan op
 
En de 350 4T.. die er tussenin zit...

(PS ik weet dat KTM en Kawasaki ook test dagen op de crossbaan hebben, moet je even informeren bij je plaatselijke merk dealer(s))

Dat is wel een goed idee. Maar met een 350 zit je meteen aan een ktm toch ? Ik heb het idee om voor de honda tegaan
 
100kg is wel veel voor een 250 4takt. Als je niet vaak op de baan gaat rijden zou ik een 250 4 takt sowieso niet aanraden want vaak rijd je dan wel meer op hoge snelheid omdat je over redelijk vlak terrein rijdt. Is een 250 2takt niet wat voor je? Een Yamaha ofzo.
 
100kg is wel veel voor een 250 4takt. Als je niet vaak op de baan gaat rijden zou ik een 250 4 takt sowieso niet aanraden want vaak rijd je dan wel meer op hoge snelheid omdat je over redelijk vlak terrein rijdt. Is een 250 2takt niet wat voor je? Een Yamaha ofzo.

Nou ik vindt persoonlijk het geluid van een 4t heel mooi maar een 250 2t en een 450 4t staan toch vrij gelijk aan elkaar?
 
450 is nog wel tikkie sneller dan een 250 smoker, ook weer wat zwaarder.

Ik ben zelf 2 meter en 106 kilo, heb zelf een 300 2takt en hiervoor een 250 2takt gehad, ook heb ik wel wat 450's en 250's 4takt gereden.

Voor op een crossbaan is denk ik de 250 viertakt voor de beginner het relaxed hoor, dingen gaan snel zat als je ze uitperst, hoogstwaarschijnlijk sneller dan jij kan.

Grote voordeel is dat ze iets minder lomp trekkracht hebben ten opzichte van de grote jongens, dus een eventueel gebrek aan cross basiservaring word je wat meer vergeven. (minder lamme armen, want ook al train je veel in de sportschool, dat gaat toch gebeuren in't begin, vooral op mulle banen)

Ik heb zelf voor 2 takt gekozen omdat ik 4takt niet kan betalen in onderhoudt, en ik rijdt offroad, das wel wat anders dan crossen.
 
450 is nog wel tikkie sneller dan een 250 smoker, ook weer wat zwaarder.

Ik ben zelf 2 meter en 106 kilo, heb zelf een 300 2takt en hiervoor een 250 2takt gehad, ook heb ik wel wat 450's en 250's 4takt gereden.

Voor op een crossbaan is denk ik de 250 viertakt voor de beginner het relaxed hoor, dingen gaan snel zat als je ze uitperst, hoogstwaarschijnlijk sneller dan jij kan.

Grote voordeel is dat ze iets minder lomp trekkracht hebben ten opzichte van de grote jongens, dus een eventueel gebrek aan cross basiservaring word je wat meer vergeven. (minder lamme armen, want ook al train je veel in de sportschool, dat gaat toch gebeuren in't begin, vooral op mulle banen)

Ik heb zelf voor 2 takt gekozen omdat ik 4takt niet kan betalen in onderhoudt, en ik rijdt offroad, das wel wat anders dan crossen.

Zou anders 250 2t een goeie motor zijn om te beginnen ? Of zou een 125 2t met mijm gwicht ook gewoon kunnen ?
 
Laatst bewerkt:
Budget?
Voor een "prikkie" kop je vaak andermans ellende. Plus dat je voor de meeste motoren die je aanschaft de vering wss op je gewicht moet aanpassen. Ben je zo een 200-300euro verder.

Op braakliggend terrein rijden is bijna nergens toegestaan, hoe wil je dat doen?
Beter een motorrijbewijs en een Endurofiets aanschaffen. 250 4T is goed te doen om aan te klooien, een 450 ook , beter is idd de 350/390/400 modellen, die zijn wat vriendelijker.
250 2T kan ook prima, de 125 zou ik laten staan ,met dat gewicht.
 
Budget?
Voor een "prikkie" kop je vaak andermans ellende. Plus dat je voor de meeste motoren die je aanschaft de vering wss op je gewicht moet aanpassen. Ben je zo een 200-300euro verder.

Op braakliggend terrein rijden is bijna nergens toegestaan, hoe wil je dat doen?
Beter een motorrijbewijs en een Endurofiets aanschaffen. 250 4T is goed te doen om aan te klooien, een 450 ook , beter is idd de 350/390/400 modellen, die zijn wat vriendelijker.
250 2T kan ook prima, de 125 zou ik laten staan ,met dat gewicht.

Er is vlak bij mijn huis een crossterein waar je prima kan rijden en af en toe naar een crossbaan. Ik heb niet echt een vast budget ik wil een motor waar ik in iedergeval dit seizoen mee kan rijden. Bedankt voor je reactie hier kan ik wel wat mee !
 
Ik zou zeker ook een 300 2-takt overwegen loopt een stuk rustiger/vergevensgezinder dan een 250 2t en is een stuk simpeler dan een 4t in onderhoud.
 
Ik zou zeker ook een 300 2-takt overwegen loopt een stuk rustiger/vergevensgezinder dan een 250 2t en is een stuk simpeler dan een 4t in onderhoud.

Oke dankjewel ik ben overtuigt dat het een 2t wordt en ik zal proberen om voor een 300 te gaan dankjewel!
 
Ik heb een KTM 300cc 2 takt dat is een hele fijne motor en, ook veel meer geschikt voor Enduro omdat die veel koppel heeft.
dat is iets wat een 125 of 250cc 2t totaal niet hebben, die vind ik meer geschikt voor de crossbaan of de lange rechte stukken en, niet voor het langzame kruipwerk.

Een 300cc 2t moet je wel mee leren rijden, iets te veel gas en, ligt op je rug 😀
Het was mij eerste motor en, het is altijd goed gegaan maar, het is niet echt een beginners motor.

Heb ook op een 250cc 4 takt gereden, dat is makkelijker om mee te beginnen, dat vindt ik vooral omdat het gas redelijk constant is.
Het koppel vond ik zwaar tegen vallen, viel ook regelmatig uit in de modder of zacht zand op lage snelheid.
ik vond em zwaar en lomp aanvoelen en, niet zoon sensatie als een 2 takt.
 
Ik heb een KTM 300cc 2 takt dat is een hele fijne motor en, ook veel meer geschikt voor Enduro omdat die veel koppel heeft.
dat is iets wat een 125 of 250cc 2t totaal niet hebben, die vind ik meer geschikt voor de crossbaan of de lange rechte stukken en, niet voor het langzame kruipwerk.

Een 300cc 2t moet je wel mee leren rijden, iets te veel gas en, ligt op je rug 😀
Het was mij eerste motor en, het is altijd goed gegaan maar, het is niet echt een beginners motor.

Heb ook op een 250cc 4 takt gereden, dat is makkelijker om mee te beginnen, dat vindt ik vooral omdat het gas redelijk constant is.
Het koppel vond ik zwaar tegen vallen, viel ook regelmatig uit in de modder of zacht zand op lage snelheid.
ik vond em zwaar en lomp aanvoelen en, niet zoon sensatie als een 2 takt.

Oke dankjewel ! Het is helemaal duidelijk, goeie uitleg ! :}
 
Ik kan slecht overweg met een twee takt motor op de crossbaan als tijdens enduro ritten. Soms rijd ik de YZ250 van een vriend om het "gevoel te behouden". Maar ik kan niet een 2 stroke vol op de pijp rijden. Als je tegen die vermogensberg aanrijd dan sta je regelmatig voor verassingen. Ik houd van het lineaire vermogen van een 4 takt. Je weet wat je krijgt als je het vraagt. Wel ben ik een heavy koppeling gebruiker, 2 stroke style. Dan is het feest op elke bike die je rijdt. 2 strokes zijn lichter, mooi als je dat kunt gebruiken, maar extreem gevoelig voor hoe en waar je op de motor staat. Een kleine verplaatsing tijdens het springen heeft flinke gevolgen in de lucht. Niet gelijk in crashes maar vooral waar het voorwiel is in de lucht. Een iets zwaardere 4 takt heef dat minder.
Ik ga voor voorspelbaarheid en voor mij is dat op een 4 stroke veel hoger dan op een 2 stroke.

Succes met je zoektocht, probeer vanalles te rijden.
 
Ik kan slecht overweg met een twee takt motor op de crossbaan als tijdens enduro ritten. Soms rijd ik de YZ250 van een vriend om het "gevoel te behouden". Maar ik kan niet een 2 stroke vol op de pijp rijden. Als je tegen die vermogensberg aanrijd dan sta je regelmatig voor verassingen. Ik houd van het lineaire vermogen van een 4 takt. Je weet wat je krijgt als je het vraagt. Wel ben ik een heavy koppeling gebruiker, 2 stroke style. Dan is het feest op elke bike die je rijdt. 2 strokes zijn lichter, mooi als je dat kunt gebruiken, maar extreem gevoelig voor hoe en waar je op de motor staat. Een kleine verplaatsing tijdens het springen heeft flinke gevolgen in de lucht. Niet gelijk in crashes maar vooral waar het voorwiel is in de lucht. Een iets zwaardere 4 takt heef dat minder.
Ik ga voor voorspelbaarheid en voor mij is dat op een 4 stroke veel hoger dan op een 2 stroke.

Succes met je zoektocht, probeer vanalles te rijden.

Dankjewel voor het delen van jouw ervaring. Ik had het er met me broer erover gehad ook lid van mf en die heeft me toch overgehaalt om toch idd voor de 4 takt te gaan .
 
Ik ben ook 2m en 100kg.
Heb ook zowat alles gereden.
Zelf begonnen op 250cc 2takt en een jaar later 450cc 4takt.
In de jaren er op ook 250cc 4takt en 125cc 2takt gehad.
Op de lichtere modellen had ik meer lol omdat dit ook knap hard gaat, maar langer vol te houden is.
Spieren vanuit de sportschool zegt niks, en het is geen zak aan als je na 3 rondjes kapotte onderarmen hebt omdat de motor zo hard trekt.

Als beginnende crossers raad ik op de crossbaan 250/350cc 4takt aan.
Weiland etc kan rustig een zwaarder model
 
~
Ik ben ook 2m en 100kg.
Heb ook zowat alles gereden.
Zelf begonnen op 250cc 2takt en een jaar later 450cc 4takt.
In de jaren er op ook 250cc 4takt en 125cc 2takt gehad.
Op de lichtere modellen had ik meer lol omdat dit ook knap hard gaat, maar langer vol te houden is.
Spieren vanuit de sportschool zegt niks, en het is geen zak aan als je na 3 rondjes kapotte onderarmen hebt omdat de motor zo hard trekt.

Als beginnende crossers raad ik op de crossbaan 250/350cc 4takt aan.
Weiland etc kan rustig

Top dankjewel voor je reactie! Hello enorm om iemand ze ervaring te horen :)
 
Er heeft hier ook een TY500 gezeten op het forum, die adviseerde standaard een 500 2takt :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan