Beginnen met motorrijden.

Bedankt, gaat helemaal goed komen (of niet).

Mijn gedachte was vrij simpel, voor 125 euro heb ik een gemotoriseerd voertuig die ik uit elkaar kan draaien en waarvan ik kan leren. Of het scootertje ooit gaat lopen maakt niet eens heel veel uit, het is gewoon een kwestie dat ik iets heb waarvan ik kan leren. Daarnaast kom ik er dan snel achter of mijn indeling wel werkt van het schuurtje en welk gereedschap voor mij meer waarde heeft en waarin ik wil spenderen. Ik wil het motorblokje uitklaar draaien en er achter komen hoe de techniek in elkaar zit, weten wat ik in handen heb en wat ik nodig ben om het te demonteren en installeren. Het is gewoon een grappig goedkoop oefen project.

Zat even in gedachte over een schokdemper/veer die ik met sjorbanden vastzette en ging vervangen, ik wil ervaren wat er gebeurt en of ik dan ook een veerspanner nodig ben. Dat is vermoedelijk dan ook het gereedschap wat ik bedoelde waarnaar ik zoek. Als ik de rem cilinder loskoppel dan moet het ook weer gevuld worden en ben ik dan een ontluchter nodig?

 
Laatst bewerkt:
Ik heb vroeger een Derbi Hunter scooter gehad. Mijn grootvader had de accu verkeerd om aangesloten dus we mochten alle elektronica vervangen. Wees er op voorbereid dat onderdelen voor een Derbi over het algemeen lastiger verkrijgbaar zijn dan een meer gangbaar merk. Niet om je te ontmoedigen maar even een heads up. :) Succes met dit projectje!
Zijn genoeg onderdelen voor Derbi's te vinden, voor een onbekende Chinees niet echt..

Als het puur is om te kijken naar de techniek, prima. Maaar met een Japanse of Europeaanse scooter/brommer heb je veel meer onderdelen beschikbaar en is alles ook veel beter gedocumenteerd wat problem solving een stuk makkelijker maakt. Zou zelf dus ook eerder voor een bekend merk gaan, staan ook genoeg op MP voor weinig (vaak met WOK :9).
 
Deze scooter staat een paar kilometer van mij af en koop hem voor kennis van techniek. Het interesseert mij totaal niets of hij weer gaat lopen, ga ook geen grote kosten eraan maken. 2011, accu kapot, banden opgedroogd, tijden droog een lege tank en aangetast van binnen, leidingen uitgedroogd, cohesie op stekkers etc etc.. Het is een wegwerpproject 8-) Maar mocht het lukken binnen redelijke kosten, dan zal ik er alles aan doen om hem weer lopende te krijgen en haar een zomer gevoel te geven. Het moet een soort iets mee, dat het meisje weer los moet zijn en moet genieten als het kan (en dat gaat wel lukken).
 
Scooter niet gekocht, zat een heel raar verhaal achter en voelde mij daar totaal niet goed bij. De communicatie ging al tergend langzaam of de vrouw hem al niet wou verkopen, nu weet ik ook waarom en wil die scooter niet meer hebben vanwege dat verhaal; de scooter blijkt van haar vermoorde dochter te zijn. Dat voelde niet goed voor mij om daar een wegwerp project van te maken.

Gezien het weer nog steeds geen rijlessen ingepland en het komt mij financieel goed uit, ik wil alleen maar vanuit mijn loon alles betalen en spaar nog door om weer een huis te kopen. Ook de gedachte dat ik dan maar ga zoeken naar een schakelbrommer is een leuke manier om alvast te oefenen en wellicht scheelt het weer een aantal rijlessen en heb ik in tussentijd toch een beetje het plezier van rijden. Maar als ik een leuk project tegen kom als motor dan blijft die optie natuurlijk ook openstaan, maar dan moet het geen wegwerp project zijn.

Vandaag nog een bit setje met anti-temper torx gekocht voor 8 euro, dat is geen geld en kan nooit kwaad. Liep er bij toeval tegenaan bij de Lidl en voor het minimale gebruik verwacht ik dat het wel een poosje meegaat. Überhaupt weet ik niet of ik ze nodig ben, maar heb ze in elk geval.

Door het eindeloos filmpje's kijken van restauratie's en noem het maar op krijg ik ook steeds beter een indruk wat ik eventueel nog nodig ben aan gereedschap wat wat meer mag gaan kosten. Maar blijf gewoon rustig heel veel video's bekijken en leer er alleen maar van.

Verven in de schuur kan ik voorlopig nog wel vergeten, het is veel te koud en vochtig nog steeds. Wat mij wel breng op het idee om wellicht eens te gaan zoeken naar een mini allesbrander of kolenbrander, een kachel op stroom is niet echt efficiënt, maar voor nu tijdelijk werkt het even.

Mijn vaste monteur heeft vorige week een motorbrug gekocht en kan daar nu voor het wat meer lastige werk eventueel terecht en gebruik van maken, dus dat is weer mooi meegenomen en een lasapparaat aanschaffen ga ik dan ook niet doen omdat daar alles wel staat wat ik eventueel nodig ben.

Vandaag een gesprek met de psycholoog (psychiatrisch verpleegkundige) gehad en eens doorgenomen welke diagnose ik nu daadwerkelijk heb, ik heb er geen en zij weet het nog niet. Ondanks de testen dat er sprake is van autisme is zij van mening dat het mogelijk helemaal geen autisme is maar een kwestie van hoogbegaafd zijn (waar ik het niet mee eens ben).

Al met al, het dagboek gaat rustig verder en moet de aankomende maanden maar zien wat er allemaal gaat gebeuren.

Zijn genoeg onderdelen voor Derbi's te vinden, voor een onbekende Chinees niet echt..
Dar ben ik inmiddels achter en ben voor verschillende merken opzoek geweest en het blijkt dat onderdelen soms erg lastig kunnen worden. Ik heb daar niet geheel bij stil gestaan omdat de projecten waar ik eerder aan heb mogen werken gewoon extreem duur waren en daar niet echt bepaald naar kosten werd gekeken en desnoods iets op maat werd gemaakt. Ik ben vergeten dat het om unieke exemplaren ging die tussen de 10 en 15 duizend euro weer verkocht werden en je kunt natuurlijk niet voor een motor van een 500 tot 1000 euro nieuwe onderdelen laten maken.

Dankbaar voor de tip, hou er nu wel meer rekening mee.
 
Dar ben ik inmiddels achter en ben voor verschillende merken opzoek geweest en het blijkt dat onderdelen soms erg lastig kunnen worden. Ik heb daar niet geheel bij stil gestaan omdat de projecten waar ik eerder aan heb mogen werken gewoon extreem duur waren en daar niet echt bepaald naar kosten werd gekeken en desnoods iets op maat werd gemaakt. Ik ben vergeten dat het om unieke exemplaren ging die tussen de 10 en 15 duizend euro weer verkocht werden en je kunt natuurlijk niet voor een motor van een 500 tot 1000 euro nieuwe onderdelen laten maken.

Dankbaar voor de tip, hou er nu wel meer rekening mee.
Die Chinese scooters zijn gewoon wegwerpvoorwerpen die nadat ze kapot gaan gewoon op de sloop belanden.

De merk brommers hebben vaak ook dezelfde motorblokken. Zo hebben veel (2 takt) scooters het Minarelli horizontaal of verticaal blokje. Schakelbrommers hetzelfde verhaal, zo hebben bijvoorbeeld de Yamaha TZR/DT, (oude type) Aprilia RS/MX, diverse Rieju's het Minarelli AM6 blok. De Derbi's en nieuwe type Aprilia's hebben het Derbi (Piaggio) blokje.

Dus daar heb je iig genoeg onderdelen voor omdat het allemaal bijna hetzelfde is. ;)
Als per se viertakt wil kun je ook nog kijken naar brommers met een Honda Imitatie blokje (zo'n liggende luchtgekoelde) zoals o.a. de Skyteam, daar is ook genoeg spul voor. Voor Kymco scooters is vast ook wel wat vinden denk ik.
 
Pro tip: Honda CB 500

1549693085189.png

Was mijn eerste motor. Erg veel lol aan beleefd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan