Beginnen met motorrijden.

En als ik nu echt zwaar autistisch was dat ik niet zelfstandig door het leven kan gaan de _O-.

Dat zoiets een klein beetje sluimert was al wel duidelijk door de manier waarop je eea benaderd en hoe nauwkeurig je bent met je voorbereidingen :P
Voor mij onbegrijpelijk, ik koop iets wat me wel wat lijkt en zie dan of het me bevalt. Bevalt het niet, verkoop ik het weer. Bevalt het wel....dan bevalt t :P



Verdomt, als ik dit dan zie........ Yamaha XT van 1989 met Kickstart. leuk klus project en kan dan gewoon twee motoren kopen voor verschillende doelen. Leuke 2e hands Kawasaki 300 Versys er later bij na een paar maand en klaar ben ik. 1 om echt lekker wat ruiger werk mee te doen en te oefenen en het ander om gewoon lekker te toeren.

Klinkt als een goed idee. Die XT kun je best all round gebruiken. Het is niet de beste in wat dan ook, maar gemiddeld genomen kan hij alles. Je merkt dan vanzelf welke aspecten je meer of minder aanstaan en dat meenemen in je keuze welke motor je erbij zou willen hebben.
En 500 euro....is geen geld als hij erbij staat zoals op de foto's.

Staar je niet teveel blind op spec's. KTM bv heeft veel modellen, vooral wat oudere, waarbij op papier minder mooie specs staan dan de motor irl levert. Had alles te maken met eisen voor de importeure.d.
Daarnaast... soms voelt een op papier sterkte motor soms best sullig. Of andersom. Uiteraard is een 100pk motor 'altijd' sneller dan een 10pk motor, maar hoe de motor is gebouwd zegt ook veel.

Ik heb inmiddels de 1.000.000 km wel gehaald op motoren, veelal voor mijn werk op 1100/1200/1300 cc motoren.
Maar ik reed zelf bv woon-werk op onder andere een Honda CB450S. Menig keer dat ik na een dag werken op een perfect onderhouden 'nieuwe' 1200cc motor op de 450 naar huis reed....en er dan een omweggetje bij maakte, gewoon omdat die kleine suffe Honda zo vreselijk leuk reed.
Voor mij telt beleving.
Rijden op de grens. Van de motor...of de bestuurder.

Moderne sterke motor.... zie daar als bestuurder maar eens alles uit te halen. In 99% van de gevallen ben je als bestuurder niet goed genoeg om de grens te halen van wat de motor kan. Goed gevoel, alles wat je kan, kan je dan ook op die motor. Maar je blijft het gevoel houden dat de motor meer kan dan jij. ( ook al denken velen dat zij minstens zo goed rijden als Rossi )

Op het 450je ga je als beginner en gemiddelde motorrijder alsnog flink je best moeten doen maar dan kom je ook in de buurt van wat die motor kan. En dat is ook fun, misschien zelfs wel meer. Als ik dan 20 km had gereden dan voelde ik me een geweldige rijder, ik had eruit gehaald wat erin zat en dat voelt goed.
 
Laatst bewerkt:
Als het om mijn autisme gaat is er voor mij niets mooier dan mij eindeloos kunnen verdiepen in een onderwerp, dan wil ik er uiteindelijk alles van weten hoe of wat. Het liefste maak ik nog 100 lijstjes erbij en maak ik complete mappen aan met informatie die ik uitspit. Voor mij is het dan gruwelijk interesant om ook allemaal spes te bekijken en dat soort dingen, het liefste wil ik zo snel mogelijk weten hoeveel inhoudt een luchtkamer heeft van x type schokdemper en welke olie het beste gebruikt kan worden. Ik begrijp uiteraard dat spes niet alles zeggen om vele redenen (zoals slijtage, gebruikers ervaring en aanpassingen als voorbeeld) en dat het nooit 100% betrouwbaar is, maar gewoon het uitzoeken is al een enorm plezier voor mij. Mijn doelstelling is dan ook dat ik over een half jaar tot een jaar absurt veel weet over motoren. Ik heb dan ook een soort bucketlist van dingen die ik nog wil leren, het onophoudelijk informatie verzamelen en verwerken.

In het begin gaat het meestal erg rommelig en is de informatie nog 1 grote bult, er komt dan van alles wel bij maar het maakt nog geen puzzel die af is. Naarmate ik meer weet vallen de stukjes vanzelf op hun plek en gaat het ook steeds sneller. Dat maakt ook dat in het begin ik alles uit typ wat ik maar denk zonder exact na te denken waar ik mee bezig ben op dat moment. Het komt dan wellicht wat onbezonnen over en wat meer als idioterie, maar uiteindelijk komt alles op volgorde en loopt het gesmeerd. Ik vergeet alleen heel vaak dat mensen op forums meelezen en dan niet kunnen inzien of redeneren waar ik op de achtergrond mee bezig ben in gedachte. Uiteindelijk kom ik in een hyperfocus met het echte autisme van 24 uur doorgaan om informatie te verwerken en ondertussen 100 keer op repeat klikken van 1 muziek nummer en geen tijd meer te hebben om te eten of wat dan ook. Dat is dan ook mijn hoog functionerend klassiek autisme.

Ergens ben ik dan ook wel blij met mijn autisme, het heeft mij extreem goede banen opgeleverd, bracht mij op plekken waar een normaal mens niet zou komen, levert vriendschappen op die blijven staan over de hele wereld en maakt het leven voor mij super interessant. Er is geen jaar dat ik denk wat een saaie bende en had ik maar dit of dat. Ik woon alleen, begin niet aan een relatie of kinderen, kan gaan en staan waar ik wil en het mooiste is dat ik maar kan doen wat ik wil.

Motorrijden en dan helemaal de techniek er achter en het klussen is 1 van de dingen die ik altijd heb gewild, en nu is het tijd om daar aan te beginnen en ervan te genieten.
 
Als ikzelf kijk naar het onderwerp van meerdere kabels aansluiten moet ik wel lachen bijvoorbeeld (beetje oneerbiedig), maar denk dan direct..... kabelklemmen, steentje's, isolatie tape, cohesie op connectors?

Ik denk dan in minder dan een uur zoeken: Voedingskabel, relai, zekering box, aarden, solderen, krimpkous, kabel protector, opletten waar je de kabel laat langslopen (spoel effect), kabel klemmen en klaar (simplistische uitleg). Je voorkomt daarmee vrijwel alle problemen en maakt het mooi professioneel, en dat is dan weer dat stukje autisme dat je iets goed moet hebben. Ik hoef dus nu al niet meer te vragen hoe ik een paar extra led schijnwerpers en extra electronica moet aansluiten.

Als ik kleppen wil stellen hoef ik niet meer te vragen hoe ik dat moet doen, ik weet nu dat er markeringen zijn die ik in de gaten moet houden, dat ik een "voeler" nodig ben, dat ik aan de zijkant (mist nu de naam van het onderdeel) dus dat (voor tot op een paar uur geleden) dopje heb waarvan ik nooit begreep waarvoor het was en etc.

Ik denk nu te weten dat ik bij de aanschaf van een nieuwe motor voordat de onderhoudt interval aanwezig is andere olie tussentijds ga gebruiken ivm inslijten. Het zijn dan weliswaar details die niet nodig moeten zijn, maar het is wel erg leuk om die informatie nu te hebben en daarmee te kunnen tweaken.

Het is leuk om te weten hoe ik het koppel kan aanpassen op ratio van tandwielen, als ik een nieuwe motor aanschaf en van te voren wat specs heb doorgenomen dan kan ik bijvoorbeeld een Kawasaki Versys al veel meer naar mijn wensen maken waarvoor ik het wil gebruiken (hoewel ik deze stelling nog totaal niet onderzocht heb hoe dat werkt, komt later wel).

Voor mij is het interessant om ondertussen nagedacht te hebben over zitcomfort en de breedte, diepte en hardheid van het zadel. De lengte van mijn lichaam en armen (ben een modaal mens) en weten dat ik ongeveer (los van daadwerkelijk uittesten) kan inschatten waarom ik een x motor wil hebben die voor mij geschikt is om te toeren, racen of te crossen. De verhouding die ik verwacht te willen doen van het soort rijden en te weten welke motor bijvoorbeeld meerdere zadels beschikbaar heeft die van invloed kunnen zijn op mijn rijplezier. Als ik x voorover leun ben ik voor mijn lengte en positie op de motor vermoedelijk een x type helm nodig.

Ik denk na over de velgen en waarom ik bijvoorbeeld spaken wil hebben, waarom ik dan een binnenband nodig ben, waarom die spaken voor off beter zijn. Ik denk na over welke band ik wil of welke inch grote ik eventueel wil als ik extra velgen en banden ga aanschaffen, wat doet het met mijn zithouding, waarom denk ik na over de noppen of .......

Waarom zou ik bijvoorbeeld niet van 1 merk schokdempers en/of vering kopen maar voor voor en achter verschillende merken..... Wat gebeurt er als ik op vakantie ga of weet dat ik vaak met een passagier ga rijden? Kan het zijn dat ik dan weet dat als ik bijvoorbeeld een meisje heb dat ik juist voor achter een veel beter instelbare set-up wil.....

Er zijn zoveel interessante dingen om uit te zoeken en om over te praten, maar voordat ik dat wil doen ben ik wel een vorm van basis kennis nodig. En uiteraard begrijp ik dat we niet over de kennis gaan beschikken van een x klasse wedstrijd op hoog niveau waarbij het om seconden gaat of iets, maar domweg een x motor aanschaffen en dan maar denken het is goed of niet goed, is voor mij niet interessant genoeg alleen.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij is het interessant om ondertussen nagedacht te hebben over zitcomfort en de breedte, diepte en hardheid van het zadel. De lengte van mijn lichaam en armen (ben een modaal mens) en weten dat ik ongeveer (los van daadwerkelijk uittesten) kan inschatten waarom ik een x motor wil hebben die voor mij geschikt is om te toeren, racen of te crossen. De verhouding die ik verwacht te willen doen van het soort rijden en te weten welke motor bijvoorbeeld meerdere zadels beschikbaar heeft die van invloed kunnen zijn op mijn rijplezier. Als ik x voorover leun ben ik voor mijn lengte en positie op de motor vermoedelijk een x type helm nodig.

Zo...even je een paar uurtjes plezier bezorgen :PMotorcycle Ergonomics
Of wellicht =1&o=relevance]hiermee . ( ? da's een slordige link geworden..? Nahja, ik ben geen autist dus ik laat m lekker zo staan :P )
 
Laatst bewerkt:
Ik had hem al ;) anders kwam ik niet aan de kennis _O- Dat bedoel ik dus met de achtergrond wat ik niet duidelijk vertel.

Ondertussen was ik met borstels bezig. Ik noem dat nu een bobine, maar weet nog niet exact hoe ik het kan meten.
 
Laatst bewerkt:
Als ik kleppen wil stellen hoef ik niet meer te vragen hoe ik dat moet doen, ik weet nu dat er markeringen zijn die ik in de gaten moet houden, dat ik een "voeler" nodig ben, dat ik aan de zijkant (mist nu de naam van het onderdeel) dus dat (voor tot op een paar uur geleden) dopje heb waarvan ik nooit begreep waarvoor het was en etc.

Toch zit er een heel verschil tussen verschillende motoren hoe dat te doen....principe blijft dat je speling meet maar er zijn meerdere manieren waarop fabrikanten het spul bouwen wat ervoor zorgt dat er verschillende methoden zijn om eea af te stellen. Dat kan het verschil betekenen tussen 10 minuten bezig zijn en uren. Met evident het verschil in gereedschap, technische kennis enz.


Ik denk nu te weten dat ik bij de aanschaf van een nieuwe motor voordat de onderhoudt interval aanwezig is andere olie tussentijds ga gebruiken ivm inslijten. Het zijn dan weliswaar details die niet nodig moeten zijn, maar het is wel erg leuk om die informatie nu te hebben en daarmee te kunnen tweaken.

Als jij dat denkt te weten.....dan ben je 1 van de zovelen :+
Over het inrijden bestaan zoveel verschillende meningen, ook onder mensen die toch echt bewezen hebben dat ze op zeer hoog nivo over dit soort dingen kunnen meepraten.

En over olie kun je beter helemaal niet beginnen, daar hebben we ook een apart topic over op M-F, ik zou je aanraden dat NIET op te zoeken :X


Het is leuk om te weten hoe ik het koppel kan aanpassen op ratio van tandwielen, als ik een nieuwe motor aanschaf en van te voren wat specs heb doorgenomen dan kan ik bijvoorbeeld een Kawasaki Versys al veel meer naar mijn wensen maken waarvoor ik het wil gebruiken (hoewel ik deze stelling nog totaal niet onderzocht heb hoe dat werkt, komt later wel).

Als je maar beseft dat als je op deze manier je "koppel" denkt te verhogen, je dan tegelijkertijd "pk's" gaat inleveren.


Voor mij is het interessant om ondertussen nagedacht te hebben over zitcomfort en de breedte, diepte en hardheid van het zadel. De lengte van mijn lichaam en armen (ben een modaal mens) en weten dat ik ongeveer (los van daadwerkelijk uittesten) kan inschatten waarom ik een x motor wil hebben die voor mij geschikt is om te toeren, racen of te crossen. De verhouding die ik verwacht te willen doen van het soort rijden en te weten welke motor bijvoorbeeld meerdere zadels beschikbaar heeft die van invloed kunnen zijn op mijn rijplezier. Als ik x voorover leun ben ik voor mijn lengte en positie op de motor vermoedelijk een x type helm nodig.

Ik neem aan dat je dan kijkt naar luchtstromingen en hoeveel wind je op je helm te verwerken krijgt ?

Een cm hogere of lagere kuipruit, boller/holler, met sleuf of zonder enz enz heeft daar ook weer heel veel invloed op.
Ook hier weer zijn er altijd weer extra variabelen, als je op jouw motor/helm perfect zit...kan het zomaar zijn dat op een exact dezelfde motor maar met een andere kuipruit je plots toch vol in de wind zit. Of stroming krijgt waar je het niet zou willen.



Maar al met al snap ik wat je bedoeld :t
 
Dammmm nu gooi je er wel uitdagingen in voor mij, ik was bezig met de simpele dingen!

Eerst simpele gedachte wat in mij opkomt zonder na te denken.

Hetzelfde motorblok kan anders afgesteld worden voor bepaalde doeleinden, een lobbige afstelling kan vermoedelijk meer kracht geven. Een op top motorblok moet zeer strak staan met uiterst hoge pistal uitslag. Er zijn meerdere vormen van voelers........(ding wat je gebruikt om de kleppen te stellen) Hoe kleiner de
Die gast die ergens op het forum zijn kleppen zelf heeft gekalibreerd had de verkeerde voeler (iets ouder onderwerp). Afhankelijk van de cilinder inhoudt is ook de klep groter of kleiner, dus is de voeler die je gebruikt ook onder een andere hoek. Je bent de kennis nodig om te weten met welk formaat cilinder je werkt en daarbij de behorende voeler.

Die brommer/scooter en motor die ik eerder plaatste hadden wel heel erg extreem verschillende maten klep instelling.

Damm, zover was ik nog niet! Ben nog maar net een paar dagen bezig!

Als de cilinder groter is en en en dan moet de klep ook groter zijn en de hoek is dan anders.....


In het eerder bericht van mij vertelde die gast bij het kleppen afstellen dat hij hem iets meer buigt ..... het kwam mij al zo vreemd voor.

Een zadel.... hoe heet die hoek.... een zadel?

Je bent dan de kennis nodig voor dit en het juiste gereedschap.

Ik moet wel lachen om mijzelf nu.
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu zoek op klep afstelling motor gereedschap heb ik waarschijnlijk binnen no time heel veel informatie.

Ik kan nu uit mijn geheugen allemaal zadels halen.

4 tackt, 2 tackt en aantal kleppen..... De plaatsing ....... Het aantal graden waarin de voeler moet staan......

Wat een machtig mooi onderwerp dit!

Het was zo raar dat die gast in de eerste video over klep afstelling de voeler ging buigen.

Al met al out the top of my mind zonder na te denken.

Meer kleppen hoger in de toeren.... valf 12v 8v etc etc.

Trillingen in het blok, nokken assen.....
 
Laatst bewerkt:
Dammmm nu gooi je er wel uitdagingen in voor mij, ik was bezig met de simpele dingen!

Eerst simpele gedachte wat in mij opkomt zonder na te denken.

Hetzelfde motorblok kan anders afgesteld worden voor bepaalde doeleinden, een lobbige afstelling kan vermoedelijk meer kracht geven. Een op top motorblok moet zeer strak staan met uiterst hoge pistal uitslag. Er zijn meerdere vormen van voelers........(ding wat je gebruikt om de kleppen te stellen) Hoe kleiner de
Die gast die ergens op het forum zijn kleppen zelf heeft gekalibreerd had de verkeerde voeler (iets ouder onderwerp). Afhankelijk van de cilinder inhoudt is ook de klep groter of kleiner, dus is de voeler die je gebruikt ook onder een andere hoek. Je bent de kennis nodig om te weten met welk formaat cilinder je werkt en daarbij de behorende voeler.

Die brommer/scooter en motor die ik eerder plaatste hadden wel heel erg extreem verschillende maten klep instelling.

Damm, zover was ik nog niet! Ben nog maar net een paar dagen bezig!

Als de cilinder groter is en en en dan moet de klep ook groter zijn en de hoek is dan anders.....


In het eerder bericht van mij vertelde die gast bij het kleppen afstellen dat hij hem iets meer buigt ..... het kwam mij al zo vreemd voor.

Een zadel.... hoe heet die hoek.... een zadel?


Je bent dan de kennis nodig voor dit en het juiste gereedschap.

Ik moet wel lachen om mijzelf nu.

Ik bedoel.... ik heb een off road gehad, 1 cilinder.
Op het kleppendeksel zit een inspectieluikje om klepspeling te meten en afstellen gaat door het luikje, door contramoertje iets te lossen, schroef iets verder in of uit draaien, borgschroefje weer vast, luikje terug en klaar.


Maar MBM en MGG hebben beiden ook nog een CBR1100XX.
Als je daar speling van wilt meten ben je eerst bezig om van alles en nog wat weg te halen voor je zelfs maar kunt meten.
En blijkt er dan speling gesteld te moeten worden.... dan is t feest !!
Dan mag er echt veel los en ook de nokkenassen moeten eruit, distibutieketting eraf enz enz.
Ik weet zelfs van een CBR1100XX specialist die zo ongeveer alles aan dit type motor doet en kent....maar kleppen stellen, daarvoor brengt hij de motor naar 'de concurrent' omdat t gewoon geen amusant werkje is.
 
In het eerder bericht van mij vertelde die gast bij het kleppen afstellen dat hij hem iets meer buigt ..... het kwam mij al zo vreemd voor.

Een zadel.... hoe heet die hoek.... een zadel?


Ik moet wel lachen om mijzelf nu.

Ik kan je laten zien hoe je kleppen van een CBR1100XX stelt maar ik heb dan weer geen idee wat je met zadels bedoeld :?

Kennis is relatief....alles is relatief. Zelfs alles.

Ik lach mee om jou ;) En mijzelf. Leuk topic.
 
Als ik het nu terug lees dan denk ik... owww zo bedoelde je dat. Ik was helemaal in gedachte met het puur afstellen zelf bezig waarom je iets zou doen of niet en wat de gevolgen zijn. Ik had niet in de gaten dat je doelde op het feit dat per motorfiets er enorme verschillen zijn als je bij de kleppen wilt komen of dat je zelfs met de kettingen soms problemen kunt krijgen als die net niet goed staat.

Het ging mij er om dat ik globaal nu weet hoe je kleppen moet stellen, dat er per motorfiets enorme verschillen zijn en dat het idd niet alleen een kwestie is van een borgmoertje los draaien is mij wel duidelijk. Maar zo snap ik dat ook velgen, olie en noem het maar op per fiets enorm verschillen, maar het gaat mij om de gedachte dat ik globaal een beeld heb waarom men iets zou willen doen of kan doen. Zo moet ik ook nog uitzoeken wat de verschillen zijn tussen veringen en dempers mbt upside down en noem het maar op.

Ik beweer natuurlijk niet dat ik nu even een fiets in en uitklaar draai zonder problemen en alles maar kan aanpassen wat ik wil _O-. Dat zou mooi zijn als dat zo was, nee helaas ben ik geen wonder in dat soort dingen.

Vanmiddag eerst maar eens het schuurtje opruimen, het is een bende en kan nu niet eens normaal naar binnen lopen. Vanavond maar eens verder leren over hoe een motorblok werkt en wat er allemaal bij komt kijken. Zorgen dat ik weet hoe je alles benoemt, hoe je het specifieke gereedschap noemt en dat soort dingen. Moet er maar een soort spreekbeurt van maken bij wijze van spreken.
 
Laatst bewerkt:
Heel veel tekst, terwijl je in de 2e post de ideale motor al noemt. XT dus :+

Lijkt me prima voor wat jij zoal wilt gaan doen. Ik ben met die van mij al vaak zat onderuit gegaan op het onverhard, en echt serieuze schade heeft dat nooit opgeleverd. Steuntje krom, handkap gescheurd, tientjeswerk als je het zelf vervangt. Krassen rondom, maar dat noem ik geen schade maar herinneringen. Maar voor het overgrote deel was het een kwestie van oprapen en zonder problemen weer door.

Actieradius van 500+ km's las ik nog ergens in een van je berichten. Ik kan maar weinig motoren noemen die dat met de standaard tankinhoud halen, en dat is ook nergens voor nodig. Sterker nog, je hebt er zeker met offroadrijden alleen maar last van. Loodzwaar en zo'n grote tank zit alleen maar in de weg. Ik heb al heel wat van Europa op de motor gezien, en de grootste afstand die ik zonder tankstation heb moeten overbruggen was 240km op IJsland. Actieradius van 300km is meer dan voldoende, en dat halen de meeste allroads wel. Ga je de wereld rond dan is het misschien een ander verhaal, maar dan nog is een extra jerrycan veel praktischer dan een grote tank die je het overgrote deel van de tijd toch niet nodig hebt. Bovendien is de kans dat je zo'n reis met je eerste motor en direct na het halen van je rijbewijs waarschijnlijk niet heel groot.
 
Laatst bewerkt:
IMG_1276.JPG


IMG_1287.JPG


IMG_1291.JPG
IMG_1302.JPG


Ik mis nog veel gereedschap en ben er ook achter gekomen dat ik veel gereedschap kwijt ben zoals een cirkelzaag, en het ergste een koffertje met mooie torx en hex schroevendraaiers. Ook mis ik een volledige soldeer set met brander, tin en etc.

Verder zou ik zelf nog extra grote steeksleutels, ringsleutels en een losse inbussleutel set moeten hebben. Ook een aantal nieuwe schroevendraaiers en ander klein spul ben ik ook nog wel nodig.

Wou eerst een frame maken, maar dacht waarom zou ik ook als ik een deel van de stelling kan laten staan. Al met al heb ik niet veel ruime, maar het zou net moeten kunnen allemaal, ik hou nu een vloeroppervlakte van 2 bij 2,5 over. Verder aan de wanden nog wat planken maken en een deel van het gereedschap wat ik hier niet nodig ben in de berging in huis opbergen. Verder nog een kastje met laden regelen voor klein spul en wellicht nog wat meer dingen aanpassen. Aankomende week maar eens het stroom er in maken met verlichting en dan kom ik al een heel eind. Uiteraard de boel even in de verf allemaal om het lichter te maken.

Owja, morgen moet ik echt even een kacheltje aan de muur plaatsen....... Tering wat begon het koud te worden! Later ook nog maar eens kijken naar een ketting systeem zodat ik een motor op kan hangen als ik eventueel de velgen er af haal of iets. Al met al best nog wel veel dingen wat ik wil en moet regelen.
 
Laatst bewerkt:
Flex, boormachine en accuboormachine wil ik wel in de schuur houden maar de rest onderdak in de berging dus. En ik moet mijn berging nog eens flink doorzoeken, ligt ook nog allemaal klein spul van mini schroevendraaiers, dopsleutels en setje's met losse bitje's van torx en hex.
 

Bijlagen

  • IMG_1285.JPG
    IMG_1285.JPG
    763,8 KB · Weergaven: 7
Om je wielen uit de motor te halen kan je ook een paar paddock stands kopen, dat lijkt mij makkelijker dan een kettingsysteem bouwen*D

En inderdaad zit er tussen Japanse/Europese/Engelse/Amerikaanse motoren vaak verschil in gereedschap wat je nodig hebt.
 
Specifiek gereedschap ga ik mij nu nog niet mee bezig houden, maar wat fatsoenlijke sleutel sets voor engelse en metrische maten is wel makkelijk. Ook een set nieuwe schroevendraaiers is wel nodig omdat ik zag dat het ook totaal niet meer compleet is en noem het maar op. Ben gewon veel kwijt geraakt na de verhuizing een aantal jaren geleden en heb toen ook extreem veel weggegeven. Wou mijn woning verkopen en dacht wel een jaartje de tijd te hebben, een week later was i al verkocht en moest er snel uit. Al mijn metselspul en zaagbank en dat soort spul heb ik toen weggedaan, maar ook kratten met allemaal oud en klein spul zijn toen weggegaan, vermoedelijk dus meer dan de bedoeling was. Daarnaast ligt bij mijn vader vermoedelijk nog heel veel, maar heb al jaren geen contact meer met hem dus ben dat spul ook gewoon kwijt. Domweg omdat ik ineens zonder woning kwam te zitten is er overal en nergens spul terecht gekomen en ondertussen wel uitgeleend maar nooit meer haast gehad om het terug te halen als mensen het zelf niet terugbrachten.

Ik ben nu gewoon weer puur een goede basis nodig, even een tab setje en dat soort spullen moeten er ook weer komen en op den duur een klein lasapparaatje en eventueel compressor voor het spuiten. Interessant om te weten dat ik vroeger als monteur heb gewerkt bij Vos Logestiek en daar dit soort werkzaamheden dan ook deed (kleine projectje's). Moet ook gewoon even een rommelmarkt en dat soort dingen afstruinen naar wat los spul zoals een bankschroef en bla bla bla.

Al met al, ik moet nog behoorlijk wat hebben, maar heb nog geen verlanglijst gemaakt en heb daar ook geen haast mee. Als ik alles in gedachte bijlange ga dan is het best wel heel erg veel en gaat het ook flink aantikken en ben dan zo weer 100derden euro's verder. Dus eerst maar goedkope merken en dan bij slijtage of afbreken langzaam vervangen door kwaliteit.

Vandaag wat verkouden en pijn in de botten, gisteren veel te lang in de kou en toch gestaan, dus vandaag even beter opletten. Ja, straks maar weer lekker aan de slag om mijn motor hokje verder netjes te maken. Werkbankje zelf moet ik later ook nog goed maken, maar voor nu is het even makkelijk dat ik werkplek heb om alles te sorteren. Heb de balken voor het onderstel wel liggen dus kan dat later als de schuur geverfd is er in bouwen en kan dan ook direct een laden kastje er in verwerken voor klein spul.

Dit is al wel een leuk setje om weer wat normale schroevendraaiers te hebben (moet toch maar vast beginnen met een basis lijstje):
Stanley schroevendraaierset 26-delig nu voor maar €24,99 - Beste.nl
bol.com | STANLEY Stiftsleutelset Torx 8 delig
bol.com | Stanley - Stiftsleutelset 8 delig
Stanley STHT0-77364 Multi-meter
bol.com | Stanley Ringsteeksleutset 26-delig
Stiftsleutelset Stanley 12 delig | 0-69-257
 

Bijlagen

  • IMG_1278.JPG
    IMG_1278.JPG
    1,4 MB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
Het gaat niet alleen om de motor, het gaat ook om andere dingen die ik eventueel wil kunnen doen en vandaar dat ik graag alles weer een beetje compleet wil hebben.
 
Vandaag wat verkouden en pijn in de botten, gisteren veel te lang in de kou en toch gestaan, dus vandaag even beter opletten. Ja, straks maar weer lekker aan de slag om mijn motor hokje verder netjes te maken. Werkbankje zelf moet ik later ook nog goed maken, maar voor nu is het even makkelijk dat ik werkplek heb om alles te sorteren. Heb de balken voor het onderstel wel liggen dus kan dat later als de schuur geverfd is er in bouwen en kan dan ook direct een laden kastje er in verwerken voor klein spul.

Dit is al wel een leuk setje om weer wat normale schroevendraaiers te hebben (moet toch maar vast beginnen met een basis lijstje):
Stanley schroevendraaierset 26-delig nu voor maar €24,99 - Beste.nl

Een schroevendraaierset waar de schroevendraaier per stuk minder dan 1 euro kost.
Het zou best goed spul kunnen zijn...maar....

Als basis het je voor onderhoudt aan je motor niet eens zo heel veel verschillende gereedschappen nodig.
Ik zou je aanrader de meest gebruikte gereedschappen daarvoor toch in bewezen goede kwaliteit aan te schaffen. Werkt echt veel fijner.
En JIS schroevendraaiers.
Ook over gereedschap bestaat er hier een topic waar een aantal mensen echt heel veel verstand van gereedschap hebben :Y
 
Laatst bewerkt:
Ben al geen schroevendraaiers meer nodig voor de basis, heb vanmorgen een beetje goedkoop spul gekregen zodat ik eerst even het noodzakelijke kan doen in het schuurtje zelf. Ben er blij mee en een gegeven paard mag je niet in de bek kijken :) Als het een paar weken heel blijft dan is het mooi meegenomen, mijn Gedore set kan ik wel weer aanvullen later en heb dan goed spul naar mijn idee.

Edit: Oopsss.... WIHA 260-PK6 - Wiha precision screwdriver set, slotted and Phillips dacht dat het maar een paar euro koste van de lidl of iets.

JIS schroevendraaiers (Schroevendraaiers, JIS - Japans), geweldig! Was er helemaal niet bekend mee maar heb al wel in het verleden ervaren dat er idd soms kruiskoppen zijn die hoe dan ook nooit lekker passen op schroeven, top opmerking en super blij mee dat je mij daarvan op de hoogte brengt! :t

Ondertussen nog bezig met sorteren van gereedschap en het toch wel heerlijk met een kacheltje erbij, was gisteren echt aan het verkleumen.
 

Bijlagen

  • IMG_1306.JPG
    IMG_1306.JPG
    922,5 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
Gedore set? Hoe krijg ik dit voor elkaar dat ik allemaal dezelfde maten heb?
Ook nog deels een mini setje engelse dopsleutels gevonden.
Verder een set tangen gevonden die allemaal verroest zijn of verbogen op een strip en knip tang van Gedore na, de rest kan zo de container in.

Edit: Kom ergens tot de conclusie dat ik alles in het geheel wel de container in kan flikkeren en gewoon helemaal opnieuw kan beginnen, het is allemaal net niets meer.
 

Bijlagen

  • IMG_1309.JPG
    IMG_1309.JPG
    1,1 MB · Weergaven: 7
  • IMG_1308.JPG
    IMG_1308.JPG
    754,2 KB · Weergaven: 5
  • IMG_1311.JPG
    IMG_1311.JPG
    852,4 KB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan