beginnen met het bouwen van een trike

Dick T

MF'er
9 aug 2018
34
4
Dedemsvaart
enige tijd terug al aangemeld bij dit motor-forum,
ik wil een trike bouwen, niet het geijkte spul, oei niet kleinerend bedoeld hoor.
als basis gebruik ik de aandrijving van een bmw 3 en 5 serie, en verder zoveel mogelijk onderdelen van dit merk.
motor is een 316i m40 met 5 bak, achteras is van een bmw 520i e61, de cardan as is een mixture van m40/e61.
we kennen allemaal de 3wielers van Reliant de robin, zoiets maar dan anders, hahaha, in gedachten zie ik een soort van ''prowler'' een amerkaan die het niet echt heeft gemaakt, maar dan met 3 ipv 4 wielen
prowler 1.png
images.jpg

en miss niet in deze mooie vloeiende lijnen maar strakker, dune-buggy achtig
dit zit in m'n kop en krijg ik er niet meer uit, gisteren kokerprofiel gehaald 10m 80x50x3, daar wil ik dus een frame/chassis van bouwen.
20180923_085417.jpg
zit ik al met het eerste probleem, de constructie/ophanging van het voorwiel, ik heb een veerpoot van bmw, maar moet aan de onderkant toch een draagarm maken, waar die veerpoot op steunt en draait, nou kan ik dat doen door op de kopse kant van het frame een arm te maken die om het wiel heen gaat, of zoals rechts de ene langsligger door te laten lopen en daar een draagarm aan te fabriceren, voor mijn gevoel is de rechter oplossing makkelijker en steviger.
maar hoor graag hier de mening van een ander over
 
Dat is een serieus bouw project dat je begint, raadpleeg eerst eens bij de Rdw wat er aan eisen is, je wilt toch wel een kenteken op je zelfbouw trike op den duur?
Post hier foto’s daar zijn we gek op hier, en veel succes met je project.
 
Mooi project!
Wat je schetst als voorwiel ophanging is nu te eenvoudig om een goede keus te maken. Je zult het in 3D moeten tekenen.
Als je een dubbele wishbone gebruikt kan de rechter oplossing wel, een normale voorwiel ophanging van een auto met alleen een draagarm en een veerpoot kan alleen als de veerpoot de werklijn van de op en neergaande beweging volgt.
De linker oplossing lijkt mij eenvoudiger, en vooral compacter te bouwen. Je wilt een lage neus neem ik aan.
 
mooi een sympathiesant,......of zoiets ;)
ik weet zo niet wat de beste oplossing is, ik neig ook naar de linkse bij de rechtse heb je nogal veel ijzer nodig om te maken.
veel succes met de bouw, en we zijn hier gek op foto's
 
enige tijd terug al aangemeld bij dit motor-forum,
ik wil een trike bouwen, niet het geijkte spul, oei niet kleinerend bedoeld hoor.
als basis gebruik ik de aandrijving van een bmw 3 en 5 serie, en verder zoveel mogelijk onderdelen van dit merk.
motor is een 316i m40 met 5 bak, achteras is van een bmw 520i e61, de cardan as is een mixture van m40/e61.
we kennen allemaal de 3wielers van Reliant de robin, zoiets maar dan anders, hahaha, in gedachten zie ik een soort van ''prowler'' een amerkaan die het niet echt heeft gemaakt, maar dan met 3 ipv 4 wielen
Bekijk bijlage 1329851Bekijk bijlage 1329854
en miss niet in deze mooie vloeiende lijnen maar strakker, dune-buggy achtig
dit zit in m'n kop en krijg ik er niet meer uit, gisteren kokerprofiel gehaald 10m 80x50x3, daar wil ik dus een frame/chassis van bouwen.
Bekijk bijlage 1329856
zit ik al met het eerste probleem, de constructie/ophanging van het voorwiel, ik heb een veerpoot van bmw, maar moet aan de onderkant toch een draagarm maken, waar die veerpoot op steunt en draait, nou kan ik dat doen door op de kopse kant van het frame een arm te maken die om het wiel heen gaat, of zoals rechts de ene langsligger door te laten lopen en daar een draagarm aan te fabriceren, voor mijn gevoel is de rechter oplossing makkelijker en steviger.
maar hoor graag hier de mening van een ander over

Ik zou er eens even achter zien te komen hoe het voorwiel bij deze trike vast zit..........

Edit, ik heb het al gevonden
 
De ophanging van een Robin Reliant is idd best aardig en gemakkelijk te kopieren.
Ik heb trouwens heel veel samengewerkt met de ontwerper van de BondBug, Tom Karen. Het ontwerp bureau Ogle was namelijk ook verantwoordelijk voor het produceren van een aantal onderdelen van de eerste Europese crash dummy toen ik nog crash dummy engineer bij TNO was.
 
ik heb zelf ook al div foto's van de Reliant robin, en is idd een simpel iets om te kopieren, maar denk, als ik de rechter chassis/frame balk door laat lopen, en daar een draagarm aan maak, dat dat nog makkelijker is om te maken, maar op de foto's is het allemaal met linkse besturing, ik wil wel dat het stuur op rechts komt, dus dat is dan wel weer een uitdaging.
mijn langsliggers liggen dichter bij elkaar, 80cm maar het frame wordt zo'n beetje 140/145cm breedt, maar dat is ter hoogte van de achteras, en het zit gedeelte, en loopt dan al snel naar de smallere voorkant.
het idee is er, nu alleen nog even bouwen
 
Een eend heeft een soortgelijke ophanging van de voorwielarm, dan kun je kiezen uit links of rechts en zit er meteen een fusee aan.
 
Een eend heeft een soortgelijke ophanging van de voorwielarm, dan kun je kiezen uit links of rechts en zit er meteen een fusee aan.
geen idee van, maar eend heeft toch ook torsie vering, dat zou in de rechter oplossing wel kunnen maar in de linker volgens mij niet,
 
Een eend heeft geen torsievering maar vier horizontaal onder de bodem liggende spiraalveren in een buis, die kun je laten vervallen als je dat wil en er een veer als bij de Reliant boven op zetten
 
Een auto heeft de fusee niet in de hartlijn van het wiel liggen.

daar komt nog bij dat een eend geen remmen in het wiel heeft zitten(die zitten tegen de bak aan) en daar is ook niet bijzonder veel plaats voor omdat de fuseepennen best lang zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan