Basecamp vraag (Garmin)

De patatkoning

MF veteraan
6 dec 2004
1.310
4
Beste mede MF-ers,

Ik heb al redelijk wat haren uit mijn hoofd getrokken :)

Hoe krijg ik in hemelsnaam onderstaand opgelost (zie plaatje). Ik heb een route gemaakt in basecamp, middels de "klik methode", je klikt ahw een route bij mekaar door opeenvolgende punten aan te klikken op de kaart. Werkt op zich prima, de software maakt een soort van "autofill" tussen de twee punten die je aanklikt.

Echter, heel soms kiest hij op onlogische plekken ervoor om je ff van de snelweg af te sturen, en gelijk daarna er weer op. Meestal is dat te ondervangen door 1x op "ongedaan maken" te klikken, en vervolgens het eerst volgende punt simpelweg dichter bij het vorige te kiezen.

Maar soms lukt dat om de een of andere rare reden niet. Ik heb onderstaande route al klaar, maar er zitten een stuk of wat van deze rare fouten in. Ik heb nog nergens kunnen ontdekken hoe dit op te lossen. Als ik een punt wil verplaatsen, past hij plotseling de hele route naar eigen inzicht weer aan (in google maps werkt dit wel fantastisch trouwens..). Terwijl het alleen om dit kleine stukje gaat.

Wie kan mij helpen? De "google drag and drop" methode werkt ook niet......

Thanks!

full
 
Laatst bewerkt:
koop de dvd van mr gps, echt waar een prima product. Uurtje later zijn al je problemen opgelost, tevens gelijk ook alle latere zaken die je evt. nog zou tegen komen

robert
 
sorry maar die ken ik niet, wat is dat? En, dit is eigenlijk mijn enige "probleem" voor nu.... :-)
 
DVD's kopen met uitleg... dat is zooo ontzettend uit deze tijd! Kennis delen daar is dit forum voor lijkt me zo in plaats van een overgewaardeerd product aansmeren.

Selecteer de track, druk op I en dan kun je een punt toevoegen door de track te slepen naar de weg welke je wilt. Dat werkt een beetje zoals de drag en drop in google maps.

Hier een lijkje naar een pdf met alle andere sneltoetsen welke handig voor je kunnen zijn: http://avondonderwijs.webstad.be/docu/Sneltoetsen-in-Basecamp.pdf
 
DVD's kopen met uitleg... dat is zooo ontzettend uit deze tijd! Kennis delen daar is dit forum voor lijkt me zo in plaats van een overgewaardeerd product aansmeren.

Selecteer de track, druk op I en dan kun je een punt toevoegen door de track te slepen naar de weg welke je wilt. Dat werkt een beetje zoals de drag en drop in google maps.

Hier een lijkje naar een pdf met alle andere sneltoetsen welke handig voor je kunnen zijn: http://avondonderwijs.webstad.be/docu/Sneltoetsen-in-Basecamp.pdf

Hey maar goed dat ik hier ff kijk, dat is verrekte handig :Y
meer dan goeie bijdrage David_ZZR
 
DVD's kopen met uitleg... dat is zooo ontzettend uit deze tijd! Kennis delen daar is dit forum voor lijkt me zo in plaats van een overgewaardeerd product aansmeren.

Selecteer de track, druk op I en dan kun je een punt toevoegen door de track te slepen naar de weg welke je wilt. Dat werkt een beetje zoals de drag en drop in google maps.

Hier een lijkje naar een pdf met alle andere sneltoetsen welke handig voor je kunnen zijn: http://avondonderwijs.webstad.be/docu/Sneltoetsen-in-Basecamp.pdf

aansmeren,?? nou nou,maar ok excuseer mijn lompheid.
 
heren, e.e.a. heeft geholpen. Sommige fouten kan ik er nu uithalen. Neemt niet weg, dat ik ook naar een jaar nog niet echt kan wennen aan die basecamp interface.

Mijn bescheiden mening: ze hebben er simpelweg te veel features in willen stoppen, en daardoor wordt het gewoon best wel gecompliceerd.

Dank voor jullie hulp!
 
Beste manier om een route te maken vind ik eerst alle waypoint wegleggen die je aan wilt doen en dan een route laten berekenen op basis van die punten (drag & drop in dat menuutje). Vervolgens via de I toets de track verleggen zoals jij het wil.
 
DVD's kopen met uitleg... dat is zooo ontzettend uit deze tijd! Kennis delen daar is dit forum voor lijkt me zo in plaats van een overgewaardeerd product aansmeren.

Tsja... guitarfreak deelt z'n ervaring met de door mij gemaakte cursus DVD. Dat jij dat 'aansmeren' noemt zegt meer over forum-fatsoen dan over de DVD. Maar zulks terzijde...

Het aardige van video is dat je dan 'live' kunt zien wat de handelingen zijn en de effecten daarvan.

In dit concrete geval is vermoedelijk sprake van gebruik van het profiel 'motorfiets'. Da's an sich heel logisch maar levert, bij de standaardinstellingen, ook een flinke weerstand op voor N-wegen.
Dat kom je ook tegen als je een route download van internet en herberekent in het motorprofiel.

Zie de video op
voor nadere toelichting.
 
Beste manier om een route te maken vind ik eerst alle waypoint wegleggen die je aan wilt doen en dan een route laten berekenen op basis van die punten (drag & drop in dat menuutje). Vervolgens via de I toets de track verleggen zoals jij het wil.

Basecamp kent verschillende manieren van werken; dat is ook wat het zo verwarrend maakt. Komt mede doordat BC niet alleen voor motorroutes gebruikt wordt, maar ook voor wandelen, fietsen, geocaching, alpinisme etc etc.

Ik noem alpinisme als voorbeeld omdat het daarbij logisch is van waypoint naar waypoint te gaan. (bergtoppen, berghutten, hangbruggen etc.). Daarbij is van belang dat je die punten ook afzonderlijk kunt oproepen. En dat is de reden dat je er een waypoint van maakt (een 'gewoon' routepunt bestaat alleen als onderdeel van de route en is niet apart oproepbaar).

Voor motorroutes is die werkwijze minder voor de hand liggend en zul je hooguit voor bijv de lunchlocatie of een bepaald uitzichtspunt een waypoint maken.
Je kunt een route eenvoudig helemaal zonder waypoints maken. Gewoon de 'nieuwe route knop' aanklikken en de route eerst grof opzetten. Daarna via 'invoegen' verfijnen. Daarbij wel even goed inzoomen om te zien of de punten wel goed op de weg staan (en niet midden in een woonwijk op 100 meter van de doorgaande weg).
Werk je met de zumo 3xx/590 of BMW nav 5 dan is bovendien van belang de via's 'soft' te maken (geldt ook voor waypoints). De reden daarvan en hoe je dat eenvoudig doet is te vinden op
 
full

Ik heb geprobeerd met basecamp en krijg precies hetzelfde resultaat. Gewoon een kaartfout dus.
In mapsource krijg ik die fout niet. Nu vind ik persoonlijk basecamp een draak van een programma.
In mapsource maak je gewoon een route zonder al die overige ballast. En als je met 2 schermen werkt kan je vanuit dat ander scherm je waypoints ed kopiëren naar je route op het andere scherm.
 
Laatst bewerkt:


Geloof me: je vergist je.

Dit is wel een heel mooi voorbeeld waardoor men ten onrechte Basecamp als 'draak' van een programma ziet; maar er in werkelijkheid sprake is van onvoldoende verdiepen in wat er gebeurt.

Laat ik het anders zeggen: Mapsource is net zo'n draak als je niet weet wat je doet.

Dit screenshot komt uit Mapsource:
nes3.jpg


Precies hetzelfde probleem. Wordt veroorzaakt door deze instelling:
nes4.jpg


In basecamp heb je ook zoiets, alleen is het geen schuifje maar aan/uitvinken van opties:
nes2.jpg


En als je het vinkke bij de 'belangrijke provinciale wegen' weg haalt dan krijg je, ook in basecamp deze:
nes1.jpg


Maar als je de video hierboven had bekeken had je dat al geweten ;)

Oorzaak is dat Basecamp opties kent die mapsource niet heeft; in dit geval de routeringsprofielen. Bij de motor staan standaard een aantal zaken als 'te vermijden' ingesteld. Zou je met de standaardinstellingen de route hebben berekend met 'auto' dan zou het wel goed gaan.
Dat het standaard staat zoals het staat, daar kun je over discussiëren. Maar je kunt het zelf aanpassen. Dat Basecamp hier verkiest, waar mogelijk, die N-weg te vermijden is geen fout van basecamp of van de kaart: dat is simpelweg omdat basecamp staat ingesteld om die weg te vermijden... 8-)

Nog een pluspunt van Basecamp:
Als je dubbelklikt op de routenaam dan kun je qua profiel ook kiezen voor 'geen'. Je krijgt dan de routeringsinstellingen in beeld en ziet, zodra je daar iets in verandert, onmiddellijk wat er gebeurt.

Ergo:
Er is hier volstrekt niets aan de hand, hooguit wat gebrek aan kennis en inzicht. :]
 
ergo:

eventjes naar youtube en dan zoeken op mr. GPS en het gebrek aan kennis is in no time opgelost

Blijft trouwens wel een programma met oneindig veel mogelijkheden en daardoor soms complex. Vind ik dan althans
 
Geldt wel voor mezelf

Ik heb een behoorlijke tijd zitten kloten met Basecamp en trouwens ook met het toestel zelf. Wat resulteerde in steeds gewijzigde routes (herberekenen) gesplitst routes en daardoor punten missen waar ik graag langs had willen komen, over wegen rijden die ik liever had vermeden etc.

Toen eens een keertje een middagje de tijd genomen om die filmpjes te bekijken en vanaf dat moment ging het goed.

Overigens moet ik dat binnenkort weer doen want ben de helft weer vergeten. Teveel mogelijkheden hè
 
Ik heb vandaag toch maar eens Basecamp gedownload om een .gpx route te kunnen bekijken. Ik bezit geen Garmin en wil die voorlopig ook niet kopen Daarom wil ik deze route omzetten in een aanwijzingen route (100 links af slaan wegnaam e.o. richting) voor op de routerol. Nu heb ik wel een venster in beeld gehad waar je dit kon doen maar ja die heb ik weg geklikt. We helpt me om dat venster weer te vinden?
 
Zou routeyou.com eens proberen ipv basecamp. Zonder garmin heb je geen kaart materiaal (osm buiten beschouwing latend).
Route maken kiezen, rechts upload route. Dan routeyou motornetwerk kiezen bij kaart, evt aanpassen en opslaan. Afdrukken kiezen, bij keuze details heb je je pijltjes route.
 
Laatst bewerkt:
Ook ik heb in verleden flink ruzie gehad met Basecamp. Dat programma wilde nooit over de wegen die bedoeld waren. Idd brengen de dvd's en (gratis) filmpjes van MrGPS veel duidelijkheid.

Tegenwoordig staat mijn geplande route in een paar klikken in mijn Zumo, precies zoals ik dat wil. En als het niet gaat zijn er diverse truc's om het toch te laten gebeuren.
Maar het moet gezegd dat daar wel wat strijd voor geleverd is. Dat ga je niet in een half uurtje leren. (ik tenminste niet) Ik denk dat een ieder die loopt te huilen dat BC niet werkt gewoon wat tijd moet besteden om alles te gaan snappen.
 
Mijn ervaring met Basecamp?
Heeft een leerperiode nodg. MrGPS video's helpen daarbij goed. Verder een heerlijk programma, vind Tyre eigenlijk helemaal niet prettig.
Wat ik zelf doe in Basecamp, is de profielen aanpassen. Heb bij het profiel "Motor" alles behalve "onverhard" uitgevinkt. Dit geeft mij de meeste controle over het maken en wijzigen van een route. Met deze instelling zal de route in de basis het meest over de doorgaande wegen gaan maar met het "handje"/elastiekje is de weg gauw verlegd naar een mooiere weg. Dit vind ik in praktijk fijner werken dan een profiel gebonden route te gaan wijzigen. Dit gaat vaak lastiger zoals de topicstarter ook gemerkt heeft.
 
Zou routeyou.com eens proberen ipv basecamp. Zonder garmin heb je geen kaart materiaal (osm buiten beschouwing latend).
Route maken kiezen, rechts upload route. Dan routeyou motornetwerk kiezen bij kaart, evt aanpassen en opslaan. Afdrukken kiezen, bij keuze details heb je je pijltjes route.


Gelukt, thanks!
 
Mijn ervaring met Basecamp?
Heeft een leerperiode nodg. MrGPS video's helpen daarbij goed. Verder een heerlijk programma, vind Tyre eigenlijk helemaal niet prettig.
Wat ik zelf doe in Basecamp, is de profielen aanpassen. Heb bij het profiel "Motor" alles behalve "onverhard" uitgevinkt. Dit geeft mij de meeste controle over het maken en wijzigen van een route. Met deze instelling zal de route in de basis het meest over de doorgaande wegen gaan maar met het "handje"/elastiekje is de weg gauw verlegd naar een mooiere weg. Dit vind ik in praktijk fijner werken dan een profiel gebonden route te gaan wijzigen. Dit gaat vaak lastiger zoals de topicstarter ook gemerkt heeft.

Helemaal mee eens. Inmiddels gaat het bij mij ook in een handomdraai. Zodra je een aantal trucjes dorhebt, piece of cake. Met name mbv die filmpjes van mr gps.
 
Ik ben nu 2 weken aan het stoeien met basecamp, vooral voor midweek weg in de eifel. Heb ook de onroute kaart gekocht, wel een verademing hoor! Waar ik wel veel last van had is wat basecamp als een smalle weg benaderd en waar ik zelf heen wilde.

Zoals athome en hans al hebben beaamd; instellingen! Als ik smalle wegen vermijden uit zet lukte het wel. Blijkt dus dat L (altijd met 3 cijfers erachter) wegen soms wat smaller is dan ander L wegen, vooral bij bruggetjes over de moesel, anders moest ik 200 kilometer terug om wel een toegankelijke brug te vinden.

Vraag over die L wegen, hoe goed begaanbaar zijn die? Begreep dat de staat af en toe discutabel is. Nu zal hij altijd gaan herberekennen naar volgende punt dus zint het niet rijden we door, maar in 1 keer goed is altijd beter!
 
Terug
Bovenaan Onderaan