Barnfind: Honda CBR 600 uit 1984

25 nov 2018
43
51
Onlangs ben ik tegen een volgens mij echte barnfind aangelopen: een Honda CBR 600 uit 1984 (edit: 1987) die al zeker zo'n 20 jaar bij mijn schoonzus droog onder een groot afdak staat, bedolven onder haardhout, pellets, zakken potgrond, harken, schoffels, kruiwagens etc. De motor is zo'n kwart eeuw geleden door haar aangeschaft, een paar keer bereden en toen (prima rijdend) weggezet: het hele motorrijden bleek gewoon niet haar ding. Jarenlang is de wegenbelasting betaald, de verzekering aangehouden maar verder is er nooit meer naar omgekeken. De motor is zodanig ingebouwd dat deze niet meer zichtbaar is, maar aangezien ze gaat verhuizen zal deze binnenkort het daglicht weer zien. Dus wat nu?

Zelf sleutel ik graag aan voertuigen, vroeger ook al veel met brommertjes en auto's geklooid en ook nu nog onderhoud ik alles zoveel mogelijk zelf. In een ver verleden heb ik eens een Vespa scooter uit 1953 die destijds door het Vaticaan aan de nonnen in Zeeland was geschonken om te helpen tijdens de watersnoodramp bij een boer onder een hooimijt vandaan getrokken en weer rijdend gekregen, waarna deze door een liefhebber volledig is gerestaureerd. En zo lijkt het me als winterproject leuk om ook deze Honda CBR 600 weer rijdend te krijgen, in ieder geval zodanig dat de motor weer loopt en dan zien we wel weer verder. Zeer waarschijnlijk zoek ik als dat gelukt is (dat is nou net de hobby) een liefhebber om het stokje van me over te nemen, aangezien ik zelf geen motorrijbewijs heb en ook (nog) geen plannen heb om dat te gaan halen.

Maar... zijn er nog betaalbaar onderdelen te vinden voor een motor uit die tijd? Is een dergelijke motor de verwachte noodzakelijke financiële investeringen nog wel waard? Is het een motor waar voldoende animo voor is wanneer deze te koop komt, of is het typisch een motor waar echt helemaal niemand op zit te wachten? Op MP kom ik vrijwel geen motoren van dit type tegen, maar misschien moet ik ergens anders zoeken.

Voordat ik met een motortrailer en een schep om de motor op te graven op pad ga, zijn alle tips en adviezen van harte welkom!
 
Laatst bewerkt:
Is het geen CBX550? Heb je toevallig geen foto van de motor via je schoonzus die je kan plaatsen hier? Dan kunnen we er meer over zeggen.
 
Bestond nog niet in 1984, stom van me! Had ik natuurlijk terug kunnen vinden op wikipedia ('De eerste versie, de CBR600F, kwam in 1987 '), maar ik heb gewoon van mijn schoonzus aangenomen dat het bouwjaar 1984 betreft. Zoals ik al schreef, ik ben nogal nieuw in deze materie.
Morgen gaat ze proberen de papieren terug te vinden (zullen wel ergens liggen aangezien ze de motor ook jaarlijks schorst tegenwoordig), en als het meezit trouwens ook de sleutels, dus dan weet ik precies om welk bouwjaar het gaat. Zul je zien dat het uiteindelijk blijkt te gaan om een Tomos brommertje; we gaan het zien.

En een fotootje van de motor zou ik graag met jullie delen, maar dat zal er pas zijn nadat de motor in de puinhoop is terug gevonden.
 
Hij is iig 3 jaar ouder als je dacht dus dat is de eerste meevaller.
Ik ben ook wel benieuwd wat er straks tevoorschijn komt
 
Zojuist een appje gekregen dat sleutels, gebruiksaanwijzing en rekening van aanschaf zijn teruggevonden.
Betreft een Honda CBR600F uit 1987, gekocht in augustus 1991 voor het bedrag van fl. 11.500,-. Origineel Nederlandse motor, voor het eerst op de weg op 16-4-1987. Wel overgespoten bij aanschaf in opdracht van mijn schoonzus, ze vond paars een mooiere kleur (purple rain, prince).

Klinkt dit als de moeite om op te halen en weer op de weg te brengen, of is het net het type motor waar niemand op zit te wachten?
 
Laatst bewerkt:
Als je het leuk lijkt hem weer lopend te krijgen, voor de hobby kun je het wagen, maar als ie weer de weg op moet, gaat het veel meer kosten dan dat het op brengt.
Met een paar nieuwe banden, accu, onderhoud aan het blok zit je al zo'n beetje aan wat ie opbrengt denk ik. En dan moet er echt niet veel anders aan mankeren, zoals voorvorkkeeringen of een versleten kettingset. Kijk maar naar wat er op de motor die @Zenuwlijer postte geboden word, en wat die zaak er voor vraagt.
Die motor ziet er nog best redelijk uit eigenlijk.
Hoe die van je schoonzus eruit ziet weet ik niet, maar die staat al wel 20 jaar onder een afdak. Over het algemeen worden ze daar niet beter van..
Toch ben ik best benieuwd hoe die er uit ziet als je hem uitgegraven hebt.:Y
 
nu niet veel waarde. laat hem nog 20 jaar staan waar hij nu staat, stoort daar blijkbaar niemand :P , dan verkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jml
Het huis is verkocht en moet binnenkort worden opgeleverd, dus óf de motor blijft staan als verrassing voor de nieuwe bewoner, óf ik haal hem op. Ik denk dat ik het avontuur maar aan ga. Als ik uiteindelijk quitte weet te spelen heb ik er leuk aan kunnen sleutelen (hoop ik) en een mooi verhaal voor later.
 
Mezelf kennende, en jouw verhaal over die Vespa gelezen hebbende denk ik dat je er goed aan doet. Ik had het namelijk ook gedaan, al is het alleen maar om lekker bezig te zijn met de hobby. Heb een z650 opgebouwd omdat ik het wilde, rationeel gezien had ik beter een betere kunnen kopen, maar nu weet ik wat ik heb.
En ik weet dat het goed is! Veel plezier ermee, en, laat je ons je foto's ervan zien nog? We zijn gek op foto's hier :Y:t
 
De motor is teruggevonden tussen alle zooi, bij deze een paar sneak previews:


IMG-20181127-WA0000.jpg



IMG-20181127-WA0001.jpg

IMG-20181127-WA0002.jpg
IMG-20181127-WA0003.jpg


Mijn handen jeuken, maar laten we zeggen dat de tijd niet ongemerkt aan dit icoon voorbij is gegaan.

Laten staan of ophalen?

En mocht er intussen een vakkundig liefhebber wakker schrikken bij het zien van al dit moois en zich geroepen voelen om dit project op te pakken, laat het dan vooral weten.
 
Als je er vanaf wil doe maar een PM.
Maybe voor mezelf en anders weet ik nog wel iemand die er blij mee is.
 
Onlangs naar Zeeland gereden en de motor uitgegraven. En daar stond 'ie dan, stoffig maar droog, in de kleur purple rain paars, op platte banden, zonder accu en met de benzine van 20 jaar geleden nog in de tank. De kilometerteller schoon geveegd: stand ca. 34.000 origineel Nederlandse km's (mijn schoonzus dacht eigenlijk 13.000 km's, 'of in ieder geval iets met een 3').
Inknijpen van de voorrem werkte prima, maar de remklauw wilde de remschijf daarna pas weer loslaten toen de blokjes met een stukje hardhout weer opzij waren gedrukt. Koppeling en achterrem lijken wel te werken. Originele voorruitje ook nog aanwezig, naast het iets hogere paarskleurige ruitje dat er nu op zit.
Nog even getwijfeld aan het hele project, maar als je er dan toch bent, inclusief motortrailer achter de auto, dan kun je net zo goed het hele spul opladen. Iets wat nog niet meeviel met zijn tweeën en zonder voorrem. Motor met touw vastgesjord en mee naar huis genomen.
Binnenkort stof afspoelen en daarna grotendeels demonteren, vloeistoffen vervangen, carburateurs reinigen, tank spoelen, elektrische contacten nalopen en alles gangbaar maken voordat een nieuwe accu mag proberen het blok tot leven te wekken.

PC064023.JPG


PC064026.JPG
 
Inmiddels de motor afgespoeld en alle kappen verwijderd. Valt niet tegen wat er onder zit, lekker basic allemaal. Alle boutjes per set in een doos met vakjes opgeborgen, zodat ik het ook weer in elkaar krijg. Bedrading oogt prima, elektra verder nog niet getest. Tank is er af en ook de rij van vier carburateurs ligt inmiddels klaar op de werkbank om te reinigen. Benieuwd wat ik in de vlotterkamers en sproeiers aan ga treffen, vermoed dat het allemaal aardig vergomd is. Eens kijken of het lukt om dat met brandspiritus schoon te maken, en anders met aceton of thinner aan de slag. E daarna nog wat dieper graven in het blok en vloeistoffen gaan vervangen. Hopelijk komt de motor voor kerst weer tot leven.
 
Probeer zo veel mogelijk foto's te maken en deze te posten. Vinden mensen leuk om te volgen. Ik wel in ieder geval...
 
Ik ook. Ik vind de motor zoals je hem vond al redelijk netjes. Ben best benieuwd naar hoe het wordt ermee.
 
Voor het afspoelen, maar na een flinke regenbui:

PC074028.JPG




Gestript van 't een en ander:

PC074052.JPG




Carburateurs verwijderd (met subtiele hulp van een koevoet):

PC084077.JPG



Nog bezig geweest om een pijpsleutel passend te vijlen om de bougies te kunnen verwijderen. Na een hoop vijlen paste de pijpsleutel precies in de openingen in de kop, om er vervolgens achter te komen dat de bougies steek 18 hebben ipv steek 21 van mijn pijpsleutel. Dan zal die pijpsleutel 18 die ik nog ergens vandaan moet halen ook wel passen zonder vijlen ;-)
 
Ik weet niet waar je vandaan komt, maar er zullen vast wel forummers zijn die je een handje willen/kunnen helpen met bijvoorbeeld een bougiedop en dergelijke.

Maarja in deze tijd... Heb je ook al snel verkeerd volk te pakken en kan je fluiten naar de cbr..-O-
 
Inmiddels een goed passende pijpsleutel 18 gevonden, binnenkort de bougies er maar eens uit halen en zien hoe de cilinders er van binnen uit zien.

De caburateurs inmiddels uit elkaar genomen. Ik had na 20 jaar stilstand verwacht veel rommel aan te treffen (vergomde benzine, vuil), maar dat viel echt enorm mee. Helemaal onderin de vlotterkamer een heel klein beetje bezinksel, direct voor de aftapschroefjes, dus dat had ik er ook wel uit gekregen door de carburateurs vol benzine te zetten en dan even af te tappen. De sproeiers waren allemaal keurig schoon. De enige groenige, lakachtige aanslag (voor wat ik begrepen heb een typerend residue van vervlogen benzine) kwam ik tegen op de naalden en op de wanden waar die zwarte kunststof zuigers (vacuüm bediend? moet ik nog even uitpuzzelen) in op en neer bewegen. Maar ik denk niet dat dit problemen zou hebben gegeven wanneer ik de motor gestart had zonder de carburateurs schoon te maken.

Begin me af te vragen of ik de benzinetank nog helemaal leeg zal gaan maken of dat ik gewoon eens een startpoging ga doen met de oude benzine die er nog in zit. Maar eerst maar eens kijken hoe ik die benzine stromend krijg: de tank is inmiddels gedemonteerd, maar in welke stand ik de benzinekraan ook zet (on-off-reserve), er komt geen benzine uit. En wanneer ik op het slangetje blaas, lukt het ook niet om een mogelijke verstopping in de benzinekraan door te blazen.


Carburateurs demonteren:

PC104105.JPG



Groenige, plakkerige aanslag op naald:

PC104109.JPG



Klein beetje zwartige afzetting onder in de vlotterkamer. Verder zie je wat groenige aanslag in de tweede carburateur van links waar een zwarte kunststof zuiger met naald in heen en weer beweegt:

PC104112.JPG
 
Ik volg.
Heb zelf een CBR600F uit 1991 die ik helemaal wil gaan opknappen. Die heeft wel al bijna een ton gereden, maar doet het in principe nog prima. Is alleen niet mooi meer :+ en hier en daar behoorlijk roestig.
Over die benzine: weet niet of het hetzelfde werkt als bij de mijne, maar zou kunnen:
Paar jaar geleden was er benzine aan de verkeerde kant van het vacuümklepje van de benzinekraan gekomen en toen ging het
kraantje dus niet goed open. Mijn motor viel steeds om onduidelijke reden uit. Nadat ik die benzine had opgeruimd had ik daar geen last meer van.
 
Kijk, nog een opknapper! Weet niet of ik zelf zo ver zal gaan; de ruimte is beperkt, en ik vind met name de uitdaging om de motor weer rijdend te krijgen leuk. Daarna geef ik de motor waarschijnlijk tegen kostprijs door aan iemand die deze motor (de iconische oerversie van dit type) kan waarderen én een motorrijbewijs heeft (of de onderdelen kan gebruiken).
Vandaag wat bezig geweest met blok, elektra en tank.
Eerst de bougies verwijderd. Nummer drie kreeg ik er niet uit doordat de ventilator in de weg zit, maar kijkend naar de andere drie bougies is er weinig aan de hand. Motor even aangelopen in de versnelling om de zuigers te laten bewegen; alles zit mooi los.
Daarna alle stekkers van het elektrisch systeem schoon gemaakt, van corrosie ontdaan (maar weinig tegen gekomen) en alles weer aangesloten. Benzinepompje even laten draaien op een losse accu, werkte prima. Benzinefilter gespoeld. Daarna klokkenset er even aangehangen en een losse accu aangesloten. Alles werkt! Starten, knipperlichten, neutraalaangave, benzinepomp, etc.

Wat me echter zorgen baart zijn twee zaken.
Ten eerste zit de koppeling vast. Ik kan de bak gewoon in 1, neutraal, 2, 3 etc zetten, maar het maakt niet uit of ik de koppeling daarbij inknijp of niet. Wanneer de bak in een versnelling staat is deze gekoppeld met de motor, ingeknepen koppelingshendel of niet. Ik heb de koppelingskabel een heel stuk strakker gezet, maar dat maakt geen verschil. Ik heb het idee dat de platen aan elkaar gekleefd zitten. Hoe ga ik dat los krijgen?

Ten tweede ben ik er achter waarom de benzinetank niet doorstroomt: deze zit barstensvol met roest. Met moeite e vuldop open gekregen en daar was de roest al dik, vettig aanwezig. Stevig geschud met de tank (zit ongeveer halfvol benzine) en dan hoor je het roestgruis in de tank. Heb de tank maar weer even weggelegd, da's voor een andere keer. Eerst die koppeling maar eens oplossen.

Tips welkom!
 
koppeling die nu niet werkt zou ik me geen zorgen om maken
oude olie in het blok en de hele koppeling zit daardoor aan elkaar gekoekt
olie aftappen en nieuwe wein doen
na starten/goed warm worden zal deze het wss weer doen

tank leeg laten lopen door vulopening, ondrkant ook loshalem, schoonstralen via de opening aan de binnenkant

evt diesel en wat grind erin en flink schudden. daarna goed spoelen
zo heb ik tanks al brandschoon gekregen
 
Terug
Bovenaan Onderaan