Bandenslijtage

Scallie

Die hard MF'er
14 jul 2003
597
92
Overal op het www lees ik dat de voorband +/- 2 achterbanden meegaat.
Ik krijg het voor elkaar op mijn CBR1000, de voorband net zo hard te laten slijten als de achterband?? Ik hou ervan om het gas open te trekken en van af en toe een kneedown ben ik ook niet vies. Maar hoe die voorband zo hard kan slijten begrijp ik niet. Wie heeft er wel een idee!
 
Overal op het www lees ik dat de voorband +/- 2 achterbanden meegaat.
Ik krijg het voor elkaar op mijn CBR1000, de voorband net zo hard te laten slijten als de achterband?? Ik hou ervan om het gas open te trekken en van af en toe een kneedown ben ik ook niet vies. Maar hoe die voorband zo hard kan slijten begrijp ik niet. Wie heeft er wel een idee!
mischien ga je harder de bocht in dan de gemiddelde rijder?

het verschil tussen voor en achter is bij mij ook steeds korter geworden, maar ik moet de achterband nog steeds eerder vervangen dan voor.
 
Komt me bekend voor. Mijn banden zijn ook altijd voor en achter tegelijkertijd op de slijtagelimiet. Vind het ergens wel praktisch: je hebt dan steeds een vers setje ipv voor of achter nieuw, lekker voor een circuitdag bijvoorbeeld. Aan de andere kant is het wel steeds een duur geintje... Mijn huidige setje 010's gaan de 4500 km niet halen vrees ik '(

Ik denk dat de oorzaak ligt aan hoe je de motor gebruikt. Veel bochten = gelijkmatige slijtage (banden krijgen het allebei zwaar). Lange afstanden/ stoplichtsprints = achterband eerder op.
 
Ik heb voor een achter BT020 banden.
Kun je dus niet echt zacht noemen.
Ik rijdt ook nog eens voor mijn werk, elke dag naar nijmegen +/- 60km.
Zou de voorband dus ook al minder hard moeten slijten
 
Bandenspanning staat zoals voorgeschreven op 2.5 voor en 2.9 achter.
Zou dus niet de oorzaak moeten zijn
 
2.3 /2.5 is beter

Hard remmen slijtie ook harder

Zou aan je rijstijl en je rechterhand kunnen liggen

Te weinig gas te hard de bocht door? ;)

Of binnen 2 meter stoppen waar 6 meter voor staat.

lekker ben jij, dan slijten ze NOG sneller.

hogere spanning is minder slijtage, maar ook minder grip.
en nog los van dat: spanning is afhankelijk van band/merk/fiets/ (en als laatste de persoonlijke factor..)


@all: dit topic is uit 2003 :+

Aan de avatar te zien heeft TS ook geen CBR1000 meer
:X ;) _O-

full
 
mischien ga je harder de bocht in dan de gemiddelde rijder?

het verschil tussen voor en achter is bij mij ook steeds korter geworden, maar ik moet de achterband nog steeds eerder vervangen dan voor.
:^ Hoge bochtensnelheid/sneller insturen.
En ook afhankelijk van bandenkeuze.
Vroeger ook met m'n Fazer 1000 ook 6000 km met zowel de voor als achterband gedaan.

Edit: T*ringjannie :o Zo'n oud topic!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan