Bandenslijtage door onbalans

Amauta

MF routinier
13 aug 2011
4.676
24.061
het land van Bartje
Naar aanleiding van een artikel waarin wordt beweerd dat wanneer je wiel niet in balans is, je ongelijke slijtage krijgt aan de band, dat je daarom elke 1500km moet controleren of je wielen nog in balans zijn, kreeg ik de volgende theorie:

Wordt een wiel dat niet volledig in balans is automatisch weer in balans gebracht door de slijtage van de band omdat het "zwaardere" deel harder slijt?
Om te voorkomen dat weer opnieuw onbalans ontstaat, moet ik dan proberen net zo vaak linksaf als rechtsaf te gaan om te voorkomen dat de band ongelijk slijt?
 
nee dat heeft te maken met o.a. massatraagheid, op het moment dat je banden/wielen in onbalans zijn, gaat jouw vering daar op tegenwerken en wat zit er in jouw veerpoot, een demper,en die zorgt er voordat de doorgegeven onbalans zich afhankelijk van je omdraaisnelheid later zal reageren, en je zwaarste punt zal dus voor in en uitveren (in lichte mate) een reactie te weeg brengen die vertraagd wordt, en dus springend over de weg gaan , waarbij achter jouw zwaarste punt opnieuw een wegcontact wordt gemaakt, dus extra slijtage veroorzaken....
Maar niemand zal elke 1500 km zijn banden laten balanceren, dat doe je alleen maar als je lood kwijt bent of hevige trillingen ervaart
 
de kosten van het laten controleren wegen niet op tegen de eventuele kosten van extra slijtage en vervroegde vervanging. als je het niet voelt tijden het rijden niet druk over maken. ik heb zo'n vermoeden dat het artikel geschreven is door iemand die graag je wielen balanceert tegen een vergoeding.
 
Welk artikel? Waar heb je dat gelezen?

Stukje uit het artikel:

3.9.3 BALANS

Hoewel het voornamelijk het gedrag van de motor beïnvloedt, kan een ongebalanceerd wielde levensduur van een band verkorten. Je kunt het beste na zo’n 1000 tot 1500 Km (laten )
controleren.

Hele verhaal.

Ook een interessant stukje is het ventieldopje, anders zou de band leeg kunnen lopen bij hoge snelheden. Daar zullen speciale raceventielen voor op de markt zijn denk ik?
 
Stukje uit het artikel:

3.9.3 BALANS

Hoewel het voornamelijk het gedrag van de motor beïnvloedt, kan een ongebalanceerd wielde levensduur van een band verkorten. Je kunt het beste na zo’n 1000 tot 1500 Km (laten )
controleren.

Hele verhaal.

Ook een interessant stukje is het ventieldopje, anders zou de band leeg kunnen lopen bij hoge snelheden. Daar zullen speciale raceventielen voor op de markt zijn denk ik?

Auteur PAUL....?????
ja dan zal dat wel kloppen
 
Stukje uit het artikel:

3.9.3 BALANS

Hoewel het voornamelijk het gedrag van de motor beïnvloedt, kan een ongebalanceerd wielde levensduur van een band verkorten. Je kunt het beste na zo’n 1000 tot 1500 Km (laten )
controleren.

Hele verhaal.

Ook een interessant stukje is het ventieldopje, anders zou de band leeg kunnen lopen bij hoge snelheden. Daar zullen speciale raceventielen voor op de markt zijn denk ik?

Om de 1000 tot 1500 km balans laten controleren is dikke vette onzin. Ik rij ca 350 km per week dan sta ik dus om de 3 a 4 weken bij de dealer.
 
Stukje uit het artikel:

3.9.3 BALANS

Hoewel het voornamelijk het gedrag van de motor beïnvloedt, kan een ongebalanceerd wielde levensduur van een band verkorten. Je kunt het beste na zo’n 1000 tot 1500 Km (laten )
controleren.

Hele verhaal.

Ook een interessant stukje is het ventieldopje, anders zou de band leeg kunnen lopen bij hoge snelheden. Daar zullen speciale raceventielen voor op de markt zijn denk ik?
Het artikel zal goed bedoeld zijn, maar het is ontzettend oud, en er zitten behoorlijk wat onjuistheden/onvolkomenheden/ommissies in.
Als ik de genoemde banden bekijk (ik ben motorbandenhandelaar) dan denk ik dat dit ca. 2001 geschreven is.... Bandentechniek is aanmerkelijk veranderd in die tijd.....

Ik vraag mijn klanten nooit het wiel opnieuw te laten balanceren, behalve als ze klachten hebben. En dan nog is dat meestal omdat ze er een of meer balanceergewichtjes vanaf gepoetst hebben....
En nee, speciale raceventielen bestaan niet. Het standaard veertje is sterk genoeg voor 350 km/u.
De reden dat je een ventieldopje moet gebruiken is dat je anders vuil in het ventiel krijgt. De eerste de beste keer dat je de band oppompt blaas je dat naar binnen. En dat vuil kan er voor zorgen dat je ventiel niet meer sluit, dus loopt je band leeg.
 
Het artikel zal goed bedoeld zijn, maar het is ontzettend oud, en er zitten behoorlijk wat onjuistheden/onvolkomenheden/ommissies in.
Als ik de genoemde banden bekijk (ik ben motorbandenhandelaar) dan denk ik dat dit ca. 2001 geschreven is.... Bandentechniek is aanmerkelijk veranderd in die tijd.....

Ik vraag mijn klanten nooit het wiel opnieuw te laten balanceren, behalve als ze klachten hebben. En dan nog is dat meestal omdat ze er een of meer balanceergewichtjes vanaf gepoetst hebben....
En nee, speciale raceventielen bestaan niet. Het standaard veertje is sterk genoeg voor 350 km/u.
De reden dat je een ventieldopje moet gebruiken is dat je anders vuil in het ventiel krijgt. De eerste de beste keer dat je de band oppompt blaas je dat naar binnen. En dat vuil kan er voor zorgen dat je ventiel niet meer sluit, dus loopt je band leeg.

Toch worden in de racerij metalen ventieldopjes gebruikt en aangeraden , omdat er schijnbaar in het verleden problemen met leeg lopende banden waren.
Dit zou veroorzaakt worden door de middelpunt vliegende kracht op zo`n ventiel , dus gewoon een metalen doppie er op en niet meer over nadenken. :]
 
Toch worden in de racerij metalen ventieldopjes gebruikt en aangeraden , omdat er schijnbaar in het verleden problemen met leeg lopende banden waren.
Dit zou veroorzaakt worden door de middelpunt vliegende kracht op zo`n ventiel , dus gewoon een metalen doppie er op en niet meer over nadenken. :]
En wat gaat een metalen dopje doen ipv plastic, in die middelpunt vliedende krachten?

Ik zie het verschil niet zo. Het is een afdichting voor vuil, meer niet.
Binnenventiel zou in theorie ingedrukt kunnen raken, maar dat staat los van een ventieldopje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan