Banden oppompen Suzuki GSX600f

Only_Sunny

Rookie
18 feb 2014
24
0
Sittard
Heey,

ik merk dat de druk verlaagd is van mijn banden, en wil ze graag oppompen nu. Ik hoor echter veel verhalen over tankstations, waarbij het oppompen van een motorband echt een crime is }) ..

Is het te doen om dit met een voetpompje te doen zoals deze, en is dat dan betrouwbaar ( betrouwbaarder dan een tankstation |( )
 
dat gaat prima met een voetpomp. gewoon nameten met je eigen meter zodat je elke keer de zelfde afwijking hebt. goedkope meters wijken van elkaar af maar meten wel constant. ook bij de pomp meet ik gewoon na met eigen meter. dan maakt het niet uit waar je vult het resultaat is altijd het zelfde als de vorige keer.
en de grootste kriem bij pompstations is vooral de afwijking in de meter en soms de aansluitnippel die onhandig is. voor die meter neem je een eigen mee en voor het aansluiten neem je een 90graden verloop mee en dan is oppompen bij de pomp plotseling geen probleem meer.
 
Hoort dit in techniek?

Really? Als in: "in plaats van te proberen bij een tankstation mijn banden op te pompen, ga ik een topic op het internet openen" ?

Het lukt mij met een pompstang van c.a. 20 cm met de mond in een hoek van 45 graden. Ik heb een spaakwiel met een remschijf van c.a. dertig centimeter. Ik begin dat ding er precies aan de andere kant van m'n wiel door m'n spaken heen te steken, en kom dan precies goed uit.

Het gaat je lukken. Banzai!
 
En dan heb je het over zo'n gewone fietsenpomp ? .. Moet je hiervoor ook aparte opzetstukken voor gebruiken ofzo of past die gewoon zo op het ventiel ?
Sommige pompen hebben een opzetstuk nodig, die van mij heeft gewoon 2 vast gemonteerde nippels, waarvan een op een autoventiel past. Bij een motorzaak zag ik een iets duurdere, voorzien van manometer.
Motorbanden gebruiken lagere drukken dan fietsbanden. Het pompen gaat dus niet zwaar.
 
Heel veel mensen denken dat het oppompen van motor of
autobanden heel veel kracht kost.

Laatst werd ik door een oudere man verbijsterd aangesproken
toen ik de banden van mijn auto oppompte met een fietspomp.
"doe je dat met een fietspomp?? "

-'ja hoor, drie slagen met de pomp en klaar"

En dat met een fietspompje van € 6.95 :)
 
Heey,

ik merk dat de druk verlaagd is van mijn banden, en wil ze graag oppompen nu. Ik hoor echter veel verhalen over tankstations, waarbij het oppompen van een motorband echt een crime is }) ..

Is het te doen om dit met een voetpompje te doen zoals deze, en is dat dan betrouwbaar ( betrouwbaarder dan een tankstation |( )


wat is een crime dan?
dat je vaak moet betalen om lucht te pompen, of bedoel je de waardes die de pomp aangeven?

ik contoleer altijd mijn bandenspanning bij dezelfde pomp[gratis] :+ , en als je daar een paar weken mee rijd kun je de spanning eens verhogen of verlagen.
dan merk je zelf wel wat bij die pomp de beste spanning is, en die houd je aan.
 
Nee, het is godsonmogelijk om de banden van de motor op te pompen met iets anders dan dit:

air-power-compressor-190-08-6-default.jpg


:+ :+

db
 
Ik zou toch liever een how to- zien, compleet met plaatjes. Vind het altijd zo ingewikkeld en dan kan ik nog eens terug kijken wanneer ik het niet meer weet...
 
Bandenspanning van een auto/motor is gemiddeld 2 tot 2,5 bar.
Bandenspanning van een fiets is gemiddeld 3 tot 4 bar.
Bandenspanning van een racefiets is gemiddeld 8 tot 9 bar.
Waarom zou een fietspomp niet kunnen?
Ik doe ook alles met een HEMA fietspomp.

PS: moet je een topic openen voor het oppompen van banden?
Is de tegenwoordige motorrijder al zo diep gezonken.
 
Heey,

ik merk dat de druk verlaagd is van mijn banden, en wil ze graag oppompen nu. Ik hoor echter veel verhalen over tankstations, waarbij het oppompen van een motorband echt een crime is }) ..

Is het te doen om dit met een voetpompje te doen zoals deze, en is dat dan betrouwbaar ( betrouwbaarder dan een tankstation |( )

Het verhaal gaat dat de luchtdrukmeters bij de benzine pompen nogal afwijken.
tegenwoordig staan er vaak van die compressoren in kasten waar je geld in moet doen.
of die wel/ook nauwkeurig zijn weet ik niet.

schandalig dat er eerst postbus 51 spotjes komen over bandendruk, maar wel overal van die betaaldingen neerzetten.

fietspomp en aparte kleine bandendruk meter die je ook mee kan nemen is genoeg.
 
Goed topic dit.

Zelf vind ik tanken best wel lastig. Al die slangen enzo. Het liefst pak ik altijd lpg, want dat is het goedkoopst. Maar ja, dan moet je weer een aparte nippel op de tank zetten anders gaat de lpg niet stromen. En het lijkt ook altijd alle kanten op te waaien als je dan de tank dop open doet. En ik weet ook nooit of het nou wel of niet verstandig is om hard te knijpen, als ik eens de benzine of diesel slang pak. Je hoort vaak dat als je hard knijpt, de benzine er sneller uitgaat dan de geld teller rond kan draaien. Netto betaal je dan minder per liter. Maar heeft iemand dit wel eens goed getest?
Graag wat meer info hierover. Ik heb nu al tijden de tank leeg, maar vanwege het moeilijke tanken durf ik niet de stap te zetten om naar het tankstation te gaan.
 
Goed topic dit.

Zelf vind ik tanken best wel lastig. Al die slangen enzo. Het liefst pak ik altijd lpg, want dat is het goedkoopst. Maar ja, dan moet je weer een aparte nippel op de tank zetten anders gaat de lpg niet stromen. En het lijkt ook altijd alle kanten op te waaien als je dan de tank dop open doet.
Daarom dragen motorrijders handschoenen, dan komt het niet op je huid. Ook je vizier dichthouden!

En ik weet ook nooit of het nou wel of niet verstandig is om hard te knijpen, als ik eens de benzine of diesel slang pak. Je hoort vaak dat als je hard knijpt, de benzine er sneller uitgaat dan de geld teller rond kan draaien. Netto betaal je dan minder per liter. Maar heeft iemand dit wel eens goed getest?
Als je erin knijpt, kun je het uitstellen. Eindresultaat is hetzelfde.

Graag wat meer info hierover. Ik heb nu al tijden de tank leeg, maar vanwege het moeilijke tanken durf ik niet de stap te zetten om naar het tankstation te gaan.
De eerste stap heb je al gezet: je ziet in dat dit een probleem is. Probeer het eerst eens samen met een bekende, iemand die je vertrouwd. Dat geeft rust en helpt je deze angst te overwinnen. Je bent niet de enige!

Tankangst - V!VA - Niets te verbergen
 
Terug
Bovenaan Onderaan