Kan het niet vinden in dat topic.
Niet druk om maken, die band is prima.De snelheidscodering zegt niet zo heel veel. Heb testen gezien bij een (auto)bandenfabrikant en daar gingen simpele banden met codering voor lage snelheden (~200km/u) op de testbank pas na langere tijd (60min+)en met veel hogere snelheden kapot.
Is daar regelgeving voor dan? Voor zo ver ik weet is het niet verplicht op banden te monteren naar de topsnelheid van een voertuig. Als je een ongeluk veroorzaakt terwijl je harder reed dan de snelheidscodering van de band heb je denk ik wel andere problemen.tuurlijk zit daar een marge op, maar als je een ongeval krijgt of veroorzaakt en je wordt daarop gecontroleerd , ben je wel de sjaak.
Dan vraag ik me toch echt af waar je dat vandaan haalt. Voor zo ver ik weet is er voor personenauto's bij de APK alleen een eis dat banden op de zelfde as de zelfde maat moeten hebben. Voor bedrijfswagens is er wel een eis aan de loadindex van de banden, maar snelheidscodering is in ieder geval geen APK eis.op elk voertuig moet de juiste door de fabrikant opgelegde band geplaatst worden aangaande snelheidscodering
je mag op een voertuig standaard uitgerust met bv snelheidsindex 91V geen 91H leggen maar wel een 91W of 93W of hoger
dit word door de keuring nagezien , natuurlijk is voor de moto's geen keuring maar zou toch niet afwijken aangaande de snelheidsindex en LAADINDEX
zeker bij moto's zoals de Honda Pan en dergerlijike zijn er bv enkel bridgestone die de juiste banden met de juiste laadinex produceren
en dat die Z niet op de site staat zal wel een foutje zijn want een R band als snelheid bestaat niet
leg dagelijks banden op het werk dus
Volgens mij wordt het tijd dat je jouw baas om een nascholingskeuring te vragen. Het klopt namelijk voor geen meter wat je zegt......op elk voertuig moet de juiste door de fabrikant opgelegde band geplaatst worden aangaande snelheidscodering
je mag op een voertuig standaard uitgerust met bv snelheidsindex 91V geen 91H leggen maar wel een 91W of 93W of hoger
dit word door de keuring nagezien , natuurlijk is voor de moto's geen keuring maar zou toch niet afwijken aangaande de snelheidsindex en LAADINDEX
zeker bij moto's zoals de Honda Pan en dergerlijike zijn er bv enkel bridgestone die de juiste banden met de juiste laadinex produceren
en dat die Z niet op de site staat zal wel een foutje zijn want een R band als snelheid bestaat niet
leg dagelijks banden op het werk dus
180/55zr17 (73W) type band
180=breedte in mm
55=% van de breedte dat de band hoog is
Z= snelheid meer dan 240km/uur
R= bouw v.d. band
17= diameter van het velg waarvoor de band gemaakt is, inch
73= draagindex (zie onder)
W= snelheidsindex door leverancier gekozen naar advies ETRO
In mijn WPH staat 48H (voor) en 70H (achter) dat slaat dan neem ik aan op de draagindex. Maakt het wat uit, dat dit bij een nieuwe band iets hoger is.?? of stuiter ik dan van de motor..
Begrijpelijk.. maar zou hij bij een te hoog percentage niet te hard zijn..?? en zo "ja" hoeveel hoger is dan toelaatbaar.
je band zal wel stugger zijn, als je gewoon er zo dicht mogelijk bij het voorgeschreven te komen, of zo dicht mogelijk bij wat je nu hebt.
En compensatie met je vering is ook nog een optie.
op elk voertuig moet de juiste door de fabrikant opgelegde band geplaatst worden aangaande snelheidscodering
je mag op een voertuig standaard uitgerust met bv snelheidsindex 91V geen 91H leggen maar wel een 91W of 93W of hoger
dit word door de keuring nagezien , natuurlijk is voor de moto's geen keuring maar zou toch niet afwijken aangaande de snelheidsindex en LAADINDEX
zeker bij moto's zoals de Honda Pan en dergerlijike zijn er bv enkel bridgestone die de juiste banden met de juiste laadinex produceren
en dat die Z niet op de site staat zal wel een foutje zijn want een R band als snelheid bestaat niet
leg dagelijks banden op het werk dus
Niet voor elk voertuig kun je de juiste snelheids codering krijgen, dus is gewoon onzin wat je schrijft..
Neem winterbanden ... daar MAG je in de zomer mee rijden, maar bijvoorbeeld voor een Chrijsler300 kun je alleen de maat krijgen tot 220 kmh....
Die Mogen er onder , alleen officieel moet je volgens de EUROPEESCHE REGELS dan een stickertje in je auto plaatsen dat je banden hebt tot 220KMh ( is in NL nog niet verplicht)..