Bak met bouten (en moeren en andere meuk)

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Waarschijnlijk heeft iedereen hier wel zo een bak, een emmer, een herbestemd lade kastje of zelf een een krat helemaal vol met allerlei boutjes, moertjes, ringetjes, houten ditdatjes, een verdwaalde koelwater sensor van een volvo uit 1993 enzo nog een hele boel dingen dingen die je absoluut moet bewaren.

Hoe organiseer je dat een beetje fatsoenlijk, in mijn geval, ik ga binnenkort verhuizen en het lijkt me mooi om daar dan een soort orde in die vergaarbak te brengen.

Een eerste poging (ooit in het verleden ) was een houten kastje dat 3 lades had, 1 moeren, 1 bouten en 1 gekke dingen. Maar dan, hout schroeven horen niet bij metrisch... etc.
Nu een 2e poging, voor een tientje 4 sorteer bakken gekocht ik een actie winkel... en alles op hoofdlijnen voorgesorteerd, dus m4/5/6 moeren in 1 bakje, m8 een bakje en zo ook voor bouten.... pluggen, spaanplaatschroeven etc. Maar is dat nu de enige manier?

Hoe doen jullie dat?
 

Bijlagen

  • IMG-20190509-WA0036.jpeg
    IMG-20190509-WA0036.jpeg
    159,2 KB · Weergaven: 23
  • IMG-20190509-WA0037.jpeg
    IMG-20190509-WA0037.jpeg
    150,6 KB · Weergaven: 25
Als ik met pensioen ben ga ik wel een keer sorteren. Tot die tijd heb ik een dertig kilo vergaarbak met alles tussen de M4 en M12. Het meeste vind ik terug door met een vooras in de bak te roeren maar als ik echt iets speciaals zoek keer ik hem om op een dekzeil. Dan vind ik ook dat ene M3 imbusje.
Voor projecten ga ik langs de Hornbach maar alles tussendoor vind ik in de bak.
 
:^ Er wordt bij ons niet induvidueel gesleuteld omdat sleutelen een sociaal gebeuren is met bier hamburgers en BBQ. Het heet bij ons de bak met zoekgeraakte bouten en moeren. Uitzoeken is voor autisten. Ik heb in mijn bus ook een plastic bak met zoekgeraakte bouten, meest houtschroeven die apparatuur hebben gedragen die ik weg heb gehaald, sleutels van Patchkasten, een verdwaalde patroonhuls, veiligheidsbril . Als we specifiek iets zoeken keren we de bak op de keukentafel om wat het zoekoppervlak sterk vergroot :t

Om het allemaal te sorteren zit er teveel spul tussen waar er maar 1 van is ;(

Da's grappig want het sleutelen bij mij is juist om even weg te zijn van alles en iedereen :p

Laat mij maar lekker autistisch een uurtje moertjes en boutjes sorteren in de schuur. Je wil niet weten hoe lang ik de eerste keer bezig ben geweest.
 
Als je dat kan vertalen naar dat ik er zonder make up beter uit zie... Had ik maar half zekerheid :P

Da's grappig want het sleutelen bij mij is juist om even weg te zijn van alles en iedereen :p

Is toch ook een heel mooi gegeven? zolang het tot tevredenheid leidt, chill-momentje..
Ik heb één sleutelplek in de huiskamer, staan normaal 2 600's geparkeerd. Als we met een man of 5, 6 een sleuteldaggie hebben is het gewoon gezellig... vaar doen er een paar helemaal niks meer of minder dan koffie drinken en slap lullen, lichte kost
 
Heb de bakken eens op een tafel gezet, stuk of 8 van die vakkendozen, on ze uit te zoeken. Flikkerde de tafel om NA het sorteren.

Dan ben je er wel even klaar mee en is alles op 1 hoop beland.

Later toch maar weer een zonnig dagje besteed aan het wederom uitzoeken.
 
Heb de bakken eens op een tafel gezet, stuk of 8 van die vakkendozen, on ze uit te zoeken. Flikkerde de tafel om NA het sorteren.

Dan ben je er wel even klaar mee en is alles op 1 hoop beland.

Later toch maar weer een zonnig dagje besteed aan het wederom uitzoeken.

Hé, bij jou ook. Ik begreep toen dat ik een seintje van boven kreeg om niet meer mee te doen aan die grote sorteerwoede.
Gewoon 15 cm twee diepe lades en hoppakee. Als ik wat zoek, weet ik het nog verdomd snel te vinden ook.
Die sorteertijd heb ik ingezet om meer te rijden.
 
Ben nu twee jaar thuis op een vrijwilliger pensioen beter gezegt de baas de de deur gewezen was het na vijfjaar 112 uur perdag een beetje zat
kan zonderprobleem de volgende drie jaar tot mijn uitkering voor het leven wel zelfstandig overbrugen .
Maar om terug te komen naar dit topic ik had dus ook zo'n mooie bak met van alles doorelkaar heen nu toch maar uitgezocht hoewel het scheiden is geworden
zijn dus nu twee bakken één met bouten en moeren van RVS en één met de rest :)
Kan ik nog steeds blijven rommelen om dat ene boutje te vinden _O-
 
Ben nu twee jaar thuis op een vrijwilliger pensioen beter gezegt de baas de de deur gewezen was het na vijfjaar 112 uur perdag een beetje zat
kan zonderprobleem de volgende drie jaar tot mijn uitkering voor het leven wel zelfstandig overbrugen .
Maar om terug te komen naar dit topic ik had dus ook zo'n mooie bak met van alles doorelkaar heen nu toch maar uitgezocht hoewel het scheiden is geworden
zijn dus nu twee bakken één met bouten en moeren van RVS en één met de rest :)
Kan ik nog steeds blijven rommelen om dat ene boutje te vinden _O-
Ook hier geldt de zoveelste-wet-van-Murphy:
Uit zo'n rommelbak vind je altijd precies 1 identieke schroef minder terug dan je nodig hebt.
De één koopt dan een nieuw doosje van 12 stuks bij de Gamma waarvan er 11 in de rommelbak gaan, de ander doet het met 3 identieke en 1 afwijkende schroef.
 
Zo heb ik ool een lade met random spul voor de motort en andere dingen. Heb toch altijd wel het geschikte boutje in handbereik, maar dan kan ik mij soms wel steken aan de verdwaalde gipswandschroeven die daarin zitten :')
 
Terug
Bovenaan Onderaan