Bak met bouten (en moeren en andere meuk)

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Waarschijnlijk heeft iedereen hier wel zo een bak, een emmer, een herbestemd lade kastje of zelf een een krat helemaal vol met allerlei boutjes, moertjes, ringetjes, houten ditdatjes, een verdwaalde koelwater sensor van een volvo uit 1993 enzo nog een hele boel dingen dingen die je absoluut moet bewaren.

Hoe organiseer je dat een beetje fatsoenlijk, in mijn geval, ik ga binnenkort verhuizen en het lijkt me mooi om daar dan een soort orde in die vergaarbak te brengen.

Een eerste poging (ooit in het verleden ) was een houten kastje dat 3 lades had, 1 moeren, 1 bouten en 1 gekke dingen. Maar dan, hout schroeven horen niet bij metrisch... etc.
Nu een 2e poging, voor een tientje 4 sorteer bakken gekocht ik een actie winkel... en alles op hoofdlijnen voorgesorteerd, dus m4/5/6 moeren in 1 bakje, m8 een bakje en zo ook voor bouten.... pluggen, spaanplaatschroeven etc. Maar is dat nu de enige manier?

Hoe doen jullie dat?
 

Bijlagen

  • IMG-20190509-WA0036.jpeg
    IMG-20190509-WA0036.jpeg
    159,2 KB · Weergaven: 23
  • IMG-20190509-WA0037.jpeg
    IMG-20190509-WA0037.jpeg
    150,6 KB · Weergaven: 25
Bak met bouten en meuk......? ORGANISEREN die ZOOI !!

Op een kwaad moment realiseer je je, dat je ongelooflijk veel van al die meuk hebt.
Soms WEET je dat je dat of dat boutje wel hebt, maar vind het dan maar eens????
Als je aan het sleutelen bent, wil je niet een half uur graven om iets (niet) te kunnen vinden.

Uiteindelijk werd de oplossing de grote glazen potten van de HAK. (vaak genoeg leeg gegeten)
Schroef de deksel tegen het plafond. (ca 2.00m) Iedere pot vullen met zelfde spul.
Grote bouten bij grote, moeren bij moeren, inbus bij inbus, moertjes bij moertjes, ringen bij ringen ect.
Aan onderzijde kan je goed zien of je de goede pot te pakken hebt.

Voor kleinere deeltjes of delen waar je er maar weinig van hebt, die gaan in een ladekastje.
Bijv voor elektro-spulletjes heb ik ook en aparte lade kast.

Vaak bij zoeken heb je heel snel het gewenste onderdeeltje. Òf je weet dat je het echt niet hebt. Dan wordt het BESTELLEN!!!!
 
nou, hier iets dat je niet moet doen... De kinderen wilden wel eens helpen in de garage. Dus ik geef ze een paar bakken en zakjes ongesorteerd spul en zeg dat ze soort bij soort en maat moeten leggen.

Op zich een soort van succesvol uitgevoerd maar toch kan ik geen ene flikker meer vinden nu B|. Ik wil mijn ongesorteerde rommel terug :Y
 
nou, hier iets dat je niet moet doen... De kinderen wilden wel eens helpen in de garage. Dus ik geef ze een paar bakken en zakjes ongesorteerd spul en zeg dat ze soort bij soort en maat moeten leggen.

Op zich een soort van succesvol uitgevoerd maar toch kan ik geen ene flikker meer vinden nu B|. Ik wil mijn ongesorteerde rommel terug :Y
Ik zou zeggen gooi het in n doos en rammel er eens mee 😳
 
Ik heb nu dus alles (ALLES) uitgezocht en in de bakken op de foto gedaan. Daarnaast grotere dingen in de zwarte bakken. Inmiddels al een paar keer iets willen hebben, even de bakken afstapelen naar de bak met die soort en hebbes. Nog even een zinnig labeltje bedenken. Dat het zoeken wat verkort.
IMG_20190617_204207.jpgIMG_20190617_204223.jpgIMG_20190617_204234.jpg
 
Da's allemaal nieuwe voorraad. Een echte boutenbak is zwart vanbinnen. Daar zitten de overgebleven bouten in, één van alles en dat is niet uit te zoeken :N
 
Terug
Bovenaan Onderaan