Bak met bouten (en moeren en andere meuk)

tmoons

MF veteraan
7 jan 2004
4.373
158
Waarschijnlijk heeft iedereen hier wel zo een bak, een emmer, een herbestemd lade kastje of zelf een een krat helemaal vol met allerlei boutjes, moertjes, ringetjes, houten ditdatjes, een verdwaalde koelwater sensor van een volvo uit 1993 enzo nog een hele boel dingen dingen die je absoluut moet bewaren.

Hoe organiseer je dat een beetje fatsoenlijk, in mijn geval, ik ga binnenkort verhuizen en het lijkt me mooi om daar dan een soort orde in die vergaarbak te brengen.

Een eerste poging (ooit in het verleden ) was een houten kastje dat 3 lades had, 1 moeren, 1 bouten en 1 gekke dingen. Maar dan, hout schroeven horen niet bij metrisch... etc.
Nu een 2e poging, voor een tientje 4 sorteer bakken gekocht ik een actie winkel... en alles op hoofdlijnen voorgesorteerd, dus m4/5/6 moeren in 1 bakje, m8 een bakje en zo ook voor bouten.... pluggen, spaanplaatschroeven etc. Maar is dat nu de enige manier?

Hoe doen jullie dat?
 

Bijlagen

  • IMG-20190509-WA0036.jpeg
    IMG-20190509-WA0036.jpeg
    159,2 KB · Weergaven: 23
  • IMG-20190509-WA0037.jpeg
    IMG-20190509-WA0037.jpeg
    150,6 KB · Weergaven: 25
Ik heb uiteraard ook zo'n vergaarbak.
Die weegt zeker 30 kilo van alle zooi die er in zit.
Maar ik heb ook een heleboel laatjes en bakjes die ik vul vanuit de grote bak.
Ik grijp maar zelden mis.
 

Bijlagen

  • IMG_20190509_151744.jpg
    IMG_20190509_151744.jpg
    159,2 KB · Weergaven: 25
  • IMG_20190509_151710.jpg
    IMG_20190509_151710.jpg
    271,5 KB · Weergaven: 34
  • IMG_20190509_151752.jpg
    IMG_20190509_151752.jpg
    128,5 KB · Weergaven: 27
Ik ben daar erg decadent in geweest. Na een paar incidentjes met "uit de hobby bak" moeren die toch een stukje sterkte verloren waren in het onbekende aantal keren dat ze al gebruitk waren, en daarna een bescheiden discussie met Sonic omdat ze 4.4 kwaliteit verkopen zonder dat te zeggen...

Heb ik alle dubieuze zooi weg gedonderd en een hele stapel gevulde Würth ORSY assortimentsdozen gekocht:

0010021_kit-arandelas-milimetricas_360.jpeg

Had ik 10 jaar geleden moeten doen.
 
Ik heb werkbanklaatjes. Toen ik die werkbank kocht, gaf de verkoper me een goede suggestie. Lege "boterkuipjes" vullen nu een aantal laatjes. Met in elk kuipje iets anders. Bijvoorbeeld kuipje bouten M6, kuipje moeren M6.
Voor de echt kleine dingen heb ik van de Action van die verzameldozen met doorzichtig deksel.

Ik ben tevreden met mijn oplossing, werkt voor mij. Anderen zullen andere oplossingen hebben die voor hun werken...
 
Niet :Ngewoon lekker de rommelbak laten zoals die is, en je elke keer weer ongelukkig zoeken naar dat ene boutje:t


:^ Er wordt bij ons niet induvidueel gesleuteld omdat sleutelen een sociaal gebeuren is met bier hamburgers en BBQ. Het heet bij ons de bak met zoekgeraakte bouten en moeren. Uitzoeken is voor autisten. Ik heb in mijn bus ook een plastic bak met zoekgeraakte bouten, meest houtschroeven die apparatuur hebben gedragen die ik weg heb gehaald, sleutels van Patchkasten, een verdwaalde patroonhuls, veiligheidsbril . Als we specifiek iets zoeken keren we de bak op de keukentafel om wat het zoekoppervlak sterk vergroot :t

Om het allemaal te sorteren zit er teveel spul tussen waar er maar 1 van is ;(
 
Ja, die kist heb ik ook in de schuur staan. Daar zit alle obscure meuk in wat niet veel gebruikt wordt. Het courante spul heeft de baas op voorraad. Dat is geen probleem zolang je niet met kilo's richting huis trekt
 
licht autistisch misschien :P , boren tappen gesorteerd en wat meuk

andere kastjes bouten en moeren gesorteerd, m3 t/m M12 en M4 t/m M12 RVS
houtschroeven rvs en staal, iig ik grijp niet vaak mis :+




IMG_20190509_191242.jpg
IMG_20190509_191250.jpg
IMG_20190509_191332.jpg
 
Boutjes en moertjes in veel maten, en nog meer spul is altijd handig, ik pak thuis niet vlug mis gelukkig.
Er zijn hier diverse bakken met gewoon of RvS spul, dat ik dan weer over heb van projecten ergens.
Maar steeds weer uitzoeken doe ik meestal niet, soms als er iets op is dan een bak omkiepen en uitzoeken, dan is er weer voorraad.
Soms denk ik de schuur is te klein! Dan helpt opruimen en uitzoeken altijd.
Opberg vakken en schuifjes net als hierboven heb ik ook meer dan genoeg.
 
Schroeven, M8 bouten/moeren/ringen en kleiner zit allemaal in kleine bakjes gesorteerd, in zoon kast die je aan de muur kan hangen.

Grotere maten heb ik in een ladekast op wieltjes, zoon ding die je onder je bureau blad kan rollen.
Ik heb hele lange tapends, en bouten liggen, daar draai ik dan meerdere moeren op.
Bijvoorbeeld een M12 bout/tapend, met M12 moeren erop gedraaid.
Is wat geordender dan alle moeren los.
 
Zo nu en dan een avondje de garage in en iedere keer een schaaltje scheppen en uitsorteren. Als de bak te vol wordt of als m'n laatjes leeg zijn ga ik weer een avondje scheppen.

Same here.
Bakje op de werkbank, vol = sorteren.
Op maat en type bout of moer.

Stuk of 12 action sorteer bakken en 6 voor houtschroeven etc.
De voorraad slinkt nu harder dus wordt tijd om weer wat te slopen. 2 auto's en 1 motorfiets aan boutjes en moertjes in 3 jaar flink gebruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan