Automatisch kettingsmeersysteem met Arduino

rklemans

MF'er
7 sep 2013
80
23
Hoogland
Hallo,

Ik ben aan het broeden op een automatisch kettingsmeersysteem.
Het idee is nu:
12V oliepompje.
Olie reservoir.
Arduino nano om een timer te maken. Om de zoveel tijd, zoveel seconden motor aan.
Om dit in te stellen een Bluetooth module en dit te regelen op je telefoon.
Nu zou het mooi zijn als de arduino weet of je rijdt. Bij stilstand geen olie.

Is het mogelijk om dit rijd signaal af te tappen van je motor? bijvoorbeeld bij de ECU of kilometerteller of toerenteller?
Heeft iemand anders nog geniale invallen? Ik weet er is van alles te koop, maar dat is niet de lol.

Anders zit ik te denken aan een accelerometer als signaalgever.

Ik heb een Yamaha MT 09
 
Leuk dat iedereen meedenkt. De accelerometer klint het makkelijkste om te maken. Verder weinig verstand van elektronica. (collega's worden ingeschakeld voor de arduino) Geen idee of je snel gaat lekken bij een stoplicht. Ik verbuik nu 1 liter op 17 km maar das benzine. Olie zal wel minder zijn (hoop ik). Voorkomen is beter dan genezen denk ik vandaar dat ik graag wil weten of ik in beweging ben

Succes,.. ben benieuwd.. Hou je ons op de hoogte ?
 
Als je nou een magneetje in je wiel maakt met een sensor (zoals bij en fiets km teller) En je maakt daar een teller aan die b.v. tot 1000 telt. Daarmee stuur je een timer aan van b,v. 1 sec. dan zal ieder 1000 omwentelingen van je wiel 1 seconde lang je doseerpompje draaien.
 
Magneetje betekent weer een kabeltje. Ik denk dat ik ga voor de accelerometer of GPS. (kan ik misschien hem nog terug vinden als ik hem kwijt ben:))
Ik broed nog even verder. Las iets over een plunjer pomp maar ik dacht maar aan zoiets van alie. Maar ik sta open voor ideeën
 
Magneetje betekent weer een kabeltje. Ik denk dat ik ga voor de accelerometer of GPS. (kan ik misschien hem nog terug vinden als ik hem kwijt ben:))
Ik broed nog even verder. Las iets over een plunjer pomp maar ik dacht maar aan zoiets van alie. Maar ik sta open voor ideeën

Volgens mij gooit er zoiets veel te veel in een klap doorheeen.. dit is een beetje aan of uit.. Deze kan 70 liter per uur aan ;o)
Zou eerder iets zoeken met een stappen motor

Of misschien een totaal andere oplossing.. moeilijk..
 
Ik kwam deze ook nog tegen. handbediend dat wel. maar hij lijkt verdacht veel op deze. Alleen €70 prijsverschil.

Iemand ervaring mee? 1547754669761.png
 

Bijlagen

  • 1547754651513.png
    1547754651513.png
    32,1 KB · Weergaven: 4
Olie heeft mijn grote voorkeur, hoe dunner hoe beter. Want waar vet lekker plakkerig is is olie dat absoluut niet. Ja het blijft niet aan je ketting plakken maar dat geld ook voor alle bende die op de weg ligt. Want olie slingert er met rommel en al weer vanaf.
De olie die gebruikt word in de oliesystemen, of zoals ik gebruik voor kettingzagen, is best plakkerig, genoeg om blijvend een film te vormen en vloeibaar genoeg om er op een juiste manier het vuil mee te nemen terwijl het eraf slingert. Het blijft ook niet achter het voortandwielkapje hangen maar zakt bij mij via de as van het schakelpookje naar beneden en is dan weg.
 
De olie die gebruikt word in de oliesystemen, of zoals ik gebruik voor kettingzagen, is best plakkerig, genoeg om blijvend een film te vormen en vloeibaar genoeg om er op een juiste manier het vuil mee te nemen terwijl het eraf slingert. Het blijft ook niet achter het voortandwielkapje hangen maar zakt bij mij via de as van het schakelpookje naar beneden en is dan weg.
In de pro oiler ging gewoon 10w40 :Y
Sterker, de olie welke in mijn pro oiler ging had eerst in het blok gezeten :+
 
De olie die gebruikt word in de oliesystemen, of zoals ik gebruik voor kettingzagen, is best plakkerig, genoeg om blijvend een film te vormen en vloeibaar genoeg om er op een juiste manier het vuil mee te nemen terwijl het eraf slingert. Het blijft ook niet achter het voortandwielkapje hangen maar zakt bij mij via de as van het schakelpookje naar beneden en is dan weg.

De verbazing in mijn eerste reactie begint plaats te maken voor een voorkeur voor olie... Als notoir kettingvetter weet ik dat je altijd te laat bent met het spuitbussie.

In de pro oiler ging gewoon 10w40 :Y
Sterker, de olie welke in mijn pro oiler ging had eerst in het blok gezeten :+

Ik rij FZR1000, daar komt geen olie uit, gaat alleen maar olie in :+

Maar ik ga effe kijken voor zo'n standaard smeersysteem...
 
Een mengsmeer pompje van een Peugeot scooter, een vellerman timer en een stukje slang en klaar ben je. Het potje was de oude rempot van m’n fireblade.
Spanning op de timer, de timer telt af en de pomp druppelt voor de ingestelde tijd olie op je ketting. De tijd is instelbaar, zowel druppel als aftel tijd.

 
De verbazing in mijn eerste reactie begint plaats te maken voor een voorkeur voor olie... Als notoir kettingvetter weet ik dat je altijd te laat bent met het spuitbussie.



Ik rij FZR1000, daar komt geen olie uit, gaat alleen maar olie in :+

Maar ik ga effe kijken voor zo'n standaard smeersysteem...
Vet gebruik ik enkel nog voor de winterstalling.
 
Koop gewoon een pro-oiler. Nederlands product. Zit op mijn motor. Pompje (even er van uitgaande dat een goed pompje het beste resultaat geeft) is Gotec in Zwitserland. Deze, maar in 12V en met "flying leads"

http://www.gotecpumps.com/multimedia/docs/2009/06/EMX_08_-_Technical_data.pdf

Je kunt pompje als reserve deel kopen voor € 80 of zo bij pro- oiler

Ik zie nig wel een toepassing voor dat pompje om het blok bij te vullen op het moment dat ik rood licht krijg.

Er is een uitvoering FZRren met een olietank, ik denk USA, Wet Sump denk ik. Zo'n tankje bemachtigen biedt volgens mij ongekende mogelijkheden... Blok bijvullen met een druk op de knop en uiteraard olie uit het blok trekken om de ketting te druppelen..
Als het olielampje niet te pas en te onpas (contact aan, controle) zou branden zou het pompje zomaar parallel aan het lampje kunnen
 
Ik zie nig wel een toepassing voor dat pompje om het blok bij te vullen op het moment dat ik rood licht krijg.

Er is een uitvoering FZRren met een olietank, ik denk USA, Wet Sump denk ik. Zo'n tankje bemachtigen biedt volgens mij ongekende mogelijkheden... Blok bijvullen met een druk op de knop en uiteraard olie uit het blok trekken om de ketting te druppelen..
Als het olielampje niet te pas en te onpas (contact aan, controle) zou branden zou het pompje zomaar parallel aan het lampje kunnen
Is het enkel bij contact aan voor een paar secondes?
 
Druppelt deze (puls) of is er een stroompje (flow)?
(mini) druppels. Ik denk nu 100cc te verbruiken op ongeveer 8000km. Staat ingesteld op één smering op ook ongeveer elke 8 km (Ik ben er nog mee bezig en staat nu op één van de laagste settings). Dat zou dan 1000 applicaties zijn, of 0.1cc per applicatie.
 
Over hoeveel schakels wordt een druppel dan "uitgesmeerd"? Want bij één schakel per druppel, en uitgaande van 100 schakels, heb je dan minimaal 800 km nodig om je ketting te smeren. Dus dat zal het niet zijn. Weet werkelijk niet wat ik me er bij voor moet stellen. Vind het wel een interessant systeem omdat ik best veel rij.
 
Over hoeveel schakels wordt een druppel dan "uitgesmeerd"? Want bij één schakel per druppel, en uitgaande van 100 schakels, heb je dan minimaal 800 km nodig om je ketting te smeren. Dus dat zal het niet zijn. Weet werkelijk niet wat ik me er bij voor moet stellen. Vind het wel een interessant systeem omdat ik best veel rij.
Op de snelweg zal deze druppel vernevelen en voornamelijk het voertuig raken dat achter je rijdt.
 
Over hoeveel schakels wordt een druppel dan "uitgesmeerd"? Want bij één schakel per druppel, en uitgaande van 100 schakels, heb je dan minimaal 800 km nodig om je ketting te smeren. Dus dat zal het niet zijn. Weet werkelijk niet wat ik me er bij voor moet stellen. Vind het wel een interessant systeem omdat ik best veel rij.

ik doe het anders, en de reden waarom ik een system met pomp wou. Ook over diy nagedacht, maar ik ben niet goed met electronica, en de prijs van individuele onderdelen liep al snel op. Ik heb dus een BMW XR. De ketting loopt over een swing arm protector. Bij mij gaat de olieleiding totaal onzichtbaar in de swingarm protector, en wordt dan van onderen op de ketting aangebracht. Ik gebruik een 30 cm protector lengte om de olie in een dunne laag over de ketting uit te smeren., voordat de g krachten van het voorste tandwiel erop los gelaten worden. Als ik teveel olie gebruik, dan loopt het er duidellijk zichtbaar op de achterkant uit. Nu dus niet meer, maar gebruik weinig olie, en de ketting ziet er goed uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan