Automatisch kettingsmeersysteem met Arduino

rklemans

MF'er
7 sep 2013
80
23
Hoogland
Hallo,

Ik ben aan het broeden op een automatisch kettingsmeersysteem.
Het idee is nu:
12V oliepompje.
Olie reservoir.
Arduino nano om een timer te maken. Om de zoveel tijd, zoveel seconden motor aan.
Om dit in te stellen een Bluetooth module en dit te regelen op je telefoon.
Nu zou het mooi zijn als de arduino weet of je rijdt. Bij stilstand geen olie.

Is het mogelijk om dit rijd signaal af te tappen van je motor? bijvoorbeeld bij de ECU of kilometerteller of toerenteller?
Heeft iemand anders nog geniale invallen? Ik weet er is van alles te koop, maar dat is niet de lol.

Anders zit ik te denken aan een accelerometer als signaalgever.

Ik heb een Yamaha MT 09
 
hangt een beetje van de motor af en hoe de aandrijving van de km teller geregeld is. tegenwoordig is het vaak een abs sensor en dat is een pulssignaal dat redelijk makkelijk afgetapt kan worden.
is het een mechanische aandrijving dan zal je wat creatief moeten worden. maar een magnetische pickup sensor is redelijk makkelijk te plaatsen. magneetje in het wiel en een sensor die hem detecteert en klaar ben je.
toeren teller gaat natuurlijk geen oplossing zijn want die heeft ook een output als je stil staat voor het stoplicht.
maar als je het toch met je telefoon gaat controleren daar zit ook een GPS ontvanger in en daar kan je ook snelheid mee uitlezen. dus als je die gebruikt als vrijgave ben je ook klaar en hoef je helemaal geen sensor op de motor te gebruiken.
 
Èn met een arduino? Èn een telefoon???? Get a live.
Maar je kan er een gps moduletje opklikken. Dan heb je ook detectie als je niet met je telefoon verbonden bent. Het vrijstandlampie is een indicatie of je wel of niet onderweg bent. Of een proximity detector bij de remschijf. Dan hoef je geen magneetjes aan je wiel te plakken
 
hangt een beetje van de motor af en hoe de aandrijving van de km teller geregeld is. tegenwoordig is het vaak een abs sensor en dat is een pulssignaal dat redelijk makkelijk afgetapt kan worden.
is het een mechanische aandrijving dan zal je wat creatief moeten worden. maar een magnetische pickup sensor is redelijk makkelijk te plaatsen. magneetje in het wiel en een sensor die hem detecteert en klaar ben je.
toeren teller gaat natuurlijk geen oplossing zijn want die heeft ook een output als je stil staat voor het stoplicht.
maar als je het toch met je telefoon gaat controleren daar zit ook een GPS ontvanger in en daar kan je ook snelheid mee uitlezen. dus als je die gebruikt als vrijgave ben je ook klaar en hoef je helemaal geen sensor op de motor te gebruiken.

Ik zou niet zomaar fysiek wielsensordraden gaan aftappen. Tussen ABS module en dashboard loopt ook bij de meest simpele fietsen een draadje om in ieder geval de snelheid te delen met het dashboard (anders heeft het dashboard nog een aparte wielsensor nodig) dus dat lijkt me de meest handige plek om een signaal vandaan te halen. Communiceren de regeleenheden via CAN of LIN, dan is het nog makkelijker omdat dat allemaal gestandaardiseerd is (en je arduino dat zelf ook nog wel kan lezen met behulp van het juiste stukje software). Dan heb je ook niet alleen de rijsnelheid maar ook ineens bijvoorbeeld buitentemperatuur (mits gedeeld via de bus) om ook te gebruiken bij het bepalen van de hoeveelheid te gebruiken olie.
 
Èn met een arduino? Èn een telefoon???? Get a live.
Maar je kan er een gps moduletje opklikken. Dan heb je ook detectie als je niet met je telefoon verbonden bent. Het vrijstandlampie is een indicatie of je wel of niet onderweg bent. Of een proximity detector bij de remschijf. Dan hoef je geen magneetjes aan je wiel te plakke

Ik heb op de mijne nog geen abs. Het lampje voor zijn vrij is geen optie. Ik laat hem meestal in zijn 1 staan voor het stoplicht. Telefoon is alleen om de intervallen in te stellen. Hoef ik niet met de laptop naar de motor of andersom. GPS vind ik een leuk idee. de proximity sensor zie ik nog niet helelmaal hoe die te gaan gebruiken. Het liefst blijft ik van de bestaande draden af. Ik weet niet of de can/lin bus is af te tappen.
 
@Rob RD: typische reacties van je. Volgens werken de meeste automatische smeersystemen met olie. Daarnaast is dit blijkbaar gewoon een hobby-projectje. Dan is het toch gewoon gaaf om elkaar te helpen? Als je het onzin vindt, reageer dan niet. Zoals je zelf (fout) zegt, get a life.

On-topic: kijk eens bij Pro-Oiler (bv Pro-Oiler, geavanceerde, GPS satellietgestuurde kettingsmeersystemen voor motoren besparen meer dan je denkt, hoe werkt een Pro-Oiler). Ze gebruiken (naast GPS) een oplossing om een klein magneetje in je schijfrembout te proppen en dan met een magneet-sensor kan je het aantal wiel-omwentelingen tellen in je Arduino. Eigenlijk wat too hierboven ook zei.

Schijnbaar wil TS zijn telefoon alleen gebruiken om settings aan te passen, dus niet continu hebben aanstaan voor GPS.

Succes ermee!
 
Hallo,

Ik ben aan het broeden op een automatisch kettingsmeersysteem.
Het idee is nu:
12V oliepompje.
Olie reservoir.
Arduino nano om een timer te maken. Om de zoveel tijd, zoveel seconden motor aan.
Om dit in te stellen een Bluetooth module en dit te regelen op je telefoon.
Nu zou het mooi zijn als de arduino weet of je rijdt. Bij stilstand geen olie.

Is het mogelijk om dit rijd signaal af te tappen van je motor? bijvoorbeeld bij de ECU of kilometerteller of toerenteller?
Heeft iemand anders nog geniale invallen? Ik weet er is van alles te koop, maar dat is niet de lol.

Anders zit ik te denken aan een accelerometer als signaalgever.

Ik heb een Yamaha MT 09

Ik zou een potmeter of iets dergelijks gebruiken om het interval te regelen. Verbinding met je telefoon vind ik een beetje overkill.
En een hall sensor of reed switch voor de beweging.

Wil je niet met magneetjes aan de gang, zou je ook nog iets kunnen bouwen met een pitot tube.. Maarja als het dan hard waait, begint ie ook te druppen ;)

Net ff naar de scottolier eSystem zitten kijken.. Die werkt met een accelerometer, kan je ook doen met een arduino.. Mischien wel het makkelijkst...
Meet ie 5 seconde lang geen verschil in versnelling (zijwaarts en voorwaarts).. Dan ga je ervan uit dat je stilstaat..
 
Laatst bewerkt:
Dat kan, als je toerental wil weten. Maar dat is nog geen snelheid. Als je bv bij een stoplicht staat te wachten, krijg je wel een signaal, terwijl je snelheid nul is.
Vanzelfsprekend. Maar aan de hand van het toerental kan ik wel een inschatting maken of je wel of niet aan het rijden bent. Voordeel is dat je niet 'inprikt' op het canbussyteem met kans op storingen als gevolg.
 
Ik volg! leuk idee!

In plaats van bluetooth, zou je kunnen overwegen om een ESP8266 te gebruiken. Dan kun je een simpel webservertje maken om alles in te stellen. Dan krijg je ook nuttige feedback van de data die je naar de microcontroller stuurt.

Om te detecteren of je aan het rijden bent zou je een temperatuursensor ergens aan kunnen maken? dan kun je meten of je rijdt of niet. Als je een velg hebt (geen spaakwielen), dan zou je het aantal omwentelingen van het wiel dmv een afstandssensor kunnen meten.

Edit: of de stroom meten die je dynamo afgeeft? hier kun je misschien een snelheid van afleiden.
Edit2: het makkelijkst lijkt me hiervoor toch een GPS module. Er bestaan standaard libraries die je kunt gebruiken om hiermee snelheid uit te lezen. kost rond de €10. Die module kun je voor meer dan alleen een smeersysteem gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Accelerometer gaat waarschijnlijk niet werken. Je kan geen onderscheid maken tussen stilstaan en een constante snelheid rijden.

Wel als ie op de achterbrug zit.. ding beweegt continue bij rijden..
En zelfs een motor beweegt continue bij rijden.. zijn mischien kleine bewegingen op en neer, links en rechts, versnellend en remmend.. Maar met een 3 assen accelerometer moet je een behoorlijk goed idee krijgen wanneer ie rijd..

Als ik er zo over nadenk.. zou ik een accelerometer gebruiken.. goedkoop en makkelijk.. geen magneetjes etc..


En mocht je ooit eens een nerd momentje krijgen.. kan je allerlij leuke telemetrie eruit gaan lezen ;o)
 
Laatst bewerkt:
@Rob RD: typische reacties van je. Volgens werken de meeste automatische smeersystemen met olie. Daarnaast is dit blijkbaar gewoon een hobby-projectje. Dan is het toch gewoon gaaf om elkaar te helpen? Als je het onzin vindt, reageer dan niet. Zoals je zelf (fout) zegt, get a life.

On-topic: kijk eens bij Pro-Oiler (bv Pro-Oiler, geavanceerde, GPS satellietgestuurde kettingsmeersystemen voor motoren besparen meer dan je denkt, hoe werkt een Pro-Oiler). Ze gebruiken (naast GPS) een oplossing om een klein magneetje in je schijfrembout te proppen en dan met een magneet-sensor kan je het aantal wiel-omwentelingen tellen in je Arduino. Eigenlijk wat too hierboven ook zei.

Schijnbaar wil TS zijn telefoon alleen gebruiken om settings aan te passen, dus niet continu hebben aanstaan voor GPS.

Succes ermee!


Pro-Oiler kan ook werken met het signaal voor de snelheidsmeter als die ook elektronisch is.
Zo doe ik het momenteel ook bij mijn Cb1300.

EgbertO
 
Accelerometer gaat waarschijnlijk niet werken. Je kan geen onderscheid maken tussen stilstaan en een constante snelheid rijden.

Jawel hoor, mijn scottoiler E doet exact dit! (werkt perfect)

Uit de website:

The eSystem senses vibration and movement with a triple axis accelerometer, using technology derived from MotoGP. It will sense when the engine is running and power on, then once moving – even at constant motorway cruising speeds – the sensor will monitor engine vibrations and trigger the eSystem’s oiling mode. The system displays this information on the screen along with the flow rate, the temperature in Celsius, and oil level alongside the accelerometer readout in ‘G’

Marc
 
Lijken veel ritten statistisch gezien niet op elkaar?
Alleen de tijd meten dat de stroom aangeschakeld is lijkt me dan genoeg.
Daarna over tijd +/- tweaken met de uitgifte van het smeermiddel.
Maar dat is uiteraard niet high tech genoeg. :+

Echter blinken de beste oplossingen vaak uit in eenvoud. ;)
 
Ik vind het heel vet en ben helemaal voor, maar wel een vraagje over 'Geen smering tijdens stilstaan voor stoplicht'.

Dat klinkt logisch, maarrrr hoeveel smering ben je van plan te gebruiken? en hoe lang sta je stil voor een stoplicht?
Ik neem aan dat een gesmeerde ketting, echt niet meer dan een druppel per zoveel minuten/kilometers nodig heeft. Dat zou in het ergste geval betekenen dat als je voor een stoplicht staat te wachten er misschien 2 druppels op dezelfde schakel komen. Voor een brug oid, schakel je de motor hopelijk toch uit.

In het pro-oiler artikel staat dat je aan 125ml genoeg hebt voor 6000km, dat is dan (125/6000=)0,02ml per km. Volgens google zitten er 20 druppels in één ml (1/20=)0,05. Dus 2,5 druppels per kilometer.
Bij 100km/u is dat is 250 druppels per uur = 4,17 druppels per minuut. (Meer dan ík had verwacht).

Anyway.. ik ben benieuwd waar je op uit komt!
 
@Rob RD: typische reacties van je. Volgens werken de meeste automatische smeersystemen met olie. Daarnaast is dit blijkbaar gewoon een hobby-projectje. Dan is het toch gewoon gaaf om elkaar te helpen? Als je het onzin vindt, reageer dan niet. Zoals je zelf (fout) zegt, get a life.
Ja chef... heb je nog verder gelezen?
Als ik trouwens ergens een mening over heb is dat aan mij... en ook aan mij om dat te uiten of niet, daarbij zal ik ook nog behulpzaam zijn als ik het weird vind
 
Laatst bewerkt:
In de slechts 40 jaar dat ik rij heb ik geen ervaring met olie op kettingen, waar blijft het residu? Niet dat ik vet goed wil praten hoor, daar schep ik regelmatig een pondje van uit de kettingrandjes en carterdelen

De proximity sensor is niet afhankelijk van een ABS schijf of rotor, die kan je ook aan de remschijf laten ruiken, of aan de bouten daarvan.
In de bedrading gaan zitten knippen is nog geen een motor beter van geworden, ligt het dan niet voor de hand om het helemaal autonoom te houden?
Rommelen met de telleropnemer of ABS moet je alleen doen als je waarden daarvan weet en wat de invloed is als je daar een extra gebruiker, met waarschijnlijk zijn eigen ingangspotentiaal aan gaat knopen. Oh, je zou een prox ook nog bij één van de kettingwielen kunnen zetten. Je wil er toch zeker van zijn dat rijden rijden is en stilstaan stilstaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het heel vet en ben helemaal voor, maar wel een vraagje over 'Geen smering tijdens stilstaan voor stoplicht'.

Dat klinkt logisch, maarrrr hoeveel smering ben je van plan te gebruiken? en hoe lang sta je stil voor een stoplicht?
Ik neem aan dat een gesmeerde ketting, echt niet meer dan een druppel per zoveel minuten/kilometers nodig heeft. Dat zou in het ergste geval betekenen dat als je voor een stoplicht staat te wachten er misschien 2 druppels op dezelfde schakel komen. Voor een brug oid, schakel je de motor hopelijk toch uit.

In het pro-oiler artikel staat dat je aan 125ml genoeg hebt voor 6000km, dat is dan (125/6000=)0,02ml per km. Volgens google zitten er 20 druppels in één ml (1/20=)0,05. Dus 2,5 druppels per kilometer.
Bij 100km/u is dat is 250 druppels per uur = 4,17 druppels per minuut. (Meer dan ík had verwacht).

Anyway.. ik ben benieuwd waar je op uit komt!


Bij mijn ProOiler kijk na elke rit even hoe vaak de pomp is geactiveerd. En dan kom ik een keer zo tussen de 6 en 6,5 kilometer
EgbertO
 
Leuk dat iedereen meedenkt. De accelerometer klint het makkelijkste om te maken. Verder weinig verstand van elektronica. (collega's worden ingeschakeld voor de arduino) Geen idee of je snel gaat lekken bij een stoplicht. Ik verbuik nu 1 liter op 17 km maar das benzine. Olie zal wel minder zijn (hoop ik). Voorkomen is beter dan genezen denk ik vandaar dat ik graag wil weten of ik in beweging ben
 
Ik heb na lang zoeken en verschillende testen te hebben gelezen de pro oiler gps op mijn motor gezet.
Zoals gezegt is de smering erg afhankelijk van de snelheid die je al dan niet continu rijd of wisselend. dat maakt echt verschil.
De ketting smering kan ik tijdelijk bijstellen als het regent ff een paar klikken hoger en klaar.

Ben er na jaren met de spuitbus wel achter dat de levensduur veel beter is met olie dan wel vet.
Goedkoop deze uitvoering nee maar wel voor jaren klaar.

Je zou dingen kunnen namaken of ideeën opdoen van dit merk
 
Ketting smeren met olie?
De mijne word gesmeerd met kettingzaagolie die uit een scottoiler komt. Dezelfde olie gebruikte ik ook in de OSCO.
Vet is vast beter dan dit soort olie maar deze olie word veel vaker aangebracht en is er vrijwel constant een film op de ketting aanwezig. Het residu is er wel, is alleen wat natter dan bij vet. Daar waar het bij vet bijna op stopverf lijkt word het residu bij olie een bijna op vet lijkende substantie.
 
Olie heeft mijn grote voorkeur, hoe dunner hoe beter. Want waar vet lekker plakkerig is is olie dat absoluut niet. Ja het blijft niet aan je ketting plakken maar dat geld ook voor alle bende die op de weg ligt. Want olie slingert er met rommel en al weer vanaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan