Automatisch kettingsmeersysteem met Arduino

rklemans

MF'er
7 sep 2013
80
23
Hoogland
Hallo,

Ik ben aan het broeden op een automatisch kettingsmeersysteem.
Het idee is nu:
12V oliepompje.
Olie reservoir.
Arduino nano om een timer te maken. Om de zoveel tijd, zoveel seconden motor aan.
Om dit in te stellen een Bluetooth module en dit te regelen op je telefoon.
Nu zou het mooi zijn als de arduino weet of je rijdt. Bij stilstand geen olie.

Is het mogelijk om dit rijd signaal af te tappen van je motor? bijvoorbeeld bij de ECU of kilometerteller of toerenteller?
Heeft iemand anders nog geniale invallen? Ik weet er is van alles te koop, maar dat is niet de lol.

Anders zit ik te denken aan een accelerometer als signaalgever.

Ik heb een Yamaha MT 09
 
Probeer eens bij 130 km/u uit een beker te drinken, dan weet je wat er met de kettingolie gebeurt.
Olie drink je toch gewoon uit de fles? Ik mag toch aannemen dat het op een beschut plekje zoals dicht achter het carterdeksel op de ketting komt? En niet dat een nozzle achter de kentekenplaat met 12 bar een burst olie richting achtertandwiel spuit...
 
Olie drink je toch gewoon uit de fles? Ik mag toch aannemen dat het op een beschut plekje zoals dicht achter het carterdeksel op de ketting komt? En niet dat een nozzle achter de kentekenplaat met 12 bar een burst olie richting achtertandwiel spuit...
Turbulenties en onderdrukken zitten overal, en veranderen met de windrichting.
 
Olie drink je toch gewoon uit de fles? Ik mag toch aannemen dat het op een beschut plekje zoals dicht achter het carterdeksel op de ketting komt? En niet dat een nozzle achter de kentekenplaat met 12 bar een burst olie richting achtertandwiel spuit...
De nozzle zit bij mij op de ketting en zodra er zich een druppel vormd word deze over enkele schakels verdeeld. Deze schakels raken de kettingwielen en zo kun je bedenken wat er gebeurd qua verdeling want de schakels raken niet steeds dezelfde tanden.
Bij de andere motor zit de nozzle tegen het achterkettingwiel en... nou ja, ik schat je intelligent genoeg in om te bedenken wat daar gebeurd.
 
Op de snelweg zal deze druppel vernevelen en voornamelijk het voertuig raken dat achter je rijdt.
custom_nozzles.jpg
 
Ik weet niet wat je daarmee wilt zeggen, maar als je 130 op de snelweg rijdt ondervind je de winddruk van een orkaan van de eerste categorie. Met een beetje tegenwind wordt dat al gauw een orkaan van de tweede categorie en dan heb ik het nog over legale snelheden.
Zo'n nozzle zit tegen het achterste kettingwiel aan. Dus al gaat er een orkaan bij langs, er zit geen ruimte tussen voor een briesje. De olie wordt met druk tussen de nozzle en het kettingwiel uitgeperst.
 
Misschien ook een idee om, als het toch procestechnisch aangestuurd wordt, alleen bij lage snelheid te smeren... :+

Ik kom uit een land waar je na iedere 500 meter achteraansluit
 
Project staat een beetje stil. Ben opzoek naar een geschikte pomp. een dellorto PLE pomp uit een peugeot brommertje schijn mooi te werken. Kost alleen min. € 60,- Kan bijna iets voor kopen dat al bestaat. Iemand nog een idee of weet zo'n ding tweedehands te vinden?
 
Ik zal even kijken of ik die van mij nog ergens heb, waren tweedehands de helft van de nieuwprijs, een wil ik houden maar de tweede die ik heb mag je voor het zelfde bedrag overnemen. Stuur maar een berichtje.
 
Misschien ook nog een tip voor een langer leven van de ketting.

Zelf heb ik een plaat kunststof gemaakt tussen bovenkant kettingscherm en onderste deel van de ketting ter hoogte van de band. De band neemt vaak straatvuil mee. Met dit scherm voorkom ik dat dat vuil (en dan vooral zand) op de ketting komt.
 
Ik ben zelf van de osco naar de scottoiler gegaan. Hij zit er al wel op maar nog niet kunnen testen.
De gedachte dat de scottoiler helemaal automatisch is staat me wel aan. De osco is ook prima maar zelf aan een plunjer trekken deed me teveel aan m’n pubertijd denken....
 
Om terug te komen op de vraag uit de openingspost: ik denk dat je dit ook technisch eenvoudig (en compact) kunt realiseren met een hellingssensor. Bijvoorbeeld deze budgetoplossing, of deze kant en klare module voor arduino. Dat hij rijdt kan je detecteren doordat de hellingshoek van de motor af en toe verandert, en/of doordat de motor relatief recht staat (terwijl hij op de jiffy schuin staat).
 
De scottoiler is automatisch genoeg om automatisch genoemd te worden. Geen plunjer maar een vacuüm dat automatisch de ingestelde dosering afgeeft. Is het een volautomatisch systeem? Nee maar elk systeem moet handmatig bijgevuld worden wanneer het reservoir leeg is dus geen enkel systeem voldoet aan automatisch.
 
De scottoiler is automatisch genoeg om automatisch genoemd te worden. Geen plunjer maar een vacuüm dat automatisch de ingestelde dosering afgeeft. Is het een volautomatisch systeem? Nee maar elk systeem moet handmatig bijgevuld worden wanneer het reservoir leeg is dus geen enkel systeem voldoet aan automatisch.
Ik vind bijvullen geen factor in het wel of niet automatisch werken van welk systeem dan ook.
De Scott werkt volgens mij niet met vooraf ingestelde doseringen. Het systeem werkt op zwaartekracht waardoor de viscositeit bepaald hoeveel er vrij komt. En tussen de rit rond 7 uur sochtends en 5 uur smiddags kan nogal een temperatuurverschil zitten waardoor heen minder olie knoeit dan terug.

Ja, het is een stuk automatischer dan de hand bediende dingen maar er zijn er die meer automatisch werken zoals de pro oiler.
 
Terug
Bovenaan Onderaan