Auto-wereld switched naar Android GPS, dreun voor TomTom

Mr. M

MF veteraan
17 feb 2014
1.835
119
Wageningen
Facebook
Twitter
Bron: TomTom krijgt flinke dreun, verliest ruim kwart van beurswaarde | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

"Het aandeel TomTom stond dinsdagochtend zwaar onder druk op Beursplein 5. Het aandeel verloor in de ochtendhandel bijna een kwart van zijn beurswaarde.

Het aandeel TomTom stond omstreeks 10.50 uur bijna 27 procent lager op 6,20 euro.
Analisten wijzen naar een samenwerking van Renault, Nissan en Mitsubishi met Google-moederbedrijf Alphabet. Ze gaan het Android-systeem van de Amerikaanse techgigant inbouwen in de dashboards. Dat is volgens kenners een zware klap voor de Nederlandse navigatiedienstverlener.

Het gaat om een meerjarige samenwerkingsovereenkomst, waarvan geen financiële details zijn gemeld. De systemen zullen draaien op Google's besturingssysteem Android, waardoor diensten als Google Maps, Google Assistent en de Google Play Store ook beschikbaar worden in de auto's.
Omslag in autoindustrie
"Dit is echt een klap, een doodsteek voor TomTom", aldus analist Jos Versteeg van InsingerGilissen. ''TomTom heeft altijd aangegeven dat de auto-industrie niet met Google wil werken. Ze wilden een onafhankelijke kaartenmaker als TomTom. En nu is er de omslag, ze halen Google in huis."
De analist wijst er daarbij op dat zowel Renault als Nissan al belangrijke klanten zijn van de navigatiedienstverlener. "En die gaan nu om, dat is pijnlijk", constateert Versteeg.
De marktanalist spreekt van een grote stap in de industrie, die volgens hem onder meer kiest voor Android ''omdat met dit systeem veel beter realtime data geleverd'' kan worden. ''Mobieltjes met Android zijn overal. Je ziet daardoor gewoon de file realtime op het scherm oplossen''.



Dat is logisch in mijn ogen. Ik ben ook een enthousiaste gebruiker van Android op de motorfiets. En dan gaat het om de flexibiteit en wordt je GPS het schaap met de 5 poten.
 
als jij denkt dat ze weer opkrabbelen wel. Ik ben er bang voor. Garmin en TomTom zouden de kant van het fotorolletje wel eens op kunnen gaan.
 
Garmin niet, die doet 't nog goed. In de "automotive" sector hebben ze ook last van een terugloop, maar dat is maar 20% van de omzet. 80% halen ze binnen via andere sectoren (zee- en luchtvaart, fitness en outdoor), en daar doen ze erg goede zaken.
 
Toch vind ik die gewone Navi’s grote nadelen hebben t.o.v. de realtime systemen. Ik gebruik meestal Waze en soms Googlemaps. Ook in de auto, waar een up to date systeem in zit, maar het loopt altijd achter. De verkeersinfo, wegopbrekingen etc. worden slecht verwerkt en voor een kaart update moet je auto uren aan de pc hangen bij de dealer. Dat vind ik allemaal knap waardeloos. Nu weet ik wel dat TT ook over the air update, maar bij veel auto’s gaat dat toch minder.
Het TFT scherm met Navi van bmw op de motor werkt overigens ook met TT, maar ik weet niet hoe goed dat is want ik heb dat niet.
 
Jep, het is tegenwoordig erger dan in de voormalige DDR.

Alles was in het westen beter dan in de DDR.
Halleluja toen het gordijn viel dankzij Gorbatsjov.
Hele Oostblok werd leeggeroofd door het westen.
Voor weinig knaken alle antiek en oldtimers hierheen halen want die stommelingen gaven alles "voorniks" weg.

Nu roven ze alles weer terug dankzij de open grenzen.
En Rutte heeft het hele systeem van de voormalige DDR gekopieerd maar we zijn nog wel steeds een democratie.

Jaja...tuurrlijk...
 
Laatst bewerkt:
Tja zat er aan te komen.
Meer concurrentie is voor de consument vaak beter.
Als Tomtom en Garmin van de markt verdwijnen, dan worden de navigatiesystemen in de toekomst duurder en slechter.
Dit zou wel erg jammer zijn.
 
Garmin zal wel blijven als high end... die zitten namelijk ook in vele andere soorten navigatiesystemen (wandelen, maritiem etc..). TomTom heb ik het nooit zo op gehad... die richten zich alleen op auto en motor.
 
Ze blijven wel (of worden gekocht), hun inzet op de zelfrijdende auto (realtime kaart-update nodig) is naast Google top. En niet iedereen wil te maken hebben met Google. Hun app is IMHO de beste (verkeersinfo en alternatieve routes) en nagenoeg gelik aan de Rider software.
Alleen voor de iPhone loopt het nog achter.
 
Met Android/Google kan Big Brother je nog beter in de gaten houden 8)7
Je telefoonmaatschappij weet ook wel waar je bent hoor. En anders de verkeercamera's, daar waar je tankt, al dan niet met pin... wil je onopgemerkt blijven, dan moet je ergens de bossen induiken of naar een analoog land gaan.
Maps heeft me van 't weekend nog een uur reistijd gescheeld, omdat hij wel een weg kende die mijn "up to date" VW navigatie niet kende... :X
 
Je telefoonmaatschappij weet ook wel waar je bent hoor. En anders de verkeercamera's, daar waar je tankt, al dan niet met pin... wil je onopgemerkt blijven, dan moet je ergens de bossen induiken of naar een analoog land gaan.
Maps heeft me van 't weekend nog een uur reistijd gescheeld, omdat hij wel een weg kende die mijn "up to date" VW navigatie niet kende... :X


Een uur reistijd scheelde?
Da's wel heel extreem, meer info vraag?
 
Een uur reistijd scheelde?
Da's wel heel extreem, meer info vraag?
Rit van Gex (Franse Alpen) naar Charleroi (Belgie). Ik had zowel de VW navigatie als de Google navigatie aan, en ze waren het niet eens met elkaar. Ergens aan het einde van Frankrijk was er een hele nieuwe weg, waarbij de VW volhield dat ik "off road" was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan