Athena pakkingsets steeds slechter?

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
10.135
3.275
Een paar maanden geleden was ik nogal teleurgesteld over een Athena koppelingsdeksel pakking die een hoop geknip en geperforeer nodig had om goed te passen en ook had ik een slechte schakelas keerring. Maar ach, het zal een uitzondering zijn dacht ik. Tot gisteren.

Gisteren dacht ik net zoals iedereen hier, "lekker stukje toeren!". Extra vroeg naar de stalling gegaan om de cb550 zoals ieder jaar rijklaar te maken. Helaas, hij zeek op eens olie langs allebei de oliekanalen / de verbinding tussen kop en cilinderblok. Wel gvd, alles afgedroogd, talkpoeder er op en even stationair laten lopen.. neen, zo lek als een mandje.

Dit is bij een oude Honda four een bekend probleem natuurlijk, maar ik heb het topend van de 550 2 jaar en nog geen 8.000km geleden opnieuw opgebouwd. Natuurlijk is de boel destijds conform handboek gedaan.

Toen heb ik het hele blok schoon gemaakt en nog eens de talkpoeder test gedaan, de motor zweet op iedere plek waar ik een Athena o-ring heb gebruikt |( Toen maar eens Google geraadpleegd en jeetje wat een hoop klachten van de laatste paar jaar.

Ik kan vandaag niet op de klassieker rijden door de inferieure kwaliteit van deze pakking sets, en bovendien mag ik een hoop vrije tijd spenderen om het hele topend opnieuw op te bouwen met OEM pakkingen B|

Dus brik liefhebbers: Een gewaarschuwd mens telt voor 2.
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens, is net krantepapier. Heb nog een oud setje liggen, pakkingen zijn bijna 3-4 keer zo dik.
 
ik heb hetzellfde met pakkingen voor mijn XS, alles in elkaar, nieuwe olie, en hij lekt langs ieder deksel :/
 
Ik ben er inmiddels achter dat de pakking van het ontluchtingsdeksel lijkt alsof hij 30 jaar oud is, pappig en vergaan. Heb ooit betere pakkingen gemaakt van een melkpak.
 
Thanks voor het doorgeven, vroeger waren ze wel goed, ik zou ze zo weer kopen maar nu dus niet meer :N
 
Ben gisteren niet veel verder gekomen dan het demonteren van de kleinere aanbouwdelen en deksels. Het lijkt net alsof ze het pakkingmateriaal niet gecoat hebben, alle pakkingen die er uit komen lijken net op een normaal stukje papier en zijn dan ook helemaal pappig van de olie.

Ik ga volgende week ook de carterpan maar los halen want ik ben er nu niet gerust meer op dat er geen klont papiervezels in mijn oliepompzeefje zit.
 
Nee ik wacht tot ik foto's heb van zowel de pakkingen als de O-ringen. Ik kan me voorstellen dat zij iedere dag mailtjes krijgen van beunhazen die de pakking de schuld geven van uw eigen incompetentie.

Hard bewijs veranderd de zaak (hopelijk). Maar ik heb deze week waarschijnlijk nog geen tijd om de kop te lichten.
 
goed dat je het zegt was bijna van plan een Athena pakking set te bestellen

had er Vroega goede ervaring mee op me brommer,idd jammer dat het zo loopt nu
 
Laatst bewerkt:
Google maar eens.

Er zijn de laatste jaren veel voorbeelden van slechte pasvorm, slechte afdichting, defecte O-ringen en verkeerde maatvoering (veel te dikke en veel te dunne koppakkingen). Er zijn er bij die de hele set geretourneerd hebben naar Athena voor "onderzoek" en als respons krijgen dat er niets mis mee is |(

Helaas, ik ben nu ook de L*L.
Deze ronde doe ik maar origineel Honda.
 
Laatst bewerkt:
Zo, om het topic compleet te maken heb ik gisteren tot in de kleine uurtjes geklust. De boel ligt weer mooi uit elkaar:

kop%201.jpg


De O-ringen waren overduidelijk de oorzaak van de enorme olie lekkage, ze waren dan ook keihard geworden, 1 was vervormd met een raar aanhangsel er aan en de andere kwam in 2 stukken er uit. Stel je voor dat hij in kleinere stukjes breekt, dan blokkeren de resten de oliepassage naar de nokkenas... |(

Kop%200_ringen.jpg


Ik heb verder geen foto's gemaakt, maar wat me nog meer op viel:

- De Athena koppakking paste wel bij montage, maar is asymmetrisch geworden bij het aandrukken. De ringen rond de verbrandingsruimte waren ietsje ovaal.

- De Rubber ringen in de carterontluchtingskap en de tuimelaar behuizing waren zeer plat en weinig elastisch meer. Deze waren ook beide zweterig / lek.

Helaas pindakaas, een levensduur van 8000km is echt belachelijk. Ik heb reeds contact gelegd met Athena, de reactie was precies in lijn met wat ik verwachtte:

Rubber seals and o-rings are sensitive to overheating and use of the wrong oils.

Nee echt? En dat terwijl de originele O-ringen doorgaans een jaar of 20 stand houden.. Ook geen response op het feit dat de ringen in de koppakking niet rond blijven als ze aangedrukt worden en natuurlijk had ik al gezegd dat ik altijd dezelfde, goede minerale olie gebruik.

Maar goed, ik ga mijn tijd spenderen aan de wederopbouw van het top-end. Zaterdag heb ik tijd om e.e.a weer in elkaar te gaan zetten.
 
Die imitatie zooi is allemaal maar matig tot slecht,ik bestel altijd origineel past altijd en de beste kwaliteit.
Alleen als het niet origineel meer leverbaar is dan neem ik imitatie.
 
Ik heb nog nooit problemen met Athena gehad, niet qua pasvorm of materiaal.
Is het geen china spul? Die proberen alles na te maken, dus waarom geen pakkingen?
SKF heeft er ook al last van.
 
Zou ook nog kunnen :Y maar dan zou ik van Athena wel een hele andere reactie verwachten.....
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er nagenoeg zeker van dat het geen nep setje was. Bovendien is deze set van een Athena verkooppunt afkomstig, niet van Ebay of zo.

Wel denk ik dat alle O-ringen en rubbers van low-budget China afkomst zijn. Ik heb jaren geleden eens een heel goedkoop assortimentsdoosje ringen gekocht bij de Aldi of zo, die reageerde precies het zelfde op warme motorolie als de "Athena" ringen.

De pakkingen zelf zijn officieel "Made in Italy", maar blijkbaar is de kwaliteitscontrole beneden peil.
 
trieste kwaliteit, koop zelf ook altijd originele pakkingen. ik had laatst echter een originele pakkingset van ca. €800 voor een auto waar pakkingen bij zaten met een dramatische passing. Origineel zegt dus ook niet alles.
 
Bij Japanse motoren heb ik nog niet meegemaakt dat origineel slechte kwaliteit is.
Het is zeker beter dan imitatie troep.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet altijd kommer en kwel met imitatie, ik heb een paar pakkingsets van Maranello engineering voor de RG500 gekocht en dat is echt super spul doet niet onder voor origineel.
 
Dat komt omdat franco een liefhebber is die alleen rg500 bende doet.
Dus hij test en test totdat het perfect is. En hij gebruikt goeie bende.
Iig bv viton voor de o-ringen ipv die standaard suzuki meuk (bij roterende schijven).
Die zetten uit..en zijn maar 1x te gebruiken. Viton is wat dat betreft way beter.
Zijn die oringen die gebroken zijn van NBR??
 
Bleh, wil dit jaar alle pakkingen van voet tot kop vervangen op de GSX ivm behoorlijk zweten hier en daar, nu is natuurlijk de vraag wáár koop je OEM pakkingen voor zo'n oud barrel :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan