Aprillia RS650 project

vtr1000fire

Die hard MF'er
12 nov 2004
553
104
Pijnacker
Een vriend van me en ik hebben al een tijdje een RS125, na deze laatst een vuurdoop op het circuit te hebben gegeven hebben we besloten dat het een stuk sneller moet.
Na verschillende dingen opgezocht te hebben schijnt het blok van een F650(2002 model met injectie) op het achterste punt plug en play erin te kunnen. Blok en kabelboom is al opgehaald en we willen zoveel mogelijk originele delen gebruiken. En met rond de 60pk en 70nm op 120kg moet het leuk vooruit komen ook denken we. In het super willen we er eigenlijk een Supermono van maken die we wel zo opbouwen dat hij later als we dat willen wel gekeurd kan worden op kenteken.
De reden dat ik hem onder streetfighters plaats is omdat ik het gevoel heb dat er hier meer mensen zitten die verstand van bepaalde toch wel specifieke vragen die we hebben. ook omdat het tevens ons eerste grote project is en we graag willen leren van anderen. Dus schroom je niet als je op of aanmerkingen hebt!

1 Omdat het orgineel een carburateur blok is zit er geen brandstofpomp op, wij zouden hier een externe voor willen gaan gebruiken zodat we niet in de tank hoeven te gaan zagen. Is dit aan te raden of niet? De pomp moet voor ongeveer een druk van 3 bar kunnen zorgen. Waar koop je zoiets?
2 Dit blok is ook drysump smering, zit er dan ook een soort van expansievat tussen zoals bij je kvs of kan je gewoon een oliekoeler ertussen zetten als een soort van opslag?
full
 
ja bent niet de eerste die deze conversie probeert. heb er zelf ook een tijdje mee gespeeld om te bouwen, maar zal niet voor meteen zijn. ik zou zeggen, véééééél foto's, en uitleg erbij. en veel succes bij je project, de basis is al goed...
 
Bij een drysump heb je volgens mij een olietankje nodig, even uitvogelen hoeveel er origineel in zo'n brommer moet!
 
He leuk project !
Dit ga ik natuurlijk zeker volgen, ik ben heel benieuwd wat jullie er van gaan maken.
En misschien spreken we elkaar welicht eens op Assen als jullie 'echt' Supermono willen gaan rijden.
Ik ben namelijk zelf ook bezig met een Supermono project.
(KTM Lc4 in een Cagiva Mito frame)
Voor je dry-sump systeem zou je wel een tankje nodig zijn.
Mooi blok heb je gekozen ! Hier een plaatje van een rs250 (meen ik, maar zeker weten doe ik het niet) met zo'n blokje.

full


Veel suc6 !

Dennis. :W
 
Laatst bewerkt:
dit soort foto's kan ik erg waarderen, heb jij er misschien meer want heb al een hoop gegoogled maar kan er weinig over vinden op een italiaans project na. Maar mijn italiaans is wat roestig. het is inderdaad wel de bedoeling om overal uitgebreid foto's van te maken. Omdat we het met zijn 2en doen hebben we gelukkig ook een redelijk budget zodat we het ook gelijk netjes kunnen maken. Het doel is eigenlijk dat als het klaar is het er allemaal zo origineel uit ziet. Er komt ook een circuitkuipenset op zodat we later als we hem wegklaar maken de originele kuipset er weer op kunnen setten. Nadeel van de originele kappenset is dat deze kleur vrij zeldzaam(matzwarte RSV mille kleur:)) is dus om daar het mes in te zetten zie ik niet zo zitten.

Supermono zit er op korte termijn nooit in maar misschien later wel, het is vooral de lol van hetzelf maken en hobbyen.
 
He leuk project !
Dit ga ik natuurlijk zeker volgen, ik ben heel benieuwd wat jullie er van gaan maken.
En misschien spreken we elkaar welicht eens op Assen als jullie 'echt' Supermono willen gaan rijden.
Ik ben namelijk zelf ook bezig met een Supermono project.
(KTM Lc4 in een Cagiva Mito frame)
Voor je dry-sump systeem zou je wel een tankje nodig zijn.
Mooi blok heb je gekozen ! Hier een plaatje van een rs250 (meen ik, maar zeker weten doe ik het niet) met zo'n blokje.

[afbeelding]

Veel suc6 !

Dennis. :W

is ook gewoon een rs125 hoor, enkele remschijf vooraan, ketting rechts...

ik ga hem zeker ook volgen. jullie hebben dus het blok uit een bmw? meen dat aprilia hetzelfde blok ook gebruikt. en ach, de grootte van het budget zegt gewoon iets over de duur van het project :P
ik rij zelf rs125 en het frame is zeer stevig en stabiel. enkel jammer van de voorvork die maar op 1 vorkbeen afgeveerd is... O-)
ik persoonlijk zou eerder opteren voor een carburator, omdat de oudere injectiesystemen berucht zijn om hun bijterige karakter. en daarmee is meteen het brandstofpomp-probleem van de baan.

voor de dry-sump smering, als je op zoek bent naar een expansievat, haal je zadel even eraf. (weet je zelf ook wel) aangezien je een viertaktblok gaat monteren is het olietankje overbodig geworden. met een beetje aanpassen moet je dit wel kunnen gebruiken als expansievat. is een tankje van bijna 2 liter meen ik.

hoeveel hebbie dit blok betaald als ik zo vrij mag zijn??? :X
 
dit soort foto's kan ik erg waarderen, heb jij er misschien meer want heb al een hoop gegoogled maar kan er weinig over vinden op een italiaans project na. Maar mijn italiaans is wat roestig. het is inderdaad wel de bedoeling om overal uitgebreid foto's van te maken. Omdat we het met zijn 2en doen hebben we gelukkig ook een redelijk budget zodat we het ook gelijk netjes kunnen maken. Het doel is eigenlijk dat als het klaar is het er allemaal zo origineel uit ziet. Er komt ook een circuitkuipenset op zodat we later als we hem wegklaar maken de originele kuipset er weer op kunnen setten. Nadeel van de originele kappenset is dat deze kleur vrij zeldzaam(matzwarte RSV mille kleur:)) is dus om daar het mes in te zetten zie ik niet zo zitten.

Supermono zit er op korte termijn nooit in maar misschien later wel, het is vooral de lol van hetzelf maken en hobbyen.

Ik meen dat dit ook een italiaans project was.
Hierbij nog wat foto's.

full
 
full


En hier nog een filmpje.
Niet echt een super opnamen maar welicht heb je er iets aan.

Als je nog met vragen zit kan je het altijd vragen !

Gr. Dennis :W
 
is volgens mij toch echt een RS250 frame+vork met achterbrug en wielen van een RS125. Je ziet in de voorvork de rembrackets voor de andere kant nog zitten.
Hoe ga jij dat trouwens doen met je brandstof pomp, of is zo'n LC4 blok carburateur? verder ben ik wel benieuwd hoe jij het blok aan de voorkant gaat bevestigen, wij waren van plan dat subframepje wat er nu hangt weg te doen en er een compleet nieuw frame voor te gaan lasser(1 voordeel die andere jongen is zelf lasser van beroep) en eventueel nog kijken hoe we de voorkant aan de onderkant doen.

De rede voor het injectie blok is vrij bewust genomen omdat je maar 1 in en uitgang hebt wat bij de carburateurblokken dubbel zit(dus ook 2 uitlaten op maat laten lassen. Het leek ons met tunen uiteindelijk ook makkelijker omdat die gewoon met de laptop op de bank afgesteld kan worden. en als laatste omdat het een kwestie is van alle sensoren aansluiten op de cdi en de cdi weer op het dashboard en dan moet ook alles werken.
 
is volgens mij toch echt een RS250 frame+vork met achterbrug en wielen van een RS125. Je ziet in de voorvork de rembrackets voor de andere kant nog zitten.
Hoe ga jij dat trouwens doen met je brandstof pomp, of is zo'n LC4 blok carburateur? verder ben ik wel benieuwd hoe jij het blok aan de voorkant gaat bevestigen, wij waren van plan dat subframepje wat er nu hangt weg te doen en er een compleet nieuw frame voor te gaan lasser(1 voordeel die andere jongen is zelf lasser van beroep) en eventueel nog kijken hoe we de voorkant aan de onderkant doen.

De rede voor het injectie blok is vrij bewust genomen omdat je maar 1 in en uitgang hebt wat bij de carburateurblokken dubbel zit(dus ook 2 uitlaten op maat laten lassen. Het leek ons met tunen uiteindelijk ook makkelijker omdat die gewoon met de laptop op de bank afgesteld kan worden. en als laatste omdat het een kwestie is van alle sensoren aansluiten op de cdi en de cdi weer op het dashboard en dan moet ook alles werken.


Nope :N dit is een 125 frame en achter vork

de 250 heeft de ketting aan de linkerkant, en dit is een gegoten frame en samen geboute achterbrug ipv een gelast chassis en brug.

250

1rs250.jpg


125

dsc00090hs.jpg
 
Laatst bewerkt:
is volgens mij toch echt een RS250 frame+vork met achterbrug en wielen van een RS125. Je ziet in de voorvork de rembrackets voor de andere kant nog zitten.
Hoe ga jij dat trouwens doen met je brandstof pomp, of is zo'n LC4 blok carburateur? verder ben ik wel benieuwd hoe jij het blok aan de voorkant gaat bevestigen, wij waren van plan dat subframepje wat er nu hangt weg te doen en er een compleet nieuw frame voor te gaan lasser(1 voordeel die andere jongen is zelf lasser van beroep) en eventueel nog kijken hoe we de voorkant aan de onderkant doen.

De rede voor het injectie blok is vrij bewust genomen omdat je maar 1 in en uitgang hebt wat bij de carburateurblokken dubbel zit(dus ook 2 uitlaten op maat laten lassen. Het leek ons met tunen uiteindelijk ook makkelijker omdat die gewoon met de laptop op de bank afgesteld kan worden. en als laatste omdat het een kwestie is van alle sensoren aansluiten op de cdi en de cdi weer op het dashboard en dan moet ook alles werken.


Ik heb gewoon een beugeltje gemaakt vanaf het bestaande ophang punt naar het nieuwe en dat is bij mij maar een heel klein stukje, moet je nu een wat langere afstand overbruggen dan zou ik inderdaad voor een sub-framepje gaan die de boel vast houd.

Ik zelf had echter wel gekozen voor een dubbele inlaat en uitlaat poort als ik de keuze had gehad. Is gewoon beter te tunen. En ik had persoonlijk denk ik ook voor een carburateur gekozen. Injectie is vaak vrij lastig goed te krijgen en verstuift vaak niet goed onderin. Ik zelf heb er een Mikuni Flatslide op zitten. (en dus geen brandstof pomp)Ook is er een blok in aanbouw met een dubbele inlaat kop. (standaard is het al een dubbele uitlaat) en ook daar zit een dubbele Mikuni Flatslide carburateur op.
Ik zou je wel willen aanraden zo snel je er echt mee het circuit op wil gaan en te gaan tunen om zeker een Wiseco zuiger en een Carillio drijfstang te monteren. Dit moet je hebben om de boel heel te houden! Is wel aan de prijs maar zonder loopt je blok gegarandeerd op een hoop.



Uploaded with ImageShack.us

Dennis. :W
 
Laatst bewerkt:
wil je inderdaad gaan voor het hoogste motorvermogen dat je eruit kàn krijgen dan moet je inderdaad gaan voor een kop met dubbele uitlaat & inlaat. dit geeft sowieso een betere flow (totale doorgang is groter) en injectiesystemen zelf afstellen is iets waar je ervaring mee moet hebben. zoniet moet je ermee naar een bedrijf met een rollenbank.... :Y
en raad nou eens waar ze carburatoren afstellen??? :+
 
kappen en alle overbodige spullen zijn er ondertussen uit, zondag nog het motorblok en het koelsysteem halen en dan is die kaal. ook wel lekker dat er een apart circuit zit voor de verlichting en dergelijke.
Ik dacht trouwens dat je het blok er aan de achterkant zo ingehangen kon worden, er blijkt toch 11mm uitgefreesd te moeten worden om het netjes passend te krijgen. Geen groot probleem er zit een bedrijf hier in de buurt waar echt vakmensen werken. Kennis van me die een ford zetec met throttlebodies(+/-180pk) in een mg midget aan het bouwen is komt er ook vaak en alles wat zij er aan doen ziet er erg netjes uit dus gaat goed komen.
van het weekend komen er ook wat nieuwe foto's van het strippen en dergelijke.
 
vandaag verder gegaan met strippen en nu zo goed als klaar met strippen, die vriend van me gaat nu een standaard maken zodat we van de week kunnen beginnen met passen en dan de achterbrug kunnen wegbrengen zodra we weten hoeveel er aan elke kant af moet. We hebben hierbij uiteraard wat foto's gemaakt.
IMG00004-20100822-1641.jpg

18082010548.jpg

18082010549.jpg

18082010550.jpg

18082010563.jpg

18082010573.jpg

21082010577.jpg

22082010584.jpg

IMG00004-20100822-1641.jpg
 
Laatst bewerkt:
gisteravond oliefilter ververst en versie bougie erin, olie word binnenkort vernieuwd. Van de week steunen lassen zodat we het frame ook neer kunnen zetten zonder dat het achterwiel erin zit. Als dat af is kunnen we motorblok gaan passen en volgende week achterbrug wegbrengen. Zondag andere kuipset ophalen voor het circuit, voor mijn gevoel houden we het tempo er lekker in.
Er is alleen 1 vraag waar we mee worstelen, op een F650 kan je de olie meten en bijvullen door de framebuis(olietank) te open. We hadden eerst het idee om de olie tank in de achterbrug te verwerken(zit een afgesloten holle ruimte van ongeveer 1,5liter). Maar daar kan je het toch nooit bijvullen omdat dit niet het hoogste punt is? of maakt dit niet uit bij dry sump?
 
gisteravond oliefilter ververst en versie bougie erin, olie word binnenkort vernieuwd. Van de week steunen lassen zodat we het frame ook neer kunnen zetten zonder dat het achterwiel erin zit. Als dat af is kunnen we motorblok gaan passen en volgende week achterbrug wegbrengen. Zondag andere kuipset ophalen voor het circuit, voor mijn gevoel houden we het tempo er lekker in.
Er is alleen 1 vraag waar we mee worstelen, op een F650 kan je de olie meten en bijvullen door de framebuis(olietank) te open. We hadden eerst het idee om de olie tank in de achterbrug te verwerken(zit een afgesloten holle ruimte van ongeveer 1,5liter). Maar daar kan je het toch nooit bijvullen omdat dit niet het hoogste punt is? of maakt dit niet uit bij dry sump?

Jerry v/d Hyden bouwden zijn dry-sump Folan blokje in een Aprillia frame en gebruikten de ruimte in de achterbrug als olie tankje.(is trouwens 2 liter)
(Hij gebruikt wel een zuigpomp en een perspomp om de boel te laten werken)
full


Anders maak je voor je dry-sump een nieuw tankje en gebruik je de ruimte in de achterbug voor de carter onluchting in op te vangen ?

:W
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan