Aprilia SL1000 Falco

17 mrt 2019
1
0
Hallo allemaal,

Ik ben sinds kort de eigenaar van een Aprilia Falco uit 2002 en ben me verder aan het verdiepen in de motor.
Zijn er practische tips en tricks voor deze motor?
Ben er inmiddels al achter dat er geen benzinemeter op zit, dus even kijken met tanken wat het max aantal kms is wat ik kan rijden op een tank.
Ik ga er in mijn mee naar de Isle of Man TT dus tips over tanktassen.

Ik snap dat de vraag wat algemeen is maar ik moet toch ergens beginnen. Alle tips zijn welkom.

Mvg Arjaan
 

Bijlagen

  • 20190317_121235.jpg
    20190317_121235.jpg
    288,5 KB · Weergaven: 30
De meeste tips/kwaaltjes staan wel in het Falco topic.
Elektra is wat gevoelig en veel voorkomend is falende startkoppeling.
Ik rij met rustig rijden tussen de 200 en 230 km voordat het reservelampje aangaat. Vorige eigenaar zei dat na 30 km reserve ook op is.... Zelf nog niet uitgetest.
Ik heb zelf een tanktas van givi met quicklock ring. Is geloof ik 15 liter en werkt prima. Had alleen wat verder naar voor mogen zitten maar dit ligt aan de plaatsing van de tankdop.

Veel plezier met je Falco.
 
idd falco topic staat bijna alles.



Motor rijd wel duurder dan een 4 cilinder stevig doorrijden 1:11 a 1:12

tankinhoud is 18 liter incl reserve .

boek manual martinpoll.dk/Workshop manual/Aprilia SL1000 Falco

De Falco is een betrouwbare motor met het Oostenrijkse bullet proef ijzer sterke Rotax blok .
Eerste modellen hadden nog wat kinderziektes .
Heb zelf 1 van de laatste Falco`s bouwjaar 2005 overjarig model met 22 K op de klok in absolute nieuwstaat die door ROKE getuned is met hun eigen Eprom en Bos dempers met db killer erin. Super gaaf geluid echt een nekkentrekker.

succes .
 
Hallo Falco-rijders , heb sinds kort een Falco , en sinds gister problemen met starten; startmotor werkt niet goed , ik lees dat dit veel voorkomt; wat is de beste / goedkoopste manier om dit op te lossen?
 
start relais is een bekend punt. Daar overgangsweerstand in het contact ontstaat wil deze nogal eens haperen. Het contact overbruggen met een dikke draad of schroevendraaier om te zien of de start motor dan wel goed draait. Mocht dat zo zijn dan vervangen. Starten van mijn Falco met koude motor benzine verrijkings hendel vol open en starten . Gashendel niet aankomen anders verzuipt deze. Kijk eerst je bedrading na of deze goed vastzit op het startrelais.
 
KTM startlager gebruiken voor de startkoppeling. Onderdeel past, alleen dien je de blokkeerrichting om te draaien.

Een absolute must voor wat betreft onderhoud is het linksysteem. In je dogbone en achterbrug zitten in totaal zes naaldlagers die (zeker na rijden in de regen) droog kunnen raken en gaan roesten. Uiteindelijk kan het geheel niet meer soepel bewegen en komen er grote krachten op je linksysteem met kans op scheuren/knappen. Advies: controleer hoe het ervoor staat, zorg dat de lagers soepel lopen en goed ingevet zijn. Anders vervangen. Dit stukje (preventief) onderhoud wordt vaak over het hoofd gezien, ook door dealers.
 
bedankt heren , startrelais was stuk; heb ik al doorverbonden en toen bleek de startmotor over te slaan. ben vanavond begonnen met het demonteren van de startkoppeling,maar moet nu eerst een bout M22x1,5 zoeken; ik lees dat er ook mensen zijn die een trekker bij de scooterbedrijven halen,maar ik heb gelezen dat het met de M22x1.5 bout ook kan; ik neem aan dat er gewoon rechtse schroefdraad op zit ?? Verder heb ik gelezen dat de startkoppeling van Duc hetzelfde is en daarom heb ik dit partsnr. doorgegeven aan Startwin; die zouden hem op voorraad moeten hebben. weten jullie of je bij deze ook de rollen andersom moet monteren ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan