Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Het gaat erom waar de spanning vandaan komt die op de injectoren zou moeten komen ? Lijkt mij van de Computer(CDI), kijk de steker van deze computer eens na op aanslag op de contacten ? Misschien zit er wel een losse soldeer verbinding op de print ? De injectoren zijn waarschijnlijk gewoon ok . meten is weten. pak het werkplaatshandboek erbij en bestudeer .

http://www.martinpoll.dk/diverse/Bikemanual_sl1000.pdf
 
Laatst bewerkt:
Bij deze. 11-17 Ohm weerstand bij 20 graden
 

Bijlagen

  • Capture.PNG
    Capture.PNG
    154,2 KB · Weergaven: 10
Check de basics, bekijk alle zekeringen eens. Wie weet heb je ergens sluiting gemaakt met het verwisselen van je lampen.
 
werkplaatsboek hoofdstuk 6 blz 51 en 52 daar staat het totale schema .

en het plaatje hieronder beschrijft de puls aansturing vanuit de CDI9Computer) zie rode lijnen.
 

Bijlagen

  • image-2019-03-05.jpg
    image-2019-03-05.jpg
    60,8 KB · Weergaven: 10
Dank voor alle constructieve bijdragen! Ik heb inmiddels ook een Haynes gescoord (van de RSV, dat dan wel) en ik ga jullie sugesties allemaal eens langslopen. Zekeringen uiteraard al gecheckt, maar hiermee kan ik dit weekend weer aan de slag!
 
Beste Falco rijders,

Ik heb een schokdemper van een RSV 1000 eerste type die met de witte veer aangeschaft en wil deze onder de Falco plaatsen.
Reden daarvoor is dat deze veel beter in te stellen is etc .
Wie heeft ervaring met deze swap en of dit een goede swap is ?

Hoe kan ik het beste te werk gaan om de schokdemper die er nu op zit met de blauwe veer te verwijderen ?

Ik zat zelf te denken met 2 krikjes aan weerskanten de achterbrug ondersteunen en zodanig op te krikken met ondersteuning achterwiel dat de veer spanningsloos wordt zodat ik de bevestiging schroeven van het link systeem en de veer boven los kan halen zonder spanning erop ?
Of is het verwijderen van het achterwiel een must ?

Wie heeft hier ervaring mee en kan me op weg helpen ?

Dus een soort van how to

vriendelijke dank .
 
Beste Falco rijders,

Ik heb een schokdemper van een RSV 1000 eerste type die met de witte veer aangeschaft en wil deze onder de Falco plaatsen.
Reden daarvoor is dat deze veel beter in te stellen is etc .
Wie heeft ervaring met deze swap en of dit een goede swap is ?

Hoe kan ik het beste te werk gaan om de schokdemper die er nu op zit met de blauwe veer te verwijderen ?

Ik zat zelf te denken met 2 krikjes aan weerskanten de achterbrug ondersteunen en zodanig op te krikken met ondersteuning achterwiel dat de veer spanningsloos wordt zodat ik de bevestiging schroeven van het link systeem en de veer boven los kan halen zonder spanning erop ?
Of is het verwijderen van het achterwiel een must ?

Wie heeft hier ervaring mee en kan me op weg helpen ?

Dus een soort van how to

vriendelijke dank .

Die zit er bij mij ook onder. Swap is echt een piece of cake, past er 1-op-1 onder. Je moet gewoon de bestaande links gebruiken aan de onderkant.

Het enige wat je kan gebeuren is dat het ventiel aan de bovenkant iets te ver uitsteekt en tegen je subframe aan komt, heb ik met een dremel 2 mm vanaf gehaald.

Achterwiel hoef je er niet uit te halen, je komt overal bij maar hoe wil je de fiets omhoog krijgen? De achterbrug moet echt helemaal naar beneden zakken dus je mag er niets aan opkrikken, ook niet aan het wiel. Ik heb een abba stand die de fiets aan het frame optilt.

Als je in de buurt bent kun je langskomen (ik woon in Leusden), duurt 10 minuten.
 
Heb je die Abba stand gekocht bij afsmotorparts.nl ? welke kit moest je erbij bestellen voor de Falco ?

Mooi verjaardag cadeautje binnen kort .
 
Heb je die Abba stand gekocht bij afsmotorparts.nl ? welke kit moest je erbij bestellen voor de Falco ?

Mooi verjaardag cadeautje binnen kort .

Ik heb de abba superbike stand met de extra front lift arm set. Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe die extra doppen heten die je nodig hebt, ik kan wel een foto sturen. Voor rechts heb je een piemel uitbreiding nodig die je in het frame moet drukken, links heb je zo een grote cup.

Ik heb alles bij de motor erbij gekregen. :)
 
Ik heb ook de witte RSV variant. Goede keuze wat mij betreft!
De wissel heb ik gedaan met een krik en blokje hout onder de uitlaat. En een voorvorkbok. Was niet heel erg stabiel. Ik zou het nu (andere garage en andere mogelijkheden) met een spanband aan het plafond doen.
 
Onder de uitlaat omhoog krikken ben ik niet zo`n voorstander van ivm met de grote druk die ontstaat op deze uitlaatbochten ?
Heb al een simpele oplossing gevonden. Had nog twee stalen bouten M12 met een lengte van 15 cm. (kun je in elke ijzerzaak kopen, kost bijna niks )
Deze passen precies in de 2 gaten aan weerskanten van het frame d.m.v. 2 auto krikjes die op 2 dikke vlakken blokken hout staan kun je het geheel omhoog krijgen en staat het nog weleens waar zeer stabiel ook nog . Bouten kunnen de motor makkelijk dragen zonder dat deze ook maar iets doorbuigen.
Nu nog een dag uitzoeken om de klus te doen. Zag om het complete linkage systeem eraf te halen dat 1 bout tegen je uitlaatbocht komt dat is dan weer minder . Zal denk ik de uitlaatbocht moeten verwijderen om de bout eruit te krijgen, al is het alleen maar om te kijken of de aan weerzijde naaldlagers van de dogbone nog picobello en goed gesmeerd zijn. Zal wat foto`s plaatsen als ik de klus ga doen.
 
Onder de uitlaat omhoog krikken ben ik niet zo`n voorstander van ivm met de grote druk die ontstaat op deze uitlaatbochten ?
Heb al een simpele oplossing gevonden. Had nog twee stalen bouten M12 met een lengte van 15 cm. (kun je in elke ijzerzaak kopen, kost bijna niks )
Deze passen precies in de 2 gaten aan weerskanten van het frame d.m.v. 2 auto krikjes die op 2 dikke vlakken blokken hout staan kun je het geheel omhoog krijgen en staat het nog weleens waar zeer stabiel ook nog . Bouten kunnen de motor makkelijk dragen zonder dat deze ook maar iets doorbuigen.
Nu nog een dag uitzoeken om de klus te doen. Zag om het complete linkage systeem eraf te halen dat 1 bout tegen je uitlaatbocht komt dat is dan weer minder . Zal denk ik de uitlaatbocht moeten verwijderen om de bout eruit te krijgen, al is het alleen maar om te kijken of de aan weerzijde naaldlagers van de dogbone nog picobello en goed gesmeerd zijn. Zal wat foto`s plaatsen als ik de klus ga doen.
Is ook een oplossing inderdaad. Ik heb het link systeem gewoon laten zitten en met een lamp geïnspecteerd. Zag er allemaal prima uit. Maar is wel zo fijn om effe te kijken of het niet veel speling heeft of totaal droog is. Doe maar foto's! Success.
 
Hier de foto`s met krikjes foto1 en 2 . Foto 3 balkje onder het wiel voor ontlasting schokbreker zodat de bouten er makkelijk uit kunnen.
Foto 4 is de originele veer werken aan de rechterkant kun je de veer er zo in en uit monteren .
Foto 5 is de RSV mille type 98-02 veer met meerdere instellingen, ook deze via de rechterkant monteren dan schuif je deze zo op de plek.
Smeer de lagers goed in met vet van het linkage systeem. Helaas voor mij hebben ze me een veer verkocht die achteraf enigszins lek is(ene dennis B uit alphen aan den rijn),
geconstateerd door een zuigend geluid naar indrukken achterkant. ;(
Dus kon alles weer terug bouwen simpel klusje gelukkig .
De originele veer is overigens nog in prima staat .
Jammer maar shit happens. :Y
 

Bijlagen

  • 20190403_154134.jpg
    20190403_154134.jpg
    177,6 KB · Weergaven: 18
  • 20190403_154145.jpg
    20190403_154145.jpg
    207,1 KB · Weergaven: 18
  • 20190403_154201.jpg
    20190403_154201.jpg
    195,8 KB · Weergaven: 20
  • 20190403_154431.jpg
    20190403_154431.jpg
    189,4 KB · Weergaven: 18
  • 20190403_161826.jpg
    20190403_161826.jpg
    128,4 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
;)Afgelopen zaterdag deed de motor vreemd wilde af en toe bijna afslaan en had problemen met stationair draaien.
Mijn vermoeden ging naar het laadsysteem en op de dashboard voltmeter gaf deze ook zeer lage waarde aan.
Later thuis aangekomen even de spanningen nakijken bleek dat dan wel soms 14,2 volt laad en dan weer terugval 12,3 volt ?
Slecht contact dus ergens of een langzaam overlijdende dynamo . Achterkap eraf zodat het nieuwste type mosfet spanningsregelaar in zicht kwam. Aangezien de vorige eigenaar al last had aangezien de bruine steker er al af geknipt was, en er losse schuifjes met krimpkous voor in de plaats zat . Deze los gehaald en wissel spanning gemeten waarvan 2 fases 21 volt stationair en 70 volt >4000 tpm . 1 fase helemaal niets. Schuifjes goed door gesoldeerd en met rode krimpkous afgewerkt en vulkaniserende tape . Draadboom gevolgd naar de dynamo kant bleek daar ook schuifjes te zitten ? Maar wel super slecht gedaan. Daar de schuifjes los getrokken en opnieuw gemeten op de zwarte dynamo draden . Daar alle drie 21.5 volt stationair en 71 volt >4000 tpm .
Schuifjes in elkaar gezet en goed door gesoldeerd met nieuwe zwarte krimpkous eromheen en uiteindelijk met vulkaniserende tape als bescherming. Nu prima waarde qua laadcircuit. Gelukkig geen defecte dynamo. ;)
 

Bijlagen

  • 20190406_164200.jpg
    20190406_164200.jpg
    130,1 KB · Weergaven: 9
  • 20190406_164145.jpg
    20190406_164145.jpg
    142,4 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Heeft iemand van jullie wel eens bougiekabels en kappen vervangen?
Mijne zijn oud en droog en een bougiekap wat ruim en ik wil ze dus graag vernieuwen. Kan dan zonder de bobines te vervangen?

Zoja, waar te bestellen?
 
origineel aprilia nummers : maar rete duur

Voorste set:

AP0265482 HT COIL - NB


AP0265244 EXT.SPARKPLUG CAP


AP0265246 INT.SPARKPLUG CAP


Achterste set:

AP0265480 HT COIL


AP0265244 EXT.SPARKPLUG CAP


AP0265246 INT.SPARKPLUG CAP

Bij tenkateshop de NGK VD05EM (19,69 €) en VD05EMH (10,84 € ) kun je ze bestellen .
Is exact maar dan ook exact hetzelfde dan de Aprilia doppen.

andere sites
https://www.goedhartmotoren.nl/ngk-bougiedop-vd05emh-1190170


https://www.wemoto.com/parts/picture/pm-ngk-vd05em


De doppen kun je los bestellen mag aannemen dat de kabels los te halen zijn van bobine en dop ?
Heb zelf nog niets vervangen aangezien deze "nog" niet verdroogt zijn .
Er zal vast wel iemand van deze club de kabels en doppen vervangen hebben.
 
ps voor de naaldlagertjes van het linksysteem beter hier bestellen dan bij de oem partz van aprilia zelf .

https://www.lagerkoning.nl/naaldhulslager-hk1812-18x24x12mm.html?gclid=EAIaIQobChMI3dWhoMS44QIVTuR3Ch1AzApzEAQYASABEgKlevD_BwE

Met als verschil dat dit een naaldlager met kooi is en de oem appie lagers zonder (HK1812 vs HK1812V). Ofwel meer naaldjes. Zorgt voor wat controverse op diverse fora, omdat Aprilia bewust gekozen zou hebben voor dit type lager, dat langer mee zou gaan en meer krachten kan verwerken. Ben niet per sé voorstander van het een of ander maar wilde het niet onvermeld laten ;)
Je kunt overigens ook een complete set kopen bij Aprilia performance UK. Daar zitten ook gelijk de keerringen en bussen in.
 
origineel aprilia nummers : maar rete duur

-knip-

De doppen kun je los bestellen mag aannemen dat de kabels los te halen zijn van bobine en dop ?
Heb zelf nog niets vervangen aangezien deze "nog" niet verdroogt zijn .
Er zal vast wel iemand van deze club de kabels en doppen vervangen hebben.

Doppen kun je uiteraard van de kabels draaien. Ik wist alleen niet of de kabels wel los van de bobine zijn. Bij mijn oude Hondaatje is de bobine één geheel met de bougiekabel. Maar goed nieuws: bij onze appies kan dat idd los.

Ik wil geen originele spullen (inderdaad veeeeeeel te duur, kun je beter een aftermarket performance upgrade kopen), maar zoek ervaringen van mensen met b.v. Magnecor setjes zoals deze uit de UK:
magnecore.jpg


Er schijnt ook een 'evolution' set te zijn.
Ik kan ze alleen niet makkelijk vinden.
 
Ik heb de magnecor set inmiddels besteld. Net geen 5 tientjes, hopelijk op tijd voor mijn motortrip naar noord spanje later deze maand.
 
Over lagers gesproken... zojuist alle wiellagers besteld.. Via de fiches opgezocht welke erin gaan, en vervolgens bij een eBay kogellager handelaar besteld voor een fractie vd prijs. Ik betaal nu incl. verzenden nog geen 45 euro voor alle 6 lagers:
- 2x SKF 6005 2RS1 / 2RSH (voorwiel) (<6 euro p.s.)
- 2x SKF 6205 2RS1 / 2RSH (achterwiel) (<6 euro p.s.)
- 2x 30X55X13 (tandwieldrager) (prijs nnb maar zal rond de 3-4 euro ps zijn).

De stofkapjes komen alle 4 uit eBay turkije voor nog geen 16 euro, dealerprijs per stuk is al meer.

1x Dust seal 30x52x7 mm
1x Dust seal 38x52x7 mm
2x Dust seal 30x47x7 mm


Nu nog een balhoofdlagerset.


Dit alles als "preventief" onderhoud bij inmiddels 73.000 km op de teller. En ik heb het idee dat ik een zoem hoor van het voorwiel (maar geen idee of het echt een wiellager is of iets anders).
 
Terug
Bovenaan Onderaan