Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Na 40.000km (75.000 op de teller) maar eens de remmen echt goed schoonmaken.
Alles was overigens nog prima gangbaar.
 

Bijlagen

  • 20190117_222623.jpg
    20190117_222623.jpg
    325,5 KB · Weergaven: 17
  • 20190118_104909.jpg
    20190118_104909.jpg
    349,5 KB · Weergaven: 18
Na 40.000km (75.000 op de teller) maar eens de remmen echt goed schoonmaken.
Alles was overigens nog prima gangbaar.

Je remmen zien er weer keurig uit!

Nu we het toch over remmen hebben: Brembo heeft een terugroep actie voor remblokken van (In mijn geval) de acchterrem. Afgelopen zomer heeft de motorzaak deze geplaatst, maar deze konden uit de foutieve serie komen. Heb nu gratis nieuwe gekregen :)

Wanneer de blokjes in dezelfde serie vallen, of de nummers onleesbaar, worden de blokjes kosteloos vervangen. Bij mij was het nummer niet leesbaar meer.
 
Falco naar Roke gebracht, is mijn eerste ervaring met hun. Goed ontvangen en vriendelijk personeel wat geinteresseerd is in je verhaal.
Mijn klachten waren een erg lawaaierige koppeling.

Gisteren belde ze me terug: Ik mocht eigenlijk niet klagen want dit lawaai stelde niks voor vergeleken met andere rotax blokken die ze gezien hadden :+
De Falco stond wel erg slecht afgesteld, als ie mooier loopt kon ie ook nog wel eens minder lawaai maken. Dus ze gaan hem afstellen. Wordt vervolgd.

Update: Afstelling is gefixed, maar de modificatie van een langer olie filter wordt ook doorgevoerd. Rammeltje in de koppeling zat er nog in, koppeling wordt ook aangepakt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij mij van de week de balhoofdlagers vervangen. De originele zaten er nog in (42.000km) en nu zitten er Allballs lagers in. Lekker soepel weer. :)

Heb ook een Lithium accu besteld omdat de Yuasa YTX14-BS na 2,5 dienst de geest gaf.
 
Ik heb bij mij van de week de balhoofdlagers vervangen. De originele zaten er nog in (42.000km) en nu zitten er Allballs lagers in. Lekker soepel weer. :)

Heb ook een Lithium accu besteld omdat de Yuasa YTX14-BS na 2,5 dienst de geest gaf.

Goed zelf te doen?
Heb je onderdeelnummertjes?
 
Goed zelf te doen?
Heb je onderdeelnummertjes?

Prima te doen Erwin. Voorkant van de grond, alle kappen voor weghalen, wiel eraf, vorken eruit, dan kun je de 2 afdekkingen onderaan weghalen. Nu kun je overal bij, losdraaien de handel.

De oude lagerschalen met een lange schroevendraaier of een verlengstuk van de doppenset uit het frame slaan. wel heel houden want die ga je weer gebruiken om de nieuwe erin te slaan.

Wel alles goed schoonmaken en weer invetten voordat je het weer in elkaar schroefd. De set van Allballs is 22-1039.
 

Bijlagen

  • IMG_20190213_150135.jpg
    IMG_20190213_150135.jpg
    100,2 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20190213_150155.jpg
    IMG_20190213_150155.jpg
    89,9 KB · Weergaven: 15
  • IMG_20190213_150432.jpg
    IMG_20190213_150432.jpg
    212,8 KB · Weergaven: 16
  • IMG_20190213_150440.jpg
    IMG_20190213_150440.jpg
    138,7 KB · Weergaven: 17
  • IMG_20190216_165141.jpg
    IMG_20190216_165141.jpg
    101,5 KB · Weergaven: 16
Na 40.000km (75.000 op de teller) maar eens de remmen echt goed schoonmaken.
Alles was overigens nog prima gangbaar.
Goed bezig (geweest, is al weer even geleden...). Wat is de h.o.h. afstand van de klauwen, als ik vragen mag?
Volgens mij zitten dezelfde klauwen op mijn SZR660 namelijk - handig om te weten i.v.m. onderdeeltjes en remblokken. O-)
 
Mensen, iemand een idee voor het volgende probleem? De motor wil sinds afgelopen week vaak niet meer starten, diagnose fouten zijn 11 en 12.
Accu is vol, kickstand schakelaar zit er al jaren niet meer in (doorgelust), start relay is een 150 ampere origineel van aprilia.

Als ik op de startknop druk dan draait de motor, ik hoor 2 ontstekingen, net alsof die wil opstarten, maar dan draait die alleen nog maar door zonder ontsteking. Error 11 en 12 zijn de krukas en nokkenas sensor, beiden al doorgementen en waardes zijn prima. Stekkers waren niet vuil maar extra schoongemaakt. Benzine komt eruit want de bougies zijn vochtig, heb de achterste 2 er al paar keer uit gehad om te controleren.

Iemand verder ideeen? Anders moet ik alle kappen eraf halen en alle stekkers controleren.
 
Laatst bewerkt:
Mensen, iemand een idee voor het volgende probleem? De motor wil sinds afgelopen week vaak niet meer starten, diagnose fouten zijn 11 en 12.
Accu is vol, kickstand schakelaar zit er al jaren niet meer in (doorgelust), start relay is een 150 ampere origineel van aprilia.

Als ik op de startknop druk dan draait de motor, ik hoor 2 ontstekingen, net alsof die wil opstarten, maar dan draait die alleen nog maar door zonder ontsteking. Error 11 en 12 zijn de krukas en nokkenas sensor, beiden al doorgementen en waardes zijn prima. Stekkers waren niet vuil maar extra schoongemaakt. Benzine komt eruit want de bougies zijn vochtig, heb de achterste 2 er al paar keer uit gehad om te controleren.

Iemand verder ideeen? Anders moet ik alle kappen eraf halen en alle stekkers controleren.

Omvalsensor?
 
Hmmm, jouw probleem lijkt een beetje op de mijne, ware het niet dat mijn Falco helemaal geen foutcode's geeft. Als ik hem probeer te starten dan gaat hij rond maar slaat hij niet aan:

Het volgende gecheckt:
-Injectoren krijgen geen spanning
-Benzinetoevoer is prima
-Vonken zijn er ook, op remreiniger start hij wel, maar valt hij na een aantal slagen weer uit
-Geen draadbreuk tussen ECU en injectoren
-Geen foutmeldingen bij gebruik diagnose-stekker
-Geen andere meldingen op het dashboard
-Relays lijken gewoon te werken
-Valsensor gaf netjes 62k ohm in neutraal, maar ook bij kantellen (dus in principe geen probleem bij het starten)

Gedaan:
-Toch nieuwe gebruikte valsensor geplaatst, to be sure
-Nieuwe diode geplaatst
-ECU vervangen voor een andere (gebruikte) ECU

Dat laatste was omdat ik simpelweg geen andere dingen meer kon bedenken, maar misschien hebben jullie nog een briljante tip wat ik kan proberen...?!
 
Hoe heb je vastgesteld dat de injectoren geen prik krijgen? Dat kan alleen met een osciloscoop neem ik aan?
Heb je wel benzinedruk?
 
Mensen, iemand een idee voor het volgende probleem? De motor wil sinds afgelopen week vaak niet meer starten, diagnose fouten zijn 11 en 12.
Accu is vol, kickstand schakelaar zit er al jaren niet meer in (doorgelust), start relay is een 150 ampere origineel van aprilia.

Als ik op de startknop druk dan draait de motor, ik hoor 2 ontstekingen, net alsof die wil opstarten, maar dan draait die alleen nog maar door zonder ontsteking. Error 11 en 12 zijn de krukas en nokkenas sensor, beiden al doorgementen en waardes zijn prima. Stekkers waren niet vuil maar extra schoongemaakt. Benzine komt eruit want de bougies zijn vochtig, heb de achterste 2 er al paar keer uit gehad om te controleren.

Iemand verder ideeen? Anders moet ik alle kappen eraf halen en alle stekkers controleren.

Klinkt mij toch als te weinig spanning. Probeer eens een andere accu of startkabels.

Vriend van me (met tuono) afgelopen week ook. Optimate zei OK. Toch niet starten: accu kapot.
 
Ik heb de mijne weer aan het lopen. Alle kappen eraf en elke stekker die er was uit elkaar gehaald, contact reiniger, borsteltje, schoonblazen met de compressor en met contactspray weer in elkaar. Volle accu erin, met de multimeter in de gaten houden en starten maar. Zie daar, ze deed het weer.

Vreemd genoeg krijg ik nog steeds fout 11 en 12 te zien als ik de diagnose verbind dus dat is of een fout in het geheugen (geen idee hoe je dat leeg moet maken) of het heeft er niets mee te maken. Ik heb beide sensoren doorgemeten tot aan de stekker bij de ecu en allemaal prima contact.

Denk dat er misschien vocht ofzo ergens inzat nadat ie 5 maanden buiten onder de carpoort heeft mogen doorbrengen, overdekt met de motorhoes.
 
Hmmm, jouw probleem lijkt een beetje op de mijne, ware het niet dat mijn Falco helemaal geen foutcode's geeft. Als ik hem probeer te starten dan gaat hij rond maar slaat hij niet aan:

Het volgende gecheckt:
-Injectoren krijgen geen spanning
-Benzinetoevoer is prima
-Vonken zijn er ook, op remreiniger start hij wel, maar valt hij na een aantal slagen weer uit
-Geen draadbreuk tussen ECU en injectoren
-Geen foutmeldingen bij gebruik diagnose-stekker
-Geen andere meldingen op het dashboard
-Relays lijken gewoon te werken
-Valsensor gaf netjes 62k ohm in neutraal, maar ook bij kantellen (dus in principe geen probleem bij het starten)

Gedaan:
-Toch nieuwe gebruikte valsensor geplaatst, to be sure
-Nieuwe diode geplaatst
-ECU vervangen voor een andere (gebruikte) ECU

Dat laatste was omdat ik simpelweg geen andere dingen meer kon bedenken, maar misschien hebben jullie nog een briljante tip wat ik kan proberen...?!

Heb jij toevallig een anti-diefstal apparaat erop? Zo niet, kijk die stekker eens na of die goed contact maakt. De Relais kosten niks, misschien uit voorzorg effe andere erin prikken?
 
Hoe heb je vastgesteld dat de injectoren geen prik krijgen? Dat kan alleen met een osciloscoop neem ik aan?
Heb je wel benzinedruk?

Stekker loskoppelen en tijdens een startpoging met een multimeter de spanning meten op de stekkercontacten. Benzinedruk is er, als ik de leiding aan injectorkant een klein stukje losdraai dan spuit de benzine er simpelweg uit als je het contact aanzet en de pomp gaat 'primen´.

@Oppersnorker: ander relais ook al geprobeerd, inderdaad maar even met een klein veiltje en contactspray alle sterkers nalopen. En anders moet 'ie maar naar Roké (of als iemand een andere goede suggestie heeft voor wijde omgeving Haarlem?)...
 
Stekker loskoppelen en tijdens een startpoging met een multimeter de spanning meten op de stekkercontacten. Benzinedruk is er, als ik de leiding aan injectorkant een klein stukje losdraai dan spuit de benzine er simpelweg uit als je het contact aanzet en de pomp gaat 'primen´.

Een injector krijgt hele korte pulsjes. Dat kun je zo niet meten.
Maar goed, als je wel druk hebt en geen natte bougies na een startpoging kun je er rustig vanuit gaan dat er geen signaal is.
 
Stekker loskoppelen en tijdens een startpoging met een multimeter de spanning meten op de stekkercontacten. Benzinedruk is er, als ik de leiding aan injectorkant een klein stukje losdraai dan spuit de benzine er simpelweg uit als je het contact aanzet en de pomp gaat 'primen´.

@Oppersnorker: ander relais ook al geprobeerd, inderdaad maar even met een klein veiltje en contactspray alle sterkers nalopen. En anders moet 'ie maar naar Roké (of als iemand een andere goede suggestie heeft voor wijde omgeving Haarlem?)...

Injectoren kun je laten testen, dat zou ik in jou geval laten doen. Eruit halen en naar een specialist brengen, die krengen zijn helaas niet goedkoop. Dat moet het toch eigenlijk zijn, al het andere heb je zo te horen al getest of vervangen.
 
Injectoren kun je laten testen, dat zou ik in jou geval laten doen. Eruit halen en naar een specialist brengen, die krengen zijn helaas niet goedkoop. Dat moet het toch eigenlijk zijn, al het andere heb je zo te horen al getest of vervangen.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik na het plaatsen van een nieuw lampje en het vervangen van mijn ketting opeens beide injectoren stuk heb... Overigens zie ik gebruikte gasklephuizen inclusief injectoren voor behoorlijk schappelijke prijzen tweedehands voorbij komen, waarbij ik me afvraag of naar een specialist rijden die er een uutje naar kijkt er dan uit kan...
 
Ik kan me alleen niet voorstellen dat ik na het plaatsen van een nieuw lampje en het vervangen van mijn ketting opeens beide injectoren stuk heb... Overigens zie ik gebruikte gasklephuizen inclusief injectoren voor behoorlijk schappelijke prijzen tweedehands voorbij komen, waarbij ik me afvraag of naar een specialist rijden die er een uutje naar kijkt er dan uit kan...

Dat kan ik me ook niet voorstellen maar je vraagt om ideeen. Dat je het complete zooitje voor andere 2de handse spullen kan omruilen, tuurlijk. Sterker nog, je kan ook gewoon een andere motor kopen en deze aan de straat zetten maar dan weet je weer niet wat je koopt, die brommers blijven bijna 20 jaar oud.

Het feit dat (volgens jou) de injectoren geen spanning krijgen en de motor wel start op remmenreiniger wijst toch sterk in de richting van de injectie of ontsteking een in het lijstje van dingen die je gedaan hebt staat niet tussen dat je de injectoren op daadwerkelijke functie heb getest. Dus ...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan