Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Beste mensen,

Ik ben sinds dit jaar eigenaar van een Falco uit 2001. Een nog uitzonderlijk vers exemplaar. Echter lekt wel de hydraulische koppelingscilinder op het blok en is de koppelingvloeistof zwart (wat vrij normaal schijnt te zijn). Na een tijdje rijden is het blok aan die zijde dan ook vies van de olie nabij de koppelingscilinder. Dacht eerst dat dit door de drie overlooplangetjes kwam maar mijn vermoeden is nu toch dat het de koppelingcilinder is. Ook heb ik recent meegemaakt dat het vloeistofreservoir ineens bijna leeg/ gezakt was. Ik vermoed dus dat de seals in de koppelingscilinder een verse pakking/keering nodig heeft wat ook niet gek is na 22 jaar.

Ik heb gekeken waar ik dergelijke onderdelen kan bestellen. De pakking (item 24, AP8106935) is verkrijgbaar maar de keerring (zie pijltjes op bijgevoegde afbeeldingen) blijk je niet los te kunnen bestellen? Kan dit kloppen en/ of zoek ik verkeerd? Wellicht dat deze keerring ook gebruikt wordt op andere motoren?

Wie kan mij hier wat over vertellen:)
 

Bijlagen

  • 2023-12-11_16-29-53.jpg
    2023-12-11_16-29-53.jpg
    37,4 KB · Weergaven: 1
  • clutch-slave-1.jpg
    clutch-slave-1.jpg
    19,4 KB · Weergaven: 1
  • Futura Clutch Slave Cylinder Seal.jpg
    Futura Clutch Slave Cylinder Seal.jpg
    232,6 KB · Weergaven: 1
  • Koppelingstekening.jpg
    Koppelingstekening.jpg
    54,4 KB · Weergaven: 1
  • 20230528_155322.jpg
    20230528_155322.jpg
    409 KB · Weergaven: 1
Hebben ze bij AP workshops niks?

Ik heb er overigens een Oberon opgezet omdat ik ondanks het vervangen van de rubbers toch voortdurend het circuit moest ontluchten
 
Dat de vloei zwart wordt is inderdaad heel normaal, doe je helemaal niks aan. Zelfs na verse vloei was die bij mij al na 200km zwart maar ik heb hem in 7 jaar en 40k+ kilometer maar 1x vervangen, werkte prima. Ook had ik nooit lucht erin maar ik vond hem altijd iets zwaar lopen.

Oberon of AP is wel een goede vervanger omdat de zuiger ook iets groter is en daardoor makkelijker te bedienen. Misschien heb ik de mijne nog liggen, kan even kijken, heb de Falco een jaar geleden weggedaan.
 
Zoals al beschreven, vervangen door een Oberon.
Goed ontluchten en je kan weer lekker rijden.
 
Bedankt voor alle reacties, hier heb ik wat aan. Kende AB niet maar heb zojuist even gekeken en ze hebben ook een korte instructievideo van de installatie van een Oberon cilinder. Een aanvullende vraag, op de website van AB staat dat een Oberon een kleine upgrade is ten opzichte van de standaard koppelingscilinder, vinden jullie dit ook? Mijn eerste gedachte was dat dat het beter is om de oorspronkelijke Aprilia onderdelen te behouden in plaats van aftermarket spul. Echter moeten dergelijke OEM onderdelen dan wel verkrijgbaar zijn. Is het echter nodig om de keering in de koppelingszuiger te vervangen of wordt vaak alleen de pakking (item 24, AP8106935) vervangen?
 
Bedankt voor alle reacties, hier heb ik wat aan. Kende AB niet maar heb zojuist even gekeken en ze hebben ook een korte instructievideo van de installatie van een Oberon cilinder. Een aanvullende vraag, op de website van AB staat dat een Oberon een kleine upgrade is ten opzichte van de standaard koppelingscilinder, vinden jullie dit ook? Mijn eerste gedachte was dat dat het beter is om de oorspronkelijke Aprilia onderdelen te behouden in plaats van aftermarket spul. Echter moeten dergelijke OEM onderdelen dan wel verkrijgbaar zijn. Is het echter nodig om de keering in de koppelingszuiger te vervangen of wordt vaak alleen de pakking (item 24, AP8106935) vervangen?
Er staat meermaals dat het een verbetering is. Snelste en beste is de oberon te plaatsen.

Mbt de olie aan de zijkant, doe je er niet teveel olie in?
 
Er staat meermaals dat het een verbetering is. Snelste en beste is de oberon te plaatsen.

Mbt de olie aan de zijkant, doe je er niet teveel olie in?
Ik heb destijds wel de olie vervangen en bij een warme motor zit hij nog (net) onder het aangegeven maximum.
Mede omdat ik onder het rijden heb meegemaakt dat het koppeling-oliereservoir ineens bijna leeg was/ weggezakt vermoed ik dat hier toch de oorzaak zit. Toen ik de falco kocht stond er 13 duizend op de teller dus waarschijnlijk is die pakking en keering in de koppelingscilinder in al die 22 jaar nooit vervangen.
 
Dat zou goed kunnen inderdaad. Ik meen mij te herinneren dat bij een teveel aan olie, hij dat er ook aan de zijkant uitgooit. (Warm in het midden is beter)

Edit: warm was Max 2/3 vol. Anders gooit hij het er indd uit. Daarnaast lijkt mij de normale olie wel duidelijk anders dan de dot4. Ik denk dat je 2 probleempjes hebt, de koppelingsdinges en wat teveel
Olie.
 
Laatst bewerkt:
Ok ben ik ook weer eens
Ik heb net kleppen gesteld van mijn Falco
Olie en filter vervangen
Bougies vervangen
Koelvloeistof vervangen
Benzinepomp gereviseerd en tevens slangen vervangen
Daarnaast koppeling verwijderd en rechter carterdeksel verwijderd gehad omdat ik een ringetje mistte wat uiteindelijk op een blok bevestiging lag, ja ik weet het ........ dom.
Maar goed, nu net bij de eerste start heeft hij heel veel lawaai. Het rammelt/ratelt allemaal nogal wat.
Lijkt bij voorste cilinder weg te komen en dus opnieuw timing en kleppen gecontroleerd en dat is goed.
In eerst instantie dacht ik dat er geen olie bij de nokkenassen kwam maar daar was olie aanwezig.
Tevens stond de nokkenasketting onder druk dus de spanner krijgt ook olie druk.

Morgen nog maar eens de achterste kleppen controleren.

In de tussentijd.......iemand een idee waar ik het moet zoeken?
 

Bijlagen

  • VID20240329204214.mp4
    32,2 MB
Ok update, had zelf net het verkeerde aan gehouden. IN op inlaat nokkenas kon niet geheel recht tegenover EX van uitlaat nokkenas. Dus stond er net voor wanneer cilinder op TDC en de vergrendelbout in de krukas. Nu de IN op inlaat nokkenas net boven de EX gezet dus 1 tandje verschoven e voila.........hij loopt soepel en stil.
Nu maar eens op zoek naar 2 inlaat kleppen geloof ik...........🙄🥴

Hij zal dus op hand ronddraaien niks geraakt hebben maar dat werd anders toen hij liep dus........
 

Bijlagen

  • VID20240330124006.mp4
    15,5 MB
Ok ben ik ook weer eens
Ik heb net kleppen gesteld van mijn Falco
Olie en filter vervangen
Bougies vervangen
Koelvloeistof vervangen
Benzinepomp gereviseerd en tevens slangen vervangen
Daarnaast koppeling verwijderd en rechter carterdeksel verwijderd gehad omdat ik een ringetje mistte wat uiteindelijk op een blok bevestiging lag, ja ik weet het ........ dom.
Maar goed, nu net bij de eerste start heeft hij heel veel lawaai. Het rammelt/ratelt allemaal nogal wat.
Lijkt bij voorste cilinder weg te komen en dus opnieuw timing en kleppen gecontroleerd en dat is goed.
In eerst instantie dacht ik dat er geen olie bij de nokkenassen kwam maar daar was olie aanwezig.
Tevens stond de nokkenasketting onder druk dus de spanner krijgt ook olie druk.

Morgen nog maar eens de achterste kleppen controleren.

In de tussentijd.......iemand een idee waar ik het moet zoeken?
Waar heb je de klepstel plaatjes vandaan? Assortiment gekocht?
 
Waar heb je de klepstel plaatjes vandaan? Assortiment gekocht?
Nee, jongens hier in het dorp runnen een motorzaakje. Daar heb ik ze geruild, ontzettende top service. De rest voor het onderhoud had ik daar natuurlijk ook vandaan vanzelfsprekend. Dus plaatjes kosten me niks
 
Arne is ook een MF`er

En voor 6 tientjes veel onderdelen en wat mankeert eraan ? Denk de km stand ? En kan hem aan de straatstenene niet kwijt denk ik ?

Kennis van mij heeft 128000 km op de klok momenteel en start en loopt als een zonnetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan