Aprilia RSV4 deel 2, #bearacer

Geef jij toevallig training bij Race Academy? Was daar in augustus en mijn instructeur vertelde ook zoiets over zijn RSV4.
Klopt, dat was mijn eerste keer als instructeur bij de Race Academy, als het goed is ga ik dit jaar 3 evenementen als instructeur doen (Aragon, Oschersleben en Brno)
 
Goeiemiddag heren. Vraagje. Hoe is het gesteld met de langere mensen op de rsv4 ? Ben namelijk op zoek naar een motor. Heb net mijn Yamaha r1 verkocht. Om dat ik toch last kreeg van mijn knieën tijdens een lange rit
 
ik ben zelf 1m88 met lange benen, en het zit voor mij prima. Terwijl mijn knieen door ongelukken en sporten ook niet de meest probleemloze zijn....
 
Aangezien ik mijn motor pas in maart ga ophalen kan ik het niet meten.
Iemand een idee naar de diameter van deze linkpijp?

sketch-1548869084071.png
 
Goeiesavonds,

De huidige accu in mijn RSV4 Factory (2011) model is, door omstandigheden, enige jaren geleden een Unibat YT12A-BS geworden (nadat de originele Yuasa YT12A-BS 'op' was.)
Die Unibat is ondertussen naar zijn grootje, nadat ik er al enige keren forse problemen mee heb gehad (niet willen starten, na aansluiten op lader direct vol). Ik ben er een beetje klaar mee en dat doen we dus nooit meer.

Ik wil daarom voor het nieuwe seizoen binnenkort een nieuwe accu van Yuasa kopen.
Het handboekje verwijst naar 2 mogelijke typen: YTZ10S of een YT12A-BS.
Ik zie wat verschillen qua capaciteit, CCA en hoogte. En prijs.
De YTZ10S lijkt door Yuasa zelf gevuld en geseald te worden. In de YT12A-BS moet je zelf een halve liter zuur mikken om de boel daarna te sealen.

Wat zijn jullie ervaringen en wat zouden jullie adviseren (en ben daarbij met name in het waarom geinteresseerd)?

Ciao, Patrick.
 
De YTZ10S is kleiner, lichter, heeft een hogere startcapaciteit (want AGM) maar is ook duurder. Hij past er zo in maar je moet er wel iets onder leggen zodat ie even hoog uit komt zodat de beugel die hem op zijn plek houdt ook weer goed klemt. 2010-2012 BMW R1200GS(A) modellen hebben af fabriek een plastic spacer onder de accu als ze een YTZ12/14S hebben, en die past als gegoten. Maar ik moet het onderdeelnr effe opzoeken.
 
De YTZ10S is kleiner, lichter, heeft een hogere startcapaciteit (want AGM) maar is ook duurder. Hij past er zo in maar je moet er wel iets onder leggen zodat ie even hoog uit komt zodat de beugel die hem op zijn plek houdt ook weer goed klemt. 2010-2012 BMW R1200GS(A) modellen hebben af fabriek een plastic spacer onder de accu als ze een YTZ12/14S hebben, en die past als gegoten. Maar ik moet het onderdeelnr effe opzoeken.

Dank voor de info/feedback.
Jij geeft hiermee aan dat de YTZ10S de betere keuze is? De hogere CCA van de YTZ10S (190) vs die van YT12A-BS (175) was me inderdaad in positieve zin opgevallen op de datasheets. Daarentegen heeft de YTZ10S een iets kleinere capaciteit (8.6Ah) dan de YT12A-BS (9.5Ah). Maar daar merk je dus weinig van en de hogerer CCA weegt daar tegenop?

Het was me ook reeds opgevallen dat de YTZ10S iets minder hoog is dan de YT12A-BS; dat daarvoor een opvulplaatje nodig is, is wel een (kleine) complicatie en dat vermeldt het Aprilia handboekje dan weer niet.
De door jou genoemde BMW spacer past dus in het 'vakje' van de RSV4?

Ciao, Patrick.
 
Ik heb eens contact gelegd met de lokale Motoport, en die gaven als advies om de YT12A-BS te kopen.

Hun argumenten voor de YTZ10S:
- Deze kan horizontaal gemonteerd worden omdat hij af-fabriek geseald is.

Hun argumenten voor de YT12A-BS:

- Grotere capaciteit;
- Past zonder 'trucen' in de RSV4.
- Goedkoper.

Ik neig dus toch richting de YT12A-BS.

Ciao, Patrick.
 
Misschien een stomme vraag, maar kun je op het 2016 model ook nog makkelijk de autoblipper/terugschakelen toevoegen?
Dit zit er pas vanaf 2017 op toch?
 
Misschien heeft hier iemand een idee of zelfde soort ervaring/oplossing voor een RSV4r '10
Laatst een stukje gaan rijden, en even gestopt voor een foto te maken. Motor wilde daarna niet meer starten: het leek alsof de accu vermogen mistte, waardoor de startmotor het geheel niet door de compressie gedrukt kreeg. Een passant heeft me geholpen met overstarten. eenmaal thuis even alles gecontroleerd: accu heeft zijn volle vermogen, geen corrosie etc.

Paar dagen erna weer een stukje gereden, gestopt en motor uit gezet. 3 minuten later weer zelfde probleem: geen vermogen, om te starten. 20 minuten gewacht, en nog eens op goed geluk, proberen te starten. En jawel hoor. geen probleem en start bij de eerste keer.

Toch maar nieuwe accu geïnstalleerd, fatsoenlijk opgeladen. Maar helaas. ook met deze nieuwe accu het zelfde probleem: als de motor op bedrijfstemperatuur uitgezet word, wil ie niet meer starten. Wacht ik 20 minuten, is er weer vol vermogen en is starten geen probleem.

iemand een helder idee waar ik het moet zoeken?
 
Vaak is het op te lossen door een extra kabel te trekken tussen de accu en het startrelais, paralel aan de bestaande kabel.
 
De kabel is precies dik genoeg on de startmotor te voorzien van stroom, maar er is blijkbaar een italiaan vergeten dat er thv het startrelais nog meer verbruikers aan zitten. Een 2,5mm2 draadje tussen de accu pluspool en de aansluiting van het relais erbij zetten lost dit gedoe op.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan