Aprilia Rsv Monster

Keertje beter kijken. Maar als die bakken zo 1:1 uit te wisselen zijn kan je misschien ook de losse delen wisselen en van beide bakken de fijnste verhoudingen nemen. Als je de bakken los hebt is het wisselen van een individuele versnelling ook niet meer het moeilijkste klusje

Heb ik ook al eens aan zitten denken, echter welke 😫😫
 
OK.... even geteld :9

Er van uit gaand dat je voor op circuit een lange 1ste wil hebben en de gangen daarna zo kort mogelijk op elkaar en zo lineair mogelijk verdeeld ?!? al weet ik dat laatste niet zo goed, dan kan je je snelheid per circuit aanpassen met de kettingwieloverbrenging.

Dan kom je op de volgende gangen:

1: 2001
2: 2001
3: 2001
4: 2001 of 2006 (verhouding gelijk, wel andere tandwielen)
5: 2001 of 2006 (verhouding gelijk, wel andere tandwielen)
6: 2006

Als je een grafiekje in excel maakt metde twee lijntjes van overbrengingsverhoudingen wordt het een beetje inzichtelijker ;)

Succes met puzzelen :P

Later,

Loek
 
OK.... even geteld :9

Er van uit gaand dat je voor op circuit een lange 1ste wil hebben en de gangen daarna zo kort mogelijk op elkaar en zo lineair mogelijk verdeeld ?!? al weet ik dat laatste niet zo goed, dan kan je je snelheid per circuit aanpassen met de kettingwieloverbrenging.

Dan kom je op de volgende gangen:

1: 2001
2: 2001
3: 2001
4: 2001 of 2006 (verhouding gelijk, wel andere tandwielen)
5: 2001 of 2006 (verhouding gelijk, wel andere tandwielen)
6: 2006

Als je een grafiekje in excel maakt metde twee lijntjes van overbrengingsverhoudingen wordt het een beetje inzichtelijker ;)

Succes met puzzelen :P

Later,

Loek

Dus over het geheel is de 2001 bak het beste te nemen? Is het dan nog interessant om de bak om te bouwen?

Verder hebben we de aansluiting op de demper nu gereed. Nu alleen nog de kronkel van de achterste cilinder fabriceren. Echter is het laatste restje argon met een zuchtje verdwenen toen ik net klaar was. Helaas,
4384C5FF-0AB3-40FD-8253-76B0C3C6FC96.jpeg
FB070E8E-F5DD-43CE-A560-E19AFD32B0B9.jpeg
was net zo lekker bezig.
 
Dus over het geheel is de 2001 bak het beste te nemen? Is het dan nog interessant om de bak om te bouwen?

Verder hebben we de aansluiting op de demper nu gereed. Nu alleen nog de kronkel van de achterste cilinder fabriceren. Echter is het laatste restje argon met een zuchtje verdwenen toen ik net klaar was. Helaas,Bekijk bijlage 1345926Bekijk bijlage 1345927 was net zo lekker bezig.

Dat is altijd kak.... Argon weg B|Plaats eens een overzichtsfotootje, krijgen we een beetje beter beeld van het geheel :t
En wat betreft die bak... de 6e gang overzetten naar de 2001 bak zou het afmaken, maar of dat de moeite is.... geen idee, het ding komt vast ook wel vooruit zonder de aanpassing met 143 pony's in galop.

Later,

Loek
 
Dat is altijd kak.... Argon weg B|Plaats eens een overzichtsfotootje, krijgen we een beetje beter beeld van het geheel :t
En wat betreft die bak... de 6e gang overzetten naar de 2001 bak zou het afmaken, maar of dat de moeite is.... geen idee, het ding komt vast ook wel vooruit zonder de aanpassing met 143 pony's in galop.

Later,

Loek

Op verzoek van Loek.
E9D6B878-4527-43D3-9F8C-BFD09A327A36.jpeg
BF23E1C7-E398-4982-AAF4-FE3FD893BA2C.jpeg
57C794C6-6F8B-482B-8C23-C3502BAA33E5.jpeg
A5EE8915-B807-40F8-B417-8DF79DC6F91E.jpeg
0F4AF929-AFCF-4BC9-9A27-C9E20F9BFAF6.jpeg
 
heel mooi gedaan maar mag ik misschien 1 opmerking geven: beide voorbochten zijn nu niet meer gelijk in lengte (de voorste is zelfs een heel stuk langer).
Heb je geen schrik dat de motor niet mooi gaat lopen.
Als je bvb naar de Panigale kijkt dan heeft Ducati er alles aan gedaan om beide bochten +- dezelfde lengte te geven.
 
heel mooi gedaan maar mag ik misschien 1 opmerking geven: beide voorbochten zijn nu niet meer gelijk in lengte (de voorste is zelfs een heel stuk langer).
Heb je geen schrik dat de motor niet mooi gaat lopen.
Als je bvb naar de Panigale kijkt dan heeft Ducati er alles aan gedaan om beide bochten +- dezelfde lengte te geven.

Klopt, bij de achterste cilinder is de uitlaatlijn ook nog niet klaar. Ik denk dat er een gelijke kontverwarming komt als bij de panigale.
 
Laatst bewerkt:
Dat is idd. wel een dingetje als het zo is. Als gelijke lengte lastig te realiseren is kan gelijke inhoud uitkomst bieden! diameter verschil niet te groot maken.... ik heb er ook een week op zitten puzzelen om het gelijk te krijgen :/.
 
Dat is idd. wel een dingetje als het zo is. Als gelijke lengte lastig te realiseren is kan gelijke inhoud uitkomst bieden! diameter verschil niet te groot maken.... ik heb er ook een week op zitten puzzelen om het gelijk te krijgen :/.

Ik vind het het moeilijkste om de lengte te meten van dat gekronkel
 
Je hebt een boogdeel in graden en in combinatie met de radius van de bocht geeft dat de lengte, en als je dat met de oppervlakte van de doorsnede van je buis vermenigvuldigt heb je de inhoud ;-) is inderdaad een aardig gepuzzel.
 
niks negatief maar gebruik volgende keer backing gas als je een uitlaat last , de verbrande doorlassing is niet oxidatie bestendig en word je flow er ook niet beter op.
 
niks negatief maar gebruik volgende keer backing gas als je een uitlaat last , de verbrande doorlassing is niet oxidatie bestendig en word je flow er ook niet beter op.

Bedank, maar ik ben ervan bewust. Komt in de toekomst, nu nog even niet. Het is mijn eerste creatie en als dit bevalt kan ik hem nog eens maken voor het andere blok.
 
Dat is idd. wel een dingetje als het zo is. Als gelijke lengte lastig te realiseren is kan gelijke inhoud uitkomst bieden! diameter verschil niet te groot maken.... ik heb er ook een week op zitten puzzelen om het gelijk te krijgen :/.
Of net niet. Kortere buis, kleinere diameter. Gelijke weerstand. Zoals bij de 999/749.
 
Of net niet. Kortere buis, kleinere diameter. Gelijke weerstand. Zoals bij de 999/749.

Hhhmmm…. lijkt me lastiger te bepalen dan gelijke lengte of gelijke inhoud. Hoe ga je de weerstand bepalen van de "dunnere" buis? En weerstand zit toch vooral in een demper lijkt mij.
Ik kan niet zo goed bedenken hoe dat met die gelijke weerstand zou moeten functioneren :? Elke uitlaatslag heeft toch een bepaald volume, en dat moet weg door de uitlaat, hoe meer weerstand de uitlaat heeft hoe lastiger dat gaat (al heeft een gewone buis amper weerstand natuurlijk). En ik dacht dat het belangrijk was om die pulsen netjes achter elkaar aan door de overgang van 2 naar 1 buis te jassen. Vandaar dat het ook goed zou zijn om je headers een bepaald volume te geven waar één zo'n puls in past.... ongeveer dan.... en headers die een beetje oplopen wat betreft diameter schijnen nog weer eter te zijn, maar hoe ga je dat een beetje eenvoudig maken -O-:N

Is heel ingewikkelde materie dat uitlaten fabrieken ;) want volgens mij wordt er veel gerekend en gesimuleerd, en dan kan het testen nog seeds wel een beetje tegenvallen. Al zal dat simuleren tegenwoordig steeds beter gaan met lekker veel rekenkracht.

Maargoed, eerst dat ding afbakken Tjokke :t
 
Zoals je zegt. Is niet zo evident. Cfd simulaties en praktijktesten. Maar gelijk volume houdt voor mij echt geen steek.
 
En we zijn weer wat verder 😋
D2729955-466A-40B0-BCF8-BCF5701346F6.jpeg
1405D07B-E7DB-44C2-9582-31D7398E1E38.jpeg
4A696115-C041-4C7A-BB4D-8D75971FC3AF.jpeg
E47BB077-5FE0-4C55-A265-E4993FF0E288.jpeg
306C3D8A-33E3-4969-95BF-AD7FDE9F4E43.jpeg
5ADB083D-AC45-49AD-AB9A-068598BA157F.jpeg
D331BEC2-6D28-466E-94AA-3B779A7F87DA.jpeg
B386B513-7B30-4808-B818-9EE929FD1BAF.jpeg


Maar voor deze moet ik toch nog goed gaan puzzelen.....
D5C336F3-C076-4D02-A203-77CDF18CF47A.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan