Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Ummm, als ik toch de hele kuip erafhaal, heeft iemand een H-Pipe over? })

Worden aangeboden op MP van een Poolse fabrikant. Hoor wel dat het een goed product is. Zie ze nooit gebruikt of "ergens over". Advertentie is nu weg maar denk aan 250-300 Euro voor een RVS pipe.
 
Zo….Opa heeft vorige week de fuut van de standaard gedonderd :(
"Niks bebeurt, alleen de remhandel eraf, zal ik die er weer oplassen?"

Eeeeeh, nee dus.
Remhandel afgebroken inderdaad, rempedaal krom, spiegel, voorkuip, kuip aan het zadel vette krassen, passagiervoetsteun verf eraf. Onderste kuipdeel op meerdere plaatsen gescheurd en gebroken.
Grrrr.
Handels zijn makkelijk te krijgen, rempedaal waarschijnlijk alleen origineel, het onderste kuipdeel wordt moeilijk. *zucht*

De verzekering doet moeilijk, Maar zegt uiteindelijk "laat hem Maar repareren, maar zeg niet dat het over de verzekering afgerekend wordt."
Ik ben bang dat als ik hem origineel door een Aprilia handelaar laat repareren met nieuwe kuipdelen (als die überhaupt nog existeren) dat het total-loss is, zoveel is een 14 jaar oude fuut met 50.000km niet waard B|

Onderdelen zijn wel te vinden. Gebroken spiegel? Heb ooit eens die messing inserts er weer in gelijmd die waren gebroken waarmee de spiegel op de kuip zit, dus te herstellen eventueel.
Welke kleur zoek je de onderdelen? Komt genoeg voorbij, MP, ebay, FB groep van Futura eigenaren dus de tijd nemen en toehappen als ze beschikbaar zijn. Wordt toch winter. Meld je maar aan op de FB groep, dan keur ik je aanvraag goed. aprilia Futura rst1000 International Facebook Group
 
Dank je wel.

Ja de messing inserts heb ik er een jaar of 10 geleden ook al eens ingelijmt met 2K lijm, houdt sinds dien. *D
Spiegel zelf is nog heel, alleen verkrast.

Wat echt kapot is is:
AP8158847 (Kuip rechts onder)
AP8146253 REAR BRAKE LEVER
AP8133510 981050 Remhandel

De eerste twee schijnen nieuw niet meer (officieel) te krijgen te zijn.
Ik krijg van een Dealert een schadeindikatie en die geef ik eerst aan de verzekering van opa, eens zien of ze een hartverzakking krijgen. O-)
Dan kijk ik wat ik zelf doe en wat niet.
 
Te Koop 2750 euro

Aprilia Futura 2003 en maar 32000 op de teller

Met koffers
2 contactsleutels en 1 sleutel voor de koffers
 

Bijlagen

  • IMG_4158.jpg
    IMG_4158.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 43
  • IMG_4163.JPG
    IMG_4163.JPG
    61,6 KB · Weergaven: 44
  • IMG_4259.jpg
    IMG_4259.jpg
    545 KB · Weergaven: 49
  • IMG_4260.jpg
    IMG_4260.jpg
    453,3 KB · Weergaven: 43
  • IMG_4261.jpg
    IMG_4261.jpg
    536,2 KB · Weergaven: 37
Heb ik zojuist voor de tweede keer in mijn leven een Futura gekocht (kon het niet laten, blijft een mooie fiets). Dit keer van een mede-forumlid ...het lijkt wel alsof ik de enige ben die er nog eentje heeft. Het laatste bericht is al 3 maanden oud en dat is van iemand die er vanaf wil... zo wordt ie nog exclusiever.*D
 
Nee hoor we zijn er nog wel. Deel gebeurt ook op Facebook in de aprilia Futura besloten groep. De fiets is zeker nog geliefd en wordt nog gekoesterd. Facebook groep aprilia RST Mille Futura
Precies, gisteren nog wat op gezet omdat ze niet wilde starten. Hier kijk ik niet zo vaak meer eigenlijk.
@GTSx2 : je bent niet de enige. Blijven heerlijke motoren. Een van de weinige motoren die ik langer dan een jaar hou.
 
Om de vraag van mezelf maar te beantwoorden. De ene kant, aan de injectiekant, is 10 mm binnendiameter, de kant aan de tank is 8mm. Dat is om het makkelijk te maken :)
 
Het spiegelglas van mijn linkerbuitenspiegel was als sinds de aanschaf van mijn futura licht gebarsten (maar dus nog wel goed bruikbaar). Vandaag heb ik eindelijk het glas vervangen omdat het me toch irriteerde. Helaas zijn de spiegels niet meer te bestellen via aprilia en op maat gemaakte spiegels zijn vaak 'gewone' spiegels, niet speciale vergrote/gebolde spiegels zodat je er meer mee ziet. Uiteindelijk heb ik een half jaar geleden een erg gehavende futura spiegel kunnen kopen voor weinig, waarvan het originele glas nog intact was. Bij ontvangst kwam ik er echter achter dat de steel ingekort was.

1387688


Zoals we gewend zijn van onze tempramenvolle, Italiaanse vriend was het vervangen van het spiegelglas niet makkelijk. Eerst moet je natuurlijk de hele tellerpartij lostrekken om bij de schroeven van de steel van de spiegel te komen en de draden van het knipperlicht en de temperatuursensor los te koppelen, om hem van de motor te kunnen halen.

Vervolgens heb ik het spiegelglas, de lens en het binnenwerk verwijderd uit beide spiegels. Vanaf de voorkant kun je dan door een gat een deel van de achterkant van de spiegel en de plaat waarop hij bevestigd is zien. Helaas kun je niet zien hoe deze bevestigd is, dus ik heb geprobeerd wat te drukken ent rekken in de hoop dat het een soort bol-en-kom systeem was wat alleen door wrijving op zijn plaats blijft. Dit bleek helaas niet het geval. Doordat er al barsten in de spiegel zaten werden deze door het drukken groter en uiteindelijk heb ik de oude spiegel in allemaal kleine stukjes van de achterplaat gepeuterd. Toen bleek uiteindelijk dat de spiegels bevestigd zijn met dubbelzijdige tape en dat de achterplaat inderdaad een bol-en-kom heeft, maar wel op zijn plaats gehouden door een torx schroef, veer en ringetje.
1387692


Ook na het verwijderen van het bevestigingsmateriaal kreeg ik de plaat echter niet los van de rest van de behuizing. Dit is uiteindelijk wel gelukt omdat ik de oude spiegel heb opgeofferd (durfde het anders niet aan met het spiegelglas). Door je vingers achter de plaat te klemmen en veel kracht te zetten liet de plaat uiteindelijk los.

1387696


1387693


1387694


1387695


Zoals gezegd heb ik de oude spiegel opgeofferd om het spiegelglas er zo veilig mogelijk uit te kunnen krijgen. De rest was toch ernstig beschadigd, aangepast en dus bijna waardeloos.Ik besloot om met de dremel en een slijpschijf de behuizing om de spiegel weg te snijden.

1387697


Vervolgens heb ik met wasbenzine de taperesten van de achterkant van het spiegelglas en de bevestigingsplaat gehaald. Daarna nieuwe tape aangebracht, hierbij heb ik gekozen voor Bison Car Fix tape van de Hornbach.

1387698


En uiteindelijk is het gelukt om het nieuwe glas er netjes in te krijgen. Nu maar hopen dat het blijft hangen tijdens de komende ritjes deze zomer :)

1387699


Omdat ik dus de rode spiegel heb opgeofferd heb ik wat onderdelen daarvan over. Mocht iemand daar belang bij hebben, stuur me dan even een berichtje.

1387701
 
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving en foto's van je spiegelklus. :t
Van het totale ontwerp van de Futura vind ik overigens de spiegels nu, qua design, het meest "gedateerd".
Heb wel eens een vervanging met RSV spiegels gezien. Dat zag er zeker niet verkeerd uit!
 
Mijn Futura start niet meer. Hij pompt geen benzine, heb al een nieuwe tweedehands benzinepomp gekocht.

Wie wil langskomen in omgeving Utrecht om mij te helpen? Uiteraard staat hier wat tegenover.
 
Weet je zeker dat de benzinepomp kapot is? Je kunt het met hulp van het WPHB simpel nameten.
 
Ook mijn futura staat bij deze te koop... Heb er teveel reparaties (€2000 facturen van Rosa motoren aanwezig & aankoopbewijs ook natuurlijk aanwezig; gekocht bij motorcentrum Rijen) in gestoken en helaas alleen maar tegenvallers ermee gehad.. vandaar dat ik er nu ook echt vanaf wil.. Momenteel staat hij alweer bijna dik half jaar stil en heb er weer een mankement aan. Loopt / start wel gewoon alleen loopt hij stationair te hoge toeren en lijkt wel alsof hij het gas niet pakt / niet overbrengt.

Interesse dan stuur even een berichtje na 06-24141853 of mailtje naar elbundie@gmail.com
1392651
 

Bijlagen

  • DSC_0495.JPG
    DSC_0495.JPG
    152,1 KB · Weergaven: 10
  • DSC_0496.JPG
    DSC_0496.JPG
    120,5 KB · Weergaven: 13
  • DSC_0498.JPG
    DSC_0498.JPG
    170,7 KB · Weergaven: 11
  • DSC_0499.JPG
    DSC_0499.JPG
    102,6 KB · Weergaven: 9
  • DSC_0502.JPG
    DSC_0502.JPG
    162 KB · Weergaven: 11
Wat heb je dan allemaal aan reparaties uit moeten voeren? 😳
Hoeveel kilometers heeft hij nu op de teller staan?
 
Ja komen wel natuurlijk de "man-uren" van een motorzaak erop, zelf gewoonweg geen tijd voor de reparaties uit te voeren gehad (en moet ook zeggen; zelf te weinig technische kennis; weet alleen gewoon de basis) dus vandaar noodgedwongen naar een motorzaak moeten toestappen.

Heb me facturen erbij maar eens bijgepast kan ik het makkelijk opsommen:

- startmotor + relais + accu vervangen
- stator, regelaar, nog s accu en motorolie vervangen
- nieuwe bobines + uitlezen + reseresettentten
- zelf nieuwe ketting aangeschaft en gemonteerd

;('(B|B|B|B|

+ ind wel "n oude beestje" km-stand momenteel 85000
 
Dat verklaard ´n hoop. Het zijn inderdaad wel ´n aantal prijzige klussen! Kilometerstand hoeft niet altijd van invloed te zijn.
Er zijn Aprilia Futura´s op dit forum met ´n vergelijkbare kilometerstand. Zonder die problemen. :)
 
Hier de Denso boubines geplaatst met Magnecor bougie kabels. Loopt allemaal perfect en even over de grens in Duitsland wezen testen tot 220 op de nauwkeurige teller en 9000 rpm. Geen problemen en geen EFI meldingen. Oude boubines hebben nu 52k km gedaan en hadden wat lichte roest aan de onderkant van de metalen behuizing. Blijf he een geweldige motorfiets vinden en ook wel betrouwbaar. Alleen er aan werken is een ellende om er bij te komen en zeker met al die stroomlijn delen en demontage van het luchtfilterhuis. Kost inderdaad veel uren als je het zelf niet kunt en er een betaalde monteur aan moet zetten.
 
Te koop aangeboden:
Aprilia Futura.
Motor loopt niet netjes en dient nagekeken te worden.
-bouwjaar 2002
-kofferset
-handvatverwarming.
-37.000km. vragen bij serieuze interesse 0641873626
 

Bijlagen

  • 66C55B67-16B9-4559-A856-2C7542FD872E.jpeg
    66C55B67-16B9-4559-A856-2C7542FD872E.jpeg
    291,2 KB · Weergaven: 15
  • CEACA098-DEF7-44D8-9DD1-6F0FFAA29C25.jpeg
    CEACA098-DEF7-44D8-9DD1-6F0FFAA29C25.jpeg
    252,5 KB · Weergaven: 13
  • B847FA5A-0821-4915-BF2E-2C48C8BF3EAF.jpeg
    B847FA5A-0821-4915-BF2E-2C48C8BF3EAF.jpeg
    187,9 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan