Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Zoals beloofd een update!:

Afgelopen week is de kit binnen gekomen, het bestaat uit een kabel van de pc naar obd en een verloop van obd naar de 6pins stekker onder het zadel van de futura. Het proces was kinderlijk eenvoudig, tuneecu downloaden, vervolgens de obd stekker in de pc, 15sec wachten en inpluggen in de verloopstekker. Hierna het contact aan en heel even wachten en het programma had verbinding met de ecu.

De map is nu een 05 map en ik kon er ook gelijk wat foutcodes uithalen. Helaas geeft hij nog wel wat andere meldingen:

P0352: ignition coil 2 circuit malfunction
P1352: ignition coil 2 open circuit or short circuit to ground
P0354:ignition coil circuit malfunction
P0230: Fuel pump relay default
P1231 fuel pump relay open circuit or short to ground

Aan de ene kant jammer dat er wat achter weg komt, maar dit is op zich wel fijn zoeken. Ik vermoed dat dezelfde bedrader die mijn spanningsregelaar heeft gedaan, in deze regionen ook nog wat prutswerk heeft achtergelaten.

@ElmerYeet, laat maar weten wanneer je langs wilt komen.

Moi, kan vandaag wel, ik duik even in je PM's.
 
De map is nu een 05 map en ik kon er ook gelijk wat foutcodes uithalen. Helaas geeft hij nog wel wat andere meldingen:

P0352: ignition coil 2 circuit malfunction
P1352: ignition coil 2 open circuit or short circuit to ground
P0354:ignition coil circuit malfunction
P0230: Fuel pump relay default
P1231 fuel pump relay open circuit or short to ground

Aan de ene kant jammer dat er wat achter weg komt, maar dit is op zich wel fijn zoeken. Ik vermoed dat dezelfde bedrader die mijn spanningsregelaar heeft gedaan, in deze regionen ook nog wat prutswerk heeft achtergelaten.
Over de foutcodes, ik heb geen verstand van OBD codes maar staat er geen datum/tijd bij?

Kan prima dat het ergens in de afgelopen 10 jaar gebeurt is, ik zou resetten, coils doormeten en als ze allemaal dezelfde weerstand hebben over 200 kilometer weer kijken.
 
Ik ben vandaag weer even bezig geweest en heb alvast P1352: ignition coil 2 open circuit or short circuit to ground op kunnen lossen.

Weer een tegenstelling in de motor. De bobines zijn vervangen door denso’s, maar deze zijn vervolgens erg vreemd aangesloten, ik weet niet waarom dit zo gedaan is, maar het maakt geen contact.
 

Bijlagen

  • IMG_2030.jpeg
    IMG_2030.jpeg
    143,6 KB · Weergaven: 22
  • IMG_2029.jpeg
    IMG_2029.jpeg
    134,7 KB · Weergaven: 22
Het is mij vandaag gelukt om een gefrituurde teller weer goed te krijgen, soldeer werk en een boel testen.

De vorige eigenaar had een koso teller aangesloten, ik heb na testen van de oude teller met een 12V accu de gok genomen en de connecties van de koso verwijderd, de complete stekkers, alle 22 draadjes te verbinden met krimpkousen, geduld en getest.

Voor zover ik kan zien werk allee behalve te tank meter.
Of duurt het even voordat deze werkt?

Goed, was een dagje knutselen maar goed gelukt.
 

Bijlagen

  • IMG_20230818_164750.jpg
    IMG_20230818_164750.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 9
  • IMG_20230818_134823.jpg
    IMG_20230818_134823.jpg
    172,8 KB · Weergaven: 8
  • IMG_20230818_165341.jpg
    IMG_20230818_165341.jpg
    113,6 KB · Weergaven: 8
Het is mij vandaag gelukt om een gefrituurde teller weer goed te krijgen, soldeer werk en een boel testen.

De vorige eigenaar had een koso teller aangesloten, ik heb na testen van de oude teller met een 12V accu de gok genomen en de connecties van de koso verwijderd, de complete stekkers, alle 22 draadjes te verbinden met krimpkousen, geduld en getest.

Voor zover ik kan zien werk allee behalve te tank meter.
Of duurt het even voordat deze werkt?

Goed, was een dagje knutselen maar goed gelukt.
Lekker bezig! De tank meter is een draak, dat ding doet het bij mij ook niet. Geeft hij de verkeerde inhoud aan?
 
Ik weet het niet, hoe snel reageert dat ding normaal als je tankt?
Erg snel, hij heeft niet meer dan 20 seconden nodig om te zeggen dat de tank weer leeg is, ook direct na het tanken. Als hij vol aangeeft weet ik dat ik een tank op moet zoeken, dan is hij namelijk bijna leeg.

Gelukkig konden ze er bij rijkswaterstaat ook om lachen, hij heeft al een keer meegelift met de berger.
 
Futura zei 4 Liter,
Tankte 15 liter.
Futura zei 15 liter.
Reed 50 kilometer,
Futura zei 12 liter.

Tankinhoud totaal 21 liter.
4 = 6
15 = 21

12 = +/-18

Tl;dr Doe mij maar het benzinelampje van de Tuono.
als lampje aan gaat heb je nog ongeveer 45 kilometer.
 
Futura zei 4 Liter,
Tankte 15 liter.
Futura zei 15 liter.
Reed 50 kilometer,
Futura zei 12 liter.

Tankinhoud totaal 21 liter.
4 = 6
15 = 21

12 = +/-18

Tl;dr Doe mij maar het benzinelampje van de Tuono.
als lampje aan gaat heb je nog ongeveer 45 kilometer.
Je kunt de tankdop in de tank wat aanpassen waardoor er meer benzine mee kan doordat je een betere ontluchting krijgt en daarmee meer benzine mee kunt nemen. Zie; Gas Cap Modification [Archive] - ApriliaForum sponsored by AF1 Racing, inc.. Zelf heb ik een 4-tal gaatjes geboord in de interne cap van 6 mm waardoor de ontluchting kan ontsnappen zonder dat de benzine er uit sputtert tijdens het tanken. Niet doen kort voor huis want door het uitzetten van de brandstof door het warme motor blok krijg je een overloop.
Alternatieve website (lijkt nu offline) via deze link: https://www.apriliafutura.co.uk/workshop/modifications/fuel-filler-cap-modification/

En ja, ik kom niet verder dan 18 ltr tanken. Altijd net te weinig voor de extra airmiles bij de shell (minimaal 20 ltr tanken). Oranje lamp gaat (ja er is een lampje voor net zoals op de Tuono) aan rond de 270-290 km en dan rij ik nog door tot 320, soms 340 maar dan wordt ik erg onrustig en zoek ik naar de bekende brandstof logo's langs de weg. Mischien een keer helemaal leeg rijden met een vaatje reserve benzine mee om het te testen wat het einde van de reserve is.
 
Ik zoek ook nog iemand die bij mij de 05 map er op kan zetten, of me de machine stuurt dat ik het zelf kan doen.
Ik heb de klus gedaan, als je een OBD2 aansluiting monteert (of zelf een adapterkabel in huis haalt, ik heb mijn stekker definitief vervangen, dus heb geen adapterkabel) kunnen we hem in 5 minuten overschrijven. mijn app licentie (TuneECU) is tot aankomende zomer geldig, daarna kan het niet meer. Laat maar even weten of het nog nodig is
 
Ik heb de klus gedaan, als je een OBD2 aansluiting monteert (of zelf een adapterkabel in huis haalt, ik heb mijn stekker definitief vervangen, dus heb geen adapterkabel) kunnen we hem in 5 minuten overschrijven. mijn app licentie (TuneECU) is tot aankomende zomer geldig, daarna kan het niet meer. Laat maar even weten of het nog nodig is
Is niet meer nodig, bij iemand in Leeuwarden laten doen, de 05 map stond er al op maar de 05 met FPR mod nog niet.

Heb maand geleden achter m'n vrouw aangereden, 1/20 gehaald.
 
Dat is heel netjes 👍 ik heb een 07 mapping gevonden. Die rijdt 1:17, maar stottert veel minder in lage toeren. Twijfel of ik terug ga naar die lekker zuinige 05...
 
Weet iemand uit zijn mouw te schudden welke gaskabels passen op de Futura? Origineel niet meer te krijgen, zoek me inmiddels een breuk naar de specs van die dingen op internet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan