Aprilia ETV 1000 Caponord deel Quatro (4)

nou de planning liep anders dan verwacht.
efi lampje wild aan het knipperen. motor die stottert, en uiteindelijk uitvalt
efi 36, je raad het al de originele Sagem bobines. net thuis en alles los, ga maar eens denken wat te doen.....
 
t zit verdraaid ook allemaal niet mee.

hele rambam gesloopt, om bij die rotbobines te komen, gelijk alle 4 vervangen. 3 op reserve. bed voor de NGK U 5008 gegaan. kleine aanpassing en de alles doet het :)

maaarrr. uit het niets heeft mijn toerenteller kuren, wil zeggen die doet niks meer. even aan de stekker gerommeld en hij leek het heel even te doen. en nu weer uit en dood. beetje moedeloos. wat kan het zien?
heb de tacho pick up aan de dynamo kant (dopje bovenop met stekken) losgehaald schoongemaakt. weer aangesloten en op de stekker naar het dashbord. krijg ik pulsen dus dan zou je zeggen die doet het.
wie o wie weet raad. ben bang dat t t dashboard is. kan veel info vinden en heb gelukkig een hele handige electro PA. maar ik ben even klaar met die KUTCAPO, heb er 40km op kunnen rijden en op dit moment een hoop geld inzitten.

dash werkte voorheen gewoon goed,
 
Roddy da's ff wat pech, controleer eens het stekkerblok wat achter je dash zit die op de print v.d. teller-unit gaat, mogelijk ik heb ooit meegemaakt dat deze niet goed contact maakte en hierdoor ook raar deed, optie 2 is mogelijk een loszittend wijzertje ?
Wel met liefde behandelen he !
 
zo, heel de dag aan de gang geweest. capo is ontleed. hele kabelboom doorgemeten en het probleem zit niet daar.
pa heeft het dashboard gesoldeerd, dat wil zeggen een dingetje vastgezet die zat losjes en iets met 2 draadjes zoals op af1 forum beschreven. en ook dat mocht niet baten.

alles doet het. behalve de toerenteller. en de knippert, met stekker code -1 dus niks. zodra diagnose stekkers verbonden zijn is efi ook weg. (zowel contact aan asl lopende motor) denk dat dit wel eens de dodemansknop kan zijn, daar zat behoorlijk wat groene oxidatie op de schakelaar (binnenkant) dis gereinigd en weer gemonteerd, nog niet getest want ik heb vandaag geen zin meer.

kabels vanaf ecu tot achterop dash doorgemeten, geen kabelbreuk. met een soort oscilloscoop gemeten dat er wel degelijk een toerental afhankelijk signaal vanaf de juiste kabel tot aan de stekker komt. ergo conclusio. ik vermoed dat mijn motortje van de toerenteller dood is.

wat te doen?
gebruikt dashboard kopen?
motortje km teller en toerenteller omwisselen om te kijken of het daar aan ligt?
oude brandstofkoppelingen er op en hopen dat die affikt :P

ik ben een beetje ten einde raad.
Inmiddels wel een expert in het in en uit elkaar halen van de capo inclusief dashboard.
 
Kan het zo snel niet vinden in m'n documentatie, maar dr is een zaak ergens in NL die de dashboards reviseert. Daar even op googlen misschien.
 
ff en korte update:
motor slaat ineens niet aan. heb een blijvende efi knipper op t dashboard. uitlezen is -1. dodemansknop uit.
als ik 2 dagen terug mijn luchttemp meter loskoppelde (groene ding vooraan airfilterbox) kreeg in netjes melding 22.
nu niet, alleen -1 zet ik dodemansknop om dan blijft het -1 op mijn rsv mille. die er ook nog staat, is killswitch aan -1 en in 1 bij uit.

kreeg ineens de geniale ingeving dat de killswitch het probleem zou kunnen zijn. kreng is al los geweest, geen duidelijke oorzaak. heb hem nog niet doorgemeten. gekke is relais klikken benzinepomp pruttelt er vrolijk op los. maar aanslaan doet ie niet, kan zijn dat die even geen peut heeft gehad ivm tank er meermaals op en af. of wellicht klem zittende retourleiding.

als iemand input heeft hoor ik het graag.

ps andere teller is besteld:) -O--O--O- rib uit mijn lijf....

ik zoek nog een tuneboy kabel zodat ik de ecu kan uitmeten.

kabelboom is gecontroleerd. niks geks ook geen vocht(wel preventief 2 gaatjes geprikt op laagste punt)
 
nope jiffiy switch is goed.

update:
motor start loopt weer. rijd ook als een kogel. behalve bokkig onder de 3k rpm maar dat was die daarvoor ook al, zodra het kan de stanlybobly map erin.

toerenteller doet het nog steeds niet. en de efi blijft knipperen. met diag stekkert erin rijd die net zo goed geen efi wel de -1 melding.

wachten is op de andere teller die zal ik woensdag/donderdag in ontvangst nemen. monteren en bekijken.
ben er op dit moment even zat van, hoe langer je erin zit hoe minder heldere ingevingen je krijgt dus ik laat het even rusten tot einde vd week.

verder het stuur 1 cm opgehoogd door risers te plaatsen, zitten op de plof alles afgesteld tot ik een comfortabele houding had, en die heb ik gevonden :) met 2,03m lengte is het soms lastig een goede zitpositie te vinden.
 
Onlangs in Den Haag eindelijk een Topkoffer gevonden voor op mijn RR Alleen zat er in de koop ook een compleet rekwerk en zijkoffers Hepco en Becker kofferset bij. Deze biedt ik hierbij te koop aan.
Verder een LED setje voor in de koplamp unit. Jongens wat geeft dat nu een bal licht. Was wel effe sleutelen, maar alles werkt perfect

gr DesertCapo
 
Onlangs in Den Haag eindelijk een Topkoffer gevonden voor op mijn RR Alleen zat er in de koop ook een compleet rekwerk en zijkoffers Hepco en Becker kofferset bij. Deze biedt ik hierbij te koop aan.
Verder een LED setje voor in de koplamp unit. Jongens wat geeft dat nu een bal licht. Was wel effe sleutelen, maar alles werkt perfect

gr DesertCapo
pb :P
 
ok en nu.....
HELP.jpg
 
Roddie,

Ik krijg de indruk dat er een hele rits errors instaan die zijn veroorzaakt door storing zoeken zelf.
Gevolg je ziet door de bomen het bos niet meer.
Ik zou beginnen met errors te wissen.
Daarna de motor te gebruiken tot er een error optreedt en deze dan uitlezen (een minuutje contact aan kan al voldoende zijn).
vervolgens error na error oplossen.
Wat heeft die brommert van jou gelopen?
Dat onregelmatige onder 3000 rpm kan makkelijk versmeerde injectors wezen. Daar helpt Stanley Bobly mapping niet veel aan.
Ik heb bij een automaterialen zaak de injectors laten reinigen (20euro ex btw per 2) en zie daar mooi lopen en duidelijk zuiniger.
Dat is mijn ervaring.

Laat je error maar horen.
P.s. laat je niet uit het veld slaan de Capo is echt een bertouwbare machine maar achterstallig onderhoud maakt uiteindelijk alles stuk.
 
rits errors ben ik inmiddels uit dat zijn alle opgeslagen errors sinds die ooit ergens voor het laatst gewist zijn.
capo heeft 46k gelopen historie volledig bekend en altijd netjes beurtjes gehad.
bij aankoop werkte alles en goed geen storing.
na vervangen leidingen en spanningsregelaar eerste rit gemaakt error 36 dus alle bobines vervangen, start rijd remt goed. loopt netjes stabiel 1300+/- rpm stationair. alleen toerenteller doet het niet en de efi knippert, toerenteller heeft bij 1e x starten eventjes gewerkt.
heb vandaag even stukje gereden en rijd gewoon goed. echter wel met bovenstaande tekortkomingen.
net tuneecu op de laptop gezet, ga morgenavond wel verder kijken, nu ff geen zin meer haha.
injectoren verwacht ik niet dat die het zijn, ik vermoed en dat is puur een vermoeden. dat er ergens in de kabelboom iets niet snor zit. dus ik neig heeeeeeeelllll sterk een kabelboom aan te schaffen die even los aan te sluiten en dan te checken.

en ik laat me niet kennen er is geen probleem wat niet opgelost kan worden :) bovendien is het pokkekoud en geen motorweer, dus voor maart is de capo klaar en gaan we meters maken :) thnx voor de support
 
46k is een prima startpunt voor een verder leven van de Capo.
mooi dat hij netjes alle beurten heeft gehad.
Maakt achterstallig onderhoud minder aannemelijk.
Vervuilen van de injectors is overigens niet uitgesloten.
Bij het checken van het instrumenten paneel is daarbij ook goed gekeken naar de pootjes van de stappenmotor?
Stel je monteerd de toeren teller op 2000 rpm oid. gaat dan de teller naar 0 zodra je de motor op contact zet?
naar mijn idee, al is er geen verbinding met de ECU moet de teller naar de 0 positie draaien zodra de tellerpartij op spanning gezet wordt in de motor.
Kabelboom kan een EFI storing genereren, met de tekening ernaast en een multimeter kun je alle posities van de ECU connectors doormeten ca. 15 min werk voordat je de kabelboom ombouwt. Je weet niet welke kwaliteit je koopt, bij aanschaf van een gebruikte.
zwakke plek is het massa knooppunt links naast achterste cilinder (corrosie gevoelig).
Zo maar ff mijn ervaring met deze zoektocht.
 
thnx voor het meedenken, Pa electroman van origine heeft dash doorgemeten hergesoldeert etc etc. alle waarde doorgemeten en het lijk goed, met een metertje de pulsjes van sensoren in beeld gebracht zeg maar alles wat hij mogelijk kon doen. het meeste stoort mij de constante efi -1 melding. ook al trek ik een sensor los blijft die melding voorheen veranderde die nog wel. dodemansknop is al uit elkaar geweest. en doet wat die moet doen alles schoongemaakt en ingespoten met contactspray wd 40 noem t maar op
 
Goedenavond mede MF'ers!

Al een tijdje ben ik voorzichtig aan het rondkijken naar vervanging van mijn Honda cbr929RR Fireblade.
Met name omdat ik graag woon-werk wil gaan doen (snelwegkm) en ikzelf 1.96m lang ben zoek ik iets in de trend van BMW GS, Triumph Tiger, Honda Varadero etc.
In mijn zoektocht kwam ik de Aprilia Caponord tegen en na wat zoekwerk las ik in verschillende tests dat dit een erg leuke motor is om te rijden, mede omdat Aprilia ongeëvenaard is in rijgedrag.
Omdat ik niet al te veel terug krijg voor mijn Fireblade en ik niet al te veel wil uitgeven is mijn budget beperkt (2750,- euro, dat is inclusief de inruil van de Fireblade). Jullie begrijpen dan ook vast dat ik niet al te kieskeurig kan zijn in wat ik koop.
Toch kwam ik deze caponord tegen die mijn aandacht trok: Aprilia Caponord 2006
$_85.JPG


Een fraaie motor met een fikse kilometerstand! (128.000km)
Zelf ben ik vrij handig en sleutel zelf graag aan alles op wielen, dus laat me niet snel afschrikken door een hoge KM stand en zie deze motor dan ook als serieuze optie.
Ik lees verschillende verhalen over de betrouwbaarheid van het motorblok, maar ben toch benieuwd hoe jullie, als verstokte Caponord rijders, tegen een Caponord aankijken met een dergelijke KM-stand, of jullie een dergelijke koop aan- of afraden en waarom.
 
Ten eerste zou ik nooit je motor inruilen voor de kiloprijs, gewoon particulier verkopen.

Ten tweede heb je voor dat budget als je goed zoekt ook een capo met de helft van die km's of minder. Ze kunnen veel hebben maar met zo'n km-stand vind ik de prijs best hoog.

Verder is het een heerlijke motor maar ik ben net 1cm langer dan jij bent en het heeft me een hoop moeite gekost niet met mijn hoofd in de turbulentie te zitten. Het is stukken beter nu maar nog steeds niet comfortabel genoeg op hogere snelheden. Teveel gebulder.
 
Ten eerste zou ik nooit je motor inruilen voor de kiloprijs, gewoon particulier verkopen.

Ten tweede heb je voor dat budget als je goed zoekt ook een capo met de helft van die km's of minder. Ze kunnen veel hebben maar met zo'n km-stand vind ik de prijs best hoog.

Verder is het een heerlijke motor maar ik ben net 1cm langer dan jij bent en het heeft me een hoop moeite gekost niet met mijn hoofd in de turbulentie te zitten. Het is stukken beter nu maar nog steeds niet comfortabel genoeg op hogere snelheden. Teveel gebulder.

Bedankt voor je reactie!

Gezien je lengte zou je dus voor een andere fiets hebben gekozen, mocht je opnieuw kiezen?

Ik zie inderdaad Capo's met minder KM, maar die zijn dan ook weer een stukje ouder; geen ABS en wat verouderde techniek. Niet per se een groot bezwaar, maar vind vooral het idee van ABS op de motor wel fijn als ik er met weer en wind mee ga rijden.
 
Goedenavond mede MF'ers!

Al een tijdje ben ik voorzichtig aan het rondkijken naar vervanging van mijn Honda cbr929RR Fireblade.
Met name omdat ik graag woon-werk wil gaan doen (snelwegkm) en ikzelf 1.96m lang ben zoek ik iets in de trend van BMW GS, Triumph Tiger, Honda Varadero etc.
In mijn zoektocht kwam ik de Aprilia Caponord tegen en na wat zoekwerk las ik in verschillende tests dat dit een erg leuke motor is om te rijden, mede omdat Aprilia ongeëvenaard is in rijgedrag.
Omdat ik niet al te veel terug krijg voor mijn Fireblade en ik niet al te veel wil uitgeven is mijn budget beperkt (2750,- euro, dat is inclusief de inruil van de Fireblade). Jullie begrijpen dan ook vast dat ik niet al te kieskeurig kan zijn in wat ik koop.
Toch kwam ik deze caponord tegen die mijn aandacht trok: Aprilia Caponord 2006
Bekijk bijlage 1355033

Een fraaie motor met een fikse kilometerstand! (128.000km)
Zelf ben ik vrij handig en sleutel zelf graag aan alles op wielen, dus laat me niet snel afschrikken door een hoge KM stand en zie deze motor dan ook als serieuze optie.
Ik lees verschillende verhalen over de betrouwbaarheid van het motorblok, maar ben toch benieuwd hoe jullie, als verstokte Caponord rijders, tegen een Caponord aankijken met een dergelijke KM-stand, of jullie een dergelijke koop aan- of afraden en waarom.

Hoi Capoorrienteerder,
Ik weet dat turbrlentie aan devorde kan zijn en hiervoor zijn een aantal opties om zeker te verminderen.
V.w.b. de motor die je laat zien,zie ik dat deze is uitgerust met een palmer bracket waarmee de ruit in div hoeken en hoogte te verstellen is.
Tip is gewoon proefrijden🏍💨
 
Goedenavond mede MF'ers!

Al een tijdje ben ik voorzichtig aan het rondkijken naar vervanging van mijn Honda cbr929RR Fireblade.
Met name omdat ik graag woon-werk wil gaan doen (snelwegkm) en ikzelf 1.96m lang ben zoek ik iets in de trend van BMW GS, Triumph Tiger, Honda Varadero etc.
In mijn zoektocht kwam ik de Aprilia Caponord tegen en na wat zoekwerk las ik in verschillende tests dat dit een erg leuke motor is om te rijden, mede omdat Aprilia ongeëvenaard is in rijgedrag.
Omdat ik niet al te veel terug krijg voor mijn Fireblade en ik niet al te veel wil uitgeven is mijn budget beperkt (2750,- euro, dat is inclusief de inruil van de Fireblade). Jullie begrijpen dan ook vast dat ik niet al te kieskeurig kan zijn in wat ik koop.
Toch kwam ik deze caponord tegen die mijn aandacht trok: Aprilia Caponord 2006
Bekijk bijlage 1355033

Een fraaie motor met een fikse kilometerstand! (128.000km)
Zelf ben ik vrij handig en sleutel zelf graag aan alles op wielen, dus laat me niet snel afschrikken door een hoge KM stand en zie deze motor dan ook als serieuze optie.
Ik lees verschillende verhalen over de betrouwbaarheid van het motorblok, maar ben toch benieuwd hoe jullie, als verstokte Caponord rijders, tegen een Caponord aankijken met een dergelijke KM-stand, of jullie een dergelijke koop aan- of afraden en waarom.

ik raad je inderdaad aan proef te rijden, Rotax blok is top!
Ben zelf niet de kleinste 1,97 mto. Heb een dame uit 2004. er zijn idd verbeterpunten zoals slangen e.d eventueel mapping om zuiniger te laten lopen.
op dit forum lees je er alles over. Ik heb de mijne net terug van de Capo dokter en blijf voorlopig ook op de dame rijden, een fijne motor.
mvg.
wim
 
Hoi Caporijders....
Enkele jaren geleden met veel plezier een fijne Capo gereden....
Na wat uitstapjes... Blackbird, VFR800VTEC, Varadero, Tiger 1050.... vandaag een 2014 Capo 1200 gekocht.
Wat een beest !!!
Heerlijke motor !!!
20190226_162915.jpg
20190226_162915.jpg
 
hallo , sinds kort heb ik een caponord 1000 uit 2002.
Ik lees veel over stanley en afstelling ( mapping)
Graag kom ik met hem in contact.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan