Aprilia ETV 1000 Caponord deel Quatro (4)

Argh

Die Rallye Raid blijft toch wel de upperclass
Mooi machientje hoor.
Heb er ooit 1 gezien in grijze kleurstelling was ook mooi.
Veel geluk met deze bijzondere brommert.
 
Argh

Die Rallye Raid blijft toch wel de upperclass
Mooi machientje hoor.
Heb er ooit 1 gezien in grijze kleurstelling was ook mooi.
Veel geluk met deze bijzondere brommert.


Upperclass ja dat wel maar de gezondheid laat het niet meer toe om haar te berijden daarom ben ik op zoek naar een nieuwe berijder (m/v)
 
Zo toch maar even de tijd nemen mij voor te stellen.
Drukke dagen gehad.
Mijn naam is mark en woon in het prachtige Franeker een stad welke onderdeel is van de 11steden.
Een tijdje geleden een caponord gekocht omdat ik wat anders wilde, reed voorheen chopper.
Geen spijt van gehad, wel bijna....
Zoals eerder vermeld enorme problemen gehad met het feit dat de vorige eigenaar er 'zomaar' een leovince systeem onder heeft gezet.
Ik ben/was ook een leek op het gebied van motoren maar leergierig om erachter te komen wat er aan de hand kan zijn.
En mede door avonden dit forum af te zoeken besloten een andere mapping op de ecu te zetten.
Gekozen voor de catfish mapping via ecu-tune middels Android.
Van het winter gaat de caponord binnenstebuiten gekeerd worden.
We beginnen met demonteren en gaan kleppen stellen daarna alle vloeistoffen vervangen plus alle filters en een filter tussen ontluchting en luchtfilter plaatsen om te voorkomen dat het luchtfilter vol komt te zitten.
Tandwielen en ketting vervangen evenals de remblokken.
Bobines nakijken en de bougiekabels vervangen evenals de bougies.
Capo heeft nu net 50.000km gelopen en laatste grote beurt bij 43.852km gehad.
Of de kleppen gesteld zijn ergens in het verleden (me don't know) gaan we dit zelf doen.
Helaas heeft de Capo schade opgelopen door de vorige eigenaar.
Dus misschien netjes maken en naar een spuiter brengen die ik in de familie heb.

Hoop hier nog gezellige gesprekken te kunnen volgen en meer kennis op te kunnen doen van de techniek van deze motoren.
Groet Mark
 
Zo toch maar even de tijd nemen mij voor te stellen.
Drukke dagen gehad.
Mijn naam is mark en woon in het prachtige Franeker een stad welke onderdeel is van de 11steden.
Een tijdje geleden een caponord gekocht omdat ik wat anders wilde, reed voorheen chopper.
Geen spijt van gehad, wel bijna....
Zoals eerder vermeld enorme problemen gehad met het feit dat de vorige eigenaar er 'zomaar' een leovince systeem onder heeft gezet.
Ik ben/was ook een leek op het gebied van motoren maar leergierig om erachter te komen wat er aan de hand kan zijn.
En mede door avonden dit forum af te zoeken besloten een andere mapping op de ecu te zetten.
Gekozen voor de catfish mapping via ecu-tune middels Android.
Van het winter gaat de caponord binnenstebuiten gekeerd worden.
We beginnen met demonteren en gaan kleppen stellen daarna alle vloeistoffen vervangen plus alle filters en een filter tussen ontluchting en luchtfilter plaatsen om te voorkomen dat het luchtfilter vol komt te zitten.
Tandwielen en ketting vervangen evenals de remblokken.
Bobines nakijken en de bougiekabels vervangen evenals de bougies.
Capo heeft nu net 50.000km gelopen en laatste grote beurt bij 43.852km gehad.
Of de kleppen gesteld zijn ergens in het verleden (me don't know) gaan we dit zelf doen.
Helaas heeft de Capo schade opgelopen door de vorige eigenaar.
Dus misschien netjes maken en naar een spuiter brengen die ik in de familie heb.

Hoop hier nog gezellige gesprekken te kunnen volgen en meer kennis op te kunnen doen van de techniek van deze motoren.
Groet Mark
IMG_20180819_114427.jpg
 
Even terug komend op het ecu verhaal.
Heb vandaag gereden met de Capo.
Op zich wel goed.
Co staat nu via ecu-tune op 25wat goed gaat.
Alleen de iacv blijft telkens terug gaan naar 132 ongeacht of ik hem hoger zet. Lager blijft ie wel, maar loopt ie niet stationair.
Heb hem nu op 142 gezet en loopt dan mooi rond de 1800toeren stationair.
Hoop dat het nu wel zo blijft.
Hoe kun je je bobines checken?
Hoe lang doen jullie met bougies.
Er zitten iridium bougies in welke nu zo'n 8000km erop hebben zitten.
Heb er dus een leovince systeem onder zitten.
Maar bij gas los knalt ie enorm. Op een gegeven moment wel verdwenen.
Zitten trouwens geen db killers in de dempers.
Verbruik is nu netjes te noemen van de Capo gemiddeld 1op17.
 
Welkom Marchetto,

Co:
Co op 25? lijkt mij vet, mijne op -48 en ik rijd ook 1:17. mijn vorige -36 maar is geen wet eigenlijk co meter gebruiken ik zou starten met -15, en iacv op 132 zie hieronder, je motor. moet stinken als een tankstation denk ik. Ik meen: getal laag = mager, getal hoog = vet', neutraal = 0.

IACV:
(ik meen: Intake Air Control Valve, oftewel de het stappenmotor gestuurde stationair luchtventiel. Het getal is de default setting voor het gewenste toerental).
bij 132 welk toerental loopt hij dan? 1800 met warme motor (min 20km gereden) is teveel ,1250+/-50 is zo uit mijn hoofd de fabrieks instelling.
soms is iets hoger 1350 maar dan houdt het m.i. op.

bobine:
Eerst kijken naar foutmeldingen in tune ecu. geen fouten stop zoeken tenzij je klachten hebt.
Wil je toch graag dan buitenzijde bobine bij bougiekabel checken op breukjes en brandsporen.
Primaire en secundaire spoel doormeten zie handboek met ohm meter.

bougies:
Iridium levensduur ca. 40.000km so don't worry.

Knallen:
Eerst stationair goed en de demper en uitlaat checken op lekkage.
Daarna kleppen nameten bij een 40000 beurt moet ook kleppen gecontroleerd / gesteld worden, Capo blok hoeft, niet zelden, na de eerste keer nooit meer gesteld te worden, is wel gebruik (lees veel toeren) afhankelijk.

Welke mapping heb je erop zitten?
 
Laatst bewerkt:
Hallo etv rijder.
Bedankt voor je uitgebreide en duidelijke antwoord!
Zal co lager zetten en gaan meten.
Toeren bij 132 zijn inderdaad rond de 1250 maar dreigt uit te vallen, zie het als een manier van hij smoort erin.
Zou kunnen liggen aan een te hoge co inderdaad.
Heb de catfish mapping 051123 erop zitten.
Heb of weet je 1tje die misschien beter werkt? Of althans zou werken.
Het werkt wel maar proberen kan altijd.
Heb zojuist alle documentatie doorgenomen en Capo heeft wel degelijk een klepspeling beurt gehad bij 41253km is dit uitgevoerd.
Later een grote afleveringsbeurt welke door de klant, vorige eigenaar is uitgevoerd.
Bougies olie plus filter en luchtfilter.
Uitlaat al eens gecheckt is dicht.
Gasklephuis is ook compleet dicht.
Rijd wel als een trein trouwens alleen mensen vinden het niet leuk als ik snelheid terug neem! Door gastoevoer dicht te gooien, daarom houd ik hem ietsjes open. Dan knalt ie niet!
 
de dempers die je hebt zijn denk ik open dempers.
open dempers zorgen voor betere uitlaatgas afvoer.
de verbeterde uitlaatgas afvoer zorgt voor efficientere inlaat
omdat jou motor geen lambda sensor heeft wordt dit niet gecompenseerd.
resultaat: een mager mengsel.
de catfish mapping is ook al een magere setting als origineel
resultaat knallen, in ieder geval meer dan wenselijk.

ik adviseer je eens de stanly bobly mapping te proberen bijna zeker dat de motor nog een tandje bij zet en vloeiiender loopt
maar ook ca, 1 km minder per liter doet, dit wordt vermoed ik gecompenseerd door een betere stationair instelling.

mocht dit niet helemaal naar wens zijn heb ik ook nog eenpaar smaken deze zijn echter wel voor originele dempers bedoeld maar het proberen waard.

de vaak genoemde 1:20 haal ik alleen als ik toelaat dat snorfietsen me inhalen.

stationair instellen met warm blok!
 
Laatst bewerkt:
Kijk!
Ik kom er wel.
Stanlybobly mapping heb ik wel voor handen, althans die ik via ecu-tune kan vinden.
Is de 051123 verder behandeld door stanlybobly.
Ja uitlaten zijn inderdaad helemaal open!
Zal er vrijdag mee bezig, en dan zaterdag verder uitwerken.
Wist dat de iacv de stappenregelaar was, maar originele benaming niet uit het hoofd.
Dank zelf ook dat de catfish inderdaad weleens te arm kan staan.
Bedankt tot zover, meld mij later weer.
 
Ja hoor!
Geprobeerd de andere mapping erop te zetten disconnect ecu-tune van de ecu van de Capo!
Nu kom ik er niet meer in.....
Help!!!
Wat gebeurde er,
Ecu-tune geopend op de telefoon.
Connectie gemaakt middels usb otg met de motor.
Verbinding stabiel, mapping uitlezen daarna nieuwe mapping openen en geprobeerd te herschrijven, hier hield het halverwege op!
Nu kom ik dus niet meer in mijn ecu.
Wie weet wat er aan de hand is, en heeft misschien de oplossing
 
Helaas nog steeds geen leven in de Capo.
Krijg geen contact met de ecu!
Jammer, maar heb een andere ecu gevonden.
Kost helaas wel even 225euro!
Is van een rst futura, kan dat???
Aansluitingen zijn hetzelfde.
Denk alleen dat ik direct de map zal moeten aanpassen.
Hoop dat iemand in korte tijd misschien een paar opties heeft welke ik kan proberen.
Heb de Capo nu los van het stroom en ecu stekkers losgekoppeld.
Als het dus inderdaad de ecu kan zijn welke nu 'dood' is.
Dan ben ik dus benieuwd of de ecu van de rst futura er straffeloos ingezet kan worden?
Dus help???
 
Volgens mij zit er in het tune ecu program ook een reset mgelijkheid. Tune ecu op de laptop is mogelijk beter? Ik zou van daaruit anders een caponord map erop zetten. Mogelijk vind je op het AF1 forum meer info
 
Beste Marchetto, ongeveer 30000km geleden met de RallyRaid van Lichtaart België naar het verre Amsterdam gereden en daar bij Stanley de mapping door hem laten uitvoeren, tevens alle andere mods zoals benzine connectors nieuwe benzine leidingen, filter in de benzinetank vervangen, sproeier koppeling uitgevoerd met Stanley. Daarna zelf thuis regulator vervangen door een Mosfed, startrelais vervangen door eentje van Honda, onstekingsbobijnen vervangen door JCI bobijnen, bedrading van regulator vervangen door dikkere met waterdichte stekkers en ik vergeet waarschijnlijk nog wel wat...maar sindsdien rij ik dus al jaren probleemloos rond, ze start altijd, rijdt uitstekend, en verbruikt binnen de normen +/- 6 à 7L. op 100Km. Ik geef je de raad om ook alles ineens aan te pakken, ik weet het, best wel wat werk en centen maar de moeite waard als je een fijne en vooral betrouwbare Capo wil hebben...Succes..
 
Alles is al aangepakt. Waarom de mapping destijds niet meegenomen is...
Goed, heb de Capo weer klaar.
Ecu kon ik ook via Windows niet inkomen.
Bleef rood knipperen.
Dus in de auto, van Franeker naar ureterp.
Daar hadden ze nog 1 liggen.
Thuis geïnstalleerd originele mapping bewaard.
En de stanlybobly mapping erop gezet.
Morgen even kijken of alles gelukt is.
Heb kort a 30min gereden en merkte niks noemenswaardigs.
Enigste wat er nog zit aan te komen is de spanningsregelaar met mosfets plaatsen.
Maar eens kijken of ik misschien nog iets kan met de oude ecu cdi unit.
Ben allang blij dat hij het weer doet.
Ook via af1 afgezocht wat het kon wezen.
Niks hielp, alleen een andere unit.
 
Marchetto geen nieuwe ECU kopen maar zorgen voor 14V accu spanning (middels aparte netvoeding geen lader) ik had een tijd terug ditzelfde als het goed is een paar maanden terug hier op het forum geost.
Ik raad aan de Android app te gebruiken de windos versie wordt nietmeer ondersteund er komt een dag, en dan ook altijd super ongelegen, dan doet ie het niet meer. vandaag de app weer gebruikt om de capo me de telefoon manieren te leren het is gelukt.
 
Marchetto onderstaand mijn werkwijze die de ECU reanimeerde.

I managed to reprogram the ECU.

How I did it (might be a lucky shot but is based on voltage issues reported in several forums) :

  • Disconnect battery all night and short wiringloom during this time.
  • In the morning I reconnected the battery to the wiring loom.
  • I added a 30A powersupply parallel to the battery which kept the battery voltage on 13,4V
  • Opened Tuneecu and selected the original mapping (first backup I ever made prior doing any kind of programming)
  • Connected my Samsung tab A tablet to the lonelec cable and connected the lonelec cable to the bike.
  • Started tune ecu (current full internet version 3.8) and accepted the lonelec cable.
  • Turned ignition on
  • Selected under ECU “make connection”
  • Waited for about minute (tune ecu blinks red in different rithm’s) then a message appeared: there is a non responding ECU found restore ECU? >> OK!!
  • After about 5mins the programming was done and bike was back in business again.
 
Marchetto nog even wat corrigeren,

IACV het getal is de default opening van de luchtklep tijdens de start. het initieel verhoogde toerental dus.
Vandaag had ik de capo ook ca.1600 rpm stationair te draaien spelen met IACV hielp niets en een getal van 110 zorgde voor start (warm) met verlaagd toerental tov stationair. Wat opviel was dat de IACV setting pas werkte nadat ik de tps had gereset. uiteindelijk is de TPS reset de oplossing en de IACV staat bij mij nu op 130.ipv 134 met maar 1 reden; mooi rond getal, Mijn conclusie nu is de IACV waarde heeft alleen te doen met start default instelling. niet met het stationaire toerental wanneer warm. Na tps reset motor 30 sec laten draaien uitschakelen en even later herstarten.

dit ff ter info.
 
Hey etvrijder
dat was dus het eerste wat ik gisteren bedacht.
Mocht niet baten.
Hele nacht zonder stroom daarna met stroom en volle accu welke de hele nacht maar aan de lader gestaan heeft laat de ecu mij er niet in.
Dus toch maar besloten om een andere te halen welke verderop op voorraad lag.
Nu is het klaar.
En ga morgen een route rijden.
Alleen na co afstellen nog niet gemeten.
Als ik hem instel op <15% loopt ie heel slecht. Zeg maar enorm bokken om te blijven leven....
Zet ik hem op >25% dan loopt ie super stationair met de stappenregelaar op 132 bij beide co afstellingen.
Toch van de week maar even de tijd nemen ergens langs te kunnen om de co te laten lezen.
Heb trouwens de stanlybobly mapping van tuneecu erop gezet.
Is een aangepaste 051123 van catfish waar iets meer aandacht is gegeven aan de brandstof toevoer.
We blijven even bezig.
en gaan hopelijk nog genieten van het weer aankomende week.
 
Hey Marchetto,

Als je met de CO bezig bent doe mij een plezier en kijk ff of mijn aanname klopt dat lage waarde is richting mager en hoge waarde is richting vet. stelbereik is van -50 tot 50.

P.s. een nacht de accu laden hiep bij mij niet.
Volgeladen accu in rust is ca 12,5V dit is niet toereikend 13,5V tot 14V is vereist ik heb het ervaren.
 
Laatst bewerkt:
Ben nog niet bezig geweest met de co.
Heb hem nu wel afgesteld of het perfect is weet ik.
Op -15% stinkt ie enorm en loopt erg slecht.
Langzaam omhoog hielp weinig tot niks.
Heel raar kreeg zelfs de melding efi en dat de 4de cool te heet en of kort gesloten was.
Nu co op 30% en klaar.
Zal het binnenkort laten meten.
 
Vandaag bezig geweest met tune ecu.
Ift aangepast naar 42% wat resulteerde in een co van 3.2 wat ik wel best vind.
Lager en de boel begint gelijk te sputteren en heel slecht te lopen.
Dan heb ik het over een verschil naar 25%
Lft heb ik laten staan weet zo niet meer waarop maar wat stanlybobly ingevoerd heeft in zijn 051123map.
Idle gezet op 1250 en iacv op 132
Wat ervoor zorgt dat ie mooi gelijk stationair loopt zoals je van een rotax v-twin verwacht.
Hij rijd nu als een trein.
Van het winter Capo binnenstebuiten keren en olie en filter koelvloeistof bougies vervangen verversen.
Throttle bodies eraf en laten reinigen en synchroon stellen.
En dan het feest weer opnieuw.
Heb nu alleen wel 2 ecu cdi unit die goed zijn!
 
Vandaag bezig geweest met tune ecu.
Ift aangepast naar 42% wat resulteerde in een co van 3.2 wat ik wel best vind.
Lager en de boel begint gelijk te sputteren en heel slecht te lopen.
Dan heb ik het over een verschil naar 25%
Lft heb ik laten staan weet zo niet meer waarop maar wat stanlybobly ingevoerd heeft in zijn 051123map.
Idle gezet op 1250 en iacv op 132
Wat ervoor zorgt dat ie mooi gelijk stationair loopt zoals je van een rotax v-twin verwacht.
Hij rijd nu als een trein.
Van het winter Capo binnenstebuiten keren en olie en filter koelvloeistof bougies vervangen verversen.
Throttle bodies eraf en laten reinigen en synchroon stellen.
En dan het feest weer opnieuw.
Heb nu alleen wel 2 ecu cdi unit die goed zijn!

heb je de dode ECU ook weer levend gekregen?
 
Ik heb het ook gehad oorzaak was achteraf een slechte soldering in de USB kabel.
Na deze te hebben gerepareerd blijk ik tot op heden geen enkele connectie fout meer te hebben gehad tussen mijn S7 en de Capo.

Dat co verhaal dan is idd positief getal vetter en negatief getal magerder?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan