Aprilia ETV 1000 Caponord deel Quatro (4)

StanleyBobly

MF veteraan
5 dec 2003
1.676
0
Amsterdam
jaja inmiddels aangekomen aan deel 4


wiki:
Caponord 01-03
attachment.php

De 'Mk1'Caponord maakt gebruik van de welbekende Rotax V60 motor uit de RSV Mille, met een 10,4 / 1 verlaagde compressie, kleinere 47mm en verschillende nokkenassen te 98Pk (72Kw) te maken, levert dit een motor die ideaal is om een ​​uitstekende motorfiets geschikt is voor off -road-capaciteiten. Met een beetje werk aan de originele mapping trekt deze motor verrassend goed vanaf zeer lage toerentallen tot en met de 8750 rpm rode lijn. De motor behoudt ook de Aprilia gepatenteerde 'Power Slipper Clutch', iets dat uniek is op dit type fiets.
De eerste versies hebbben niet een lambda-sensor of katalysatoren in de uitlaat , deze lijken te verschijnen in 2002/3 modellen. Andere dan deze toevoegingen, de motor / versnellingsbak bleef ongewijzigd voor het gehele model lijn.
Het chassis is ook uniek voor deze stijl van de fiets, het gebruik van de geëxtrudeerde aluminium dubbele stalen frame vaker op sport-fiets ontwerpen. De Mk1 is verschild door de bovenste kuip met ingebouwde indicatoren, zogenaamde 'vleermuis-oren', zoals ze door sommige zijn genoemd. Nogmaals, buiten de kleurverschillen, is de bovenste kuip verandering de enige duidelijke verschil tussen een Mk1 & 2 versie.

Caponord Rally-Raid 2003-2004
ETV-1000-caponord-rally-raid-2005.jpg

De Rally-Raid is meer off-road gericht . Aprilia's "(adventure) versie van de Caponord, net zoals BMW had gedaan met de R1150GS en later 1200GS modellen. Veranderingen omvatten een herziene bovenste kuip, biconische stuur / bewerkt aluminium risers en kleurgespoten handkappen.
Volledig instelbare vering voor en achter met ca. 50mm vork invering in combinatie met een nieuwe gel zadel , geeft de Rally-Raid een indrukwekkende zithoogte van 860mm. De herziene rijhoogte betekende ook een nieuwe zijstandaard nodig was , midden & standaard standaard gemonteerd. en ja de frame is verstevigd om sommige plekken (foto) !
Andere standaard uitrusting omvat een aluminium carter-guard, kuip bescherming bars, hogere voorspatbord, aluminium uitlaat schilden ipv stalen, 16 tandswiel (normaal 17) en aluminium bagage. De Rally-Raid kwam ook met een reserve set off-road banden Ongeveer 500 zijn er geproduceerd. (te zien aan de laatste 3 cijfers van de frame nr.)

Caponord 04-07
2005-aprilia-evt-1000-caponord.jpg


De 'Mk2' ;Caponord kwam uit in 2004 en de voornaamste verandering waren de bovenkuip , die we eerst zagen op de Rally-Raid. De voorwielophanging lijkt te hebben geprofiteerd van een betere veren en de uitlaten verloren een beetje gewicht wanneer de stalen hitteschilden werden vervangen door aluminium.
er werd een ABS-versie aangeboden vanaf 2005. deze is uitgerust met een ABS-waarschuwingslampje in het instrumentenpaneel. (wat de eerste versie ook hadden in de dashboard maar niet aanwezig abs systeem) het abs-systeem kan worden uitgeschakeld via in het dashboard gemonteerde schakelaar


interessante links :
Moto-Abruzzo
AF1 forum (internationaal actieve forum)
Aprilia-Riders.NL
-Caponord http://www.adrenalinejunkies.nl/ (specialist)bij uitstek van NL :} met name voor custom mapping Tuning

kwalen van de motorfiets :r
-benzine snelsluiters zijn van plastic, breken nog al af :] ter vervanging zijn er metalen versie te verkregen.
stanleybobly style slangen set
-zwakke spanningsregelaar dat de accu langzaampjes dood maakt, ter vervanging : Mosfet type regelaar direct aangesloten op de accu ipv de speaker kabeltjes op de motor
-bruine stekkers dat wel eens gaat oxideren van binnen, wat leidt tot smeltende stekkers


-gratis diagnose & mapping uitlezen met TuneEcu :]\
enigste is de stekker kopen/maken en gaan *O* (op EBAY staan ze wel eens te koop)

Capo's van Forumleden:



Di Capo
fwr67a.jpg


İgoreab
capo_igoyreab.jpg



K-jos
komt nog met een echte motor foto :')

kleur
full

Klokslag7
72ih.jpg


ajv
15otkc2.jpg


sunaj-janus
24625715256_068685853f_z_d.jpg


geen lid, maar een bekende
mb1id4.jpg

npguh2.jpg


geert jan snelders
full


Henzel
v6oklt.jpg


rogervsi
full

stanleybobly
33cohhe.jpg


JKBijl
1hgRZpe.jpg


Capozuid03
full
 
Laatst bewerkt:
In gedachten ga ik mee naar Schotland, fysiek is het moeilijker (vrouw en kind met andere plannen en verhuizen). Dank Kadir voor topic nummer ....
 
Nou vooruit dan maar. Voor bij de openingspost een kiekje van afgelopen zomer met mijn twee vriendinnen:

24625715256_068685853f_z_d.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

ik wil graag de klepspeling van mijn capo gaan controleren. Ik heb dit nog nooit gedaan. Is er iemand die dit vaker gedaan heeft en is er iets waar ik op moet letten?

Of is er iemand die het ook moet doen en we samen kunnen sleutelen?
 
Als ik de dogbones (zelfgemaakt of van Lust) er tussen zet wordt de grondspeling 2-3 cm meer. Past dat dan nog wel met de zijstandaard en middnbok?
 
Ik zou graag ook mijn klepspeling willen controleren. Nog niet eerder gedaan bij een vtwin en dus ook niet bij Capo. Ik heb nu 60k op de teller staan dus er is een mogelijkheid dat er wat te strak of te los staat.

De capo heeft wel kleppen met shims ipv stelbouten en dat blijft langer in orde.
 
Laatst bewerkt:
Een goedemiddag,

Ik lees ook weer mee!
Gelijk even een vraagje. Ik heb de stanleybobly mapping in mijn caponord zitten. Rijdt geweldig, alleen vanochtend bij het tanken schrok ik wat van het verbruik. 17,5 liter voor 196 kilometer, dus 1 op 11.. Ik rijd lekker door, maar hang echt niet constant in het rood. wat zou het kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Nee, de tank is nog niet omhoog geweest sinds aanschaf. Voor de nieuwe mapping vond ik het verbruik ook al erg hoog. 1 op 12,13 (15 graden celsius buitentemperatuur). Het is nu natuurlijk wel ietsje frisser buiten..
 
Hoi,

ik wil graag de klepspeling van mijn capo gaan controleren. Ik heb dit nog nooit gedaan. Is er iemand die dit vaker gedaan heeft en is er iets waar ik op moet letten?

Of is er iemand die het ook moet doen en we samen kunnen sleutelen?

Ik heb mijn klepspeling gecontroleerd bij 45K. Gewoon voorzichting en geordend te werk gaan en vooral schoon.
Ik heb nog 1 kleppendekselpakking over.
Bij mij was een uitlaatpoort op de voorste cilinder 5 honderste te ruim, that was it.
 
Als ik de dogbones (zelfgemaakt of van Lust) er tussen zet wordt de grondspeling 2-3 cm meer. Past dat dan nog wel met de zijstandaard en middnbok?

Ik wil binnenkort dogbones laten lasersnijden en poedercoaten.
Ik wil eerst in een grafiek de relatie uitzetten tussen dogbone-hartafstand en rijhoogte.

Mochten er mensen geïnteresseerd zijn dan hoor ik het graag.
Ik wil ze over ±1 maand af hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan