Android Smartphone Navigatie

Bij die kleine kruipdoor sluipdoor wegen rij ik altijd met een van te voren gemaakte route. Dan ik heb ik TomTom Go eigenlijk geen probleem.
Tevens gebruik graag een snel toestel om die traagheid bij herberekenen te voorkomen.

Juist vanwege het vele rijden met van te voren gemaakte routes, vallen veel navigatie apps gewoon af omdat ze het niet kunnen.
 
Daarom rij ik juist met OsmAnd. Die heeft binnen 20 meter een nieuwe route. Wel afhankelijk van hoe snel je telefoon ook is uiteraard.
 
Ik hou altijd van kleine kruipdoor sluipdoor weggetjes. Daar vind ik tomtom vaak te traag of te zenuwachtig dat hij snel gaat herberekenen. Dat had ik zowel met m'n rider toestellen die ik heb gehad als met de go app.

Maar voor het overige de wat grotere wegen sluit ik me volledig bij je aan dat tomtom erg goed werkt.

Ik ervaar het herberekenen zeker niet als te traag. Zowel op mijn Rider 550 als met de APP. En met de motor rijd ik voornamelijk de kleine wegen.
Maar ik rijd voornamelijk Tracks en heb soms het probleem dat als ik verkeerd rijd dit helemaal niet merk daar er direct een nieuwe blauwe route lijn staat.

Als ik een kronkel route plan is herberekenen wel iets trager. Spannende routes zijn door de extra via punten weer iets sneller met herberekenen.
(mijn oude Rider 410 was wel duidelijk te traag met herberekenen en ook is de Go Mobile App op mijn telefoon nog iets sneller met herberekenen dan de Rider 550)

Ik gebruik zelf toch het liefst de Rider 550 daar het scherm beter af te lezen is dan mijn telefoon. En ook de houder werkt veel beter dan mijn X-Grip. Een deel van mijn laatste vakantie mijn Go Mobile App niet kunnen gebruiken omdat de USB-C kabel kapot was gegaan en telkens uit de telefoon viel.
 
MyRoute Navigatie. Heb ik een licentie voor maar ik heb deze al tijden niet gebruikt omdat deze nog verre van betrouwbaar werkt. Van de zeer beperkte gebruikersinfo die toch hier en daar voorbij komt, krijg ik niet het gevoel dat er echt aan ontwikkelt wordt. Lijkt dus dood te bloeden.

Dat idee heb ik absoluut niet. Ik vind de ontwikkelaars zeer actief en er komt regelmatig een update. Moet wel zeggen dat ik ook een iPhone heb en daar is routes rijden met TomTom geen alternatief. Ben wel met je eens dat de app nu nog net niet af is.
 
Ik ben recentelijk op de motor naar Valencia geweest en wer terug. Als navigatie heb ik een goedkope samsung telefoon (US$ 50) met een extra geheugenkaart en Kurviger pro gebruikt.
De telefoon heeft geen SIM kaart, dus ik was volledig afhankelijk van off-line maps.

Mijn ervaringen:
+ route installeren na aanmaken op een computer is simpel: schiet de QR-code en de route kan worden geladen (hiervoor wel wifi nodig)
+ route begeleiding werkt goed, je word zelfs toegesproken. De aanwijzingen komen op tijd (zelfs met meerdere afslagen kort op elkaar) en zijn duidelijk.
+ behalve de eerstvolgende afslag/rotonde wordt ook getoond hoever naar die afslag, en ook wanneer dan de volgende afslag komt.
+ app geeft het aantal nog te rijden kilomer en tijd aan
+ ik kan 6 uur met een volle batterij (scherm middelmatig helder). Voor mij niet echt een punt, want ik laad tijdens rijden.
+ de routeberekeningen kunnen worden ingesteld op verschillende types: veel bochten, minder bochten, weinig bochten en bijna geen bochten. Het enige is als je bijvoorbeeld tolwegen wil vermijden, dat'ie dan misschien toch opvangt met veel bochten. Op andere punten wordt je soms voor de tolpoort de weg afgehaald, om erna er weer op te komen.

- Als je de route moet verlaten (omleiding) zie je alleen een pijl als in een kompas om je terug te wijzen naar het dichtsbijzijnde routepunt, de route er naartoe moet je dus zelf uitvogelen
- alle routes worden op de server van meneer Kurviger berekend, de app, wanneer deze offline is, geeft alleen aanwijzingen en toont de route op de kaart.
- ondanks de aanwezigheid van een 'Follow-mode', waarbij je op een kaart kan volgen hoe en waar je rijdt, wordt deze route niet opgeslagen (of die knop heb ik nog niet gevonden.

Ik was positief verbaasd over de functionaliteit. Met de minpunten in gedachten gehouden, is dit voor mij best wel een werkbaar systeem. Via tethering op mijn andere telefoon kan ik altijd iets doen via wifi. Van de 5 campings hadden er 3 wifi. Mijn route was tevoren in stukken geknipt en op de telefoon gezet. Alleen op de laatste dag toen ik door een omleiding mijn route 'verloor' heb ik op mijn postduif gevoel gereden (korste weg, dan maar tolpoorten, die in Fankrijk prima werken met een telepeage pas in de binnenzak, dus geen geklooi met kaartjes en betalen).

Nu nog een keer een telefoon die tegen een drup water kan :)
 
Herberekenen zat ooit wel in kurviger meen ik, die optie zat er bij een eerdere versie wel nl. Maar misschien is het eruit gehaald. Ik had laatst inderdaad ook die pijl terug naar de route. Ik moet zeggen dat het me niet eens echt stoorde. Telkens herberekenen vond ik vroeger eigenlijk vervelender.
 
Zou dat herberekenen ook niet kunnen komen omdat je geen toegang hebt tot internet? Hij laad nu namelijk vooraf alles in de cache, maar je gaat afwijken hiervan dus zal hij ergens info vandaan moeten halen voor het te kunnen herberekenen.

Zou je eens screenshots van Kurviger Pro willen plaatsen? Ben namelijk benieuwd hoe het met navigeren eruit ziet.
 
Ik heb gewoon 4g aanstaan als ik rij, ook in buitenland. Ik vermoed dat het een optie is om te herberekenen na afwijken van de route maar dat zal ik vanavond eens bekijken. Kan dan ook wat screenshots plaatsen.

Maar voor jouw beeld, het wijkt niet echt af van alle andere navigatie apps en is deels instelbaar. Je hebt je kaart, de route, je positie, snelheid, route info hoelang nog en hoeveel km nog en wat instructie informatie.
 
Je mist alleen verkeers- en flitserinformatie. En Kurviger loopt bij mij niet zo mooi vloeiend als TT GO mobile. De schermverversing gaat echt stapsgewijs, maar dat kan ook aan de chinese smartphone liggen.
 
Flitsers interesseren me niet zo... ik ben niet zo'n snelheids freak. En verkeersinformatie, tja.
Onderweg terug ben ik alleen op de verkeerde tijd rond Paris gereden (dan dan helpt verkeersinfo je ook niet, het is overal druk en file), voor de rest bijna geen ander verkeer gezien...
 
Ah, zie nu in Kurviger de navation options rerouting als optioneel vinkje, staat bij mij gewoon uit (wellicht staat ie zelfs default uit?), maar hij kan het dus wel nog steeds.

Verkeersinfo, tja, als ik dat belangrijk ga vinden, en da's meestal in de auto, navigeer ik met googlemaps, want google weet alles :+. Op de motor neig ik ernaar vooral geen wegen te gebruiken waar met regelmaat files staan. Voor flitsers heb je flitsmeister en kun je op de achtergrond laten meedraaien.

ik heb trouwens geen klachten over een niet-vloeiend scherm. Kan aan de specs van je toestel liggen, maar ik moet erbij zeggen dat ik niet de hele tijd naar dat scherm kijk ;), ik kijk liever meer op de weg. Je kunt wel instellen dat ie meer of minder detail, 3D, tilt etc kan weergeven. Misschien allemaal niet te complex maken, dan loopt het misschien vloeiender.
 
zie nu in Kurviger de navation options rerouting als optioneel vinkje
idd... die had ik nog gemist. Volgende rit maar eens uitproberen. Ik verwacht eigenlijk daar wel connectie voor nodig te hebben.

ik heb trouwens geen klachten over een niet-vloeiend scherm
ik ook niet, en mijn toestel is zeker niet 'the latest and the greatest'
 
Het grootste probleem met kurviger vind ik de noodzaak om een active internet verbinding te hebben om herberekeningen uit te kunnen voeren.
Juist in duitsland heb je op zoveel plaatsen geen internet, en veel omleidingen, dan kan het best irritant zijn dat het niet werkt.

Daarom vanaf het hotel of camping een route maken met kurviger en die exporteren naar tom tom go, best of both worlds ;)
 
Ik rij alle routes met Sygic. Die kan wel offline herberekenen.
Het enige wat ik mis is "veel bochten" optie voor de keren dat ik van te voren geen route heb gemaakt.
 
ja klopt. Ook al vaker meegemaakt dat gps het enige signaal was dat mijn telefoon had :P. Tegelijkertijd heb ik rerouting blijkbaar uitgeschakeld en geeft ie middels kompasstreken aan hoe je weer in de buurt komt van je route als je misgereden hebt. Ik vind het niet spannend genoeg om druk over te maken. ik heb 8 euro betaald voor een lifetime abo op Kurviger en ik kom op de mooiste wegen, dus niks te klagen :)
 
Kurviger is zeker een app waarmee je in de basis prima uit de voeten kunt.
Ik heb, voordat ik Tomtom mobile ging gebruiken, een tijdje Sygic gebruikt. Dat werkte ook best aardig. Je kan inderdaad routes vanuit Myrouteapp importeren in Sygic. Je bent dan alleen gebonden aan maximaal ~42 routepunten per route, maar daar is wel mee te leven. Het nadeel vond ik dat je bij het missen van een routepunt (omdat het bijv. niet precies op de weg geplaatst was) het punt handmatig moest overslaan. Dat was een beetje lastig met het gebruik van handschoenen. Maar ook niet echt een probleem, zeker niet met geschikte handschoenen.
Tomtom gebruik ik nu vanwege het kunnen gebruiken van tracks.
 
Ik gebruik de gratis versie van Kurviger om op mijn telefoon rondritten te laten uitrekenen. Die exporteer ik dan als gpx-track naar Osmand. Je kunt de map waar de Osmand tracks staan in Kurviger aangeven. Ook kun je het aantal tussenpunten opgeven voordat je exporteert. Tip kies een ruim aantal dan wordt de omzetting van de track naar de route exact zoals Kurviger hem heeft gemaakt. Voordeel van deze manier: Osmand blijft de navigatieapp maar je gebruikt routeberekeningsmogelijkheden die Kurviger wel heeft. Een groot voordeel van Kurviger vind ik dat stadscentra vermeden worden in de routeberekening en de senic-route opties.
 
Ik ben nu tijdens het MF testweekend een Nokia 6 als navigatie apparaat aan het testen. Gaat super met TomTom Go en MyRoute om te tracken. Alleen laden gaat niet goed. Verliest heel langzaam toch wat procenten. Ik gebruik een officiële Nokia micro usb kabel en een usb plug in de 12 V aansluiting. Misschien een officiële autolader kopen.
 
Voor de Nokia 6 heb je een Quick Charge 3 lader nodig voor snel laden.
Die zijn zelfs waterdicht voor de motor beschikbaar.
 
Een groot voordeel van Kurviger vind ik dat stadscentra vermeden worden in de routeberekening en de senic-route opties.

Ik heb ook diverse routes getest met Kurviger. Maar het vermijden van stadscentra is mij behoorlijk tegengevallen. Regelmatig geeft TomTom met kronkelroutes vrijwel exact dezelfde route in de Eifel. En het niet voldoende vermijden van de bebouwdekom is iets waar nog wel eens klachten over zijn bij TomTom.

Maar ondanks dat zeker een goede gratis routeplanner met goede bochtige en heuvelachtige wegen functie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan