Android Smartphone Navigatie

Natuurlijk is iOS hier welkom. Helaas heeft de TomTom App voor de IPhone nog een paar beperkingen ten opzichte van Android. (Of is dat inmiddels opgelost?). Mooie houder heb je trouwens. Ziet er erg degelijk uit!

Klopt inderdaad, helaas kan ik er geen mooie rondrit mee plannen.
Maar als ik weet waar ik ongeveer heen wil selecteer ik die plaats, kronkelroute activeren en rijden maar.
De houder is echt top, voor de geïnteresseerden: RAM PD3U.

Volgens mij kan je in ISO nog steeds geen routes importeren, zoals dat wel kan in de Android

Klopt, balen.

Ziet er goed uit! Geen last van licht/zon?

Mwah ook dat valt me mee.
Ik heb de Rider 5 en Rider 400 gehad en deze spiegelden ook.
Eigenlijk is het antwoord “ja” (maar niks meer dan een echte Rider).
Misschien helpt het dat een iPhone XR een lcd display heeft ipv oled/amoled?

Wat een dikke + is: de snelheid van route berekenen, straat/plaats invoer en zoomen.
Daar kan geen TomTom of Garmin device tegenop denk ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: hhhh
De iPhone XR is een nieuw en duur toestel toch? Ik blijf dat altijd spannend vinden ivm diefstal en eventuele beschadiging. Daarom geef ik de voorkeur aan een extra (en dan bij voorkeur Android) toestel. Houd ik de dagelijkse telefoon mooi in de broekzak.
Zelfs toestellen van enkele jaren oud en nieuwe Chinese toestellen overtreffen de originele TomToms en Garmins qua flexibiliteit, rekenkracht, snelheid en betrouwbaarheid.
 
De iPhone XR is een nieuw en duur toestel toch? Ik blijf dat altijd spannend vinden ivm diefstal en eventuele beschadiging. Daarom geef ik de voorkeur aan een extra (en dan bij voorkeur Android) toestel. Houd ik de dagelijkse telefoon mooi in de broekzak.
Zelfs toestellen van enkele jaren oud en nieuwe Chinese toestellen overtreffen de originele TomToms en Garmins qua flexibiliteit, rekenkracht, snelheid en betrouwbaarheid.

Helemaal waar. Het is een duur toestel, ik had het geluk dat ik viavia geen btw hoefde te betalen maar dan nog. Voor de helft koop je zoals je zelf al aangeeft een prima Android toestel.
Maar pas dan wel op met oled schermen, bij langdurig navigeren branden die in als de hel.
 
Zeker, is op zich wel een ding. Mijn IPhone X zit in een stootvaste Lifeproof hoes in een X-grip. Aan de hoes zit een polsbandje die ik met een musketonhaakje aan de kabels boven het stuur haak. Als extra veiligheid. Als ik ga tanken haal ik het toestel eraf. Toestel redelijk waterdicht, alleen maak ik me wel druk om de stroomaansluiting. Daar kan eventueel vocht bij komen.

Ik overweeg dus toch wel een Android toestel voor alleen navigatie. Wat ik me daarbij afvraag: moeten TomTom routes altijd uit de cloud (MyDrive) komen of kun je die ook fysiek op het toestel opslaan? MyRoute op de iPhone wil nog wel eens haperen in het buitenland vanwege een slechte verbinding
 
Routes kunnen ook gekopieerd worden naar het Android toestel. BV in Downloads/TomTom (zelf folder aanmaken)
Of in je GoogleDrive app en via de TomTom MyDrive app, die synchroniseert met de Webversie. Ik weet even niet of hij de MyDrive app de routes naar je toestel haalt. Anders het dat laatste geen zin, als je een slechte verbinding hebt. Maar goed, dat is makkelijk te testen.
 
Mijn Nokia 8 Scirocco is wel waterdicht.
Ik maak mijn routes met Kurviger en exporteer als GPX naar de standaard track folder van OsmAnd. Ideaal. In 5 minuten een mooie route maken en turn-by-turn spraaknavigatie die echt goed werkt. Punten overslaan, afwijken van de route, allemaal geen probleem, hij berekent gewoon opnieuw, dankzij de snelle processor van de telefoon gaat dat binnen 20 meter.
De telefoon zit met een eenvoudige AliExpress steun op het stuur en laadt op via USB tijdens het rijden. Nooit meer gezeur, ik ben er echt heel blij mee.
 
Ik wil mijn routes (GPX) met MyRoute op de PC of iPad maken en dan fysiek op de telefoon hebben en rijden met TomTom Go. Moet op zich kunnen. Nu het toestel nog. Die moet een beetje budget zijn, omdat ie alleen daarvoor wordt gebruikt. Stevig en goed afleesbaar in zonlicht.

Opslaan van een route op het toestel zelf lukt. Maar hoe krijg ik hem nu geopend in TomTom Go? Of wacht... Volgens mij denk ik te moeilijk. Als ik eenmaal de route met MyDrive heb gesynchroniseerd, blijft de route in TomTom Go beschikbaar. Ook als ik als off line ben. Klopt dat?
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop dat iOS hier ook welkom is :$

Sinds vandaag in gebruik en wil niks anders meer, echt super ideaal!

Sw Motech navi steun (gedeeltelijk afneembaar)
RAM universele telefoonhouder
iPhone XR
TomTom app €20 per jaar

Bekijk bijlage 1387890

Ik heb bijna dezelfde opstelling op mijn KTM, i.c.m. met de KTM navigatiehouder, alleen gebruik ik de RAM UN4U. Hoe zit het bij jou met de trillingen? Bij bepaalde toerentallen trilt het aardig in mijn geval. Vraag me af of het niet breekt op lange termijn.
 
Ik wil mijn routes (GPX) met MyRoute op de PC of iPad maken en dan fysiek op de telefoon hebben en rijden met TomTom Go. Moet op zich kunnen. Nu het toestel nog. Die moet een beetje budget zijn, omdat ie alleen daarvoor wordt gebruikt. Stevig en goed afleesbaar in zonlicht.

Opslaan van een route op het toestel zelf lukt. Maar hoe krijg ik hem nu geopend in TomTom Go? Of wacht... Volgens mij denk ik te moeilijk. Als ik eenmaal de route met MyDrive heb gesynchroniseerd, blijft de route in TomTom Go beschikbaar. Ook als ik als off line ben. Klopt dat?


De LG Q7 lijkt mij wel een redelijk goede telefoon voor navigatie, echter wel wat prijzig maar zeker niet in de prijsklasse van een Tomtom of Garmin. Hij is volledig waterdicht (opladen waarschijnlijk niet), scherm heb ik geen info van. Zelf geen ervaring met goedkopere telefoons, echter zijn de reviews hiervan meestal wat minder.

Wat ik zelf doe met navigatie tijdens een lange rit, is dat ik in de avond de route maak voor de dag daarop. In myrouteapp de route maken, exporteren naar Tomtom Mydrive en hij komt automatisch in de TomTom Go app. Uiteraard is hier wel internet voor nodig.

Ik maak ook POI's aan in Myrouteapp aan voor vooraf gevonden campings en overige handige plaatsen, ook deze kan je makkelijk uploaden naar Mydrive. Wat mij bekend is, de enige manier om POI's weer te verwijderen is door naar de Mydrive website te gaan.
 
Ik heb bijna dezelfde opstelling op mijn KTM, i.c.m. met de KTM navigatiehouder, alleen gebruik ik de RAM UN4U. Hoe zit het bij jou met de trillingen? Bij bepaalde toerentallen trilt het aardig in mijn geval. Vraag me af of het niet breekt op lange termijn.

Weinig tot geen last van :)
Maar als ik het goed heb monteer je de KTM houder op de bracket van het ruitje?
De mijne van SW Motech schroef je op 3 punten vast boven het dashboard. Zit als een huis.

0E86AAB6-8952-439D-886C-1810FBDF2D6A.jpeg

DA53DC5D-87C8-4662-A619-413C44961DCF.jpeg
 
Dat zit inderdaad als een huis bij jou! Bij mij is de KTM houder op een andere manier gemonteerd. We hebben hetzelfde dashboard, maar verschillende types KTM's. Bij mij is de houder niet op een bracket gemonteerd, maar in een centrale vierkante 'pijp'. Dat is van zichzelf al minder stevig. Maar goed, het is ervoor gemaakt dus zou het goed moeten zijn. Alleen trilt het wel ;-)
1388195
 
k maak ook POI's aan in Myrouteapp aan voor vooraf gevonden campings en overige handige plaatsen, ook deze kan je makkelijk uploaden naar Mydrive. Wat mij bekend is, de enige manier om POI's weer te verwijderen is door naar de Mydrive website te gaan.

Dank voor de heldere beschrijving. Routes en POI's kun je volgens mij ook verwijderen in de MyRoute app. Ik overweeg om voorlopig de Nokia 6 te gaan gebruiken voor navigatie. Die is behoorlijk stevig (zie Youtube, Jerry riggs everything), heeft Android Pie en een goed afleesbaar scherm. Is alleen niet waterdicht. Misschien iets met een case doen. Grootste voordeel: heb ik al liggen.
 
Dank voor de heldere beschrijving. Routes en POI's kun je volgens mij ook verwijderen in de MyRoute app. Ik overweeg om voorlopig de Nokia 6 te gaan gebruiken voor navigatie. Die is behoorlijk stevig (zie Youtube, Jerry riggs everything), heeft Android Pie en een goed afleesbaar scherm. Is alleen niet waterdicht. Misschien iets met een case doen. Grootste voordeel: heb ik al liggen.

Dan moet je die zeker gebruiken! Zelf heb ik een Oneplus 6T, deze is officieel niet waterdicht maar al genoeg filmpjes gekeken dat deze voor langere tijd ondergedompeld wordt en geen problemen verder. Denk dat wat spatwater dan geen probleem zou moeten zijn. Wellicht is dit ook zo bij jouw telefoon? Anders inderdaad een waterdichte oplossing zoeken, RAM heeft hier redelijk wat aanbod voor, kijk eens op deze website.
 
Er staat;
Zodra de update beschikbaar is, kunnen gebruikers van de oude versie hun lidmaatschap meenemen naar de nieuwe versie. In-app aankopen worden wel omgezet in abonnementen die automatisch vernieuwd worden.
Je betaalt dan dus uiteindelijk €18 per jaar, wat iets goedkoper is dan de vorige versie.


Er lijkt dus niet veel te veranderen voor bestaande gebruikers al worden het wel abonnementen die automatisch vernieuwd worden.

En CarPlay is wel een handige toevoeging voor veel auto's. Nu nog hopen dat Android Auto binnenkort ook ondersteund gaat worden in NL en door TomTom.
 
Theoretisch is Android Auto belangrijker. Domweg omdat het marktaandeel groter is.
Maar gezien hoe Apple zijn ecosysteem heeft opgebouwd is het gewoon veel eenvoudiger om het voor de totale Iphone markt aan de gang te krijgen.

Hoe het op dit moment zit weet ik niet maar eerder liet Google ook geen andere navigatie toe op Android Auto. Dat maakt het ontwikkelen voor Android dus ook zinloos. Waze is overigens van Google.
Als laatste is Android Auto in veel landen (waaronder Nederland) officieel niet te gebruiken (we praten dus niet over sideloaden o.i.d).
 
Ik snap werkelijk niet dat mensen nog geld uitgeven aan TomTom. Zeker op Android zijn er zoveel alternatieven en TT bewijst keer op keer dat ze eens je betaald hebt totaal 0,0 belang hechten aan jou als klant. Het enige dat ze nog voor hebben is dat ze de eerste grote naam waren op navigatie gebied en hun bedrijfsnaam synoniem geworden is voor een navigatiesysteem.
 
Dat is is ieders persoonlijke mening . Voor gebruik op de motor, zoals ik de motor gebruik, vind ik TomTom Go juist de beste app die er voor Android te krijgen is. Ik ben een typische Zumo/Rider gebruiker.
Naast TomTom heb ik Calimoto geprobeerd maar doet het op mijn Smarthpone gewoon niet en is niet in Nederlands (vind ik een pre).
Kurviger moet je bestaalde versie hebben om het normaal te kunnen proberen (turn by turn navigatie) maar ook deze is niet in Nederlands en heb niet het gevoel dat het aanvulling/ verbetering is voor TomTom GO. Dus geen betaalde versie genomen.
MyRoute Navigatie. Heb ik een licentie voor maar ik heb deze al tijden niet gebruikt omdat deze nog verre van betrouwbaar werkt. Van de zeer beperkte gebruikersinfo die toch hier en daar voorbij komt, krijg ik niet het gevoel dat er echt aan ontwikkelt wordt. Lijkt dus dood te bloeden.
OSMAnd is populair bij off-road gebruik. Daar doe ik niet aan. Daarnaast ben ik geen fan van de OSM kaarten om mee te navigeren.
Waze vind ik leuk voor A naar B rijden maar ook daar staat TomTom hoog in het lijstje
Sygic moet ook goed zijn maar heeft nooit een fijne ondersteuning gehad voor het rijden van routes. Maximaal 48 punten ongeveer en zeker geen ondersteuning voor tracks. Om die reden geen alternatief voor TomTom Go voor mij
 
Dat is is ieders persoonlijke mening . Voor gebruik op de motor, zoals ik de motor gebruik, vind ik TomTom Go juist de beste app die er voor Android te krijgen is. Ik ben een typische Zumo/Rider gebruiker.
Naast TomTom heb ik Calimoto geprobeerd maar doet het op mijn Smarthpone gewoon niet en is niet in Nederlands (vind ik een pre).
Kurviger moet je bestaalde versie hebben om het normaal te kunnen proberen (turn by turn navigatie) maar ook deze is niet in Nederlands en heb niet het gevoel dat het aanvulling/ verbetering is voor TomTom GO. Dus geen betaalde versie genomen.
MyRoute Navigatie. Heb ik een licentie voor maar ik heb deze al tijden niet gebruikt omdat deze nog verre van betrouwbaar werkt. Van de zeer beperkte gebruikersinfo die toch hier en daar voorbij komt, krijg ik niet het gevoel dat er echt aan ontwikkelt wordt. Lijkt dus dood te bloeden.
OSMAnd is populair bij off-road gebruik. Daar doe ik niet aan. Daarnaast ben ik geen fan van de OSM kaarten om mee te navigeren.
Waze vind ik leuk voor A naar B rijden maar ook daar staat TomTom hoog in het lijstje
Sygic moet ook goed zijn maar heeft nooit een fijne ondersteuning gehad voor het rijden van routes. Maximaal 48 punten ongeveer en zeker geen ondersteuning voor tracks. Om die reden geen alternatief voor TomTom Go voor mij


Ik hou altijd van kleine kruipdoor sluipdoor weggetjes. Daar vind ik tomtom vaak te traag of te zenuwachtig dat hij snel gaat herberekenen. Dat had ik zowel met m'n rider toestellen die ik heb gehad als met de go app.

Maar voor het overige de wat grotere wegen sluit ik me volledig bij je aan dat tomtom erg goed werkt.
 
Ik lees net op het TomTom Community forum dat deze update voorlopig alleen voor IOS is.
Deze nieuwe IOS versie heeft ook nog geen ondersteuning voor het rijden van routes. Maar er wordt door TomTom gesproken met "Routes are not supported at this point of time." Er is dus hoop voor te toekomst.

Ook geef TomTom aan "For Android, the app will be available later this year." dus in dit topic moeten we nog even geduld hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan