ander blok inbouwen

Rucarodi

Ja.... noe is't uut z'fasol...😖
3 jan 2012
1.146
2.130
Middelharnis
Geachte mede forummers,

Ik rij op een Laverda650 met injectie, oliegekoeld, twee cilinder parallel en zit er aan te denken om er een BMW F800 blok in te proppen, ook injectie, twee cilinder parallel, fysiek zou het moeten passen (denk ik) alleen vraag ik me af of ik alles van het BMW blok moet aanschaffen zoals gasklephuizen, injectie en brandstof systeem etc of kan ik het systeem van de Laverda één op één gebruiken op dit BMW blok. Enige waar ik dan tegenaan zou kunnen lopen is denk ik krukas en temperatuursensor en de aansluiting op spanningsregelaar

De Laverda is oliegekoeld en de BMW vloeistof....zou ik ik dan ook m'n (olie)radiateurs kunnen gebruiken voor vloeistof?

Ik heb 'm al 10 jaar en een beetje verknocht aan het 'kreng' maar nu gaat het blok wat bij geluiden produceren en doet mij het ergste vrezen, full blown revisie kost knap knaken en als ik voor veel minder een ander blok erin kan zetten......waarom niet is mijn gedachte dan.

Ik zal wss veel tekort door de bocht denken maar daar is 't forum voor toch? Ik hoop dat er techneuten zitten die mij kunnen helpen met info..... ;)
 
Machtig mooi project! Ik heb in één ruk je hele topic gelezen. Dit klinkt als het beste van twee werelden: Italiaans frame, Japans blok.

Zelf ben ik helemaal gek met mijn GPZ500 waar al veel te veel tijd, moeite en geld in zit. Alles is ondertussen aangepast en verbeterd, maar dat bami-frame blijft een doorn in het oog O-) Daarom bouw ik ooit mijn Guzzi-project af en dan mag het Kwalijkzaakie de deur weer uit (maarja, dat zeg ik nu al 6 jaar...).

Hopelijk gaat je fiets naar een echte liefhebber en sleutelaar die er de meerwaarde van inziet!
 
Machtig mooi project! Ik heb in één ruk je hele topic gelezen. Dit klinkt als het beste van twee werelden: Italiaans frame, Japans blok.

Zelf ben ik helemaal gek met mijn GPZ500 waar al veel te veel tijd, moeite en geld in zit. Alles is ondertussen aangepast en verbeterd, maar dat bami-frame blijft een doorn in het oog O-) Daarom bouw ik ooit mijn Guzzi-project af en dan mag het Kwalijkzaakie de deur weer uit (maarja, dat zeg ik nu al 6 jaar...).

Hopelijk gaat je fiets naar een echte liefhebber en sleutelaar die er de meerwaarde van inziet!
Dankje, ik was al gek met dit ding toen het originele blok er nog in lag maar de afgelopen jaren met het kawa blok waren alleen maar beter.
Ik zal niet snel nog een beter en fijner smijtfietsje vinden, en ik hoop ook dat ie bij een liefhebber terecht komt...
 
Dankje, ik was al gek met dit ding toen het originele blok er nog in lag maar de afgelopen jaren met het kawa blok waren alleen maar beter.
Ik zal niet snel nog een beter en fijner smijtfietsje vinden, en ik hoop ook dat ie bij een liefhebber terecht komt...

Het is eigenlijk jammer dat je hem weg doet. Er is nog zoveel leuks met dat blokje te doen 8-) Ik heb de timing van de nokkenassen wat aangepast door sleufgaatjes in de tandwielen van de nokkenassen te frezen/vijlen. Hierdoor is het koppel in de lage toeren toegenomen (blauwe lijn) maar wordt er iets ingeleverd in de hoogste toerentallen (oranje lijn). De groene lijn is met grotere uitlaatbochten, maar dat werkt met een originele kop blijkbaar niet lekker.
De volgende test wordt met een aangepaste kop. Bij twee andere motoren heb ik dat al gedaan, wat als resultaat 9% en 14% toename in koppel gaf over het hele toerentalbereik. Ik ben benieuwd wat het doet met de GPZ. Kan je je voorstellen wat dat met jouw machine doet!
 
Het is eigenlijk jammer dat je hem weg doet. Er is nog zoveel leuks met dat blokje te doen 8-) Ik heb de timing van de nokkenassen wat aangepast door sleufgaatjes in de tandwielen van de nokkenassen te frezen/vijlen. Hierdoor is het koppel in de lage toeren toegenomen (blauwe lijn) maar wordt er iets ingeleverd in de hoogste toerentallen (oranje lijn). De groene lijn is met grotere uitlaatbochten, maar dat werkt met een originele kop blijkbaar niet lekker.
De volgende test wordt met een aangepaste kop. Bij twee andere motoren heb ik dat al gedaan, wat als resultaat 9% en 14% toename in koppel gaf over het hele toerentalbereik. Ik ben benieuwd wat het doet met de GPZ. Kan je je voorstellen wat dat met jouw machine doet!
Altijd mooi om te zien dit geknutsel.. :t
Ik heb gewoon het blok in een 30 kilo lichter frame gehangen, korte klap, zelfde resultaat... _O-
 
Maar is alles te samen ook bijna net zo zwaar als die twee.
Vermoed dat je dat nog wel eens gaat missen. Totdat je weer gas geeft.:+
Haha, inderdaad... Maar hij is nog niet verkocht hoor, misschien is er wel helemaal niemand die de Kawerda wil hebben.
De FJR is ter vervanging van de Shadow om samen op pad te gaan, dat is wel een grote stap in comfort en bagageruimte...
 
Tijdje terug m'n hefbrug verkocht en de Kawerda in die hoek gefrommeld. Staat al sinds augustus 2020 stil want ja, ik kocht een FJR ... Vanmorgen aan het opruimen geweest en de motor effe verplaatst, " die start toch niet meer" mompelde de vrouw....

Ikke:
"Hold my beer"..

Na drie jaar stilstaan, sleutel d'r in, starten en lopen! Niks an gedaan 3 jaar lang, geen druppellader, geen nieuwe peut of wat dan ook,...ik was ook verbaasd maar wel met een grote grijns naar m'n vrouw een rondje door de straat gecrossed

Hij stond te koop maar na een daverende stilte op de advertenties toch maar in de hoek gezet voor andere tijden.

Die andere tijden komen binnenkort, ik ga m weer helemaal nalopen en alle "effe zo, kijken of het werkt" klusjes goed afmaken en misschien een ander kleurtje...

Wordt vervolgt...
 
Tijdje terug m'n hefbrug verkocht en de Kawerda in die hoek gefrommeld. Staat al sinds augustus 2020 stil want ja, ik kocht een FJR ... Vanmorgen aan het opruimen geweest en de motor effe verplaatst, " die start toch niet meer" mompelde de vrouw....

Ikke:
"Hold my beer"..

Na drie jaar stilstaan, sleutel d'r in, starten en lopen! Niks an gedaan 3 jaar lang, geen druppellader, geen nieuwe peut of wat dan ook,...ik was ook verbaasd maar wel met een grote grijns naar m'n vrouw een rondje door de straat gecrossed

Hij stond te koop maar na een daverende stilte op de advertenties toch maar in de hoek gezet voor andere tijden.

Die andere tijden komen binnenkort, ik ga m weer helemaal nalopen en alle "effe zo, kijken of het werkt" klusjes goed afmaken en misschien een ander kleurtje...

Wordt vervolgt...
Dat Oranje van Laverda heeft wel wat, wellicht met gifgroene letters. Of is dat weer overdreven?
 
Tijdje terug m'n hefbrug verkocht en de Kawerda in die hoek gefrommeld. Staat al sinds augustus 2020 stil want ja, ik kocht een FJR ... Vanmorgen aan het opruimen geweest en de motor effe verplaatst, " die start toch niet meer" mompelde de vrouw....

Ikke:
"Hold my beer"..

Na drie jaar stilstaan, sleutel d'r in, starten en lopen! Niks an gedaan 3 jaar lang, geen druppellader, geen nieuwe peut of wat dan ook,...ik was ook verbaasd maar wel met een grote grijns naar m'n vrouw een rondje door de straat gecrossed

Hij stond te koop maar na een daverende stilte op de advertenties toch maar in de hoek gezet voor andere tijden.

Die andere tijden komen binnenkort, ik ga m weer helemaal nalopen en alle "effe zo, kijken of het werkt" klusjes goed afmaken en misschien een ander kleurtje...

Wordt vervolgt...
Hoe kan dit? Ik moest gisteren weer aan je project denken en was in de overtuiging dat een ander zijn rondjes met je Kaverda reed.
 
Dat Oranje van Laverda heeft wel wat, wellicht met gifgroene letters. Of is dat weer overdreven?
Ik had weer eens in het fotosoep topic een kleurtje gevraagd...
IMG_20190217_160643_1.jpg

Dat moderne grondverfgrijs.. maar dan met fel oranje wielen en een oranje biesje in de lengte over de motor..
Zit in m'n hoofd, maar wit met rode wielen is ook nog een optie of blauw laten maar de tand des tijds heeft zo links en rechts wat krasjes en kraakjes in het kuipwerk gebracht...
Choices choices....
 
Ik had weer eens in het fotosoep topic een kleurtje gevraagd...
Bekijk bijlage 1919211
Dat moderne grondverfgrijs.. maar dan met fel oranje wielen en een oranje biesje in de lengte over de motor..
Zit in m'n hoofd, maar wit met rode wielen is ook nog een optie of blauw laten maar de tand des tijds heeft zo links en rechts wat krasjes en kraakjes in het kuipwerk gebracht...
Choices choices....
Sjiek
 
Hoe kan dit? Ik moest gisteren weer aan je project denken en was in de overtuiging dat een ander zijn rondjes met je Kaverda reed.
Had op marktplaats wel wat lauwe reactie van wat bandentrappers maar niks serieus, ja voor een lage prijs kon ik m opsturen naar de een of andere kwibus...
Dus ik heb m maar gehouden...
En de FJR heeft m een beetje naar de achtergrond gedrukt maar met dat kleine rondje vanmiddag is de liefde weer aangewakkerd *O*
 
Had op marktplaats wel wat lauwe reactie van wat bandentrappers maar niks serieus, ja voor een lage prijs kon ik m opsturen naar de een of andere kwibus...
Dus ik heb m maar gehouden...
En de FJR heeft m een beetje naar de achtergrond gedrukt maar met dat kleine rondje vanmiddag is de liefde weer aangewakkerd *O*
Snap ik, zou voor mij de ideale dagelijkse fiets zijn, Japanse betrouwbaarheid en Italiaanse styling en handling,..wat vroeg je er toen voor als ik vragen mag? Alles op kenteken gekeurd toch bij RDW als ik me goed herinneren kan? Mijn werkpaard (Guzzi heeft bijna een ton op de klok nu)
 
Snap ik, zou voor mij de ideale dagelijkse fiets zijn, Japanse betrouwbaarheid en Italiaanse styling en handling,..wat vroeg je er toen voor als ik vragen mag? Alles op kenteken gekeurd toch bij RDW als ik me goed herinneren kan? Mijn werkpaard (Guzzi heeft bijna een ton op de klok nu)
Was toen idd gekeurd met het nieuwe blok en uitlaat, rijwiel deel heeft nu ook 80/85k d'r op zitten en het kawablok al weer iets van 40k dus nieuw istie niet en toch al 26 jaar oud.
Zoals ik al zei ga ik 'm weer opfrissen en weer vaker mee rijden. Voorheen was dit mijn motor en de Shadow was voor erbij, want die was van '87 en wegenbelastingvrij, nu is de FJR mijn motor en is deze voor erbij.. life evolves...
Financiële armslag is de laatste jaren ook wat meer geworden dus twee motoren is wat beter te dragen.

Zal niet hard gaan met het opfrissen maar ik hou jullie op de hoogte met af en toe een update...
 
Leuk toeval! Vorige week zat ik juist weer naar je Kawerda te kijken omdat ik een nieuw blok nodig heb voor mijn GPZ500. Dat gekke ding heeft er nu 127.000km op staan en ik blijf het Bami-rijwielgedeelte maar upgraden voor de lol. Maar er is een punt waarop het echt gek wordt, en toen moest ik ineens weer aan je Kawerda denken.

Gelukkig houd je hem zelf, dan hoef ik hem niet te kopen _O- Veel plezier op dat leuke machientje! En dat grijs staat erg mooi!
 
Terug
Bovenaan Onderaan