Amateur-Monteur met probleem

Daniël_0118

Rookie
17 jan 2019
9
1
Middelburg
Beste topic lezer.

Ik sleutel regelmatig aan scooters/motorscooters van vrienden.
Dit omdat ik het leuk vind en er wat van opsteek.

Echter zit ik nu met een probleem.
Er kwam iemand met een Gilera Runner...
Deze runner is omgebouwd naar een 172cc Malossi.
Het is geen standaard runner blok maar een Piaggio Hexagon blok watergekoeld 2takt.

De persoon in kwestie is onderuit gegaan waarna deze nietmeer starte.
Ik heb alle standaard dingen even langsgelopen behalve de cilinder.

Gasschuif lag los onder in de carburateur met de naald en de veer erbij... en zo kwam ik nog een hele hoop ellende en gebeun tegen.
Na dit alles terug gemonteerd te hebben en een passend luchtfilter wat ook best praktisch is kreeg de runner zin!
Hij maakte de neiging om te gaan starten.

Helaas sloeg deze nog steeds niet volledig aan, ik heb toen de Elektrische choke gedemonteerd (dus helemaal uit de carburateur).
En warempel, hij starte! hij zuigt alleen enorm veel lucht aan via dit gapende choke gat. Als ik dan het gat met mijn vinger afsluit dus de luchttoevoer stop, dan valt hij ook direct uit.

Setup
Motorblok= Piaggio Hexagon LC 2t
Carburateur= Dellorto PHVB 22mm sproeier 98
Cilinder= Malossi 172cc LC

Ik hoor graag jullie kijk op wat er hier toch aan de hand kan zijn!



Mvg

Daniël
 
De plunjer moet er in zitten van de choke. Als je alleen het buitenste gat dichthoudt zuigt ie wel vol brandstof aan via het chokekanaal en das veel te veel. Aangezien ie met een flinke hoeveelheid valse lucht wel loopt wijst dat wel richting een veel te rijk mengsel, danwel te weinig luchttoevoer.
 
@MasterTommy Hij zuigt inderdaad enorm veel valse lucht zonder de elektrische choke gemonteerd. Alleen draait hij zonder niet. Wat ik me nog bedacht. Zou het kunnen dat hij geen vacuüm trekt dus dat hij zonder choke veel aanzuiglucht kruipt inplaats van de gebruikelijke vacuüm waardoor deze wel start?
 
@B07 Zal het zo nog even nakijken maar weet vrij zeker dat ik die niet heb omgedraaid.
Lucht/mengsel schroef ga ik even helemaal dicht draaien en dan 1,5 slag open. Maar dit lijkt me goed te staan omdat de runner stopte na een val.
gasnaald de hoog en te rijk zou allebei ook kunnen waardoor het mengels nergens meer op slaat. Hij ruikt namelijk wel overdreven naar benzine.
Bougie is misschien wel iets te nat ja, conclusie hij moet minder brandstof krijgen.
Bedankt voor de tips!
 
Zit de gasnaald uberhaupt wel goed en mis je geen onderdelen? Zeker als je het zelf niet los hebt gehaald en aantrof zoals je in de OP zei kunnen er ook rustig dingen ontbreken of kapot zijn. Een gasnaald komt niet zomaar los.
 
Laatst bewerkt:
@MasterTommy Goed dat je het zegt, ik ga er straks thuis maar even een technische tekening bij pakken. Heb alleen niet het idee dat er iets mist.

Gaskabel zit vast op een plastic plaatje die kabel trek je vervolgens door een gat in de gasschuif waardoor de kabel en het plaatje geborgd worden. Tussen de gasschuif bodem en het plastic plaatje zit de gasnaald geklemd met een clipje. Hierboven op natuurlijk de veer en de gasschuif deksel.
 
Zet er ook een nieuwe bougie in, dochterlief liet in het begin van haar brommercarriere de boel vet slaan door te lang met de choke er op en goedkope 2t olie, eenmaal vet geslagen is het over met de pret. Nieuwe bougie is starten en lopen.
 
@vroembert Heb ongeveer 3 verschillende bougies geprobeert en getest, plus nieuwe bougie kabel en bougie dop. De scooter draait en rijd ook enigzins... “als een 45km brommer” en het is 172cc maar het punt is dat hij alleen draait als ik de elektrische choke compleet demonteer van de carburateur. Hierdoor zit er een groot gat met met een kleinere erin “voor de choke naald” en zuigt hij zeer veel lucht “vals” aan tijdens het rijden.

Het starten duurt nu ook redelijk lang, 20x kicken. Omdat het 5 graden is in de schuur en ik dus geen choke heb.😣

Als ik de choke monteer. Dan doet de runner niks, tot af en toe 2 seconden haperen. Als ik hem monteer tijdens het draaien dan valt hij meteen uit, en als ik de luchttoevoer met me vinger in het choke stop dan valt de runner ook uit...
 
Als de gasnaald recht is deze eens in de laagste positie zetten en kijken wat er dan gebeurd.

Zat er geen luchtfilter op toen hij het ongeluk kreeg? Je schrijft namelijk dat je een passend luchtfilter hebt moeten monteren.
Dan kan er ook zand en rotzooi naar binnen gezogen worden. luchtsproeiers kunnen dichtzitten.
Als er zand naar binnen gezogen is bij het ongeluk kan het ook zo maar zijn dat er intern meer aan de hand is.
Heeft de motor compressie?
 
Terug
Bovenaan Onderaan