Aluminium lager passing bijwerken

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.707
978
Almere
Niet echt motor gerelateerd maar wel een technische vraag Ik heb zojuist met een lagertrekker een lagerschaal getrokken en zie dat er wat bramen in zitten. Ja hij er er recht en met beleid uit gekomen bij mij :)

Voordat ik de nieuwe schaal terug plaats wil ik de boel een beetje glad maken, maar twijfel een beetje over de beste manier.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Zo te zien is het lager er ooit eens scheef in of uit gegaan.

Graag wat tips voordat ik iets verkeerd doe :)
 
Als je passingen in aluminium hebt waar een stalen onderdeel in gaat, kun je beter gebruik maken van warmte met verwijderen en plaatsen.
Bij een temperatuur van 150 graden kun je bijvoorbeeld de lagers uit een kreidler carter er zo uit duwen, en ook makkelijk terug plaatsen.
Dus als je het lager terug plaatst, een beetje verwarmen. Is een behoud voor je passing.
 
Ik heb de bramen weg gehaald met een heeel fijn dremel kopje op een lage snelheid en veel geduld, toen glad gemaakt met schuurpapier grid 1500, even er langs halen, niet helemaal opschuren. Is nu weer glad.

Ik zal bij het plaatsen de boel verwarmen :)
 
en als je twijfelt aan de passing.... kan er altijd nog wat loctite tussen! Ronddraaiende lagers in hun passing wil je graag voorkomen....

Als het moeilijk te bereiken lagers zijn die een lange te verwachten levensduur hebben zou ik altijd loctite gebruiken bij een "twijfelachtige" passing
 
Denk dat de passing wel goed is, tijdens het verwijderen van het lager zijn er wat hoger op enkele butsen ontstaan. De blinde lager trekker moet vervangen worden (alleen de trekker) door een beter / stabieler exemplaar. Hij heeft de neiging te draaien om zijn as waardoor je het lager dus scheef trekt.

Gelukkig is het niets ernstigs en waren het oefenstukjes voordat ik aan het echte werk begin. Maar mocht het onverhoopt gebeuren dan heb ik ook "ervaring" met het herstellen.

In de oefenstukjes heb ik de lagers zonder problemen en met een goede passing weer terug kunnen tikken.

Word ook tijd voor een kleine pers..
 
en als je twijfelt aan de passing.... kan er altijd nog wat loctite tussen! Ronddraaiende lagers in hun passing wil je graag voorkomen....

Als het moeilijk te bereiken lagers zijn die een lange te verwachten levensduur hebben zou ik altijd loctite gebruiken bij een "twijfelachtige" passing


Misschien heb ik er overheen gelezen maar mij is niet duidelijk over welke lagers de TS nou eigenlijk praat, maar ik zou niet zomaar ieder lager gaan vastplakken met Loctite. De lagers van de versnellingsbak assen moeten axiaal kunnen schuiven om thermische groei te kunnen compenseren. Ga je die vastplakken dan ga je ze verspannen.
 
In mijn testgeval gaat het om motorblokken en de bijhorende lagers, dus o.a. ook de kogellagers van de diverse assen.
Maar straks gaat het om wiel, achterbrug (link) en balhoofdlagers / lagerschalen.

Heb wel vaker een lager getrokken maar dat is lang geleden, nu dus weer even het gevoel te pakken krijgen met wat loze onderdelen.
Ik vermoed en hoop dat herstel niet nodig is, maar even info inwinnen kan nooit kwaad.

Het is en blijft hobby, sommige dingen moet je gewoon doen.
Heb wel eens een balhoofdlager vervangen in een stalen frame, maar nog niet in aluminium, wat toch met wat meer precisie moet gebeuren.

Demontage is overigens wel begonnen, net de wiellagers er uit gehaald zonder problemen (andere trekker geleend), morgen de nieuwe er in.
Net losgehaald en schoon gemaakt: Voorwiel, voorvorken, stuur, T-stuk, kroonplaat en de omgeving ontvet.
Alleen wiellagers er uit gehaald.

Morgen verwacht ik de lagers binnen en dan kan ik rustig beginnen met het laatste stukje demontage en dan opbouwen.
Geen haast want het is toch hondenweer.
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb ik er overheen gelezen maar mij is niet duidelijk over welke lagers de TS nou eigenlijk praat, maar ik zou niet zomaar ieder lager gaan vastplakken met Loctite. De lagers van de versnellingsbak assen moeten axiaal kunnen schuiven om thermische groei te kunnen compenseren. Ga je die vastplakken dan ga je ze verspannen.

Ok... dat ben ik helemaal met je eens, maar is het echt zo dat die lagers in hun zitting schuiven? of schuift de as in de binnenring? die laatste had ik wel bedacht, lager in zitting eigenlijk niet. Maar als jij het zegt :t neem ik dat aan.

Verschil in uitzetting tussen staal en alu is 11 micrometer.... dus bij een aslengte van 200mm, wat me redelijk lijkt voor een versnellingsbak van een motor is dat bij een temperatuurverschil van 100 graden 220 micrometer ofwel 0,22 mm niet heel veel, maar zeker ook niet iets wat een star gemonteerd lager op zijn as en in zijn zitting zomaar opvangt inderdaad, ik kan zo snel even niet vinden hoeveel axiale speling lagers hebben. Die 0,22mm wordt natuurlijk wel weer verdeeld over 2 lagers, scheelt weer :P.

Kortom... niet alle lagers vastplakken :W

Later,

Loek
 
Terug
Bovenaan Onderaan