Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Altijd handig (accu & Stroom & low cels)

Hulzie

MF veteraan
Lid geworden
10 nov 2002
Berichten
9.321
Waarderingsscore
4
Locatie
Staphorst
Ik heb het hier over : starten als je een lege of een rotte accu hebt.

De middelen die ik gebruik zijn;

843350-08 kost 13,95 euro = stekker
843369-08 kost 16,50 euro = startkabel
843393-08 kost 23,25 euro = overstartkabel voor motor naar motor

Bovenstaande zijn de bestelnummers bij www.conrad.com + prijzen.

10003673 kost 14,95 euro = stekker
10003675 kost 14,95 euro = startkabel
10003677 kost 14,95 = overstartkabel voor motor naar motor

Bovenstaande zijn de bestelnummers bij www.louis.de + prijzen.

Dan heb je;



De stekker



De startkabel



De voor van motor naar motor.




Het zooitje zoals ik het thuis gebruik, met powerpack



Mijn powerpack, maar die moet je niet kopen, die is te duur voor het gewone knutselwerk, kolereding kost iets van 400 euro excl. maar start er ook een traktor mee = 1600 ampere op piekspanning.
(inmiddels al weer een jaar of 6 oud, zal eens weer een nieuwe bestellen bij mijn autogarage)



De stekker aangesloten op de accu, onder buddy, je ziet er helemaal niks van.



De startkabel in de stekker, klaar voor gebruik.



Geef hem stroom en starten maar



En zo pak je stroom met zo'n stekker vanaf een auto accu, zonder veel gekloot of gepruts, gewoon zorgen dat de stekker eraan zit, en dat je de kabels ergens in een toolrol hebt ofzo.

Ik heb dit systeem op al mijn motoren, dus heb ik ook die overstartkabel, daarmee kan ik de ene motor zo vanaf de andere starten, die overstartbkabel kopen heeft dus alleen zin, als je twee motoren hebt waar zo'n stekker opzit (ideaal voor zoals wij naar de treffens gaan, en je zit eens zonder stroom, nee, niet zoals de laatste keer, de Old Skool heeft dit systeem inmiddels ook, dan had ik toen in 3 minuten klaar geweest i.p.v. 2 uur kloten met de wegenwacht, was op treffen in Slagharen)

Investering zonde van geld? Nee, als een fiets weg gaat, hou ik de stekkers, maar zp vaak gaat er geen fiets weg.

Dit is echt een uitkomst, praatjes ja maar ik rij nieuw zegt niks, een accu heb je zo leeg, met de moderne alarminstallatie's is het helemaal lachen.

Met zo'n uitrusting..............piezzzzzzzzz of cake mejong, ook voor na de winter als je de druppellader vergeten bent.

De druppellader past ook op dit systeem!

Optimate heeft eenzelfde systeem, doch is veel duurder. Ik heb dit al een jaar of 5 en bevalt mij goed.

Zodra er een motor binnenkomt bij mij, die het niet doet, pak ik eerst even de accu, en zet er even een reserve stekker op, dat scheelt me vaak een hoop ellende.
 
het lijkt wel een "how to" misschien een beetje aanpassen, dan is hij zo op te nemen in de "how-to" afdeling voor dit systeem EN optimate aansluiting... toch?
 
Zat ik aan te denken, ik heb een heleboel staan in die topic, mar kon um zo snel niet vinden

Nee dit is niet van Optimate, dit is van M&S , Optimate heeft wel zo'n systeem maar is veel duurder

Ik heb iets van 7 druppelladers, 2 van M&S voor "aan/in" de motor (we hebben meer motoren, maar in de winter gaan de accu's eruit, worden in een droge ruimte gezet en aan ............de optimate 3, daar heb ik er een paar van, kosten 50 euro hier om de hoek, kalsbeek in Zwolle, maar mijn woon-werkfiets, daar blijft ie heel de winter gewoon in zitten, want rij er elke dag mee naar het werk, ook toen het 20 graden vroor, en is maar 17 kilometer, bij druk zijn, is dat 7 minuten met goed weer, dus onder alle omstandigheden te doen.

Ik ga alleen met de auto als ik iets te vervoeren heb.
 
Laatst bewerkt:
Nog een voordeel van die stekker
Heb vanmiddag een rattig ritje met das rattos nieuwe uitlaat, maar de accu is haast leeg dus blaas um even vol



Gewoon met de auto lader



Tevens even de verse uitlaat testen



Zo'n modern stekkertje verwacht je niet onder een paardezadel!
 
Wat is er mis met gewoon zorgen voor een goede accu in je motor? Telkens met een acculader aan de gang is ook maar een lapmiddel.
 
De motor heeft dit jaar nog geen meter gelopen, en de accu zat er wel in
Had niet gelopen, want had een wat vreemde uitlaat eronder
 
Het zal af en toe best handig zijn, maar ik lees hier zo vaak iets van mensen die problemen hebben gekregen aan dynamo, spanningsregelaar en andere electronica die te voorkomen was geweest als ze hun accu wat beter onderhouden hadden of tijdig vervangen.
Als je met een kapotte accu blijft doorsukkelen kunnen er dingen sneuvelen die vele malen duurder zijn dan wat de gemiddelde accu kost.
 
Klopt, deze accu begin van het jaar gevuld en geladen en nieuw eronder gezet, maar trekt vanzelf als je een fiets niet gebruikt.

Had ut van de zomer nog op een treffen, de motor 3 x 24 uur naast de tent op kontakt laten staan, eigen schuld natuurlijk, maar geen stroom, dan is het ook makkelijk
 

Yep; doormodderen is materiaalmoord.
 
Ik heb het hier over : starten als je een lege of een rotte accu hebt.

De middelen die ik gebruik zijn;

843350-08 kost 13,95 euro = stekker
843369-08 kost 16,50 euro = startkabel
843393-08 kost 23,25 euro = overstartkabel voor motor naar motor

Dit kan simpeler/goedkoper:
Ik maak altijd een koptelefoon-aansluiting in het kontje van een nieuwe/andere motor, met in de + draad een zekering (waterdichte auto-zekering-houder). Aan de druppel-lader maak ik een koptelefoon-plug, compleet met flexibel krul-snoer. Simpelweg de koptelefoon-plug in de koptelefoon-aansluiting prikken als je de motor wegzet (al is het voor 1 nacht) en klaar is Kees.... of Jan.... of JR. Bij een nieuwe/andere motor heb je alleen de kosten van de koptelefoon-aansluiting + zekeringhouder. Ok, minder flexibel dan het door OP beschreven systeem, maar als je maar steeds de stekker er in prikt een goedkope(re) manier om je accu in conditie te houden. Vraag me wel af of nieuwe eigenaren zich ooit afgevraagd hebben wat die koptelefoon-aansluiting in het kontje nu te betekenen heeft/hoeveel koptelefoons hiermee opgeblazen zijn

JR
 
Kijk wel uit: in een "koptelefoon-aansluiting" (jack) zit meestal een kortsluit-contact.



Ik denk/weet dat ik een aansteker-contact ofzo zou gebruiken.
 
Kijk wel uit: in een "koptelefoon-aansluiting" (jack) zit meestal een kortsluit-contact.



Ik denk/weet dat ik een aansteker-contact ofzo zou gebruiken.

Ook goeie optie, denk ook dat ik deze zelf in de toekomst ga gebruiken nu er van die mooie afsluitbare versies van zijn die je soms achterin een auto ziet. Maarre: de bekabeling van de jack-aansluiting naar de accu heb ik niet voor niets gezekerd! En nog nooit gehad dat deze eruit vloog.... (+/- 10 jaar redelijk intensief gebruikt op verschillende motoren).

JR