Alternatief voor oordoppen als gehoorbescherming

..Mike..

..Hailwood..
24 mei 2010
862
581
Rose Valley
Na dat mijn oren weer eens voor de zoveelste keer verstopt zaten, heb ik van mijn arts te horen gekregen dat ik geen oordoppen meer mag gebruiken.
Door de vele gehoor ontstekingen die ik in mijn jeugd heb gehad zijn mijn gehoor gangen dusdanig smal dat oorsmeer slecht naar buiten komt.
Het gebruik van doppen op maat is me sterk afgeraden.

Bestaat er een alternatief wat niet helemaal in je oor zit ?
Zijn er echt hele stille helmen ?
 
Preventief trilhaartjes verwijderen?

Wellicht iets met anti-geluid zoals bijvoorbeeld bij die Bose-koptelefoons?
 
Om iets over stille helmen te kunnen zeggen zul je eerst moeten vertellen watvoor butsmuts je nu draagt.

Voor een alternatief kan ik alleen, in een poging om grappig te doen, peltor zeggen maar of je er iets aan hebt?

Het soort motor wat je rijdt kan ook erg uitmaken.
Een naked geeft garantie op een "schone" luchtstroom, dus zonder turbulentie. Echter krijg je dus ook de gehele luchtstroom voor je bakkes.
Een sport of sport tour kan een hoop druk weg nemen maar zal soms voor een hoop turbulentie zorgen.
Een dikke toerbuffel houd je zo erg uit de wind dat je kunt overwegen om zelfs met 5 graden boven vriespunt nog in je leren combi te rijden.

Maar of je het de moeite waard vind, op zoek naar een andere motor? Geen idee
 
Preventief trilhaartjes verwijderen?

Wellicht iets met anti-geluid zoals bijvoorbeeld bij die Bose-koptelefoons?
Noise cancelation of ruisonderdrukker bedoel je?
Die sturen nog altijd geluid je oor in maar een nog groter nadeel, deze gaan ook op of in je oor. Het ene mag hij niet meer, het andere staat zo raar over de helm heen
 
Ik zie bij het zwemmen wel eens dat ze een soort oorschelp-vullende-gom hebben, maar volgens mij blokkeert dat ook de gehoorgang al zit het niet ín je oor.
 
Je kan wax oordoppen proberen, die gaan je oren ook niet in maar hoor je er een beetje op te plakken.
 
Ruisonderdrukking stuurt niet geluid je oor in, maar heft het geluid deels op. Trilling van buiten doet 'plus', ruisonderdrukking-speaker doet 'min', resultaat is een gelijkblijvende luchtdruk (dus vermindering van geluid)

Ruisonderdrukking is zeer lastig bij niet-continue geluiden. Het zal aardig werken voor het motor en uitlaatgeluid maar niet echt voor windruis die wiskundig gezien volkomen willekeurig is.
 
Laatst bewerkt:
De gehoorgang van buitenaf afdichten. Geen idee of er producten voor zijn, maar weet wel dat een goedkope jethelm met een lederen binnenkant zonder uitsparingen voor mijn oren, opvallend stil bleek te zijn. Heb hem alleen al 10 jaar niet meer ;)
 
Ruisonderdrukking stuurt niet geluid je oor in, maar heft het geluid deels op. Trilling van buiten doet 'plus', ruisonderdrukking-speaker doet 'min', resultaat is een gelijkblijvende luchtdruk (dus vermindering van geluid)

Ruisonderdrukking is zeer lastig bij niet-continue geluiden. Het zal aardig werken voor het motor en uitlaatgeluid maar niet echt voor windruis die wiskundig gezien volkomen willekeurig is.
tnx, dan heb ik dit altijd verkeerd begrepen.
Ik merk in de 40 jaar oude vrachtwagen ook dat het motorgeluid prima onderdrukt wordt maar windgebulder (als het warm is moet het raam open) minder. Al moet ik zeggen, met de ruisdoppen in word het een stuk fijner. Als ik de onderdrukking uit zet word het een stukje minder fijn. Het voegt dus ook met windgebulder echt wat toe
 
Je kan wax oordoppen proberen, die gaan je oren ook niet in maar hoor je er een beetje op te plakken.

Werkt voor geen meter, vind ik. Ik heb ze toevallig laatst besteld.

Ik gebruik wegwerp schuimpjes en moest nieuwe bestellen. Omdat die dingen niet zo duur zijn heb ik allerlei verschillende soorten besteld om eens te proberen. Ook die plakkers die je tegen jouw oorgat aanduwt ipv er in zoals schuimpjes.

Ik ben na 100 meter gestopt (was de wijk nog niet uit) om mijn schuimpjes in te doen.

Nu is alles persoonlijk natuurlijk. Ik kan erg slecht tegen windruis.

Zonder oordoppen boven de 50 km\h raak ik er al van geïrriteerd. Vrienden van mij rijden bijna nooit met oordoppen dus het is altijd lastig te bepalen voor een ander.

Deze zijn het. Misschien zijn er ook betere. Voor het geld kan je het natuurlijk altijd proberen.
Mack's Pillow Soft Earplugs. Voor diverse toepassingen.
 
Laatst bewerkt:
Ik merk in de 40 jaar oude vrachtwagen ook dat het motorgeluid prima onderdrukt wordt maar windgebulder (als het warm is moet het raam open) minder. Al moet ik zeggen, met de ruisdoppen in word het een stuk fijner. Als ik de onderdrukking uit zet word het een stukje minder fijn. Het voegt dus ook met windgebulder echt wat toe
Een groene DAF zeker? :+
 
Ze zouden eigenlijk een motorhelm moeten uitvinden met ingebouwde gehoorbescherming.

zoiets, maar dan in de helm.. natuurlijk wordt de helm dan breder maar dan is hij wel 100% stil?

DV_8_7038530_03_4c_DE_20141216093343.jpg
 
Dat soort oorschelpen hebben de bizarre eigenschap dat alles wat recht van voren of achteren komt bijna eng goed gedempt wordt (inclusief cirkelzaag op een halve meter), maar als iemand van naast je hoofd iets rustig tegen je zegt je dat prima verstaat. Overigens, als je je hoofd een kwartslag draait hoor je de cirkelzaag weer prima en lult die ander maar een end heen. Heeft dus van alles met richting van doen...

Als die technologie gewoon eens in een helm gezet wordt koop ik em direct :P
 
Laatst bewerkt:
Ah, een lotgenoot! Ik heb ook smalle gehoorgangen, waardoor m'n oren... nou dat dus. :Y
Ik heb één keer een huisarts gehad die ook zei: koop maar een goeie helm ipv. oordoppen. Want hij had zelf ook motor gereden en nooit last gehad van lawaai. :z
Ik was behoorlijk verbaasd omdat ik dacht dat zo'n tabelletje als dit algemeen bekend was:
Decibel Geluid Gehoorschade
77 dB Luidruchtige gesprekken Geen
80 dB Stadslawaai Na 8 uur
83 dB Verkeerslawaai Na 4 uur
86 dB Voortrazende trein Na 2 uur
89 dB Zware vrachtwagen Na 1 uur
92 dB Discotheek, concert, MP3 speler Na 30 minuten
95 dB Discotheek, concert, MP3 speler Na 15 minuten
100 dB Discotheek, concert, MMP3 speler Na 5 minuten
110 dB Houseparty, discotheek, concert, MP3 speler Direct
120 dB Discotheek, dance event, houseparty, concert Direct
130 dB Discotheek, dance event, houseparty, concert Direct
Oh opmaak gaat mis, nou ja je snapt het idee: ik rijd niet meer zonder oordoppen, omdat je er gewoon onherstelbare gehoorschade van oploopt. Punt uit. Ook al heb je nog zo'n geweldige helm. Dan maar wat vaker uitspuiten. Diezelfde huisarts leerde mij, of eigenlijk mijn partner, hoe we dat makkelijk zelf kunnen doen. Paar dagen druppelen en mijn wederhelft doet de rest, zodat ik niet naar de huisarts(-assistent) hoef. :t
Dat uitspuiten hoeft veeel minder vaak sinds ik met zwemmen ook oordoppen draag, zodat het water niet zo makkelijk naar binnen gutst. Ooronstekingen zijn sindsdien ook verleden tijd.

Bestaat er een alternatief wat niet helemaal in je oor zit ?
Ik gebruik zachte schuimdoppen, die zijn er ook in kleine/smalle varianten. Zit goed, krijg er geen last van. Die paraplu vormige dingen werken niet bij mij.
Zijn er echt hele stille helmen ?
NEE!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook af en toe last van een oorontsteking of een prop. Maatoordoppen, schuimpjes en parapluutjes geprobeerd, maar allemaal niet optimaal, dus lees ook ff mee. Heb eens op een V-strom gereden met hoog windscherm van een vriend. Dit was zo'n opluchting, windruis was echt nihil. Het idee om een motor te kopen die stiller rijdt spookt daarom nog steeds door m'n hoofd. Hoop echter dat er gewoon een oplossing is/komt die wat minder radicaal is.
 
Dat soort oorschelpen hebben de bizarre eigenschap dat alles wat recht van voren of achteren komt bijna eng goed gedempt wordt (inclusief cirkelzaag op een halve meter), maar als iemand van naast je hoofd iets rustig tegen je zegt je dat prima verstaat. Overigens, als je je hoofd een kwartslag draait hoor je de cirkelzaag weer prima en lult die ander maar een end heen. Heeft dus van alles met richting van doen...

Als die technologie gewoon eens in een helm gezet wordt koop ik em direct :P

Zal maar eens gaan knutselen met een oude helm :9 , Oorschelpen erin zetten.. veren erachter zodat je ze aan de kant kan duwen d.m.v. een lipje en dat ze goed op je hoofd drukken.

Ik zeg.. top idee.

00b1f5128e6b068d25030c934a559b3c.png
 
Laatst bewerkt:
Werkt voor geen meter, vind ik. Ik heb ze toevallig laatst besteld.

Ik gebruik wegwerp schuimpjes en moest nieuwe bestellen. Omdat die dingen niet zo duur zijn heb ik allerlei verschillende soorten besteld om eens te proberen. Ook die plakkers die je tegen jouw oorgat aanduwt ipv er in zoals schuimpjes.

Ik ben na 100 meter gestopt (was de wijk nog niet uit) om mijn schuimpjes in te doen.

Nu is alles persoonlijk natuurlijk. Ik kan erg slecht tegen windruis.

Zonder oordoppen boven de 50 km\h raak ik er al van geïrriteerd. Vrienden van mij rijden bijna nooit met oordoppen dus het is altijd lastig te bepalen voor een ander.

Deze zijn het. Misschien zijn er ook betere. Voor het geld kan je het natuurlijk altijd proberen.
Mack's Pillow Soft Earplugs. Voor diverse toepassingen.
Had deze: Ohropax Classic die horen je oren helemaal af te sluiten.

Maar ik weet niet tot hoever ze helpen op de motor, kreeg ze toen ik in het ziekenhuis lag omdat m'n buurman nogal lawaaiig was en daar hielpen ze wel tegen. :9
 
Ruisonderdrukking stuurt niet geluid je oor in, maar heft het geluid deels op. Trilling van buiten doet 'plus', ruisonderdrukking-speaker doet 'min', resultaat is een gelijkblijvende luchtdruk (dus vermindering van geluid)

Ruisonderdrukking is zeer lastig bij niet-continue geluiden. Het zal aardig werken voor het motor en uitlaatgeluid maar niet echt voor windruis die wiskundig gezien volkomen willekeurig is.


Ik heb dus deze:

[img=250]https://www.apparata.nl/gallery2/BOSE/QuietComfort_20/bose-QuietComfort-20 -001.jpg[/img]

en ik kan je zeggen dat dat erg goed werkt in je helm. Het dempen van geruis gaat uiteraard niet 100% maar je schrikt er vasn hoeveel er wél gedempt word

Het enige is dat ik ze niet op mijn autocom kan aansluiten dus ik rij gewoon met gegoten dopjes en speakers in m'n helm.

Maar het kán dus wel. Alleen wel prijzig; set was 300 euro.
 
Zal maar eens gaan knutselen met een oude helm :9 , Oorschelpen erin zetten.. veren erachter zodat je ze aan de kant kan duwen d.m.v. een lipje en dat ze goed op je hoofd drukken.

Ik zeg.. top idee.

[afbeelding]
Haha, cool! :}
Dan zit je volgens mij nu in de fase waarbij je met crowdfunding je startkapitaal moeiteloos bij elkaar haalt. :+
 
Na even overleg met mijn vrouw (ze is audicien) kan ik het volgende melden:

Als eerste de vraag of de arts in kwestie een huisarts of een KNO arts is?

Rijden zonder doppen is eigenlijk geen optie, dus moet er iets bedacht worden dat helpt. Uitspuiten bij de huisarts moet je niet te vaak doen omdat dat niet goed is.

De KNOarts zuigt de boel schoon en dat is niet slecht voor het oor.

Een mogelijkheid is dus gewoon elke 3 maanden preventief uit laten zuigen door de KNO arts.

Als laatste de vraag wat voor doppen je draagt. Schuimpjes doe je vaak erin draaien waardoor het oorsmeer verplaatst. Doppen op maat ploppen er in 1 keer in en daar hoopt het oorsmeer op in de gang richting het filter. Je zou ook eens bij een goede audicien langs kunnen gaan, die hebben namelijk ook te maken met mensen met jouw klachten in combinatie met een gehoorapparaat. Kan je voorstellen dat ern arts tegeb die mensen zegt dat ze maar slechthorend moeten blijven omdat hij anders zo vaak moet uitspuiten?

Gr. Michel
 
Zal maar eens gaan knutselen met een oude helm :9 , Oorschelpen erin zetten.. veren erachter zodat je ze aan de kant kan duwen d.m.v. een lipje en dat ze goed op je hoofd drukken.

Ik zeg.. top idee.

Dat topidee bestaat al lang. Pilotenhelm heet dat. Of dat staat icm de motor is een andere discussie..

effe klikken ook in wit verkrijgbaar...
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus deze:

[afbeelding]

en ik kan je zeggen dat dat erg goed werkt in je helm. Het dempen van geruis gaat uiteraard niet 100% maar je schrikt er vasn hoeveel er wél gedempt word

Het enige is dat ik ze niet op mijn autocom kan aansluiten dus ik rij gewoon met gegoten dopjes en speakers in m'n helm.

Maar het kán dus wel. Alleen wel prijzig; set was 300 euro.

Alternatief voor zo'n 80 euro: Audio-Technica ATH-ANC33iS

Ik zit nu met die dingen op op een vliegveld. Het dempt redelijk, maar ik heb het nooit onder de helm geprobeerd eigenlijk.
 
Na even overleg met mijn vrouw (ze is audicien) kan ik het volgende melden:

Als eerste de vraag of de arts in kwestie een huisarts of een KNO arts is?

Rijden zonder doppen is eigenlijk geen optie, dus moet er iets bedacht worden dat helpt. Uitspuiten bij de huisarts moet je niet te vaak doen omdat dat niet goed is.

De KNOarts zuigt de boel schoon en dat is niet slecht voor het oor.

Een mogelijkheid is dus gewoon elke 3 maanden preventief uit laten zuigen door de KNO arts.

Als laatste de vraag wat voor doppen je draagt. Schuimpjes doe je vaak erin draaien waardoor het oorsmeer verplaatst. Doppen op maat ploppen er in 1 keer in en daar hoopt het oorsmeer op in de gang richting het filter. Je zou ook eens bij een goede audicien langs kunnen gaan, die hebben namelijk ook te maken met mensen met jouw klachten in combinatie met een gehoorapparaat. Kan je voorstellen dat ern arts tegeb die mensen zegt dat ze maar slechthorend moeten blijven omdat hij anders zo vaak moet uitspuiten?

Gr. Michel

Dank je wel voor het overleggen. :}
Het was mijn huisarts die met het verzoek kwam om een alternatief te zoeken.

Ik zie al zaken voorbij komen die bruikbaar zijn. Als helm heb ik nu een Suomy en ervaar die niet als heel stil.

Ik zal eens gaan overleggen met een audicien wat er op de markt te koop is.
Zijn er hier nog meer mensen die ook dit probleem hebben ?
Er moet toch iets zijn wat niet in je oor gaat maar er bijvoorbeeld op zit en de gang af sluit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan