Allroad voor kleine mensen?

De XR600 kwam mij ook onverklaarbaar zwaarder over dan hij op de weegschaal eigenlijk was toen ik hem proef reed.

Wat wij zoeken is gewoon een goede toerfiets om Europa sportief (tezamen zijn we nog geen eens op pensionado leeftijd, je weet hoe het gaat) mee door te rijden, onze camping spullen + wat klimspulletjes voor hier en daar een stukje bergsport mee te sjouwen en met dit fietsje wat onverhard te kunnen rijden.

We zoeken geen hardcore machine om de Malle Moto mee te winnen, we hoeven ook niet de Sahara over te steken om via Timboektoe en door Congo in Zuid-Afrika aan te komen.

Gewoon een goede toer fiets+ die wat te vertellen heeft onverhard waarbij als het even spannend wordt de voetjes aan de grond kunnen :]
 
De 450 Rally zou inderdaad een hele goede optie zijn, we hadden er al naar gezocht en kwamen er achter dat die helaas nog niet bestaat. Een gewone 450L ombouwen naar Rally was ook een optie geweest (zo heel veel verschil zit er niet in natuurlijk). Maar zelfs van de 250 Rally is nog vrijwel niks 2e hands te krijgen om er op pas te maken.

Zoals aangegeven zou een 250/450 1 cilinder mijn 1e keuze zijn als we puur en alleen Marokko deden. Maar we zijn nog zo'n 6 a 8K km onderweg door Europa en we weten niet hoeveel en hoe gek we off-road willen doen.
Na de vakantie gaat de motor natuurlijk niet perse weg, maar wordt het ook hier haar motor als ze m niet zat is.
De crf450l zou ook een optie kunnen zijn, nadeel is dat die nog niet lang beschikbaar is en extra onderdelen om hem zoals gewenst te maken nog niet echt aanwezig zijn.
Succes met de zoektocht alvast.
 
Met een grote allroad kun je niet offroad rijden, en met een lichte offroad is het niet praktisch om naar Marokko te rijden.
En dan heb ik het nog niet over de banden gehad, banden die beide kunnen bestaan namelijk niet. En denk ook aan de slijtage.

Wat ik lees voor die grote allroads is dat ze gebruikt worden voor vanalles, maar dat de eigenaren vaak te bang zijn dat ze vuil worden, dus weekend trips; en dan bij goed weer en al helemaal geen zand. Wil je offroad dan zijn die pk kanonnen volslagen onzinnig, en kun je met 500 / 600 cc prima uit de voeten.
Banden die beide kunnen bestaan natuurlijk wel: 13000 km van hier naar Ulan Bator ging prima op Heidenau's, NL - D - Po - Ukr op asfalt, RUS - KZ - KIR en MON via geiten- en kamelenpaden. En op 1 set, no problemo.
Ergo, mijn keuze zou dus zijn een 500er Honda of een 600er Yam, Heidenau's eronder, niet teveel leuteren en lekker rijden. Veel plezier!
 
Met een grote allroad kun je niet offroad rijden, en met een lichte offroad is het niet praktisch om naar Marokko te rijden.

Hier gaan we weer....


Ok, dat een lichte allroad makkelijker te hanteren is offroad ga ik niet tegenspreken, en dat een lichte allroad minder geschikt is om de grote afstand te overbruggen ook niet. Maar niet kunnen??? :Z
Laat dat iets zijn dat ieder voor zich mag bepalen, niet? Met modderige boerenstroken heb ik geen ervaring, maar ik ben vorig jaar wel met mijn +260kg zware (te zware) allroad naar het Stella Alpina treffen geweest.... en geloof het of niet... daar zijn er zelfs die met een HD paden rijden die sommigen hier met hun GS niet aandurven...

5x39tx.jpg



Er bestaat niet zoiets als de IDEALE allroad motor. Je zal altijd een compromis moeten zoeken. En dan moet je voor jezelf ook nog uitmaken wat jij verwacht van offroad rijden.

Als je jezelf wil bewijzen op een crosspiste, of op modderige landbouwweggetjes in de Benelux zit je idd beter met een lichte enduro ipv een allroad (licht of zwaar)


Maar ik zie niet in waarom een zwaardere allroad niet geschikt zou zijn om wat uitdagende gravelroutes te gaan rijden in Marokko.... Het is niet omdat 80% van de eigenaars van zo'n zware allroad het niet kan he...
 
Laatst bewerkt:
Na het recente boek van Paul van Hooff gelezen te hebben is mijn indruk dat het er niet zo toe doet welke motor je voor een avontuur gebruikt. Het gaat er meer om hoe graag je wil aankomen. In deze posting lees ik vooral enige keuzestress. Om er nog een keuze aan toe te voegen, denkend aan Paul van Hooff, is het meest recente Guzzi model v85tt geen optie?
Ik wil jullie vooral heel veel plezier wensen en denk met weemoed terug aan de tijd dat ik dit soort dingen deed. Nu ben ik inderdaad ouder dan jullie samen en zijn de tochten wat bescheidener qua uitdaging.
 
De crf450l zou ook een optie kunnen zijn, nadeel is dat die nog niet lang beschikbaar is en extra onderdelen om hem zoals gewenst te maken nog niet echt aanwezig zijn.
Succes met de zoektocht alvast.
Hij moet 150-160 kilometer per uur over de snelweg kunnen. Misschien op de aanhanger. ;)

De Benelli dacht ik eerder ook aan, maar had verwacht dat die direct afgeserveerd zou worden. :+
Vorig jaar op Kreta stond een hele huurvloot. (Niet mee gereden trouwens)
Na het recente boek van Paul van Hooff gelezen te hebben is mijn indruk dat het er niet zo toe doet welke motor je voor een avontuur gebruikt. Het gaat er meer om hoe graag je wil aankomen.
Ik rij ook zeer naar tevredenheid kleine motorfietsen, en bij landelijke toertochten kreeg ik tien jaar geleden altijd lovende woorden over de onverwachte snelheid.
(Eerste motor een gloednieuwe Jawa in 1993 met rond de 20 pk, wat voelde ik mij snel en wild _O- tot de eerste Safe Jaarmarkt de andere bezoekers links en recht voorbij schoten)

Het loopt pas spaak als je in een groep gaat rijden, dan kom je gewoon vermogen tekort om te volgen buiten de 80 km/u wegen.
En in dit geval zitten er ook behoorlijk wat snelwegkilometers bij, en die wil TS met een behoorlijk hoge snelheid af gaan ronden. :)
 
Laatst bewerkt:
Janenjoep heb je aanraders kwa 500 en 600 cc's? De 1 cilinders willen we een beetje laten zitten vanwege het karakter op de weg.

De Moto Guzzi kunnen we bekijken maar die komt vrij log over, kent iemand die uit eigen ervaring (hier in de buurt staat die nergens nl).
De CRF450 wordt sowieso al niks omdat de onderhoudsintervallen voor groot onderhoud kleiner zijn dan onze reis (had het even uitgezocht) 8)7

Gezien we denk ik het lijstje aardig compleet hebben (aanvulling altijd welkom), kan het ook geen kwaad om het licht vs zwaar te mengen.
Cilinderinhoud zegt ook niet alles mbt gewicht. Ik heb zelf de 990 (1000cc), wat kleine aanpassingen gedaan natuurlijk. Maar met valbeugels, zijkofferrek, skidplate, ver/breedstralers is deze exact hetzelfde gewicht als de huidige V-strom 650 in deze zelfde trim. Een lichtgewicht is het echter nog steeds niet met een ready to go afgetankt gewicht (excl koffers) van 235 kg.
 
Mmm die ken ik helemaal niet eigenlijk, ervaring mee?
Ik heb al wel de specs gevonden, maar de zithoogte zegt natuurlijk niks zonder breedte.
We zetten hem er bij!

Een 500cc 2 cil is natuurlijk een super maatje.
Ik heb hem net zelf en dat bevalt goed. Enige punt zou kunnen zijn het gewicht...hij heeft een 20 liter tank en weegt vol 235 kg....
 
Ik heb hem net zelf en dat bevalt goed. Enige punt zou kunnen zijn het gewicht...hij heeft een 20 liter tank en weegt vol 235 kg....
Pfoe dat is aan de zware kant mijn 1190 weegt met volle tank net zo veel.

Uiteindelijk kan een motor zo licht zijn als wat, maar als je moet de voeten niet op de grond komt val je alsnog om.

Ik denk persoonlijk dat je nu te veel neigt naar een echte offroad model een crf is helemaal niks op de snelweg, geen windbescherming en totaal niet gemaakt voor de snelweg. Een cb500x is misschien qua vermogen wat tam, maar wel een hele handelbare motor die je voor een nette prijs kan kopen. Je knalt er een skidplate onder en je hebt nog geld over voor de vakantie in tegenstelling tot een BMW.
De 750gs heeft daarentegen 30pk en 30nm meer aan vermogen terwijl deze toch maar 10 kilo meer weegt.

En qua banden raad ik je de heidenau's af. Het zijn letterlijk de meest waardeloze banden die ik ooit onder mijn motor heb gehad. Het enige waarin ze uitblinken is dat ze veel te lang meegaan. Ze doen het redelijk in het droog, maar in de regen zijn ze een groot drama. Ik heb zo vaak een slipper gehad in de regen met het voorwiel en het achterwiel, zelfs met alles in regenmodus. Bovendien kreeg ik er een klapband mee tijdens het offroad rijden in de alpen.

Als je veel kilometers wilt rijden, maar ook onverhard kan ik je de mitas E07 aanraden. Dat zijn nu mijn go to banden geworden als ik weet dat ik het met shinko 804 of een tkc80 het niet ga redden
 
We hebben wat proefritjes gemaakt.

De 2 grootste kanshebbers waren de Honda CB500X en de Kawasaki Versys 300.

Uiteindelijk zijn we voor de Versys gegaan.

- Kwa vermogen was de CB500X natuurlijk sneller, maar de Versys was meer dan vlot zat (echt verbaasinwekkend vlot) en zit zo op de 160.
- Kwa ophanging waren we met de CB500X heel snel klaar. Op een grasweggetje met wat kuiltjes kregen we hem allebei vrij vlot door de vering en op de grond gestuiterd. De ophanging van de Versys is toch even een heel ander verhaal, niet zaligmakend, maar toch een stuk onverhard waardiger.
- Verder ook kwa tour comfort etc won de Versys het.

Dat dit voordat je hem in alle benodigde opties hebt zitten ook nog ruim €1000 verschil maakt in voordeel voor de Versys en dat deze dan nieuw is en de CB500X 4 jaar oud maakt het toch helemaal af.
 
Wat goed dat je even terug rapporteert wat de stand van zaken is. Recent in Motoplus (meen ik) ook een heel goed verhaal over die Versys 300 gelezen. Volgens mij was de strekking dat je wel heel goede redenen moest hebben voor iets zwaarders. Blijkbaar kan die 300 (bijna) alles. Dat geeft toch te denken. Veel plezier er mee.
 
Ja hij zet zelfs mij als 1000cc KTM rijder wel te denken ja.

We zijn er al mee naar Sauerland geweest, on en off-road, maar is toch wel echt heel vlot. Ook als ik er even vandoor scheurde vielen er wel wat gaten, maar niet extreem. Op de snelweg was 160 goed te doen, maar na de 140 was de gang met optrekken er wel uit.
Maargoed hij haalt al onze specificaties prima, hij moest ca 150 a 160 wel kunnen halen en kunnen vasthouden en dat gaat meer dan prima. Op het vermogen na voelt het wel aardig als een 650 oid.

Wat ik eerder in een ander topic plaatste (voordat we hem gekocht hadden):
 
Ik had een heel klein vriendinnetje met een F650GS. De oude 1 cilinder. Die was goed te verlagen.
De eerder genoemde CB500X lijkt me prettiger bij 160km/h.
160 gaat niet lukken met bepakking
heb een cb 500 x 2019 nu
maar eerder 2013 model
 
Terug
Bovenaan Onderaan