Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.752
9.062
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd zelf met rosso 3 en koud 1.9 werd bij mij warm 2.25 .
Ik stond er zelf ook van te kijken.

Als een band te hard staat komt er ook weer langzamer warmte in , sneller kans op cold tear .
Het hangt ook weer van je tempo /gewicht af .
Tempo, gewicht maar ook veringafstelling (voor straat of circuit), asfalttemperatuur en asfalttextuur. In de motogp hebben ze er nog de grootste moeite mee en hebben ze zelfs last van bijvoorbeeld veranderende luchtvochtigheid wanneer het donker wordt in Qatar.
 
Ik dacht dat een te harde band ook te snel overhit raakt op de vele bochten van het circuit. _O-
Bij een te lage spanning kan ik me er ook wel wat bij voorstellen, inveren/uitveren van het karkas.
Maar nu weet ik helemaal niet meer met welke spanning ik het circuit op zal gaan. _O-
In ieder geval even een voetpomp mee in de rugzak. O-)
 
Ik rij zes keer per jaar twee korte sessies op CPZ bij de MAC Zandvoort. Geen race of circuitdag.
Maar ik aas nog op een MSL dagje met race in de laatste sessie. Ik ga dan voor de beker in de B groep O-) (1x 2010 en 1x 2012 alweer voor het laatst).
Het is ook tijd dat ik die oude hoogtepunten eens met vijf seconden aanscherp. Dat zijn mijn twee targets.
En dat voor iemand zonder bucketlist. :+

Voor woon~werk heb ik vorig jaar een nieuwe G310GS gekocht. Alleen heb ik dat even niet. Wel Citalopram en Ritalin. _O-

Bekijk bijlage 1403245
Ja maar hoe lang gaat de band nu mee bij je S1OOORR?
(je vorige band, de dunlop TT en hoe lang denk je dat je Rosso corsa 2 het uithoudt?)
 
Onder mijn motor zitten nu m7rr's. Naar mijn idee prima banden, alleen vind ik dat hij vooral achter best snel slijt. Bandje was 50% bij aankoop van de motor en ben nu zo'n 2000km verder en hij is aardig op. Nu lees ik dat 5-6k met een m7rr normaal lijkt te zijn. Delen de bandenkenners hier dezelfde ervaring?
Mijn rosso 3's gingen naar mijn idee echt wel langer mee.

Ik laat nog 1x een nieuwe m7rr achter erop zetten. Dan zal de volgende keer ook de voorband op zijn en ga ik dan oriënteren op iets anders. s22 is erg belovend wat ik lees, maar ik wil toch wel meer richting de 10k gaan rijden met een band dus het zal wellicht een iets meer toer band worden dan.
 
Conclusie in dit topic is dat slijtage met name afhankelijk is van rijstijl en gebruik. Als je meer kms wil halen, kun je inderdaad overstappen op een sporttourband. Als je niet te veel wil inleveren op sportiviteit, zou ik zeker de Conti RoadAttack 3 overwegen, het profiel daarvan is zo diep dat het wel een tractorband lijkt ;) stuurt prima.
 
Onder mijn motor zitten nu m7rr's. Naar mijn idee prima banden, alleen vind ik dat hij vooral achter best snel slijt. Bandje was 50% bij aankoop van de motor en ben nu zo'n 2000km verder en hij is aardig op. Nu lees ik dat 5-6k met een m7rr normaal lijkt te zijn. Delen de bandenkenners hier dezelfde ervaring?
Mijn rosso 3's gingen naar mijn idee echt wel langer mee.

Ik laat nog 1x een nieuwe m7rr achter erop zetten. Dan zal de volgende keer ook de voorband op zijn en ga ik dan oriënteren op iets anders. s22 is erg belovend wat ik lees, maar ik wil toch wel meer richting de 10k gaan rijden met een band dus het zal wellicht een iets meer toer band worden dan.
op mn Duke 690 ging de achterband 8000km mee incl wat circuit kilometers. voor was denk ik met 12 wel opgeweest als ik m daarvoor niet verkocht had...

over wat voor motor praten we in jouw geval trouwens?
 
op mn Duke 690 ging de achterband 8000km mee incl wat circuit kilometers. voor was denk ik met 12 wel opgeweest als ik m daarvoor niet verkocht had...

over wat voor motor praten we in jouw geval trouwens?

Het is een street triple r uit 2011. 3 cilinder dus opzich nog wel wat koppel onderin en op de testbank gaf die 115pk op het achterwiel, maargoed dat vermogen gebruik je misschien op het circuit, op de weg valt het wel mee.

Deze week gaat er nog een nieuwe m7rr op. Vorige zat er al op bij aankoop dus bij deze kan ik goed kijken hoe lang hij mee gaat.
 
Klopt. Bovendien is de bovenstaande tabel van oudere types Supercorsa's en ik zou niet zomaar voor waarheid aannemen dat dat voor de huidige serie nog steeds de juiste drukken zijn, bovendien houdt die tabel geen rekening met het soort asfalt.

Rosso Corsa II is een straatband en moet met hoge bandenspanning worden gereden op het circuit: 2,5/2,3 voor/achter koud gemeten. Hogere spanning zorgt voor minder vervorming dus minder warmte-ontwikkeling.

Waar de Corsa II het prima deed op Assen met normale temperaturen en 2,5/2,3 (v/a) hadden ze het vandaag op Zandvoort veel moeilijker. Door de hitte (en misschien de type/staat van het asfalt) begonnen ze behoorlijk te smeren na een aantal ronden in de tweede sessie. Warmgemeten druk in de achterband was opgelopen tot boven de 2,8. De slijtage zag er overigens prima uit, geen spoor te herkennen.

Uiteindelijk de druk 0,2/0,4 verlaagd voor/achter en aan het einde van de dag resulteerde dat in dit slijtagepatroon:
20190624_161642.jpg
 
Laatst bewerkt:
Waar de Corsa II het prima deed op Assen met normale temperaturen en 2,5/2,3 hadden ze het vandaag op Zandvoort veel moeilijker. Door de hitte (en misschien de staat het asfalt) begonnen ze behoorlijk te smeren na een aantal ronden. Warmgemeten druk in de achterband was opgelopen tot boven de 2,8. De slijtage zag er overigens prima uit, geen spoor te herkennen. Uiteindelijk de druk 0,2/0,4 verlaagd voor/achter en aan het einde van de dag resulteerde dat in dit slijtagepatroon:
Bekijk bijlage 1404235
Dat ziet er netjes uit.
Waarschijnlijk heb je koud nu ongeveer 2.1 achter en 2.3 voor zoals ik voorgesteld had voor worldbeater.
Bij hem zou ik het nog 0.1lager zetten achter omdat de s1000r meer vermogen heeft.
 
Heren ik wil geen betwetertje spelen maar bij meer warmte (asfalt / omgeving) moet de druk juist omhoog.

Hoe lager de druk in een band hoe meer warmte hij oppakt.

Dus in bovenstaand geval had de druk dus verhoogd moeten worden.

Mijn nieuwe Bridgestone S22 na dagje Zandvoort (was ook lekker warm die dag) gereden met 2.4 / 2.4 koud
 

Bijlagen

  • 20190603_133726.jpg
    20190603_133726.jpg
    222,8 KB · Weergaven: 31
Dat ziet er netjes uit.
Waarschijnlijk heb je koud nu ongeveer 2.1 achter en 2.3 voor zoals ik voorgesteld had voor worldbeater.
Bij hem zou ik het nog 0.1lager zetten achter omdat de s1000r meer vermogen heeft.
Heren ik wil geen betwetertje spelen maar bij meer warmte (asfalt / omgeving) moet de druk juist omhoog.

Hoe lager de druk in een band hoe meer warmte hij oppakt.

Dus in bovenstaand geval had de druk dus verhoogd moeten worden.

Mijn nieuwe Bridgestone S22 na dagje Zandvoort (was ook lekker warm die dag) gereden met 2.4 / 2.4 koud
Je hebt gelijk, maar ook weer niet, het klopt dat je met warm asfalt en een lagere bandenspanning meer temperatuur in je band brengt, wat zich kan uiten in een hot tear als hij echt oververhit. Dat was bij mij niet het geval, door de warmteontwikkeling liep de druk te hoog op een kwam de band buiten zijn werkgebied. Druk verlagen leidt dan tot hogere temperatuur, maar ook een correcte druk. Zoals te zien op mijn foto was er geen sprake van oververhitting want de tekening is nagenoeg perfect. Op jouw bridgestone zie ik niet het mooie patroon dat je eigenlijk zou willen na een circuitdagje (woestijnachtig).
 
Heren ik wil geen betwetertje spelen maar bij meer warmte (asfalt / omgeving) moet de druk juist omhoog.

Hoe lager de druk in een band hoe meer warmte hij oppakt.

Dus in bovenstaand geval had de druk dus verhoogd moeten worden.

Mijn nieuwe Bridgestone S22 na dagje Zandvoort (was ook lekker warm die dag) gereden met 2.4 / 2.4 koud
Zoals ik enkele posts geleden gezegd heb.
Lagere bandenspanning=meer warmte in het karkas en volledige band
Hogere bandenspanning=meer warmte op het contactoppervlak van de band met de weg.(bij veel vermogen zal een te hoge bandenspanning zorgen voor een plaatselijke oververhitting)
Ik weet uit ervaring dat mijn bandenspanning moet zakken hoe warmer het wordt. (s ochtends is die 0.3 hoger dan in de namiddag, meestal is het bij mij minimum 25°C tot 35°c omgevingstemperatuur)
Als ik de bandenspanning doe stijgen, dit heb ik ook al geprobeerd dan grijpt mijn tractie controle veel te veel in, bandenspanning verlagen en het gebeurd dan pas na 7-8 ronden dat de tractie controle af en toe flikkert.
Kijk ook eens naar de vorige pagina, daar is een tabel gepost van Pirelli.
Daar zie je ook dat je je bandenspanning moet laten zakken in functie van de (weg)temperatuur.

Op jouw foto zie ik geen mooi afgesleten band. (Het is niet slecht, maar het kan beter)
Bij 30+ graden, is mijn ideale spanning voor mijn motor i.c.m. S21's 1.9bar koud achter en 2.1bar koud voor.
Achter warmt op tot 2.2bar, voor warmt op tot 2.3bar.(gemeten in de Paddock)
 
Op jouw foto zie ik geen mooi afgesleten band. (Het is niet slecht, maar het kan beter)

20190624_161642-jpg.1404235


Nou......, heel veel beter ga je hem niet krijgen denk ik, is en blijft een dual compound hé. Geen idee wat hier het compromis zou moeten zijn?
Buitenste/zachtere gedeelte tekent wel duidelijk anders, tegen het smeren aan. Vering heb je iig goed voor elkaar.
 
20190624_161642-jpg.1404235


Nou......, heel veel beter ga je hem niet krijgen denk ik, is en blijft een dual compound hé. Geen idee wat hier het compromis zou moeten zijn?
Buitenste/zachtere gedeelte tekent wel duidelijk anders, tegen het smeren aan. Vering heb je iig goed voor elkaar.
Hij bedoelde de andere foto van de Bridgestone S22. Deze foto is van mij, met triple compound trouwens. Vering is destijds gedaan door 1G suspension, tegenwoordig heten ze Front Row.
 
Oeps, beetje te snel gereageerd dus. :X
Reactie was iig op jouw band/foto bedoeld. :P
Het compromis is trouwens egaal slijten: bij een dual compound zijn de rand en het drive-gedeelte even hard. Het drivegedeelte heeft meer te verduren dus je band slijt niet gelijkmatig. Door de randen zachter te maken, slijt de rand mee met het drivegedeelte (of andersom, het is maar hoe je het bekijkt), voordeel is daarnaast dat je meer "edge grip" hebt.
 
Toevallig kwam ik net een paar foto's uit 2013 tegen.
Een mooi patroon met de ZX-10R en niet die belachelijke slijtage zoals ik nu met de BMW heb. 8)7
 

Bijlagen

  • Cartagena2.jpg
    Cartagena2.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 22
  • Cartagena.jpg
    Cartagena.jpg
    154,5 KB · Weergaven: 23
Laatst bewerkt:
Ik ben toe aan nieuwe motorbanden (toergebruik). Heb een offerte gevraagd voor Pirelli Angel GT (een kennis van mij is er zeer tevreden over).
Ik kan ook een setje Pirelli Angel ST kopen, voor een veel lager bedrag.
Ik weet dat de GT's beter zijn dan de ST's. Maar vaak worden oudere modellen afgeraden, omdat ze niet meer aan de huidige eisen zouden voldoen.
Ik twijfel hier sterk aan. In dit voorbeeld zijn de ST's altijd goed getest en lees ik vele positieve gebruikservaringen. Waarom zou een band met de techniek van 5 jaar geleden nu niet meer tot tevredenheid kunnen stemmen? Een VW Golf 7 rijdt beter dan een Golf 5 van een tijdje terug. Maar daarom is de Golf 5 toch opeens geen slechte auto? Wat vinden jullie? Is dat alleen maar verkooppraat om de nieuwste te willen verkopen?
 
Ik ben toe aan nieuwe motorbanden (toergebruik). Heb een offerte gevraagd voor Pirelli Angel GT (een kennis van mij is er zeer tevreden over).
Ik kan ook een setje Pirelli Angel ST kopen, voor een veel lager bedrag.
Ik weet dat de GT's beter zijn dan de ST's. Maar vaak worden oudere modellen afgeraden, omdat ze niet meer aan de huidige eisen zouden voldoen.
Ik twijfel hier sterk aan. In dit voorbeeld zijn de ST's altijd goed getest en lees ik vele positieve gebruikservaringen. Waarom zou een band met de techniek van 5 jaar geleden nu niet meer tot tevredenheid kunnen stemmen? Een VW Golf 7 rijdt beter dan een Golf 5 van een tijdje terug. Maar daarom is de Golf 5 toch opeens geen slechte auto? Wat vinden jullie? Is dat alleen maar verkooppraat om de nieuwste te willen verkopen?
Als je er niks moeilijks van verwacht, zou ik lekker de oude ST versie kopen. Het enige dat voor de nieuwe spreekt is meestal betere grip in de regen en betere levensduur. Er stond deze week een test van de GT2 in het motorblad Motoplus, beter wet grip en langere levensduur. Ikzelf ben altijd erg fan van goede grip bij regen ( twee keer onderuit gegaan met regen, heel vroeger, dat is duurder dan een setje banden)
 
Terug
Bovenaan Onderaan