Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.742
9.059
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeker geen BT016 aanschaffen. Een BTS20 bestaat niet, ik denk dat je de S20 bedoeld. Die is opgevolgd door de S21 en de S22.
De "beste" optie is dus de S22. Ik verwacht geen problemen met die combinatie.

Ja klopt is een S20, ik dacht dat alle type battlaxen begonnen met BT-xxx

Is het dan niet zo dat je dan een beter achterband hebt dan de voorband in die combi? (en is andersom niet beter)

Ik had al even op de site van bridgestone gekeken en als ik dan het model motor invul.
het verschil tussen de BT 16 en S21 is dan de 5 layer compound (BT 16 is dan 3 layer)
 
Ja klopt is een S20, ik dacht dat alle type battlaxen begonnen met BT-xxx

Is het dan niet zo dat je dan een beter achterband hebt dan de voorband in die combi? (en is andersom niet beter)

Ik had al even op de site van bridgestone gekeken en als ik dan het model motor invul.
het verschil tussen de BT 16 en S21 is dan de 5 layer compound (BT 16 is dan 3 layer)
Er zijn wel meer verschillen dan alleen dat.
En ja, als je de grens echt gaat opzoeken is een voorband met meer grip dan de achterkant wel wenselijk. Maar voor normaal snel gebruik maakt dat niet echt uit.
 
Aangezien dit topic toch 'Alles over motorbanden' heet: weet iemand wat de diameter is van de opening van een 17" of 18" band? De velg heeft natuurlijk die maat, maar ik weer niet of dat gat dan ook zo groot is. Ik zit er namelijk aan te denken om bij de volgende bandenwissel een bandje mee terug te nemen om er een klok van te maken voor aan de muur (simpelweg door een wijzerplaat over het gat te lijmen). Als iemand dit weet, weet ik alvast of er een geschikte wijzerplaat te vinden is :)
 
Het zijn banden die verschillend zijn als het gaat om karakter, ik hou persoonlijk ook niet van de 2CT, maar misschien is er meer aan de hand.

Hoe oud is je CBR? 2004 GSX2005
Hoeveel km gereden? 23k
Hoe oud zijn de banden? jaartje en mooi rond
Wanneer heeft de vering voor het laatst onderhoud gehad? 2 jaar terug geupdated en afgesteld bij Hyperpro
Staat de vering op de standaardinstellingen ingesteld? Neen Voorvork is aangepast en afgesteld op de volgens Hyperpro te slappe achter demper. ( 50-50 straat circuit nu maar rijd geen spannende rondes )
Zijn alle lagers in orde? Beestje heeft nog niks geleden
Wat voelde je nog meer behalve "een berg vertrouwen"? Reed er voor het eerst wat harder op en merkte gewoon in alles veel verschil.

Softer en soepeler insturen, mn Michelins vallen veel meer de bocht in.
Remmen wel veel minder, Cbr heeft agressievere remmerij en geeft veel meer vertrouwen bij aanremmen
Bij hard remmen kwispeld de Cbr wat maar is begrijpelijk.
ik zit OP de Cbr en IN de Gsx, zeer duidelijk andere zithouding

ik denk dat de Michelins met mijn wat hardere afvering gewoon een agressievere motor opleverd, of dat op straat perse fijner is is vraag 2 :)
Ik rijd de Michelins wel altijd met 2.4 voor en 2.5 achter, hogere spanning lijkt minder feedback te geven.
 
Aangezien dit topic toch 'Alles over motorbanden' heet: weet iemand wat de diameter is van de opening van een 17" of 18" band? De velg heeft natuurlijk die maat, maar ik weer niet of dat gat dan ook zo groot is. Ik zit er namelijk aan te denken om bij de volgende bandenwissel een bandje mee terug te nemen om er een klok van te maken voor aan de muur (simpelweg door een wijzerplaat over het gat te lijmen). Als iemand dit weet, weet ik alvast of er een geschikte wijzerplaat te vinden is :)
Bij een 17 Inch band is "de insteekopening" 43cm.
 
Er zijn wel meer verschillen dan alleen dat.
En ja, als je de grens echt gaat opzoeken is een voorband met meer grip dan de achterkant wel wenselijk. Maar voor normaal snel gebruik maakt dat niet echt uit.

Dank je wel! Kan ik de BT16 dan zien als een oud model? Ik snap dan niet goed waarom ze dan de S20-21-22 naast de BT16 houden. Of is de BT16 dan een soort budget band van een A merk?
 
De BT016 (niet PRO) was een ongelooflijk slechte band vind ik.

Prima op het droge en wanneer die minder dan 2500km gereden had. Bij 2501km werd die al vierkant en bij 5500 KM kon je al gaan kijken naar een nieuwe band.
In de regen was het net een slick.

Eén keer opnieuw gekocht en daarna overgestapt op Michelins en ben nooit meer terug gegaan.

Nu zullen er vast veel meer goede banden zijn dan Michelins, maar de BT016 (niet pro) zou ik met een boog omheen lopen.

Die band zat ook op mijn motor destijds die uit 2006 kwam. Nu rij ik zelf ook met oudere Michelins, omdat die voor mij meer dan goed genoeg zijn dus dat hoeft niet perse slecht te zijn, maar toch iets om over na te denken.
 
@SBB welke zou je aanraden M5 of Conti sport attack 1?
Waarom perse een van die twee?
En op welke motorfiets?
Voor en achter, of slechts 1 bandje? En bij 1 bandje, wat zit er dan verder op?
Waarvoor ga je de motor gebruiken?
Wat zijn jouw voorkeuren en afkeuren bij motorbanden?

In zijn algemeenheid zou ik eerder voor de M5 gaan dan voor de CSA1.
Gaat iets langer mee, is wat neutraler en slijt wat ronder af. Maar de Conti stuurt wel lichter.
 
@SBB welke zou je aanraden M5 of Conti sport attack 1?
even toevoegen dat zijn wel even verschillende banden. De M5 is een nieuwste versie, de nieuwste uitvoering van de CSA is de 3. Die heb ik nu. Zachte band, in de alpen is de achterkant bij sportief rijden met 2500km wel op. De Road Attack3 is harder zoals de M5
 
even toevoegen dat zijn wel even verschillende banden. De M5 is een nieuwste versie, de nieuwste uitvoering van de CSA is de 3. Die heb ik nu. Zachte band, in de alpen is de achterkant bij sportief rijden met 2500km wel op. De Road Attack3 is harder zoals de M5

m7 rr bestaat al een tijdje (paar jaar)

Bovendien vallen de sportattack en m5 in dezelfde categorie. Dat de sportattack harder slijt, klopt. Betekent niet automatisch dat hij ook meer grip heeft.
De hardst slijtende band (wat we vaak zacht noemen in de volksmond) is niet per definitie de meest gripvolle.
 
Laatst bewerkt:
Het moet inderdaad Continental ClassicAttack zijn zonder spatie of strepen. Het is dus dezelfde band.
Dit is een van de weinige mogelijkheden die er zijn om op jouw motor van de oudere diagonaalbanden naar moderne radiaalbanden te gaan. En ja, ik kan mij goed voorstellen dat sommige rijders dat doet aanvoelen als instabiel, terwijl ze eigenlijk bedoelen dat hij veel lichter gaat sturen.
Meningen/ervaringen van consumenten kan je soms met een korreltje zout nemen. Ze hebben vaak geen vergelijkingsmateriaal, en weten ook vaak niet hoe ze iets herkenbaar moeten omschrijven. En ja, er zijn ook veel consumenten die dat wel kunnen en weten, maar hoe herken jij die uit de grote massa?
Ik heb inmiddels wat -snelweg- km's gemaakt op de XJ met deze banden en ik ben dus helemaal niet dit soort motyoren gewend.
Bij langzaam rijden is rechtuit wat lastig en lijkt hij naar links/rechts te 'zoeken'?
Ikkan niets vreemds aan het balhoofd voelen.
Is dit normaal gedrag voor deze motor/banden? (is dat wat ze hierboven bedoelen?)

(maar jemig, wat zuipt dat ding?)
 
Mijn ervaring met deze banden op een Bol d’Or is dat deze goed sturen, maar ook dat de motor bij snelwegsnelheden erg onrustig wordt en de motor in een soort van zichzelf versterkende slingercadans kwam. Ik ervaarde dat als onveilig. Moest echt snelheid minderen om de beweging te kunnen beëindigen. Heb geëxperimenteerd met bandenspanning en demperinstelling, maar ik kreeg het er niet uit. Was het na 1500 kilometer zat, en heb ze toen maar vervangen door Dunlops (die ik daarvoor ook op de motor had). Direct een wel strak en veilig sturende motor op hogere snelheid. Zelfde ervaring met instabiliteit met deze banden ken ik overigens ook van een andere Bol rijder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan