Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.969
10.496
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Als advocaat van de duivel:
Op een achterband van laten we grofweg zeggen, 200,- is dat toch een heleboel, procentueel gezien..
Ook is het voor velen een weekje boodschappen.

Je betaalt relatief veeeeeel meer voor ietsje betere banden. Is dat het waard? Dat is persoonlijk.

In veel andere branches heb je in vergelijkingstests altijd een zogenaamde 'bang for buck'. Vertaald naar banden zal dit nooit neerkomen op de nieuwste generatie, aangezien de voorlaatste (die in de bijbehorende vergelijkings test meestal 'eindeloos grip had' en 'in de regen kan je er harder mee dan ik durf' etc etc) flink afgeprijsd wordt.
Natuurlijk is het persoonlijk.
Maar als de betere band kopen je vrijwaart van ook maar 1 ongeluk in je gehele motorcarriere, dan is het dat voor mij al waard. En financieel vrijwel zeker ook goedkoper.
Ook hoef je nooit achteraf te denken "Had ik maar....." :+

Laten we wel zijn, motorbanden zijn voor verreweg de meeste motorrijders maar een klein deel van de motorfietskosten. Vooral benzine is een veel grotere post. Dus die paar tientjes is heel beperkt.
 
Al die testen geloof ik wel, die Dunlop Sportsmart 2 bijvoorbeeld, ik vond het een eersteklas kutband.
De "mindere" Bridgestone S20 evo gaven mij veel meer vertrouwen. Nu, met mijn Tuono en de oude michelin pp2ct rijd ik met en groter vertrouwen dan met de Honda SP1 in combinatie met de Dunlops.
Geweldige band, die Dunlop. Zelf veel mee gereden, en aan heel veel klanten verkocht die er vrijwel allemaal heel erg tevreden mee waren.
De MPP2CT was juist voor veel mensen een drama. Oververhitting, en dan plotseling uitbreken. Heeft voor heel veel crashes gezorgd bij circuitdagen.
Daarnaast door het veel slappere karkas ongeschikt/minder geschikt voor zwaardere motoren (zoals mijn Blackbirds).
 
Hallo allemaal, even snel een vraagje voor de mensen die binnenbanden hebben:

is het nodig de binnenbanden te vervangen bij het vervangen van de buitenbanden? Of kunnen die binnenbandjes wat langer mee?
Vroeger hadden alle motoren binnenbanden, Honda kwam in 1978 met de CX500 met de eerste tubeless wielen.
Een vuistregeltje was: als je veel reed, dan kun je de binnenbanden een keertje laten zitten. Uiteraard visueel controleren. Als je een motor hebt gekocht met onbekend verleden, dan gewoon nieuwe binnenbanden bij het vervangen van de buitenbanden.
 
Vroeger hadden alle motoren binnenbanden, Honda kwam in 1978 met de CX500 met de eerste tubeless wielen.
Een vuistregeltje was: als je veel reed, dan kun je de binnenbanden een keertje laten zitten. Uiteraard visueel controleren. Als je een motor hebt gekocht met onbekend verleden, dan gewoon nieuwe binnenbanden bij het vervangen van de buitenbanden.
Dank voor het bericht! De huidige banden, zowel binnen als buiten, zijn van oktober 2015 en is 20.000 mee gereden. Momenteel ben ik door een andere baan meer gaan rijden, dat zal ongeveer 13.000 per jaar woon/werk worden.

De binnenbanden die er nu in zitten hebben dus ongeveer 5000 per jaar gereden en hebben er nu 20.000 op zitten. Valt dit binnen de grenzen om ze nog een keertje te gebruiken?
 
Dank voor het bericht! De huidige banden, zowel binnen als buiten, zijn van oktober 2015 en is 20.000 mee gereden. Momenteel ben ik door een andere baan meer gaan rijden, dat zal ongeveer 13.000 per jaar woon/werk worden.

De binnenbanden die er nu in zitten hebben dus ongeveer 5000 per jaar gereden en hebben er nu 20.000 op zitten. Valt dit binnen de grenzen om ze nog een keertje te gebruiken?
Ik zou nieuwe monteren.
 
Onlangs een Z900 uit 2018 aangeschaft. De banden die er nu onderliggen (Pirelli Diablo Supercorsa) sturen meer dan prima, ik heb alleen niet zoveel vertrouwen in de stuureigenschappen als het een keer goed geregend heeft. Daarom ben ik op opzoek naar een nieuw setje banden, momenteel twijfel ik tussen de Rosso 3 en de Angel GT 2. Wie heeft ervaring met deze banden?

Motor wordt gebruikt voor woon-werk verkeer, (sportief) rondje om de kerk en af en toe een dagtrip, ik ga er niet het circuit mee op.
 
Moderne toerbanden kunnen vaak meer dan de motor waar ze op gemonteerd zitten. Ik bedoel dan meer grip dan de motor grondspeling heeft, en dan heb je nog genoeg over om het gas open te schroeven. Wat sportbanden als de Rosso 3 anders maakt dan toerbanden is dat ze lichter sturen, en natuurlijk nog meer grip en meer slijtage.
 
Onlangs een Z900 uit 2018 aangeschaft. De banden die er nu onderliggen (Pirelli Diablo Supercorsa) sturen meer dan prima, ik heb alleen niet zoveel vertrouwen in de stuureigenschappen als het een keer goed geregend heeft. Daarom ben ik op opzoek naar een nieuw setje banden, momenteel twijfel ik tussen de Rosso 3 en de Angel GT 2. Wie heeft ervaring met deze banden?

Motor wordt gebruikt voor woon-werk verkeer, (sportief) rondje om de kerk en af en toe een dagtrip, ik ga er niet het circuit mee op.
Natte grip, vervangen van de superCorsa : ik zeg rossoCorsa!!!!!
Niet terughoudend, GEWELDIGE band, zelfs in de regen, ik heb nooit een beter gebruikt. Wel een supersportieve band...
In de regen net zo goed als de Rosso 3.
Michelin pilot power 3 was in de regen nog beter maar is minder sportief, voor circuit dan.
 
Natte grip, vervangen van de superCorsa : ik zeg rossoCorsa!!!!!
Niet terughoudend, GEWELDIGE band, zelfs in de regen, ik heb nooit een beter gebruikt. Wel een supersportieve band...
In de regen net zo goed als de Rosso 3.
Michelin pilot power 3 was in de regen nog beter maar is minder sportief, voor circuit dan.
Gaat ongeveer 6000 km mee, mijn rossoCorsa 2
 
Onlangs een Z900 uit 2018 aangeschaft. De banden die er nu onderliggen (Pirelli Diablo Supercorsa) sturen meer dan prima, ik heb alleen niet zoveel vertrouwen in de stuureigenschappen als het een keer goed geregend heeft. Daarom ben ik op opzoek naar een nieuw setje banden, momenteel twijfel ik tussen de Rosso 3 en de Angel GT 2. Wie heeft ervaring met deze banden?

Motor wordt gebruikt voor woon-werk verkeer, (sportief) rondje om de kerk en af en toe een dagtrip, ik ga er niet het circuit mee op.

Ik heb voor de vakantie mijn versleten Supercorsa's (op een 2012 Speed Triple) vervangen door een setje Rosso 3, omdat ik niet zeker wist of Supercorsa's een snelwegrit naar de Eifel zouden overleven. De Rosso 3's bleken daar overigens ook flink te slijten (2mm op 1000km), moet wel zeggen dat het toen (eind juni) heel warm was. Ondanks de veel mindere grip in de regen en in de winter, ga ik toch als volgende set weer Supercorsa's gebruiken, die hebben op warm en droog wegdek superieure grip. In de winter of regen rij ik sowieso erg behoudend. Doorslaggevend voor mij is dat de handling bij sportief rijden enorm veel beter is dan met Rosso's, in ieder geval op mijn motor. Ik begrijp nu eindelijk waarom Triumph Supercorsa's monteert op de Speed en de Street Triple.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal. Ik zal mezelf even kort voorstellen, ik ben Jay en heb iets na mijn 24e verjaardag mijn motorrijbewijs gehaald, nu iets meer dan een maand geleden. In die maand heb ik al heel wat kilometers gereden en ik word erg gelukkig iedere keer wanneer ik op mijn Yamaha fz8 stap. Mijn achterband is wel erg gesleten en zou die dan ook graag vervangen, zodat ik goed en veilig kan rijden. Nu heb ik uit de openingspost duidelijk begrepen dat je altijd je voor én je achterband moet vervangen, vooral als je een ander merk of model wilt gaan gebruiken.

Ik gebruik de motor regelmatig voor woon-werk verkeer (heen en terugreis samen 55km waarvan 70% snelweg met regelmatig flinke file), ook door de regen. En in het weekend voor pleziertochtjes met vrienden. Ik vermoed dat ik een beetje een all-around band nodig heb, maar ben nog een leek op gebied van motorbanden. Kun je mij wat opties/tips geven en de verschillen daarvan toelichten?
Als er nog informatie ontbreekt hoor ik het ook graag!
 
Nu heb ik uit de openingspost duidelijk begrepen dat je altijd je voor én je achterband moet vervangen, vooral als je een ander merk of model wilt gaan gebruiken.
Nee, dat is niet correct.
Ja, het is beter en veiliger om de hele set te vervangen, maar het moet niet. Een bijpassende band van een ander merk/model is meestal goed genoeg.
En voor advies kan je bij een bandenspecialist terecht, of je hier even inlezen. In dit topic is deze vraag (of een vergelijkbare) al tientallen keren beantwoord. Ook door mij.....
 
Hallo allemaal. Ik zal mezelf even kort voorstellen, ik ben Jay en heb iets na mijn 24e verjaardag mijn motorrijbewijs gehaald, nu iets meer dan een maand geleden. In die maand heb ik al heel wat kilometers gereden en ik word erg gelukkig iedere keer wanneer ik op mijn Yamaha fz8 stap. Mijn achterband is wel erg gesleten en zou die dan ook graag vervangen, zodat ik goed en veilig kan rijden. Nu heb ik uit de openingspost duidelijk begrepen dat je altijd je voor én je achterband moet vervangen, vooral als je een ander merk of model wilt gaan gebruiken.

Ik gebruik de motor regelmatig voor woon-werk verkeer (heen en terugreis samen 55km waarvan 70% snelweg met regelmatig flinke file), ook door de regen. En in het weekend voor pleziertochtjes met vrienden. Ik vermoed dat ik een beetje een all-around band nodig heb, maar ben nog een leek op gebied van motorbanden. Kun je mij wat opties/tips geven en de verschillen daarvan toelichten?
Als er nog informatie ontbreekt hoor ik het ook graag!
Ik raad je sporttoer banden aan van Europese of Japanse makelij. De keus is groot, de verschillen zijn klein.
 
Natte grip, vervangen van de superCorsa : ik zeg rossoCorsa!!!!!
Niet terughoudend, GEWELDIGE band, zelfs in de regen, ik heb nooit een beter gebruikt. Wel een supersportieve band...
In de regen net zo goed als de Rosso 3.
Michelin pilot power 3 was in de regen nog beter maar is minder sportief, voor circuit dan.

Bedankt allemaal voor het meedenken, uiteindelijk de Rosso 3 besteld.

Rosso 3 voorband slijtte bij mij nauwelijks bij snelweggebruik. Er zijn bovendien ook andere merken dan Pirelli die bieden wat je zoekt.

Goed om te weten van de slijtage. Ik weet dat er nog een hoop andere merken zijn. Om voor mijzelf nog enigzins de bomen door te bos te kunnen blijven zien en vanwege eerdere goede ervaringen met Pirelli heb ik mij tot dat merk beperkt.
 
Hallo allemaal.

Ik moet eerdaags ook een nieuw setje rubber. Momenteel rij ik met een metzeler roadtec 01 voorband en een pilot power 2ct achterband. (door een lekke achterband in duitsland was ik genoodzaakt een andere merk band te kopen(170-achterband).ik heb vervolgens een bredere achtervelg gevonden met de pp2 achterband (180 - 55-zr17)
Maar als nederlander, maak ik deze achterband ook eerst op.
Nu is mijn rijstijl , redelijk vlot. knietje gaat redelijk vaak aan de grond. Maar ik wil niet elke 8000km een nieuwe set kopen. Dus ik zoek een sporttour band, die niet heel snel slijt, sportief bereden kan worden en ook een circuitdagje aan kan. Rij vaak naar het werk, dus een regenbui moet ook geen probleem zijn.. dus de rosso heeft niet mijn voorkeur.
het is voor een VFR 750 , dus is niet echt een "lichte fiets"

suggesties... Alvast bedankt.
 
Hallo allemaal.

Ik moet eerdaags ook een nieuw setje rubber. Momenteel rij ik met een metzeler roadtec 01 voorband en een pilot power 2ct achterband. (door een lekke achterband in duitsland was ik genoodzaakt een andere merk band te kopen(170-achterband).ik heb vervolgens een bredere achtervelg gevonden met de pp2 achterband (180 - 55-zr17)
Maar als nederlander, maak ik deze achterband ook eerst op.
Nu is mijn rijstijl , redelijk vlot. knietje gaat redelijk vaak aan de grond. Maar ik wil niet elke 8000km een nieuwe set kopen. Dus ik zoek een sporttour band, die niet heel snel slijt, sportief bereden kan worden en ook een circuitdagje aan kan. Rij vaak naar het werk, dus een regenbui moet ook geen probleem zijn.. dus de rosso heeft niet mijn voorkeur.
het is voor een VFR 750 , dus is niet echt een "lichte fiets"

suggesties... Alvast bedankt.
De Continental Road Attack 3 moet zeker op het suggestielijstje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan