Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.913
10.442
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toe aan nieuwe motorbanden (toergebruik). Heb een offerte gevraagd voor Pirelli Angel GT (een kennis van mij is er zeer tevreden over).
Ik kan ook een setje Pirelli Angel ST kopen, voor een veel lager bedrag.
Ik weet dat de GT's beter zijn dan de ST's. Maar vaak worden oudere modellen afgeraden, omdat ze niet meer aan de huidige eisen zouden voldoen.
Ik twijfel hier sterk aan. In dit voorbeeld zijn de ST's altijd goed getest en lees ik vele positieve gebruikservaringen. Waarom zou een band met de techniek van 5 jaar geleden nu niet meer tot tevredenheid kunnen stemmen? Een VW Golf 7 rijdt beter dan een Golf 5 van een tijdje terug. Maar daarom is de Golf 5 toch opeens geen slechte auto? Wat vinden jullie? Is dat alleen maar verkooppraat om de nieuwste te willen verkopen?
Op een bepaald moment zijn bandenfabrikanten de samenstelling van banden gaan verbeteren zodat ze het veel beter doen onder natte of koude omstandigheden. Bij Pirelli is dat de overgang van de Angel GT naar de ST en de Rosso 2 naar 3.
 
Ik ben toe aan nieuwe motorbanden (toergebruik). Heb een offerte gevraagd voor Pirelli Angel GT (een kennis van mij is er zeer tevreden over).
Ik kan ook een setje Pirelli Angel ST kopen, voor een veel lager bedrag.
Ik weet dat de GT's beter zijn dan de ST's. Maar vaak worden oudere modellen afgeraden, omdat ze niet meer aan de huidige eisen zouden voldoen.
Ik twijfel hier sterk aan. In dit voorbeeld zijn de ST's altijd goed getest en lees ik vele positieve gebruikservaringen. Waarom zou een band met de techniek van 5 jaar geleden nu niet meer tot tevredenheid kunnen stemmen? Een VW Golf 7 rijdt beter dan een Golf 5 van een tijdje terug. Maar daarom is de Golf 5 toch opeens geen slechte auto? Wat vinden jullie? Is dat alleen maar verkooppraat om de nieuwste te willen verkopen?
Dit is nou economie en marketing: die ST is goedkoper, maar toch ook weer niet zo goed als de GT of de GT2. De vragen die jij beantwoord moet krijgen is hoe belangrijk het voor jou is om met een betere band te rijden bij en hoe belangrijk het is om minder geld uit te geven.

Voor mij persoonlijk is het antwoord duidelijk: ik rij op relatief goedkope motoren, maar koop wel de nieuwste & beste banden die je met geld kopen kunt. Die paar tientjes extra heb ik daar voor over.
 
Als je elke keer de bandenfabrikanten zou geloven doe ze het 20j later 4000% beter...
Zoals ik enkele posts geleden gezegd heb.
Lagere bandenspanning=meer warmte in het karkas en volledige band
Hogere bandenspanning=meer warmte op het contactoppervlak van de band met de weg.(bij veel vermogen zal een te hoge bandenspanning zorgen voor een plaatselijke oververhitting)
Ik weet uit ervaring dat mijn bandenspanning moet zakken hoe warmer het wordt. (s ochtends is die 0.3 hoger dan in de namiddag, meestal is het bij mij minimum 25°C tot 35°c omgevingstemperatuur)
Als ik de bandenspanning doe stijgen, dit heb ik ook al geprobeerd dan grijpt mijn tractie controle veel te veel in, bandenspanning verlagen en het gebeurd dan pas na 7-8 ronden dat de tractie controle af en toe flikkert.
Kijk ook eens naar de vorige pagina, daar is een tabel gepost van Pirelli.
Daar zie je ook dat je je bandenspanning moet laten zakken in functie van de (weg)temperatuur.

Op jouw foto zie ik geen mooi afgesleten band. (Het is niet slecht, maar het kan beter)
Bij 30+ graden, is mijn ideale spanning voor mijn motor i.c.m. S21's 1.9bar koud achter en 2.1bar koud voor.
Achter warmt op tot 2.2bar, voor warmt op tot 2.3bar.(gemeten in de Paddock)
Foto van mijn achterband na de derde circuit dag van het jaar. (En tussendoor ongeveer 1000km woon werk verkeer )
Dit noem ik persoonlijk perfect afgesleten.
 

Bijlagen

  • 20190702_071638.jpg
    20190702_071638.jpg
    151,8 KB · Weergaven: 23
Banden zullen qua grip ongetwijfeld elke keer iets beter worden, of gelijk blijven. Lijkt me een raar risico als de fabrikant een nieuwe band op de markt zet waarvan ze zelf door testen weten dat deze minder grip heeft dan de voorganger.

Persoonlijk heb ik van de afgelopen 2 a 3 generaties opvolgers de levensduur niet elke keer beter zien worden t.o.v. z'n voorganger. Ook niet slechter.

Ik denk altijd maar zo, vroeger toen ik net 18 (nu 34) was deed ik vele malen gekker en ruiger dan nu. Vooral harder door de bochten: elk achterbandje was helemaal gebruikt, meeste voorbanden zo'n 3-4 mm ongebruikt. Zeg dit puur ter indicatie, want gek en ruig is natuurlijk subjectief.
De banden waarmee ik toen reed (Bridgestone BT-10, Metzeler Sportec M-1, Metzeler Mez 3 (oei, die is oud!), Dunlop D207) hebben mij nooit in de steek gelaten qua grip. Dit zijn allemaal banden uit de jaren '90, vele generaties oud dus. In de regen reed (en rijd) ik altijd gewoon vlot met het verkeer mee, maar niet stiekem kijkend of ik toch net was platter kan of dat de band wel of niet volgas houdt...'met verstand' dus.

Ik denk dat je gewoon de Angel ST kunt kopen en nooit spijt krijgt.
Velen die zeggen dat je beter voor de nieuwste versie kunt gaan gebruiken toch argumenten als 'je kunt maar beter het beste hebben, voor de zekerheid', of iets van die strekking.
Zij zullen de Angel GT altijd werkelijk als beter ervaren, want bandengevoel (zekerheid) zit voor 90% tussen de oren. Zij zullen de ST werkelijk als minder goed ervaren doordat hij tussen de oren niet het beste is, daardoor zullen ze minder prettig op de motor rijden.
 
Ik had tot vorig jaar de originele IRC bandjes onder mijn CBR250R.
In het topic waren de horror verhalen gigantisch.
Mensen lieten gelijk bij aankoop of na een paar 100'kilometer de banden verwijderen.
Naar mijn idee reed het motortje helemaal niet hard genoeg om de banden zwaar te belasten.
Iedere ochtend reed ik Moto3 stijl de op -en afritten van de snelweg, maximum gas en proberen bij te trappen. _O-
In de regen deed ik het rustiger aan.

Een half jaar en 1.000 km woon~werk per maand gedaan zomer/winter 2017-2018 totdat een auto een auto raakte en mij van achteren aanreed op de snelweg.
Aan de banden lag het niet. :P
 
Heel veel mensen bestellen nog de bridgestone bt021, en die hebben er geen problemen mee.
Dus als je zegt dat je niet veel vraagt van banden zal het meer dan ok zijn.
In de meeste omstandigheden zal het vast weinig tot niets schelen.
Ik weet nog een GSX-R750 rijder op BT021 banden waarbij niemand, helemaal niemand bij kon blijven door de polder. _O- :}
Dat viel ons al op in 2006. :+ :+
 
In de meeste omstandigheden zal het vast weinig tot niets schelen.
Ik weet nog een GSX-R750 rijder op BT021 banden waarbij niemand, helemaal niemand bij kon blijven door de polder. _O- :}
Dat viel ons al op in 2006. :+ :+
ja zo is het wel, maar ikzelf ben ook iedere keer dat ik weer de nieuwste band koop enorm onder de indruk van de hoge(re) kwaliteit van deze rubbers ! Ikzelf zou niet graag terug gaan naar oud rubber. Dat ik dan nog steeds als een slak rij doet er niet toe. Maar ze geven mij wel stees gruwelijk veel meer vertrouwen en bijbehorend gruwelijk veel plezier.
 
ja zo is het wel, maar ikzelf ben ook iedere keer dat ik weer de nieuwste band koop enorm onder de indruk van de hoge(re) kwaliteit van deze rubbers ! Ikzelf zou niet graag terug gaan naar oud rubber. Dat ik dan nog steeds als een slak rij doet er niet toe. Maar ze geven mij wel stees gruwelijk veel meer vertrouwen en bijbehorend gruwelijk veel plezier.
Hoe jij je voelt is het belangrijkste. :t

Ik heb wel eens hakkitakki Continental banden gekocht uit kostenoverwegingen. Nergens meer testen van te zien.
Zelfs het aparte rondlopende design van het loopvlak was achterhaald. _O-
En de eerste voorzichtige rit op de openbare weg verbaasde mij dan toch.
Nieuw rubber versus een platgereden Bridgestone set die bij aankoop op de motor zat is toch altijd weer fijn om te voelen. :9~
 
Zullen we ten eerste de circuitbanden uit dit topic weghouden, en mag ik deze gebruikers verwiujzen naarn het circuitbandentopic?

M.b.t. oudere generaties banden, kan dat zinvol zijn of niet?
In zijn algemeenheid is de ontwikkeling van motorbanden de laatste 10 jaar heel erg snel gegaan.
Een band die een grote vergelijkingstest wint kan zomaar 3 jaar later als slechtste eindigen.
Vooral op het gebied van grip in de regen en remweg is enorm veel vooruitgang geboekt. Die paar meter kortere remweg kan je veel meer geld opleveren dan je hele leven geld besparen op je banden.
Ik lever nog steeds veel oudere generatie banden aan mijn klanten. Het merendeel aan rijscholen, en aan woon-werkverkeerrijders die meer waarde hechten aan geld dan aan plezier in het rijden. Prima, dat is hun keuze.
ikzelf zal nooit anders dan laatste-generatienbanden op mijn eigen motoren plaatsen. Natuurlijk ook omdat ik zelf ervaringen wil hebben met de banden die ik verkoop. Ze gaan er ook vrijwel altijd al vanaf voordat ze half versleten zijn, gewoon om de verschillen nog te kunnen voelen.

Voor die paar tientjes per jaar kies ik voor het beste product. En het prijsverschil tussen de ST en de GT is niet meer dan 5 tientjes.....
 
Zullen we ten eerste de circuitbanden uit dit topic weghouden, en mag ik deze gebruikers verwiujzen naarn het circuitbandentopic?

M.b.t. oudere generaties banden, kan dat zinvol zijn of niet?
In zijn algemeenheid is de ontwikkeling van motorbanden de laatste 10 jaar heel erg snel gegaan.
Een band die een grote vergelijkingstest wint kan zomaar 3 jaar later als slechtste eindigen.
Vooral op het gebied van grip in de regen en remweg is enorm veel vooruitgang geboekt. Die paar meter kortere remweg kan je veel meer geld opleveren dan je hele leven geld besparen op je banden.
Ik lever nog steeds veel oudere generatie banden aan mijn klanten. Het merendeel aan rijscholen, en aan woon-werkverkeerrijders die meer waarde hechten aan geld dan aan plezier in het rijden. Prima, dat is hun keuze.
ikzelf zal nooit anders dan laatste-generatienbanden op mijn eigen motoren plaatsen. Natuurlijk ook omdat ik zelf ervaringen wil hebben met de banden die ik verkoop. Ze gaan er ook vrijwel altijd al vanaf voordat ze half versleten zijn, gewoon om de verschillen nog te kunnen voelen.

Voor die paar tientjes per jaar kies ik voor het beste product. En het prijsverschil tussen de ST en de GT is niet meer dan 5 tientjes.....

Als advocaat van de duivel:
Op een achterband van laten we grofweg zeggen, 200,- is dat toch een heleboel, procentueel gezien..
Ook is het voor velen een weekje boodschappen.

Je betaalt relatief veeeeeel meer voor ietsje betere banden. Is dat het waard? Dat is persoonlijk.

In veel andere branches heb je in vergelijkingstests altijd een zogenaamde 'bang for buck'. Vertaald naar banden zal dit nooit neerkomen op de nieuwste generatie, aangezien de voorlaatste (die in de bijbehorende vergelijkings test meestal 'eindeloos grip had' en 'in de regen kan je er harder mee dan ik durf' etc etc) flink afgeprijsd wordt.
 
Bijna 100€ op een setje vind ik toch een hoop geld.
 

Bijlagen

  • E4C90B8E-EE72-41EA-81AC-BC7D04632D19.jpeg
    E4C90B8E-EE72-41EA-81AC-BC7D04632D19.jpeg
    74,2 KB · Weergaven: 26
  • 39EEFFB7-7405-4486-9D89-B7DAD27D4F38.jpeg
    39EEFFB7-7405-4486-9D89-B7DAD27D4F38.jpeg
    79,5 KB · Weergaven: 25
S22 met 1 ster voor Rennstrecke? Die band is prima geschikt voor circuitdagen.
Al die testen geloof ik wel, die Dunlop Sportsmart 2 bijvoorbeeld, ik vond het een eersteklas kutband.
De "mindere" Bridgestone S20 evo gaven mij veel meer vertrouwen. Nu, met mijn Tuono en de oude michelin pp2ct rijd ik met en groter vertrouwen dan met de Honda SP1 in combinatie met de Dunlops.
 
Tussen de BT016 en S22 zaten ook nog de S20(EVO) en S21. Wat dat betreft is de BT016 een paar generaties geleden. Echter toen ze nieuw waren kregen ze best goede recensies...
Bij mijn zwager en zijn daytona voldoen ze prima.
En ik kan je zeggen dat hij op, toendertijd, de gsx600f met michelin macadam banden op het Midland circuit de snelle jongens in de bochten gewoon bij kon houden.
Ze stonden er zelf ook verbaast naar te kijken. _O-
 
Om dan eens mensen in shock te brengen: Deze band heeft mijn collega eronder. Ik zou er nog van alles over kunnen zeggen, maar niets voegt eigenlijk echt iets toe aan de foto mi....
Bekijk bijlage 1406969
Nice _O- ik kreeg voor minder (=betere band) al een handgeschreven briefje op de motor van een onbekende afzender dat ik gevaarlijk bezig was(!) :')

Ik ben ook wel eens op CPZ afgekeurd omdat ze vonden dat mijn profiel in het midden onder de maat was.
En of ik dan wel wist hoe dun het canvas is wat eronder zit. Yeah right. :P
Er zat ook nog genoeg op de schouders en het ging maar om twee korte avondsessies.
 
Terug
Bovenaan Onderaan