Alles over motorbanden Deel 7

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
17.769
9.107
Op reis
Facebook
Nsmeijer schreef op 02 oktober 2015 @ 11:06:
Alles over Motorbanden vraag je hier Deeltje 6

(bandentests staan onderaan de OP



Wat vooraf ging:
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)
HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)
Alles over motorhanden | deel 3 (alles vind je hier)
Alles over Motorbanden vraag je hier 4
Alles over Motorbanden vraag je hier [deeltje 5]




Hier in dit topic lezen ook de meer experts mee, ze proberen je een goed advies te geven vanuit hun beroep als bandenleverancier, of betere motorzaak, dit doen ze geheel belangeloos. er is dus geen verplichting of intentie je te verplichten bij één van deze bedrijven te kopen.

Na een succesvolle centralisatie van letterlijk honderden (relatief vergelijkbare) bandentopics naar 1 topic, nu zo'n 7.500 berichten geleden, gaan we deze trend vooral volhouden. Dit is het centrale bandentopic, waar je ongeveer alle vragen over banden kunt stellen, en er een zinnig antwoord op kunt verwachten van een aantal mensen met inhoudelijke kennis, in plaats van overspoeld te worden door relazen over persoonlijke ervaringen van mensen wiens wensen totaal niet vergelijkbaar zijn met de jouwe... Voor de duidelijkheid; ieder's wensen zijn verschillend en moeten worden meegenomen. Dit is de plek waar je het goede advies krijgt, de motivatie om alle losse topics van een rijk aan inhoud gevuld antwoord te voorzien is lang geleden overleden, waardoor daar nooit meer een volledig verhaal komt te staan. Bij deze dus ook het verzoek te zorgen dat losse topics zo snel mogelijk naar deze worden verwezen.


De FAQ is gestart in deel 2; en dat is wel een goede gewoonte. Lees die eerst eens door:


DO'S
  • Bandenspanning controleren. Houd de adviesspanning van de bandenfabrikant of het montagebedrijf aan, de spanning zoals opgegeven door de motorfabrikant hoeft niets te maken het hebben met je huidige rubber.
  • Wanneer je een combinatie van modellen binnen een merk wil gebruiken, kies dan altijd de zachtste band (meeste grip) vóór.
  • Nieuwe banden moet je inrijden. De één zal zeggen dat dit 500 kilometer kost, de ander dat het met 50 kilometer gedaan is. De waarheid ligt zoals altijd in het midden, afhankelijk van rijstijl en type band. Hoe dan ook; houd er rekening mee dat het siliconenlaagje dat voor de productie nodig is uit de band moet zweten en dit kan alleen door de band warm te rijden, dus schuurpapier helpt geen biet! Nieuwe Continental banden worden anders geproduceerd, waardoor je in theorie gelijk van leer kunt trekken. Gevaarlijk advies though, bouw het gewoon altijd rustig op, je moet toch ook aan je nieuwe banden wennen.
  • Je bandenspanning fluctueert amper met het weer. Voor elke rit controleren is onzin, maar wanneer je ook maar een klein beetje vermoed dat er iets mis kan zijn, controleer het... Doe dit in ieder geval een keer per maand. Wat deze spanning moet zijn wisselt per motor en en type band. Het meten doe je met koude banden, dus zorg dat je een eigen meter regelt, digitale meters zijn nagenoeg allemaal ruimschoots nauwkeurig genoeg.

DON'TS
  • Bandenzwart en dergelijk spul dat je band mooi laat glimmen is voor AUTO'S!! Wanneer je dit op een motor gebruikt breng je de band effectief weer terug in nieuwstaat, en moet je hem weer opnieuw inrijden. Het laagje is nog gladder dan de siliconen die er af fabriek op zitten. Gevaarlijk!!
  • Nieuwe banden kun je niet met schuurpapier of reinigingsmiddelen 'inrijden'!! Dit moet je doen door de band warm te rijden, het glibberige spul moet er letterlijk uit zweten... En dat kan alleen door te rijden. Rustig opbouwend te rijden.
  • Monteer nooit zomaar 2 verschillende merken banden!! Er zijn combinaties die wel werken, maar even zo veel die niet werken. De reden voor dit advies is dat we gewoon niet kunnen voorspellen hoe een combinatie onder jouw motor werkt. Het kan prima sturen, maar misschien ook niet... Als jij de gok wil nemen is dat aan jou, maar het komt niet van ons.
  • Meet je bandenspanning niet met warme banden! Lucht zet, net als elk gas, uit wanneer het verwarmd wordt. Een warme band is een oven waardoor de druk toeneemt. Dit hoort zo, en de basisdruk is opgegeven voor een koude band. Wanneer je een warme band op druk zet en deze koelt af, zal de druk veel lager uitvallen. Geen halszaak, maar het stuurt gek.


Hier stond voorheen ook een lijstje met combinaties van banden die wel kunnen werken... Die zet ik hier niet meer neer. Nogmaals, er zijn combinaties die (soms zelfs goed) werken maar ik raad het gewoon af, het blijft een gok. Als de ene band half op is en de ander versleten en je wil overstappen, cut your losses en wissel beiden. Of koop die band nog een keer en wacht tot de complete set versleten is. Overstappen met 1 half versleten band van het ene merk en een goede band van een tweede merk geeft je niet de verbetering die je wilde, hoe graag je dat ook wil geloven. Geen 'aha-erlebnis'. Banden zijn bedoeld om met 'hun maatje' te worden gebruikt. Een Pilot Road 3 achterband hoort bij een Pilot Road 3 voorband. Een Roadsmart voorband hoort bij een Roadsmart achterband. Dan rijden ze gewoon het beste, heel wat knappere koppen dan jij en ik hebben hier hard over nagedacht, probeer het nu niet beter te verzinnen... Soms kun je een combinatie maken tussen een sportband voor en een sport/tourband achter (van hetzelfde merk!!), om kilometrage en grip te combineren, maar denk er hierbij aan dat de sportband in de regen vaak zelfs minder grip biedt, en dan heb je een voorband met minder grip dan de achterband... Dat is wel het minst wenselijke dat je kunt bedenken wat betreft banden.



Bandenspanning
Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken. Hier twee vrij algemene adviezen, voor specifiekere verwijzingen of persoonlijk advies, stel je vraag in het topic.

Straatgebruik:
Meestal komen de adviezen van de motorfabrikant en die van de bandenfabrikant wel overeen, en die kun je dan vrij 'klakkeloos' overnemen. In de laatste paar jaar heeft de technologie van banden echter niet stilgestaan, en is het gebruikelijk geworden dat banden op 2,5 bar voor, en 2,9 bar achter worden gezet. Dit is hoger dan vroeger, en veel handleidingen van motoren vermelden nog 2,3/2,5 (v/a). Dit geeft een verhoogde slijtage en verbruik, terwijl moderne banden er geen voordeel meer bij hebben. Denk er om: de motorfabrikant heeft alleen het stuk metaal geleverd waarin de band huist, de band bepaald onder welke druk deze het beste werkt. Oók onder oude motoren kun je dus gerust de nieuwe spanning aanhouden! Je zult merken dat de motor lichter stuurt en wellicht zelfs wat zuiniger rijdt. Er zijn wat uitzonderingen zoals Pirelli, die nog steeds met 2,3/2,5 bar werken, maar dit zal je bandenmonteur dan vermelden. Toch maar met een lagere spanning rijden omdat je dat nu eenmaal zo geleerd hebt heeft eigenlijk alleen maar nadelen, in de zin dat het rijgedrag achteruit gaat en je bandenslijtage en benzineverbruik stijgen.

Wanneer je een lang stuk snelweg gaat rijden, is het de moeite de spanning in je band te verhogen met 0,2-0,3 bar. Dit verlaagt het verbruik en vermindert de slijtage, waardoor je niet met 'vierkante banden' aan komt. Wanneer je weer van de snelweg afgaat, de overvloedige druk weer afvoeren naar standaard. Je band komt beter op temperatuur en rijdt comfortabeler bij een lagere druk.

'Investeer' in een eigen spanningsmetertje... bij de ANWB kost een prima ding 10 euro, dat is de moeite niet en het scheelt veel gedoe. Je kunt zelfs je banden met een fietspomp oppompen en vervolgens goed zetten met behulp van je metertje, dit is vaak zelfs accurater dan wanneer je allerlei slecht geijkte luchtpompen van benzinestations gebruikt, die na 20x pompen duurder worden dan dat eigen metertje... En het zeker meer gedoe.


Circuitrijden:
Op het circuit wil je meer grip hebben, wat je bereikt door warmere banden. Banden worden warmer bij lagere druk. Afhankelijk van je banden en motor is op het circuit een spanning van tussen de 2,1 en 2,3 bar voor de voorband, en 2,0 en 2,2 bar voor de achterband gangbaar. Een uitzondering zijn bevoorbeeld Continental banden, die bij straatdruk op een een circuit uitstekend presteren, en zelfs sneller zijn. dit is tot een temperatuur tot 22-23 graden buitentemperatuur. Wordt de temperatuur hoger dan wel bandenspanning iets laten zakken. Warme druk kan tot 3.1-3.2 oplopen zonder nadelig effect.

Een ander geval apart zijn enkele Dunlop banden:

Qualifier H. Geen ntec, wel zachte D 211 gp racer compound.
Gewoon advies bandenspanning aanhouden. Is meestal al lager voor het lichte spul. Ktm smcr 690 2,0 rondom bijvoorbeeld.

Sportsmart. Achterband met ntec. Laagste toegestane druk 1,9 bar
D211 gp racer. Achterband met ntec. Laagste druk 1,2 bar
D211 gp (handmade)ntec 1,2 bar
D212 gp pro en kr 108 ntec 1,1 bar beide handmade

Voorband bij allemaal 2,2 a 1,9 afhankelijk van voorkeur rijder en circuit.

Dit zijn circuit spanningen!

Voor op straat geld het advies zoals op de Dunlop site staat

Wanneer je dit doet, echter, bedenk je dan dat de band een heel stuk vering van je ophanging overneemt, en je zult je ophanging hier dus op af moeten stellen voor optimaal gedrag.

uitleg over bandenspanning en grip

hier een interessant verhaal van een motorrijder met zijn bevindingen m.b.t. vering en wegligging


Overige vragen:



Bandentests
toerbanden 2013
sportbanden 2013
endurobanden 2013
circuittest Conti Sportattack2

Sportbandentest 2014

Banden info van Continental
Link naar diverse info van Conti over banden



Bandenfilmpjes
Conti road Attack EVO2 elbowdown


Bandenspanningsadvies


Wil je weten wat de producent van de band als algemeen advies geeft qua bandenspanning?

Continental
Dunlop
Pirelli
 
Laatst bewerkt:
De informatie die ik heb komt van de Dunlop-vertegenwoordiger. En ja, dat is bij bedrijfstemperatuur, en die is voor de Sportsmart (iets) hoger dan voor de Roadsmart.
Dan is het alleen nog maar de vraag of je de banden op temperatuur krijgt in de regen. Dat hangt van je rijstijl en het vermogen en gewicht van de motor af.
 
Tja, vermogen heeft m'n brommer iig geen gebrek aan en heel zwaar is ie ook zeker niet, mezelf incluis.
Rijstijl varieert van gemiddeld vlot tot "erg vlotjes", afhankelijk uiteraard van de omstandigheden en omgeving O-) Huldig wel het principe om de bocht de snelheid te geven die hij verdient. :]
Concreet, rij het hele jaar door ook bij vorst, als het kan niet bij sneeuwval of ijzel. Redelijk wat sportieve banden vinden temperaturen onder de pakembeet 10 graden minder of helemaal niet leuk en ik dan ook niet, zulke adrenaline momentjes zit ik niet op te wachten. :/
"Winterbanden" die ik "normaal" gebruik (lees gebruikte regenbanden/not 4 highway-use) gaan nogal snel op (1500 á 2500 km) dus ben beter af met een "toerband" die dan hopelijk 4 á 5 keer zolang mee gaat, scheelt veel mon-demontagewerk.
Is er iets zinnigs te zeggen over "bandbreedte" van de werktemperatuur van dit type band? en waar het ideale (max grip) ergens ligt?
Zie wel eens grafieken/tabellen verschijnen maar daarin wordt feitelijk nooit aan temperaturen gerefereerd. B|

Roadsmart zijn besteld iig, zal tzt een rij indruk plaatsen. :t
Winterbandjes exit.jpg
 
Ik heb even advies nodig. Op de nu 62 jaar oude Norton zitten de banden die er 53 jaar geleden ook op zaten en de achterband ziet er nog als nieuw uit en het loopvlakrubber voelt ook zacht, net als de voorband trouwens.

Maar de zijkant van de (Dunlop) voorband krijgt nu kleine droogtescheurtjes en daarom wil ik beide banden vervangen.

Ik rijd er heel zelden mee, dus slijtvastheid doet er niet toe, grip des te meer en het moet bij de motor passen qua looks.

Wat het kost interesseert me geen bal, dus goedkope banden hoeven niet.

Voorband is 300-19 en de achterband is 350-19 en het zijn uiteraard spaakwielen dus een binnenband.

Dank voor uw aandacht.
 
Ik heb even advies nodig. Op de nu 62 jaar oude Norton zitten de banden die er 53 jaar geleden ook op zaten en de achterband ziet er nog als nieuw uit en het loopvlakrubber voelt ook zacht, net als de voorband trouwens.

Maar de zijkant van de (Dunlop) voorband krijgt nu kleine droogtescheurtjes en daarom wil ik beide banden vervangen.

Ik rijd er heel zelden mee, dus slijtvastheid doet er niet toe, grip des te meer en het moet bij de motor passen qua looks.

Wat het kost interesseert me geen bal, dus goedkope banden hoeven niet.

Voorband is 300-19 en de achterband is 350-19 en het zijn uiteraard spaakwielen dus een binnenband.

Dank voor uw aandacht.
In die maten zijn er geen moderne banden, maar banden voor klassiekers worden wel geproduceerd, compleet met bijpassend uiterlijk.
 
Ik heb even advies nodig. Op de nu 62 jaar oude Norton zitten de banden die er 53 jaar geleden ook op zaten en de achterband ziet er nog als nieuw uit en het loopvlakrubber voelt ook zacht, net als de voorband trouwens.

Maar de zijkant van de (Dunlop) voorband krijgt nu kleine droogtescheurtjes en daarom wil ik beide banden vervangen.

Ik rijd er heel zelden mee, dus slijtvastheid doet er niet toe, grip des te meer en het moet bij de motor passen qua looks.

Wat het kost interesseert me geen bal, dus goedkope banden hoeven niet.

Voorband is 300-19 en de achterband is 350-19 en het zijn uiteraard spaakwielen dus een binnenband.

Dank voor uw aandacht.
Ik heb op m'n enfield voor 3.25-19 Heidenau k44 (aanrader)
en achter 3.50-19 K34
Kan er niets negatiefs over zeggen..
 
Ik denk dat Han S Dunlop of Avon wil.

Het maakt me niet uit welk merk, als het maar een band is die veel grip heeft en niet in een paar jaar verdroogt zoals veel moderne banden doen. Mijn achterband is een Continental uit de jaren 60 en die lijkt nog nieuw.

Ik rijd hooguit een paar honderd kilometer per jaar met deze banden, dus de slijtvastheid doet niet ter zake.
 
Ehm, tubeless banden repareren met een 'plakker' aan de binnenkant, is dat;
-normaal
-veilig genoeg om de band op te kunnen rijden?


Lijkt me wel, normaal gesproken word hier een pluutje voor gebruikt, dat is eigenlijk een plakker met een rubber staafje er aan wat je van binnen uit door het gat steekt.
 
Ik heb de eerste straatkilometers gereden op de Pirelli Rosso Corsa II. Hiervoor had ik op dezelfde motor de tegenhanger van Dunlop: de Sportsmart TT.

Beide banden zijn bedoeld voor 50% straat en 50% circuit, maar toch voelen ze behoorlijk anders. Pirelli heeft een zacht karkas en moet met relatief hoge bandenspanning worden gereden. De Dunlop heeft een hard karkas en mag op het circuit zelfs 1,5 bar hebben in de achterband (koud gemeten). Daarnaast zijn ook de rubbercompounds anders, Pirelli heeft 2 compounds voor een zelfs 3 achter, dunlop heeft voor 1 compound en achter 2. Pirelli gebruikt wel silica, Dunlop niet.

Dit alles merk je tijdens het rijden op straat. De dunlop is lichtvoetiger en geeft veel feedback. De pirelli is vooral stabiel en geeft enorm vertrouwen onder hellingshoek. Na 2 uur rijden bij een klaverblad voelde ik wel de voorkant iets pompen over hobbels in het asfalt, en gevoel dat ik niet gewend was van de Dunlops. Het bleek daarna dat er te weinig lucht in de voorband zat: 2,5 bar warm gemeten, terwijl hij 2,5 koud moet hebben. De buitenste zachte compound van de achterband heb ik op straat niet echt kunnen (willen) testen, dat doe ik wel op het circuit. Het is aan de slijtage wel te zien dat zacht ook echt zacht is.
 

Bijlagen

  • 20190526_144243.jpg
    20190526_144243.jpg
    97,4 KB · Weergaven: 27
Hallo allemaal. Even een vraag voor de kenners. Achterop mijn sc28 fireblade ligt een michelin pilot power 180/ 55. Nu is het zo dat dit type band niet leverbaar is in 130/ 70 voorband. Zou ik hier een bt016 pro 130/ 70 zonder problemen kunnen laten monteren? Bedankt voor de reacties alvast! Grtz
 
Terug
Bovenaan Onderaan